Iridium 4(31-40)

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Iridium 4(31-40)

Inlägg av vigge50 »

SpaceX ska i natt klockan 02:26 skicka upp ytterligare 10 satteliter åt Iridium från västkusten. Denna gången ska de återanvända ett förstasteg sen tidigare uppskjutningar men de ska inte försöka landa det efteråt. Varför de inte ens ska försöka kan jag bara spekulera om men det kan vara att de har tillräckligt mycket data om landningar, Block 4 är ändå inte tänkt att skjutas upp mer än två gånger och att personalen som i så fall skulle skickats ut skulle inte hinna hem igen till jul eller en kombination av dessa.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Kalle »

Oj vilken vacker uppskutning de blev!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Kulingen »

Kalle skrev:
Oj vilken vacker uppskutning de blev!
Min son såg det ovetandes av vad det var live hihi
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Har de tidigare iridium landat?

Varför reclineade inte strong back? Fel eller är det alltid så på Vandenberg?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av LarsL »

Tycker det är konstigt att de inte landar första steget den här gången. Det återvände ju till ytan och ”simulerade” en landning men utan droneskepp.
Jag tror inte riktigt på ursäkter om julledigt eller liknande. Ett räddat fösta steg kan ju ordna ganska fina julklappar om man säger så.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Tycker det är konstigt att de inte landar första steget den här gången. Det återvände ju till ytan och ”simulerade” en landning men utan droneskepp.
Jag tror inte riktigt på ursäkter om julledigt eller liknande. Ett räddat fösta steg kan ju ordna ganska fina julklappar om man säger så.
Var det Zuma som åkte upp nu kanske?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av 12man »

Henrik Torphammar skrev:
Har de tidigare iridium landat?

Varför reclineade inte strong back? Fel eller är det alltid så på Vandenberg?
ja

gjorde den
ms 76132 "Eleamore"
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Bonden Roger »

Har ej kollat på denna uppskjutning. Var det något prat om återtag av fairings ?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Henrik Torphammar »

12man skrev:
gjorde den
Jesus, nej det gjorde den inte men det är nog så på Vandenberg, LC39a flyttar sig efter launch.

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av TiborBlomhall »

Älskar folk som trodde det var attack från Nordkorea :D

@elonmusk: Nuclear alien UFO from North Korea
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av JFAH »

LarsL skrev:
Tycker det är konstigt att de inte landar första steget den här gången. Det återvände ju till ytan och ”simulerade” en landning men utan droneskepp.
Jag tror inte riktigt på ursäkter om julledigt eller liknande. Ett räddat fösta steg kan ju ordna ganska fina julklappar om man säger så.
Inget konstigt. De kommer ditcha en hel del steg nu framöver. Det här en block 3 konstruktion och dess huvudsakliga syfte (id sidan av att skjuta upp satteliter) är att samla in information om slitage och annat för steg återvinning. Det har gjort sina två färder nu och an pensioneras. SPACEX samlar in allt data de kan från de här stegen och inkorporerar förändringarna i block 5 som kommer nu i januari. Block fem är då tänkta att kunna skjutas upp 10 gånger i föld med minimala åtgärder mellan uppskjutningarna. Därefter skall de renoveras för nästa set om 10 uppskjutningar. Totalt villm an ha cirka 100 uppskjutningar innan pensionering. Men de här gamla stegen har inte den grund som behövs, och de har gjort sitt från data insamlingssynvinkel, så det är lika bra att ditcha dem.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av 12man »

Henrik Torphammar skrev:
12man skrev:
gjorde den
Jesus, nej det gjorde den inte men det är nog så på Vandenberg, LC39a flyttar sig efter launch.

trodde i min enfald att reclina betyder luta bakåt och det gjorde det, vid T-2:30 var strongbacken redan bakåtlutad, kommenteras också


på lc39a filmen görs det vid T=0:00

det där fyrkantiga tornet är ju "skrot" från bemannade flygningar tiden
Launch tower
Each pad contained a two-piece access tower system, the Fixed Service Structure (FSS) and the Rotating Service Structure (RSS). The FSS permitted access to the Shuttle via a retractable arm and a "beanie cap" to capture vented LOX from the External Tank. The RSS contained the Payload Changeout Room, which offered "clean" access to the orbiter's payload bay, protection from the elements, and protection in winds up to 60 knots (110 km/h).
ms 76132 "Eleamore"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Strong back på L39 lutas bak så mycket att den inte skadas vid launch. Jag visste helt enkelt inte att det var en prototyp där utan trodde att alla spacex ramper gjorde så. Vandenberg grillar ju alla slangar och kablar när raketen åker iväg.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Kalle »

Bonden Roger skrev:
Har ej kollat på denna uppskjutning. Var det något prat om återtag av fairings ?
De har en ny båt för att fånga fairings med (tror vi) den har armar ut där vi tror de har ett nät i mällan. Men den kom tillbaka utan någon fairing i går.
Däremot såg man faringsarna i videor från folk som filma “ufot”, och där syns det tydligt att de använde RCS! (Styr raketer)
Coooolt!
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Bonden Roger »

Såg du (Kalle) RCS på dom. Vilken video då ? Har sett på någon amatör video där man ser 2 prickar som faller ner bakom 2:a steget. Ser inga RCS på den videon. Dock syns det tydligt på 1:a steget. På faringen som är till FH syns det nägra tryckbehållare på insidan. Dessa borde vara till RCS. Förresten, hur avskiljs fairingen (system) ?
Har fått uppfattningen att dom använder fallskärm sista biten ner.

Tycker att det är konstigt att dom inte tar till vara 1:a steget. Borde vara värt en del i skrotvärde.

Var är det riktiga namnet för RCS ?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Kalle »

Bonden Roger skrev:
Såg du (Kalle) RCS på dom. Vilken video då ? Har sett på någon amatör video där man ser 2 prickar som faller ner bakom 2:a steget. Ser inga RCS på den videon. Dock syns det tydligt på 1:a steget. På faringen som är till FH syns det nägra tryckbehållare på insidan. Dessa borde vara till RCS. Förresten, hur avskiljs fairingen (system) ?
Har fått uppfattningen att dom använder fallskärm sista biten ner.

Tycker att det är konstigt att dom inte tar till vara 1:a steget. Borde vara värt en del i skrotvärde.

Var är det riktiga namnet för RCS ?
Kolla efter 1min 50 sek.

RCS står för reaction control system (inte att blanda i hop med reacton wheel system som brukar kallas attitude controle system)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Kalle »

Här e den mistänkta “fairing catcher” noskonsfånngaren
B5C25C30-2BCF-4915-B088-4C158DA7EB1D.jpeg
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Bonden Roger »

Jag såg också den båten, men fattade inte att det var nät mellan dessa armar. Nu såg jag RCS på videon. Tack.

Konstigt att dom inte berättar om återtag av fairings.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Kalle »

Bonden Roger skrev:
Jag såg också den båten, men fattade inte att det var nät mellan dessa armar.
Det där med nätet är en vild gissnig från min sida så bör tas med en nypa salt ;)
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Bonden Roger »

Har dom hållt på länge med återtag av fairings ? Vilka starter ?
Såg en teori om att använda fairings som lifting body ända ner på fartyget (utan fallskärm) (spacex reddit).

Har en teori om varför dom inte tog tillvara 1:a steget. Kan vara så att dom inte har delar till dom gamla 1:a stegen som behöver bytas ut
mellan starterna (typ landningsbenen).
Har för mig att landningsbenen är nykonstruerad på Block 5.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Iridium 4(31-40)

Inlägg av Kalle »

De har cirkulerat ryckten om fairing recoveries ricktigt länge, då speculerades det om mislyckade falskärmsförsök, men de va altid veldigt lösa ryckten fram till när en bit av en fairing flöt i land 2015(i UK tror ja de va) de hadde bland annat en gopro på sig, altså räknade spacex med att komma kamran i efter hand.

Eddit: här e en bit av videon från den gopron släpt av spacex

Elon har sedan dess sagt i interjuver att de jobbar på det, men de är rett så hemlighetsfulla fortfarande.

Är du med i spacex Facebook gruppen?
Skriv svar