Tillbaka till ICE i Norge?

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Tjell »

Se bilderna, konversation med min kusin... Hon antyder att norrmän går tillbaka till ICE pga köer vid laddplatser. Någon som kan verifiera/dementera detta?Bild
Bild
Bild
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av TiborBlomhall »

Att några blir avskräckta från att ta steget kan hända.

Men har man väl kört elbil går man liksom inte tillbaks, speciellt inte bara på grund av lite köer.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Tjell »

Det skulle väl vara de som köpte Tesla för teknik och prestanda, inte de som har miljömedvetenhet.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av bylund »

Fast de som vill ha teknik och prestanda får ju fortfarande inte det i en förbränningsmotorbil. Särskilt inte i Norge där man måste sälja sin förstfödda för att få råd med en förbränningsmotorbil med prestanda.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av miksch »

Hei
Jeg har ikke hørt om dette. Men i siste måned ble det solgt flere elbiler enn bensin- eller dieselbiler. Så man bygger ut ladeplasser kontinuerlig.
Verdi

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Verdi »

Igår i Löddeköpinge så var alla 8 platser upptagna och så var vi fyra som köade. Gick dock rätt fort för när vi laddat klart så var det bara fyra bilar kvar som laddade.

Nu kommer jag antagligen inte ladda på SuC förrän nästa sommar men hade jag legat ute på långkörning ofta hade jag inte valt elbil.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Tjell »

Jag gissar att min kusin fallit offer för falska nyheter, så som vi sett så mycket av i EV-debatten; rykten, vinklade reportage, ofullständig statistik etc.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Gustafsson »

Självklart är alla inte bekväma med de elbilar som säljs idag, lika lite som alla inte vil äta cornflakes på morgonen. Därför kommer fossilbilarna alltid att säljas och ha en marknad. Det finns ju enormt med elbilar i Norge så det är inte konstigt att några/rätt många byter tillbaka. Statistiskt ökar ju elbilsförsäljningen fortfarande kraftigt, så något trendbrott kan man knappast tala om.
Numera finns det ju/planeras snabbladdare i varje liten ort praktiskt taget och med ett högt fortsatt tempo på utbyggnaden.
Frågan är bara när man når jämvikt- 10% fossilbilar 90% el ? Vem vet !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Arild »

Verdi skrev:
Igår i Löddeköpinge så var alla 8 platser upptagna och så var vi fyra som köade. Gick dock rätt fort för när vi laddat klart så var det bara fyra bilar kvar som laddade.

Nu kommer jag antagligen inte ladda på SuC förrän nästa sommar men hade jag legat ute på långkörning ofta hade jag inte valt elbil.
Med 8 laddplatser och högre strömstyrka (upp till 125 kW) borde väntetiden bli ganska kort. På en "vanlig" snabbladdare finns oftast EN, ibland 2-3 laddstolpar med 50kW. Det ger längre laddtider och en kö på 4 bilar kan ta 1-2 timmar. :shock:

Vi planerar att köpa en e-Golf också, men blir betänksamma när laddtiderna och kommande väntetider vid laddstationer kan bli långa. Som en NEV (Neighborhood Electric Vehicle) däremot, är alla laddbara bilar toppen 8-); Ladda hemma över natten, pendla till jobb, sport, affär och vänner. Då finns inga köer alls, varken för en Tesla, en e-UP eller en Tazzari EVone. ;)
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Arild »

Vår familj har rest snart två veckor i Norge nu. Idag påbörjar vi en resa genom Jotunheimen. Visst är det lite förhandsplanering, men med 70kWh kommer vi runt hela vägen, utan fler än 2 laddstopp.

I Trondheim har kommunen tagit bort fri parkering för elbilar fr o m 1 jan. 2017. Parkering kostar 103 kr. För 3 timmar. Kanske är det gjort så för att det blivit många elbilar. Men att elbilsägare byter tillbaka till fossilbil, tror jag lika lite på som Tibor. De vi bor hos har en M-B ED (B250e) som de använder till jobbet varje dag, även om den INTE kan snabbladdas! Däremot har de också en svensktillverkad herrgårdsvagn som de fyller brandfarlig vätska i, för längre färder.

Skulle de byta bort sin elbil mot ICE? Skulle inte tro det.
IMG_5749.JPG
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Verdi

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Verdi »

Arild skrev:
Verdi skrev:
Igår i Löddeköpinge så var alla 8 platser upptagna och så var vi fyra som köade. Gick dock rätt fort för när vi laddat klart så var det bara fyra bilar kvar som laddade.

Nu kommer jag antagligen inte ladda på SuC förrän nästa sommar men hade jag legat ute på långkörning ofta hade jag inte valt elbil.
Med 8 laddplatser och högre strömstyrka (upp till 125 kW) borde väntetiden bli ganska kort. På en "vanlig" snabbladdare finns oftast EN, ibland 2-3 laddstolpar med 50kW. Det ger längre laddtider och en kö på 4 bilar kan ta 1-2 timmar. :shock:

Vi planerar att köpa en e-Golf också, men blir betänksamma när laddtiderna och kommande väntetider vid laddstationer kan bli långa. Som en NEV (Neighborhood Electric Vehicle) däremot, är alla laddbara bilar toppen 8-); Ladda hemma över natten, pendla till jobb, sport, affär och vänner. Då finns inga köer alls, varken för en Tesla, en e-UP eller en Tazzari EVone. ;)
Japp. Det gick rätt fort. Vi var trea i kön när vi kom men det tog nog bara ca 15-20 minuter innan vi kunde jacka in oss. Men dagen blev rätt dryg ändå. Körde från Hjerting i Danmark till vårt hem strax norr om Uppsala. 102 mil med laddning i Slagelse, Löddeköpinge, Toftaholm, Ödeshög och Arboga. Var en del köer på motorvägen i Danmark också. Tog oss 14 timmar. Från 11 på förmiddagen till 1 på natten. Det blev nog lite för långt för att vara riktigt bekvämt. Vi har två små barn också som kräver sitt så vissa laddstopp var välbehövda. Andra kändes mindre motiverande.

Slagelse: Här käkade vi lunch. Väntade ej på bilen.
Löddeköpinge: Först köade vi för en plats sen hade vi inget att göra. Gick till Ica Maxi och köpte barnmat och tuggummi typ. Hade gärna hoppat detta stopp.
Toftaholm: Köpte med oss sallad från Max och hade en fin picknick i solen nere vid vattnet på en filt. Väntade ej på bilen.
Ödeshög: Dottern sov och grabben behövde springa av sig lite. Var väl ok men hade inte stannat med en ICE.
Arboga: Surt stopp i mörkret. Dock bara 20 minuter. Fick "är det inte lite drygt med den här laddningen ändå" från frugan. Började lyssna på en pod. Båda barnen sov.

Med en ICE hade vi nog stannat 3 ggr. Nu blev det 5 stopp. I tid räknat förlorade vi nog 1-2 timmar på att köra Tesla.

Nu dröjer det nog nästan ett år till nästa besök på SuC. :) Fast vem vet. Kanske blir nåt besök på Gävle Bro eller så.

Apropå NEV så håller jag med. Jag har aldrig snabbladdat vår i3 på de 4 månader vi haft den. Kommer nog inte att göra heller.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Tjell »

Det tar faktiskt lite extra tid att köra långt även med Tesla och SuC men jag/vi har övertygelsen att vi valt bilen av många olika skäl varav ett är miljöaspekten. Med alla våra övertygelser så tar vi den extra tiden med ro. Nu är vi iofs två medelålders, inga barn med oss...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av mati »

Jag anser att jag har tid med de extra timmarna en långresa kan ta ibland. Jag sparar in många timmar (läs arbetsdagar) per år genom att inte behöva åka till macken och tanka. Och så lever jag kanse lite längre också iom att jag slipper andas in bensinångorna vid bensinmacken. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av miksch »

For ca 120 år siden lå man åt folk som vurderte å kjøpe seg en bil. Det fantes inne bensinstasjoner, bilen luktet og stank og gjorde støy. En hestevogn derimot var mye bedre. Hesten hadde mat overalt, og overalt kunne du finne steder som kunne ta seg av både hest og vogn i tilfelle uhell.
Jernbanen hadde også en tung start, og første tog fikk ikke kjøre raskere enn det en hest kunne springe. Det finnes til og med bilder hvor man ser en hestevogn gå foran et tog for å begrense hastigheten.
Og nå er det elbilen sin tur. Man hører lignende argument som mot bilen 120 år siden. Hvor får man tak i strøm? Lading går for tregt. Ikke mange nok verksteder. Den bråker ikke nok og er farlig for fotgjengere. Og plutselig kommer hele bensin- og diesel-lobbyen og tar frem grønne argument, at biler driftet med bensin og diesel er så miljøvennlig.

Og i tilfelle vi mennesker kommer å leve lenge nok så vil elbilens fall en eller annen gang i fremtiden ligne på bensinbilens fall. Slik er det bare.

Her i Norge vil ikke mange tilbake til bensinbil etter å ha kjørt elbil. Men det er nok sant at hurtiglading må bli bedre utbygget. Samtidig er det jo slik at det ikke vil bli samme behov for ladestasjoner ettersom de fleste i hverdagsdriften lader hjemme. Derfor vil behovstilpassingen foregå gradvis.
Verdi

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag anser att jag har tid med de extra timmarna en långresa kan ta ibland. Jag sparar in många timmar (läs arbetsdagar) per år genom att inte behöva åka till macken och tanka. Och så lever jag kanse lite längre också iom att jag slipper andas in bensinångorna vid bensinmacken. :)
Nej, det spelar ingen större roll. Jag visste om det innan jag skaffade bilen och sommarsemestern är nog enda gången det blir SuC-laddning för oss. Nu är det bara att njuta av fördelarna tills det är dags igen nästa sommar. :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Svenssons »

Tjell skrev:
Det tar faktiskt lite extra tid att köra långt även med Tesla och SuC men jag/vi har övertygelsen att vi valt bilen av många olika skäl varav ett är miljöaspekten. Med alla våra övertygelser så tar vi den extra tiden med ro. Nu är vi iofs två medelålders, inga barn med oss...
När jag senast körde till södra Danmark var vi 3 bilar som körde från Kristianstad (vi hade stannat och ätit frukost där). Det var min Tesla och två fulltankade avgasbilar. Vi kom visserligen en halvtimme senare ner till Lalandia, Rödby än de övriga bilarna då vi stannade och laddade i Köge. De i avgasbilarna hade dock inte ätit något medan vi passade på att äta på Köge så när alla personer var laddade så var det ingen tidsskillnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Tillbaka till ICE i Norge?

Inlägg av Tjell »

Svensson: kanonbra jämfört och redovisat. Jag har inte själv haft nån chans att jämförsåka på det viset.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar