Earth-to-Earth

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av LarsL »

Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Verdi

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Verdi »

Oj. Ser dyrt ut. Och farligt.
Verdi

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Känns som att Elon sprider en massa "geniala" idéer runt sig och hoppas på det bästa. Känns lite oseriöst.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av JFAH »

Säkerhetsmässigt är det ingen större skillnad på det konceptet och en airbus380. Båda systemen litar helt på att maskinen innehåller redundans i de viktigare systemen, och båda systemen skulle ha katastrofala haverier för de inblandade om dessa system inte fungerade. Så det finns inget egentligt konceptuellt som skiljer dem åt därvidlag.

Vad gäller g krafterna vidhåller jag nog mer och mer vad jag skrivit tidigare, det finns faktiskt utrymme att göra den här lösningen på ett sådant sätt att den i mångt och mycket har mycket modesta g krafter. Man kan ex. jobba med den aerodynamiska inbromsningen och attityden på skeppet och stolarna för att få en utjämning som minimerar g krafterna.

Så helt omöjligt koncept är det inte.
Verdi

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Verdi »

Nåja. Lite skillnad är det allt. Att lämna atmosfären kräver lite andra krafter och så har du ju återinträdet också som inte heller är riskfritt.

Det kan säkert göras men kostnaderna är ju astronomiska.

Samma med de där tunnlarna som ska bygga bort bilköerna. Går säkert även om det blir galet dyrt och komplext.

Kanske jag som är tråkig och det är ju roligt med stora visioner men jag har svårt att se att detta blir verklighet under min livstid.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Mickep »

Har svårt att se nyttan för massan. (för affärsresenärer däremot ser jag tidsvinsten som rimlig)
Tycker att kunna ta en 7-12 timmars flygning är en del av resupplevelsen. men för att ta sig dit där bfr startar och landar behöver man ände kanske 4-5 timmar + några timmar i säkerhetszonen och in och utcheckning och väntan)
miljövinsten är nog nära noll. jag menar man skall ändå försöka sova på resan (har svårt för att klara det numera) och motverka jetlaggen.

men man skall aldrig säga aldrig, om 10 år kanske erbjudandet fanns och då är frågan skall man betala lika mycket och resan tar 1 h eller 24h. (säg paris-australien) så kommer det vara svårt att säga nej. (fast jag tror en mer realistisk är 2 h timmar att göra resan behaglig). det tills det sker en olycka som med concordplanet pga av en plastbit på startbanan. vad hände med det resesättet efter att folk sett videor hur planet förintas i luften? (trots att flygplan störtar titt som tätt)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
Nåja. Lite skillnad är det allt. Att lämna atmosfären kräver lite andra krafter och så har du ju återinträdet också som inte heller är riskfritt.

Det kan säkert göras men kostnaderna är ju astronomiska.

Samma med de där tunnlarna som ska bygga bort bilköerna. Går säkert även om det blir galet dyrt och komplext.

Kanske jag som är tråkig och det är ju roligt med stora visioner men jag har svårt att se att detta blir verklighet under min livstid.
Järnvägarna bedömdes som ohanterliga för att människor inte skulle klara hastigheten på 35 km/t (eller vad det var). Expertutlåtanden!
Jag nöjer mig med att kolla på avstånd och inte köpa aktier i raketfabriken. " Den som lever får se!"
Model S P85D,
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Känns som att Elon sprider en massa "geniala" idéer runt sig och hoppas på det bästa. Känns lite oseriöst.
Japp,

Betalningstjänster på internet utan att gå via bank? Vem skulle kunna tänka sig använda sådana saker?
Elbilar? Dessa hade ju GM redan skrotat.
Rymdraketer som kommer tillbaka? Dessa skickar man ju upp i rymden och hoppas att de aldrig mer kommer ner eftersom det då betyder att de har exploderat.
Borra tunnlar? Måste vara hemskt komplicerat och tänk på hur mycket ventilation som krävs när man kör med avgasbilar i dessa.

Man måste vara oseriös när man skapar ett bolag som man säljer för 1,5 miljarder dollar, grundar ett nytt bolag som i år nästan har 50% av marknadsandel i en miljardindustri och nästa år räknas ha 65%, samtidigt bygger upp ett annat bolag som nu har ett marknadsvärde på 57 miljarder dollar. Rätt oseriöst faktiskt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Känns som att Elon sprider en massa "geniala" idéer runt sig och hoppas på det bästa. Känns lite oseriöst.
Japp,

Betalningstjänster på internet utan att gå via bank? Vem skulle kunna tänka sig använda sådana saker?
Elbilar? Dessa hade ju GM redan skrotat.
Rymdraketer som kommer tillbaka? Dessa skickar man ju upp i rymden och hoppas att de aldrig mer kommer ner eftersom det då betyder att de har exploderat.
Borra tunnlar? Måste vara hemskt komplicerat och tänk på hur mycket ventilation som krävs när man kör med avgasbilar i dessa.

Man måste vara oseriös när man skapar ett bolag som man säljer för 1,5 miljarder dollar, grundar ett nytt bolag som i år nästan har 50% av marknadsandel i en miljardindustri och nästa år räknas ha 65%, samtidigt bygger upp ett annat bolag som nu har ett marknadsvärde på 57 miljarder dollar. Rätt oseriöst faktiskt...
Lite skillnad ändå på det han har gjort och det han säger sig vilja göra. Redan självkörande bilar är en utopi som jag ser det.

Vad gäller rymdraketerna så kanske det blir ett alternativ sätt att resa för de snuskigt rika. Ett slags super-concorde. Tror inte det blir nåt för oss som inte kan lägga åtminstone flera hundra tusen på en biljett. I startskedet kommer det säkert handla om flera miljoner för en biljett. Hur många passagerare ska de här raketerna kunna bära förresten?

Har inte läst på så mycket om de där tunnlarna heller men jag har förstått att det ska vara nåt slags "rörpost"? Man knappar in en adress och så tar systemet en dit. För att detta ska fungera så måste ett sånt system klara av tusentals samtidiga användare. Kanske tiotusentals. Hur i hela h-vete ska de få ihop den logistiken på ett sätt som gör det mer effektivt än att köra själv på ytan? Och för att ens nå dit måste hundratals långa tunnlar borras i mark som redan är full av tunnelbana, ledningar, avlopp, skyddsrum... Och vad händer när det blir fel och man sitter fast långt under jord? För fel blir det på saker. Det blir det alltid. Särskilt nåt som är så här otroligt komplext.

Men visst, dagen då en storstad har ett väl fungerande tunnelsystem och/eller den första biljetten med raketen kan köpas för rimliga pengar så får jag väl be om ursäkt. ;)

Men vem vet, jag kanske bara inte tror tillräckligt på herren Elon Musk vår frälsare och gud. ;)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Känns som att Elon sprider en massa "geniala" idéer runt sig och hoppas på det bästa. Känns lite oseriöst.
Japp,

Betalningstjänster på internet utan att gå via bank? Vem skulle kunna tänka sig använda sådana saker?
Elbilar? Dessa hade ju GM redan skrotat.
Rymdraketer som kommer tillbaka? Dessa skickar man ju upp i rymden och hoppas att de aldrig mer kommer ner eftersom det då betyder att de har exploderat.
Borra tunnlar? Måste vara hemskt komplicerat och tänk på hur mycket ventilation som krävs när man kör med avgasbilar i dessa.

Man måste vara oseriös när man skapar ett bolag som man säljer för 1,5 miljarder dollar, grundar ett nytt bolag som i år nästan har 50% av marknadsandel i en miljardindustri och nästa år räknas ha 65%, samtidigt bygger upp ett annat bolag som nu har ett marknadsvärde på 57 miljarder dollar. Rätt oseriöst faktiskt...
Lite skillnad ändå på det han har gjort och det han säger sig vilja göra. Redan självkörande bilar är en utopi som jag ser det.


Vad gäller rymdraketerna så kanske det blir ett alternativ sätt att resa för de snuskigt rika. Ett slags super-concorde. Tror inte det blir nåt för oss som inte kan lägga åtminstone flera hundra tusen på en biljett. I startskedet kommer det säkert handla om flera miljoner för en biljett. Hur många passagerare ska de här raketerna kunna bära förresten?

