SpaceX ska landa på marken nästa helg

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SpaceX ska landa på marken nästa helg

Inlägg av vigge50 »

Nu har SpaceX gått ut och sagt att uppskjutningen SES-10 som ska ske någon gång under fjärde kvartalet i år kommer vara första gången då återanvänder första steget :D :o :D

http://www.ses.com/4233325/news/2016/22407810
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SpaceX ska landa på marken nästa helg

Inlägg av bylund »

Jag gillar nyspråket i "flight-proven", som att man använder beprövade raketer istället för nybyggda som man inte vet om de kan flyga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SpaceX ska landa på marken nästa helg

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
Jag gillar nyspråket i "flight-proven", som att man använder beprövade raketer istället för nybyggda som man inte vet om de kan flyga.
Ja, varför ta risken att välja något som aldrig har lyft tidigare :lol: :lol:
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SpaceX ska landa på marken nästa helg

Inlägg av vigge50 »

Nu på lördag 09:00 ska SpaceX skjuta upp nästa satellit till GTO och antagligen färska landa steget.

Sen hittade jag även att uppskjutningen med det återanvända första steget är nu planerat till mitten av oktober, bara en och en halv månad dit :o

http://www.launchphotography.com/Delta_ ... ewing.html
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SpaceX ska landa på marken nästa helg

Inlägg av JFAH »

Herr X skrev:
JFAH skrev:
Dessutom är jag väldigt intresserad av MCT presentationen han skall hålla. Nu har jag spenderat timmar på att leta på nätet och det enda som finns är lösa spekulationer på diverse uttalanden. SLS är betydligt mycket mer väldokumenterad med roadmaps och allt.
Raketen som ska bära MCT (BFR) kommer garanterat vara återanvändningsbar - nu har ju SpaceX börjat få ganska bra koll på att få tillbaka raketer hem till jorden igen. Jag läste någonstans att man reviderat designen genom att ta bort de två bärraketerna man initialt planerade och nu har valt att ha en jätteraket istället - detta är sannolikt eftersom man vill att raketen ska återanvändas (annars måste man också få tillbaka och återanvända bärraketerna varje gång, och då försvinner ju hela vinsten med att ha bärraketerna som externa påhäng).

NASA:s konkurrerande raket, SLS, kommer inte vara återanvändningsbar och bägge raketerna estimeras komma på marknaden inom samma tidsrymd. NASA:s SLS-program kommer sannolikt stängas ner ganska snabbt efter att SpaceX MCT/BFR kommer på marknaden då de inte kan konkurrera prismässigt.
Som sagt. Allt är spekulationer för tillfället. Gjorda av personer som förvisso har en allmän kunskap inom ämnet, men som lika fullt bara har diffusa twitter meddelanden från Elon att gå på... SLS är faktiskt ganska publikt och väldokumenterat i jämförelse.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SpaceX ska landa på marken nästa helg

Inlägg av JFAH »

OK, vad hände här då....


Explosionen verkar starta from toppen, blixt nedslag?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SpaceX ska landa på marken nästa helg

Inlägg av Bjelke »

JFAH skrev:
OK, vad hände här då....


Explosionen verkar starta from toppen, blixt nedslag?
Jag tror att det var nåt fel som var trasigt :D
(och att det seriösa svaret kommer från dom tids nog, troligen väldigt snart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar