Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Starship/superheavy nyheter

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Re: Starship/superheavy nyheter

Inläggav Teslaägare 12man » 03 jan 2019 17:07

Det är en test "hopper" och vad jag förstått ska starship bli i rostfritt
Norpad nätbild bara för att
Screen-Shot-2018-12-30-at-3.45.33-PM-730x430.png
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Bonden Roger » 03 jan 2019 18:37

Kalle skrev:Lite birdseye :)

Var hittade du denna bild ?

Går det att få tag i satellit bilder ? Goggle maps är minst 1 år gammalt.
Bonden Roger

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 03 jan 2019 18:41

12man skrev:Det är en test "hopper" och vad jag förstått ska starship bli i rostfritt
Norpad nätbild bara för att
Screen-Shot-2018-12-30-at-3.45.33-PM-730x430.png

Oj! Ja den där finns i en annan version på Twitter?

Skymtade en 3d rendering i Elon Musks flöde-
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare

Inläggav elbilist LarsL » 03 jan 2019 19:47

TeslaTissel skrev:
LarsL skrev:Eftersom det ska ha korta vändningstid utan dyrt och långt underhåll mellan varje flygning så är det kanske vettigt med rostfritt istället för tex keramik plattor. Kanske blir det också lättare, totalt sett med ett lager. Elon har talat om att plåtarna ska kylas så att de håller sig kalla och blänkande även på framsidan vid ingång i atmosfären, antar då att vi hamnar på 2-300 grader eller så, fast det borde ju addera vikt igen... jaja, vi får väl se de kanske ändrar igen.

Men det är ju en visningsmodell de visar upp på plats?
Inte skall de väl använda rostfritt i den färdiga Starship?

Jag är ingen expert precis, men det låter konstigt. Kanske stämmer det? Eller?

Enligt Elon Musk på Twitter så ska det riktiga Starship vara tillverkat i rostfri plåt. Det som syns på bilderna är bara en prototyp för att testa landning.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver Metallic, svart inredning, dragkrok.
LarsL
elbilist

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 03 jan 2019 20:18

LarsL skrev:
TeslaTissel skrev:
LarsL skrev:Eftersom det ska ha korta vändningstid utan dyrt och långt underhåll mellan varje flygning så är det kanske vettigt med rostfritt istället för tex keramik plattor. Kanske blir det också lättare, totalt sett med ett lager. Elon har talat om att plåtarna ska kylas så att de håller sig kalla och blänkande även på framsidan vid ingång i atmosfären, antar då att vi hamnar på 2-300 grader eller så, fast det borde ju addera vikt igen... jaja, vi får väl se de kanske ändrar igen.

Men det är ju en visningsmodell de visar upp på plats?
Inte skall de väl använda rostfritt i den färdiga Starship?

Jag är ingen expert precis, men det låter konstigt. Kanske stämmer det? Eller?

Enligt Elon Musk på Twitter så ska det riktiga Starship vara tillverkat i rostfri plåt. Det som syns på bilderna är bara en prototyp för att testa landning.

TACK!
Fascinerande, skall bli riktigt spännande följa utvecklingen av detta program. Kanske han till och med sätter fötterna på Mars själv som han drömmer om ibland?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare

Inläggav JFAH » 03 jan 2019 21:22

Såvitt jag kan förstå från de från de förståsigpåare (som Scott Manley och Tom Dodd) handlar det om att rostfritt stål i de temperatur ranger som kommer ifråga faktiskt är strukturellt starkare kg för kg. I normal rumstemperatur klår det naturligtvis inte kolfiber, men när man kommer in och bränner av kinetisk energi och når 1500 grader eller mer så ändras spelreglerna. Polerat rostfritt har också den bonusen att det radierar värme och kan skapa en plasma bubbla framför sig. Båda två begränsar inflödet av värme in i skeppet, och påfrestningarna på strukturen. Strukturen är en sk. hot structure till skillnad från ex. rymd skytteln som hade en cold structure. Det innebär att den bärande delen direkt utsätts för värmen och hanterar den, och att den låter värmen radiera ut. Det innebär också att insidan måste isoleras mot värmen som finns på utsidan. Det Elon refererar till som 'counter intuitive' verkar man vara överens om är att detta faktiskt totalt sett sannolikt blir lättare än en kolfiberkonstruktion som måste ha skyddande material adderade till sig för att inte gå sönder av värmen. Som en extra bonus får man ett högre strålningsskydd också.

