Dashcam, vilken är bäst?

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Tjell »

Vilken dashcam ska jag satsa på? Ska ju vara superlätt att starta/stoppa, ska sitta säkert och skakfritt, inget krångel med sladdar eller att ta av/sätta dit etc.

Tips, tack!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av gellerstam »

Finns ett par trådar om detta. och sammanfattningen är att BlackVue DR650 S poppis i MS.
Tesla Model Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Svenssons »

Tjell skrev:
Vilken dashcam ska jag satsa på? Ska ju vara superlätt att starta/stoppa, ska sitta säkert och skakfritt, inget krångel med sladdar eller att ta av/sätta dit etc.

Tips, tack!
Start och stop kan de flesta fixa själva automatiskt. Min sitter snyggt och brydligt vid den inre backspegeln och ser ut att vara integrerad med den. Hyfsat enkel installation också. Andra villkor jag har till min nästa dashcam är bra app och smidig överföring av bilderna. Helst automatiskt via vanlig WiFi (ej kamerans WiFi). Den jag har nu har en app där hälften är på kinesiska, uppkopplingen mot den måste gå kamerans egna WiFi vilket gör att telefon inte har WiFi. Dessutom så är överföringshastigheten ca 10 MB/minut och filmer för 5 minuter på ca 300 MB. Ett klipp tar alltså en halvtimme att föra över. Går grymt mycket snabbare att ta ut minneskortet, gå till dator, tömma minneskortet och sedan sätta i det igen än att bara ta ut ett klipp.

Andra saker att fundera på är om man vill ha kamera bak också och om man vill kunna filma även när bilen är avstängd (inte lagligt dock), dvs vilken strömkälla man väljer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av jonas »

Jag gillar den integrerade med backspegeln syns inte utifrån och startar automagiskt. Dock saknar jag en parkeringsfunktion som spelar in på parkeringen då jag önskar.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Tjell »

Men det där med startar automatiskt, vad är det som triggar kameran?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Svenssons »

Tjell skrev:
Men det där med startar automatiskt, vad är det som triggar kameran?
Att strömmen till den slås på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av danni »

Jag kör den som vår forummedlem e5m1r säljer här: https://exclusiveparts.se/sv/

Två anledningar:

1. Den är superlätt att installera själv, inkl ström.

2. Den ser ut som om den hör hemma där. Helt omärklig, inga sladdar, ingenting.

Det finns andra modeller som är mycket mer tekniskt avancerade. Men de är mer jobb att installera, särskilt om det ska bli snyggt. Jag hade gärna haft en modell med kameror både framåt och bakåt som automatiskt laddade upp filmerna i molnet, men jag insåg att då skulle jag behöva lämna bort bilen för installationen och det skulle bli dyrt och troligen aldrig bli av.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av oscfor »

Instämmer med Danni. Grymt smidig kamera! Snabb support också. Installationen tar verkligen fem minuter i bilen, även om du aldrig ens sett en kamera, bil eller plastmejsel förut.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Jocce »

danni skrev:
Jag kör den som vår forummedlem e5m1r säljer här: https://exclusiveparts.se/sv/

Två anledningar:

1. Den är superlätt att installera själv, inkl ström.

2. Den ser ut som om den hör hemma där. Helt omärklig, inga sladdar, ingenting.

Det finns andra modeller som är mycket mer tekniskt avancerade. Men de är mer jobb att installera, särskilt om det ska bli snyggt. Jag hade gärna haft en modell med kameror både framåt och bakåt som automatiskt laddade upp filmerna i molnet, men jag insåg att då skulle jag behöva lämna bort bilen för installationen och det skulle bli dyrt och troligen aldrig bli av.

Hur fungerar den där gällande överföring av filmer? Minneskort eller Wifi/bluetooth?

Har den ström på hela tiden och man kan få den att "vakta" även på parkering?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Wir »

danni skrev:
Jag kör den som vår forummedlem e5m1r säljer här: https://exclusiveparts.se/sv/

Två anledningar:

1. Den är superlätt att installera själv, inkl ström.

2. Den ser ut som om den hör hemma där. Helt omärklig, inga sladdar, ingenting.

Det finns andra modeller som är mycket mer tekniskt avancerade. Men de är mer jobb att installera, särskilt om det ska bli snyggt. Jag hade gärna haft en modell med kameror både framåt och bakåt som automatiskt laddade upp filmerna i molnet, men jag insåg att då skulle jag behöva lämna bort bilen för installationen och det skulle bli dyrt och troligen aldrig bli av.
Ja jäklar vad den såg smidig ut att installera. Hade börjat kolla på en Viofo A119 samt BlackVue, men insåg att jag aldrig skulle installera en sån kamera. Blir nog beställa en från e5m1r för mig också :)
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av e5m1r »

Jocce skrev:
danni skrev:
Jag kör den som vår forummedlem e5m1r säljer här: https://exclusiveparts.se/sv/

Två anledningar:

1. Den är superlätt att installera själv, inkl ström.

2. Den ser ut som om den hör hemma där. Helt omärklig, inga sladdar, ingenting.

Det finns andra modeller som är mycket mer tekniskt avancerade. Men de är mer jobb att installera, särskilt om det ska bli snyggt. Jag hade gärna haft en modell med kameror både framåt och bakåt som automatiskt laddade upp filmerna i molnet, men jag insåg att då skulle jag behöva lämna bort bilen för installationen och det skulle bli dyrt och troligen aldrig bli av.

