CRS-14

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

CRS-14

Inlägg av vigge50 »

På måndag den 2:e april klockan 22:30 ska SpaceX skjuta upp förnödenheter till ISS och denna gången ska de återanvända ett förstasteg och sen försöka landa det på LZ-1. Inte helt säker men tror de endast återanvänder gamla Dragons numera vilket skulle göra att det blir lite nytt denna gången.

Läste också för någon vecka sedan att SpaceX satsar på att åtminstone hälften av alla uppskjutningar i år ska ske med återanvända raketsteg, återstår att se hur det går men i så fall börjar SpaceX nog få ner kostnaderna ganska rejält för uppskjutningar.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: CRS-14

Inlägg av vigge50 »

Från twitter
This booster is expendable to test landing procedures/practices that push the bounds. This booster has already flown. Trade between landing or doing a demonstration. This booster will fly trajectory toward the limits to collect data for the future. #SpaceX #Falcon9 #Dragon #CRS14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: CRS-14

Inlägg av vigge50 »

Vänta, va? Aftonbladet skriver om SpaceX uppskjutning ikväll redan innan den ska ske trots att det bara är en av flera uppskjutningar till ISS. Vad har hänt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ng ... pp-i-kvall
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: CRS-14

Inlägg av frippan »

Från Aftonbladet
Inte riktigt lika spektakulärt som den förra raketuppskjutningen i februari som lastades med Elon Musks egen mörkröda Tesla som nu visslar omkring i rymden medan David Bowie sjunger på sin Space Oddity inne i kupén.
Om jag inte minns helt fel så kikade jag på en uppskjutning förra veckan :), tror det har varit tre st sedan FH uppskjutningen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: CRS-14

Inlägg av Henrik Torphammar »

frippan skrev:
Från Aftonbladet
Inte riktigt lika spektakulärt som den förra raketuppskjutningen i februari som lastades med Elon Musks egen mörkröda Tesla som nu visslar omkring i rymden medan David Bowie sjunger på sin Space Oddity inne i kupén.
Om jag inte minns helt fel så kikade jag på en uppskjutning förra veckan :), tror det har varit tre st sedan FH uppskjutningen.
AB är inte direkt träffsäkra.

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: CRS-14

Inlägg av Jjakobb »

Såg något "falla från himmeln" igår rakt söderut sett från kungsholmen. Både jag och en kompis såg den och båda kände att det var något annat än ett stärnfall, då föremålet upfattades som "nära". Detta var vid ca 20:30 och föremålet föll in mot jorden. Någon hobbyastronom som kan förklara?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CRS-14

Inlägg av Svenssons »

Jjakobb skrev:
Såg något "falla från himmeln" igår rakt söderut sett från kungsholmen. Både jag och en kompis såg den och båda kände att det var något annat än ett stärnfall, då föremålet upfattades som "nära". Detta var vid ca 20:30 och föremålet föll in mot jorden. Någon hobbyastronom som kan förklara?
De ryska robottesterna? Vi vet ju hur duktiga de är på navigering...

https://www.svd.se/ryska-robottester-sv ... ppmarksamt
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: CRS-14

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jjakobb skrev:
Såg något "falla från himmeln" igår rakt söderut sett från kungsholmen. Både jag och en kompis såg den och båda kände att det var något annat än ett stärnfall, då föremålet upfattades som "nära". Detta var vid ca 20:30 och föremålet föll in mot jorden. Någon hobbyastronom som kan förklara?
ISS!! Det är ju dit vi ska med dragon. Hade ju varit för jäkla kool om det gick att se Dragon närma sig ISS.

Den syntes otroligt fint i går också.

https://rl.se/iss.php

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: CRS-14

Inlägg av Jjakobb »

Henrik Torphammar skrev:
Jjakobb skrev:
Såg något "falla från himmeln" igår rakt söderut sett från kungsholmen. Både jag och en kompis såg den och båda kände att det var något annat än ett stärnfall, då föremålet upfattades som "nära". Detta var vid ca 20:30 och föremålet föll in mot jorden. Någon hobbyastronom som kan förklara?
ISS!! Det är ju dit vi ska med dragon. Hade ju varit för jäkla kool om det gick att se Dragon närma sig ISS.

Den syntes otroligt fint i går också.

https://rl.se/iss.php


Njae. Det var mycket närmre, mer ljusstarkt och passerade snabbare
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: CRS-14

Inlägg av Jjakobb »

Svenssons skrev:
Jjakobb skrev:
Såg något "falla från himmeln" igår rakt söderut sett från kungsholmen. Både jag och en kompis såg den och båda kände att det var något annat än ett stärnfall, då föremålet upfattades som "nära". Detta var vid ca 20:30 och föremålet föll in mot jorden. Någon hobbyastronom som kan förklara?
De ryska robottesterna? Vi vet ju hur duktiga de är på navigering...

https://www.svd.se/ryska-robottester-sv ... ppmarksamt
De skulle dock ske den 6/4
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: CRS-14

Inlägg av Kalle »

Hur långt såg du det? Va de ett par sekunder va de nog ett stort stjärnfall. Va de en halv minut kan de vara en satelit eller andra steg från en raket som de-orbitar, såg du om den bröts upp?

Ja såg de här raketsteget live för nåra år sen :)
Skriv svar