All in all är det ett fascinerande materialval, och första gången trodde jag han hade fått lite hjärnblödning, fram till dess att jag började titta på x15 serien av plan som har en liknande filosofi med en hot structure i stål. Tilläggas kan att tidiga atlas också gjordes i rostfritt stål om inte minnet sviker mig.
JFAH

Inläggav elbilist LarsL » 03 jan 2019 21:25

Jag hoppas verkligen att han väntar med farligheterna tills Tesla och SpaceX är helt trygga utan honom. Det vore ju katastrof för både rymdutvecklingen och omställningen av våra landtransporter.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist

Inläggav elbilist LarsL » 03 jan 2019 21:39

Ja, aluminium ger sig ju ganska snart när det blir varmt, så där är ju rostfritt bättre och börjar mjukna först vid 500. Nu har ju Elon snackat om en ny legering(?) men samtidigt om 3-serien... ja, vi kanske får veta så smångom.
Elon har ju tvittrat om någon form av kylning också enligt resonemanget att rostfritt reflekterar bättre innan det börjar glöda så det talar ju också för lägre temperaturer.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 03 jan 2019 22:25

JFAH skrev:Såvitt jag kan förstå från de från de förståsigpåare (som Scott Manley och Tom Dodd) handlar det om att rostfritt stål i de temperatur ranger som kommer ifråga faktiskt är strukturellt starkare kg för kg. I normal rumstemperatur klår det naturligtvis inte kolfiber, men när man kommer in och bränner av kinetisk energi och når 1500 grader eller mer så ändras spelreglerna. Polerat rostfritt har också den bonusen att det radierar värme och kan skapa en plasma bubbla framför sig. Båda två begränsar inflödet av värme in i skeppet, och påfrestningarna på strukturen. Strukturen är en sk. hot structure till skillnad från ex. rymd skytteln som hade en cold structure. Det innebär att den bärande delen direkt utsätts för värmen och hanterar den, och att den låter värmen radiera ut. Det innebär också att insidan måste isoleras mot värmen som finns på utsidan. Det Elon refererar till som 'counter intuitive' verkar man vara överens om är att detta faktiskt totalt sett sannolikt blir lättare än en kolfiberkonstruktion som måste ha skyddande material adderade till sig för att inte gå sönder av värmen. Som en extra bonus får man ett högre strålningsskydd också.

All in all är det ett fascinerande materialval, och första gången trodde jag han hade fått lite hjärnblödning, fram till dess att jag började titta på x15 serien av plan som har en liknande filosofi med en hot structure i stål. Tilläggas kan att tidiga atlas också gjordes i rostfritt stål om inte minnet sviker mig.

Wow! Det förklarar saken.

Hittade denna youtube-film.’
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare

Inläggav JFAH » 04 jan 2019 09:40

Basen utgörs av https://www.aircraftmaterials.com/data/nickel/C300.html stainless. Men Elon har tweakat denna legering lite till. Basen klarar upp till 1000 grader utan alltför stora styrkeförluster. Elon påstår sig ha hittat vägar att höja den tempen några hundra till.

Man har jobbat hårt med metallurgi i motorn också som nu klarar syrerik miljö i turbopumpens turbin vilket får betraktas som extremt gott betyg.
JFAH

FöregåendeNästa

Återgå till SpaceX / HyperLoop / Boring