Earth-to-Earth

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
" Di seger att dä finns atomer å molekyler å sånt! Man --- dä tror'a inte på!"
Vad menar du med det? Att jag på nåt sätt misstror vetenskapen här? :roll: :D
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Känns som att Elon sprider en massa "geniala" idéer runt sig och hoppas på det bästa. Känns lite oseriöst.
Japp,

Betalningstjänster på internet utan att gå via bank? Vem skulle kunna tänka sig använda sådana saker?
Elbilar? Dessa hade ju GM redan skrotat.
Rymdraketer som kommer tillbaka? Dessa skickar man ju upp i rymden och hoppas att de aldrig mer kommer ner eftersom det då betyder att de har exploderat.
Borra tunnlar? Måste vara hemskt komplicerat och tänk på hur mycket ventilation som krävs när man kör med avgasbilar i dessa.

Man måste vara oseriös när man skapar ett bolag som man säljer för 1,5 miljarder dollar, grundar ett nytt bolag som i år nästan har 50% av marknadsandel i en miljardindustri och nästa år räknas ha 65%, samtidigt bygger upp ett annat bolag som nu har ett marknadsvärde på 57 miljarder dollar. Rätt oseriöst faktiskt...
Lite skillnad ändå på det han har gjort och det han säger sig vilja göra. Redan självkörande bilar är en utopi som jag ser det.
Så är det väll alltid, det som är gjort ses sällan som omöjligt men de som aldrig har gjorts kan ses som väldigt svårt. När Elon först berättade om att han skulle försöka landa första steget på raketen på jorden igen så var de flesta inom rymdindustin rörande överens över att det var omöjligt och bara slöseri med pengar att försöka. Varför ens skicka upp extra bränsle i raketen så att den kunde broms in på vägen ner, då blir raketen ju bara tyngre och drar mer. Nu har han lyckats landa 16 gånger och det är inte särskilt spännande längre att se på det. Vem vet vad Elon har lyckats med om några år om han redan har chockat hela världen med saker som många tidigare trodde var omöjligt? Jag har också svårt att se ekonomin i det men jag är spänd på att se hur det går.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
Foluke skrev:
" Di seger att dä finns atomer å molekyler å sånt! Man --- dä tror'a inte på!"
Vad menar du med det? Att jag på nåt sätt misstror vetenskapen här? :roll: :D
Det har alltid funnits skeptiker. Ibland har de haft rätt, ibland fel. Du är skeptisk i detta fall.
Vi får väl se. Blir Elon framgångsrik så får vi åka raket också. Jag åker Tesla sedan snart två år. Det hade jag aldrig trott för tre år sedan! Jag får ändra mig när verkligheten överbevisa mig. Tur är väl det. Följaktligen har jag blivit mindre tvärsäker med åren.
Model S P85D,
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av JFAH »

En uppenbar kund i detta är ju miltären om inte annat. Att flytta 300 soldater från a-b inom en timme oavsett plats på jorden är rätt så attraktivt.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av zyax »

JFAH skrev:
En uppenbar kund i detta är ju miltären om inte annat. Att flytta 300 soldater från a-b inom en timme oavsett plats på jorden är rätt så attraktivt.
Kunder finns många. Betänk att företag får ligga ute med pengar för folk som är iväg och kan man korta den tiden så sjunker deras kostnader med otroligt mycket så även om det inte skulle bli så billigt som Elon säger så kommer det vara en faktor långt över det priset som betalas idag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar