Dashcam, vilken är bäst?

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Dashcam, vilken är bäst?

Inläggav Teslaägare Tjell » 17 aug 2017 13:42

Vilken dashcam ska jag satsa på? Ska ju vara superlätt att starta/stoppa, ska sitta säkert och skakfritt, inget krångel med sladdar eller att ta av/sätta dit etc.

Tips, tack!

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare

Re: Dashcam, vilken är bäst?

Inläggav gellerstam » 17 aug 2017 13:48

Finns ett par trådar om detta. och sammanfattningen är att BlackVue DR650 S poppis i MS.
Outlander PHEV
E-UP
Reserverat MODEL 3
Användarvisningsbild
gellerstam

Inläggav Teslaägare Svenssons » 17 aug 2017 13:56

Tjell skrev:Vilken dashcam ska jag satsa på? Ska ju vara superlätt att starta/stoppa, ska sitta säkert och skakfritt, inget krångel med sladdar eller att ta av/sätta dit etc.

Tips, tack!

Start och stop kan de flesta fixa själva automatiskt. Min sitter snyggt och brydligt vid den inre backspegeln och ser ut att vara integrerad med den. Hyfsat enkel installation också. Andra villkor jag har till min nästa dashcam är bra app och smidig överföring av bilderna. Helst automatiskt via vanlig WiFi (ej kamerans WiFi). Den jag har nu har en app där hälften är på kinesiska, uppkopplingen mot den måste gå kamerans egna WiFi vilket gör att telefon inte har WiFi. Dessutom så är överföringshastigheten ca 10 MB/minut och filmer för 5 minuter på ca 300 MB. Ett klipp tar alltså en halvtimme att föra över. Går grymt mycket snabbare att ta ut minneskortet, gå till dator, tömma minneskortet och sedan sätta i det igen än att bara ta ut ett klipp.

Andra saker att fundera på är om man vill ha kamera bak också och om man vill kunna filma även när bilen är avstängd (inte lagligt dock), dvs vilken strömkälla man väljer.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jonas » 17 aug 2017 15:05

Jag gillar den integrerade med backspegeln syns inte utifrån och startar automagiskt. Dock saknar jag en parkeringsfunktion som spelar in på parkeringen då jag önskar.
Rabatt på Tesla, använd min länk:

http://ts.la/jonas2214

Super soco TS 1200R Elmoped
Tesla Model S85, 3~fasladdning
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tjell » 17 aug 2017 17:11

Men det där med startar automatiskt, vad är det som triggar kameran?

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 17 aug 2017 17:31

Tjell skrev:Men det där med startar automatiskt, vad är det som triggar kameran?

Att strömmen till den slås på.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare danni » 17 aug 2017 17:39

Jag kör den som vår forummedlem e5m1r säljer här: https://exclusiveparts.se/sv/

Två anledningar:

1. Den är superlätt att installera själv, inkl ström.

2. Den ser ut som om den hör hemma där. Helt omärklig, inga sladdar, ingenting.

Det finns andra modeller som är mycket mer tekniskt avancerade. Men de är mer jobb att installera, särskilt om det ska bli snyggt. Jag hade gärna haft en modell med kameror både framåt och bakåt som automatiskt laddade upp filmerna i molnet, men jag insåg att då skulle jag behöva lämna bort bilen för installationen och det skulle bli dyrt och troligen aldrig bli av.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Få fri supercharging vid beställning av en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Dashcam, vilken är bäst?

Inläggav Teslaägare oscfor » 17 aug 2017 19:14

Instämmer med Danni. Grymt smidig kamera! Snabb support också. Installationen tar verkligen fem minuter i bilen, även om du aldrig ens sett en kamera, bil eller plastmejsel förut.
Model X90D
Använd gärna min länk om du ska beställa en Tesla. Den ger dig fri supercharger!
http://ts.la/oscar4215
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jocce » 18 aug 2017 07:59

danni skrev:Jag kör den som vår forummedlem e5m1r säljer här: https://exclusiveparts.se/sv/

Två anledningar:

Det finns andra modeller som är mycket mer tekniskt avancerade. Men de är mer jobb att installera, särskilt om det ska bli snyggt. Jag hade gärna haft en modell med kameror både framåt och bakåt som automatiskt laddade upp filmerna i molnet, men jag insåg att då skulle jag behöva lämna bort bilen för installationen och det skulle bli dyrt och troligen aldrig bli av.

Hur fungerar den där gällande överföring av filmer? Minneskort eller Wifi/bluetooth?

Har den ström på hela tiden och man kan få den att "vakta" även på parkering?

/Jocce
Köpa en ny Tesla Model S eller X? Gratis Supercharging!:
http://ts.la/joacim2204

85D Midnight Silver , panoramatak, nextgen, helsvart interiör, matt abachiträ autopilot, luftfjädring, köldpaket.
- LEVERERAD 2016-03-05 :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Wir » 18 aug 2017 09:04

danni skrev:Jag kör den som vår forummedlem e5m1r säljer här: https://exclusiveparts.se/sv/

Två anledningar:

Ja jäklar vad den såg smidig ut att installera. Hade börjat kolla på en Viofo A119 samt BlackVue, men insåg att jag aldrig skulle installera en sån kamera. Blir nog beställa en från e5m1r för mig också :)
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Nästa

Återgå till Tips & Tricks