Hur fungerar den där gällande överföring av filmer? Minneskort eller Wifi/bluetooth?

Har den ström på hela tiden och man kan få den att "vakta" även på parkering?


/Jocce
Man kan överföra med appen till telefonen men personligen tycker jag att detta är irritations moment då det tar låååååång tid så jag swapar mellan minneskort och tittar i datorn
Ingen parkerings läge med den kopplingen som är där
Man kan dra permanent ström från coupe belysning ovanför om man vill men jag ser ingen mening med det då loopen på en 32GB SD är ca 5 timmar
Officiellt har kameran stöd för 64GB formaterat med FAT 32
Jag har dock fått feedback från kunder som använder 128GB SD och det funkar bra men även där blir det ca 20tim loop
Ingen cloud och ingen internet uppkoppling bara wifi till kameras eget nätverk som man aktiverar med knapptryckning
G sensor som flaggar klipp så den inte skrivs över i loopen. Känslighet på sensorn är inställningsbar via appen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av danni »

Hehe, ja, jag provade en gång att dra över en film till telefonen över WiFi. Jag avbröt och tog ur minneskortet istället :D Minneskort är ju ändå rätt smidiga. Visst hade det varit chill med en kamera som automatiskt laddade upp allt i molnet, men andra egenskaper var prioriterade som sagt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av snowtroll »

Finns det inget sätt at nyttja befintliga kameror, (model 3 har 8 st)?... i alla fall vid parkerat läge, antar att de är reserverade för säkerhetssystemet när bilen är i drift.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av oscfor »

snowtroll skrev:
Finns det inget sätt at nyttja befintliga kameror, (model 3 har 8 st)?... i alla fall vid parkerat läge, antar att de är reserverade för säkerhetssystemet när bilen är i drift.
DE flesta av dem är svartvita och gjorda för autonom körning, dvs inte så bra för dokumentationssyfte.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Tjell »

Så den här PCH-kameran tar kräm från 12V-uttaget i mittkonsollen? Ser väl lite tjohej ut... Nåja, det går ju att dra sladd från kupébelysningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av danni »

Tjell skrev:
Så den här PCH-kameran tar kräm från 12V-uttaget i mittkonsollen? Ser väl lite tjohej ut... Nåja, det går ju att dra sladd från kupébelysningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Nej, den tar ström från inne i backspegeln. Dvs det blir inga synliga kablar alls. Man byter ut plaststycket som sitter framtill på backspegeln mot själva kameran som passar precis där, och strömdragningen håller sig alltså helt inne i backspegeln. Den kommer med en kabel som piggybackar på en kontakt inne i backspegeln. Superenkelt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Tjell »

Nu när jag äntligen kunnat kolla videon (har haft noll internet ett tag + annat strul) så ser jag ju hur det går till.

Måste bara flytta på min "Fjellinjen brikke", den har jag precis under spegeln. Inte bra position, vid Öresundsbropassage måste jag hålla den utanför bilen. Det finns bättre position, inte sant?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av e5m1r »

Tjell skrev:
Nu när jag äntligen kunnat kolla videon (har haft noll internet ett tag + annat strul) så ser jag ju hur det går till.

Måste bara flytta på min "Fjellinjen brikke", den har jag precis under spegeln. Inte bra position, vid Öresundsbropassage måste jag hålla den utanför bilen. Det finns bättre position, inte sant?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Ska finnas ett område vid backspegeln avsedd för sånt
På S med AP1 är det svart precis höger om backspegeln
Kolla i manualen Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Nicklas »

e5m1r skrev:
Man kan dra permanent ström från coupe belysning ovanför om man vill
Har du några bilder / film / mer beskrivande text på denna permanenta installation?
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Tjell »

PCH-kameran installerad och det ser bra ut bortsett från en allvarlig grej, antagligen nån inställning jag inte hittar till: minneskortet blir snabbt fullt.

Visst är det väl så att det äldsta skrivs över, kontinuerligt (utom de filer kameran låser pga G-sensorns info)?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av oscfor »

Tjell skrev:
PCH-kameran installerad och det ser bra ut bortsett från en allvarlig grej, antagligen nån inställning jag inte hittar till: minneskortet blir snabbt fullt.

Visst är det väl så att det äldsta skrivs över, kontinuerligt (utom de filer kameran låser pga G-sensorns info)?

Japp, så är det. Dock måste man ställa in det. Kommer inte på rak arm ihåg exakt vad inställningen heter dock...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Remuz »

Satte in en dr750s-2ch i min bil i helgen. Var grymt lätt att peta in kabel i listerna.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av danni »

oscfor skrev:
Tjell skrev:
PCH-kameran installerad och det ser bra ut bortsett från en allvarlig grej, antagligen nån inställning jag inte hittar till: minneskortet blir snabbt fullt.

Visst är det väl så att det äldsta skrivs över, kontinuerligt (utom de filer kameran låser pga G-sensorns info)?

Japp, så är det. Dock måste man ställa in det. Kommer inte på rak arm ihåg exakt vad inställningen heter dock...
Jag har för mig det var defaultinställt på min, men jag minns inte helt säkert. I alla fall så ska minneskortet vara fullt hela tiden, man ska inte behöva rensa manuellt om man ställt in allt rätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av e5m1r »

Precis så är det minneskortet ska vara fullt hela tiden och den äldsta klippet skrivs över och så loopar det så
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inlägg av Tjell »

Jag har provat att välja default men det funkar ändå inte.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar