Vit klädsel

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Vit klädsel

Inlägg av Tjell »

Söker erfarenheter av vit klädsel. Berätta om plus och minus!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vit klädsel

Inlägg av mans71 »

Tjell skrev:
Söker erfarenheter av vit klädsel. Berätta om plus och minus!
Plus
• Blir nästan aldrig smutsigt
• WOW-faktorn när andra människor sätter sig i bilen
• Mycket mjukare och skönare att ta på än skinn
• Lätt att hålla rent - funkar bättre med 2 lerig barn än någon annan skinnklädselbil jag har haft - och då har jag perforerade säten!

Minus
• Man kan associera till Lamborghinis från 80-talet med sina uppseendeväckande/pinsamma dörrar (fast har man en X så har man ju det nu också)
• En smula orolig för hur sömmarna och det konstgjorda materialet ser ut efter X antal mil, men man kan ju klä om stolarna
• Bälteshållare samt vita tyget/mockan runt dessa verkar inte vara lika immuna mot smuts som själva klädseln
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Vit klädsel

Inlägg av Tjell »

Mmm, OK, tack för omfattande svar. Vi funderar på byte och vill ta reda på mer än vi gjorde med den vi har nu.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vit klädsel

Inlägg av bullen »

Du ställde frågan jag funderat på men slapp nu. Är sååå sugen på en svart MX 100D 6 sätes med vit klädsel när min lease går ut.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vit klädsel

Inlägg av mans71 »

...måste också addera - reptåligt. Drar man en vass nagel på skinn blir där ofta ett spår - på konstlädret händer ingenting.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Vit klädsel

Inlägg av Alfred »

Tre månader och knappt 1000 mil med våra vita stolar. Barnfamilj som just nu renoverar för fullt och kör omkring i bilen med smutsiga arbetskläder till och från byggvaruhusen. Stolarna är fortfarande som nya och definitivt något av det vi är mest nöjda med. Bidrar verkligen till wow-faktorn när vi har gäster i bilen. Skulle utan tvekan välja dem igen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vit klädsel

Inlägg av Legato »

7 månader och 1200 mil senare är vi fortfarande supernöjda. Två barn och ett antal turer till åvc innebär att de fått stå ut med ett och annat men alltid lika lätt att bara tork av med en fuktig mikrofiber-duk.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vit klädsel

Inlägg av bullen »

Åhhh. Måste in på designstudion o drömma lite
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Vit klädsel

Inlägg av Tjell »

Slitage: jag kör 6' mil på ett år. Förarstolen, vår svarta, den är redan lite sliten, en bit upp på vänstra ryggsidostödet... Ni som skrivit här ovan har inte mer än ca 1' mil. Mans71, hur mycket har din gått?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Vit klädsel

Inlägg av chpaulin »

Tjell skrev:
Slitage: jag kör 6' mil på ett år. Förarstolen, vår svarta, den är redan lite sliten, en bit upp på vänstra ryggsidostödet... Ni som skrivit här ovan har inte mer än ca 1' mil. Mans71, hur mycket har din gått?
Det är inte sträckan som gäller utan du verkar gå in och ur bilen för mycket :P

Mer seriöst så följer jag tråden med största intresse. Just vita stolar är man riktigt sugen på i nästa bil och det skall bli kul att se hur de är efter 2-3år och 6k+ mil.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vit klädsel

Inlägg av mans71 »

Tjell skrev:
Slitage: jag kör 6' mil på ett år. Förarstolen, vår svarta, den är redan lite sliten, en bit upp på vänstra ryggsidostödet... Ni som skrivit här ovan har inte mer än ca 1' mil. Mans71, hur mycket har din gått?
Milen rullar på fort, 1500 på tre månader :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Vit klädsel

Inlägg av Tjell »

chpaulin skrev:
Tjell skrev:
Slitage: jag kör 6' mil på ett år. Förarstolen, vår svarta, den är redan lite sliten, en bit upp på vänstra ryggsidostödet... Ni som skrivit här ovan har inte mer än ca 1' mil. Mans71, hur mycket har din gått?
Det är inte sträckan som gäller utan du verkar gå in och ur bilen för mycket :P

Mer seriöst så följer jag tråden med största intresse. Just vita stolar är man riktigt sugen på i nästa bil och det skall bli kul att se hur de är efter 2-3år och 6k+ mil.
Ja, det är ett jädra flängande i och ur bilen och jag behöver helt klart ta det lite lugnare totalt sett, jobbar absolut för mycket.

Men jag har blivit övertygad, tror jag. Nu ska det bara räknas på ekonomin, se om det är OK med ett byte...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
di98mase
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2021 11:43

Re: Vit klädsel

Inlägg av di98mase »

Jag har vit klädsel i min M3 SR inköpt i maj 2021. Tycker som många andra att den är urläcker men jag har noterat lite smutsfläckar från ridkläder, kaffespill och mörka jeans. Jag undrar hur man bäst återställer den vita klädseln? Vågar man sig på nån kem med blekmedel eller ska man gno med varmt vatten? Är nyfiken på andras erfarenheter.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vit klädsel

Inlägg av [JM] »

di98mase skrev:
Jag har vit klädsel i min M3 SR inköpt i maj 2021. Tycker som många andra att den är urläcker men jag har noterat lite smutsfläckar från ridkläder, kaffespill och mörka jeans. Jag undrar hur man bäst återställer den vita klädseln? Vågar man sig på nån kem med blekmedel eller ska man gno med varmt vatten? Är nyfiken på andras erfarenheter.
viewtopic.php?f=62&t=20996
Skriv svar