Millimeter vet de ju inte ens om jorden. Däremot går det ju välja att landa på Västgötaslätten istället för Bohuslän... eller hur man ska uttrycka det.
Jag antar att när det är 100 personer ombord så har människor och robotar fixat lika bra landningsplatser som här på jorden.
De första landningarna kommer inte ha några människor utan robotar och dessa skulle kunna användas till att se till att få fram en säkrare landingsplatta.
För de som missat att kolla på andra filmer från SpaceX så kommer här en bild på lyftkranen:
Starship-elevator.png
TeslaTissel lär dock inte se denna...
Väldigt kul att se Svensssons!
Beklagar jag tydligen blandade ihop trådar och rågade missa .
Nu är kvällen räddad, det där skall jag kolla på som en ”Tintin”!
ennu en bild från musk, de uppnådde nu 172 tons dragkraft, han uppskattar att de kan plocka ut 10-20% mer dragkraft med pryo bränslen istället för varma bränslen som de testar med nu.
Re: Starship/superheavy nyheter
Postat: 11 feb 2019 11:30
av vigge50
Han säger att det kan låta omöjligt men han tror det finns en chans att starchip/supereavy blir billigare att bygga än F9 tack vare betydligt billigare material.
Har även kommit en mängd annan information på hans twitter senaste dygnet.
Re: Starship/superheavy nyheter
Postat: 11 feb 2019 21:09
av Kalle
vigge50 skrev:
Han säger att det kan låta omöjligt men han tror det finns en chans att starchip/supereavy blir billigare att bygga än F9 tack vare betydligt billigare material.
Har även kommit en mängd annan information på hans twitter senaste dygnet.
Ja Raprorn slog just rekord i högst tryck i bränkammaren på någon motor. nu har de högre tryck än ryssarnas RD170
Re: Starship/superheavy nyheter
Postat: 12 feb 2019 08:41
av JFAH
Kalle skrev:
vigge50 skrev:
Han säger att det kan låta omöjligt men han tror det finns en chans att starchip/supereavy blir billigare att bygga än F9 tack vare betydligt billigare material.
Har även kommit en mängd annan information på hans twitter senaste dygnet.
Ja Raprorn slog just rekord i högst tryck i brännkammaren på någon motor. nu har de högre tryck än ryssarnas RD170
Kan mycket väl tänka mig det. Han använder stål, som är billigt i sig, men som har fruktansvärt effektiva formningsmetoder tillverknings verktyg som är färdiga från dag ett att tillgå. Mängden människor som kan hantera det är också stort (vilket också minskar kosten) och materialet är redan utforskat och klart och oerhört väl beprövat och välkänt. Allt detta gör att allt från cad modeller till tillvekrnignsutrustning i är beprövad och finns just nu. Man behöver göra minimalt med grundforskning.