Har inte läst på så mycket om de där tunnlarna heller men jag har förstått att det ska vara nåt slags "rörpost"? Man knappar in en adress och så tar systemet en dit. För att detta ska fungera så måste ett sånt system klara av tusentals samtidiga användare. Kanske tiotusentals. Hur i hela h-vete ska de få ihop den logistiken på ett sätt som gör det mer effektivt än att köra själv på ytan? Och för att ens nå dit måste hundratals långa tunnlar borras i mark som redan är full av tunnelbana, ledningar, avlopp, skyddsrum... Och vad händer när det blir fel och man sitter fast långt under jord? För fel blir det på saker. Det blir det alltid. Särskilt nåt som är så här otroligt komplext.

Men visst, dagen då en storstad har ett väl fungerande tunnelsystem och/eller den första biljetten med raketen kan köpas för rimliga pengar så får jag väl be om ursäkt. ;)

Men vem vet, jag kanske bara inte tror tillräckligt på herren Elon Musk vår frälsare och gud. ;)
" Di seger att dä finns atomer å molekyler å sånt! Man --- dä tror'a inte på!"
Model S P85D,
Verdi

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
" Di seger att dä finns atomer å molekyler å sånt! Man --- dä tror'a inte på!"
Vad menar du med det? Att jag på nåt sätt misstror vetenskapen här? :roll: :D
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Känns som att Elon sprider en massa "geniala" idéer runt sig och hoppas på det bästa. Känns lite oseriöst.
Japp,

Betalningstjänster på internet utan att gå via bank? Vem skulle kunna tänka sig använda sådana saker?
Elbilar? Dessa hade ju GM redan skrotat.
Rymdraketer som kommer tillbaka? Dessa skickar man ju upp i rymden och hoppas att de aldrig mer kommer ner eftersom det då betyder att de har exploderat.
Borra tunnlar? Måste vara hemskt komplicerat och tänk på hur mycket ventilation som krävs när man kör med avgasbilar i dessa.

Man måste vara oseriös när man skapar ett bolag som man säljer för 1,5 miljarder dollar, grundar ett nytt bolag som i år nästan har 50% av marknadsandel i en miljardindustri och nästa år räknas ha 65%, samtidigt bygger upp ett annat bolag som nu har ett marknadsvärde på 57 miljarder dollar. Rätt oseriöst faktiskt...
Lite skillnad ändå på det han har gjort och det han säger sig vilja göra. Redan självkörande bilar är en utopi som jag ser det.
Så är det väll alltid, det som är gjort ses sällan som omöjligt men de som aldrig har gjorts kan ses som väldigt svårt. När Elon först berättade om att han skulle försöka landa första steget på raketen på jorden igen så var de flesta inom rymdindustin rörande överens över att det var omöjligt och bara slöseri med pengar att försöka. Varför ens skicka upp extra bränsle i raketen så att den kunde broms in på vägen ner, då blir raketen ju bara tyngre och drar mer. Nu har han lyckats landa 16 gånger och det är inte särskilt spännande längre att se på det. Vem vet vad Elon har lyckats med om några år om han redan har chockat hela världen med saker som många tidigare trodde var omöjligt? Jag har också svårt att se ekonomin i det men jag är spänd på att se hur det går.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
Foluke skrev:
" Di seger att dä finns atomer å molekyler å sånt! Man --- dä tror'a inte på!"
Vad menar du med det? Att jag på nåt sätt misstror vetenskapen här? :roll: :D
Det har alltid funnits skeptiker. Ibland har de haft rätt, ibland fel. Du är skeptisk i detta fall.
Vi får väl se. Blir Elon framgångsrik så får vi åka raket också. Jag åker Tesla sedan snart två år. Det hade jag aldrig trott för tre år sedan! Jag får ändra mig när verkligheten överbevisa mig. Tur är väl det. Följaktligen har jag blivit mindre tvärsäker med åren.
Model S P85D,
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av JFAH »

En uppenbar kund i detta är ju miltären om inte annat. Att flytta 300 soldater från a-b inom en timme oavsett plats på jorden är rätt så attraktivt.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Earth-to-Earth

Inlägg av zyax »

JFAH skrev:
En uppenbar kund i detta är ju miltären om inte annat. Att flytta 300 soldater från a-b inom en timme oavsett plats på jorden är rätt så attraktivt.
Kunder finns många. Betänk att företag får ligga ute med pengar för folk som är iväg och kan man korta den tiden så sjunker deras kostnader med otroligt mycket så även om det inte skulle bli så billigt som Elon säger så kommer det vara en faktor långt över det priset som betalas idag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar