Presentation av SpaceX planer till Mars

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av vigge50 »

Nu är tiderna släppts för när Elon Musk ska hålla sin första presentation om planerna med resorna till Mars. Dock så ska presentationen bara vara en timmer vilket är alldeles för kort tid för att gå in på djupet i en så stor plan men det kommer väll släppas mer information efter det.
Presentationen ska hållas 13:30 den 27:e september mexikansk tid, vilket är 20:30 svensk tid.

Glöm inte popcornen :D
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Anders77 »

vigge50 skrev:
Nu är tiderna släppts för när Elon Musk ska hålla sin första presentation om planerna med resorna till Mars. Dock så ska presentationen bara vara en timmer vilket är alldeles för kort tid för att gå in på djupet i en så stor plan men det kommer väll släppas mer information efter det.
Presentationen ska hållas 13:30 den 27:e september mexikansk tid, vilket är 20:30 svensk tid.

Glöm inte popcornen :D
Det ser vi fram emot
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av chpaulin »

Spännande värre :) Vart hittade du denna informationen?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av vigge50 »

chpaulin skrev:
Spännande värre :) Vart hittade du denna informationen?
Va, behöver du källor? :D
image.png
http://www.iafastro.org/events/iac/iac2 ... programme/
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av JFAH »

Nörd porr av högsta kaliber! Tack för informationen!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8546
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Pontus »

Va, tror du att det behövs mer information än 1 timme.
Elon behöver bara säga typ "För jordens bästa så bla bla vi åker på torsdag och biljetterna kommer kosta ca 1,5 miljoner dollar inkl ett standard hus. Boka biljetter nu med 200.000 dollar i insats så är du säker på att komma med under de 2 första åren (kanske)."
Sedan är det klart. :)
Fast det vore ju spännande med mer detaljerade planer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av mati »

Just det, han förklarade ju hur Gigafactory fungerar med en enda slide. .... bunch of stuff happens ...
Så hur svårt kan det vara? Man stoppar allting man behöver i en raket, sen flyger man till Mars. När man är framme, givetvis på en torsdag, bygger man några hus och flyttar in. Klart. Lätt.
Vadå detaljer?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Daoops »

Kommer det finnas mugghållare och vanity-mirrors?

Nä men det kommer väl lite om red dragon one som sticker dit (mars alltså) en sväng själv om två år på en FH. Sen om hur stor BFR är (i hamsterenheter) och hur många Raptors som driver den. Och ifall det hinns med att fyra av en BFR under 2020-fönstret eller om det kanske blir ett par FH till. Och när det är dags för första bosättarna. Och så kanske det skall visas upp en rymddräkt. Och kanske *ehum* bomba nån av poolerna med lite nukes.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av mati »

Daoops skrev:
... Och kanske *ehum* bomba nån av poolerna med lite nukes.
Just detta kan innebära lite strul. Man måste hitta nån som har några nukes till salu. Men det var ju redan omöjligt att hitta nån som ville sälja raketer till Elon, det var ju därför han började bygga dem på egen hand. Om han blir tvungen att bygga atombomber själv kan hela projektet bli fördröjt med flera månader. Inte bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Herr X »

Daoops skrev:
Och kanske *ehum* bomba nån av poolerna med lite nukes.
Han kommer inte få lov att föra upp radioaktivt material i jordatmosfären - en olycka med raketen skulle sprida ut det radioaktiva materialet över en stor yta.
Därför behöver han bygga sina bomber på mars. Tippar att ett sådant projekt skulle vara så omfattande att han inte har med det i sin plan.
Men faktum är att om man vill ge sig på terraforming av Mars så borde detta göras innan folk börjar bosätta sig där. Och det blir lite moment 22 om man behöver folk på Mars som får igång produktionen av de kärnvapen som ska skapa atmosfären.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av chpaulin »

Herr X skrev:
Daoops skrev:
Och kanske *ehum* bomba nån av poolerna med lite nukes.
Han kommer inte få lov att föra upp radioaktivt material i jordatmosfären - en olycka med raketen skulle sprida ut det radioaktiva materialet över en stor yta.
Därför behöver han bygga sina bomber på mars. Tippar att ett sådant projekt skulle vara så omfattande att han inte har med det i sin plan.
Men faktum är att om man vill ge sig på terraforming av Mars så borde detta göras innan folk börjar bosätta sig där. Och det blir lite moment 22 om man behöver folk på Mars som får igång produktionen av de kärnvapen som ska skapa atmosfären.
Skeppa dit alla fossildrivna bilar och lite syrgastankar så löser det sig nog ändå :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av gellerstam »

Herr X skrev:
Daoops skrev:
Och kanske *ehum* bomba nån av poolerna med lite nukes.
Han kommer inte få lov att föra upp radioaktivt material i jordatmosfären - en olycka med raketen skulle sprida ut det radioaktiva materialet över en stor yta.
Därför behöver han bygga sina bomber på mars. Tippar att ett sådant projekt skulle vara så omfattande att han inte har med det i sin plan.
Men faktum är att om man vill ge sig på terraforming av Mars så borde detta göras innan folk börjar bosätta sig där. Och det blir lite moment 22 om man behöver folk på Mars som får igång produktionen av de kärnvapen som ska skapa atmosfären.
Åk dit bygg lite bomber. Placera på bra ställen åk hem och smäll av dem på distans. vänta hundra år eller vad det nu tar.... Åk dit igen. En bit av en kaka.... :-)
Tesla Model Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Svenssons »

Atombomber är bara en snabb fullösning som garanterat lär ge en massa andra problem. Det finns andra sätt som dock kommer ta mycket längre tid. Bäst är nog att räkna med att Mars inte kommer att ha någon vettig atmosfär de första generationerna av kolonisatörer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av LarsL »

Han kommer så klart använda Vätebomber. Och nej, vätet kommer inte från det konkursade japanska bilföretaget. Det är tydligen litium man ska ha här också :? Jag börjar se ett samband... Foliehatt på!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Daoops skrev:
Och kanske *ehum* bomba nån av poolerna med lite nukes.
Han kommer inte få lov att föra upp radioaktivt material i jordatmosfären - en olycka med raketen skulle sprida ut det radioaktiva materialet över en stor yta.
Därför behöver han bygga sina bomber på mars. Tippar att ett sådant projekt skulle vara så omfattande att han inte har med det i sin plan.
Men faktum är att om man vill ge sig på terraforming av Mars så borde detta göras innan folk börjar bosätta sig där. Och det blir lite moment 22 om man behöver folk på Mars som får igång produktionen av de kärnvapen som ska skapa atmosfären.
Strålning är inte ett lika stort problem på Mars som här på jorden eftersom du ändå inte kan leva i det fria. För att överleva på Mars behöver du redan nu leva under ett strålningsskydd pga avsaknaden av atmosfär.

Problemet med vätebomben är att det behövs en atombomb för att få den att starta... Men en liten atombomb kan man väl få ta med genom säkerhetskontrollen till Marsflyget?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av mati »

Jag begriper inte det där med att skapa en atmosfär på Mars. Det har ju funnits en sådan för länge sedan, men den har blåsts bort av solvinden, dels på grund av Mars låga tyngdkraft, men framförallt pga avsaknad av ett kraftigt magnetfält som håller solvinden på avstånd. Varför skulle en atmosfär som är skapad av männislan hållas kvar? Den har väl samma eller rentav sämre förutsättningar än "originalatmosfären". Eller missar jag nånting?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:

Strålning är inte ett lika stort problem på Mars som här på jorden eftersom du ändå inte kan leva i det fria. För att överleva på Mars behöver du redan nu leva under ett strålningsskydd pga avsaknaden av atmosfär.
Det är ju dock lite olika typer av strålning och om jag skulle kolonisera Mars så skulle jag vilja ha användning av den "jord" som finns där utan att behöva bry mig om strålning.
mati skrev:
Jag begriper inte det där med att skapa en atmosfär på Mars. Det har ju funnits en sådan för länge sedan, men den har blåsts bort av solvinden, dels på grund av Mars låga tyngdkraft, men framförallt pga avsaknad av ett kraftigt magnetfält som håller solvinden på avstånd. Varför skulle en atmosfär som är skapad av männislan hållas kvar? Den har väl samma eller rentav sämre förutsättningar än "originalatmosfären". Eller missar jag nånting?
Visst kommer atmosfär skapad av människan att också försvinna med tiden men det är mycket långsam process och man borde kunna skapa luft snabbare än den försvinner. Jag tycker dock inte att atombomber är lösningen. Visst skulle detta skynda på processen men att få radioaktiv strålning som ett nytt problem tycker inte jag är OK. Bättre att bygga som att det inte finns någon atmosfär och sedan med tiden kanske få en atmosfär som kan nyttjas av något levande (typ anaeroba bakterier).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av pegs »

Varför inte bara knuffa på ett par mindre asteroider? Rörelse-energin när dom träffar Mars yta borde väl lätt motsvara riktigt stora bomber?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Strålning är inte ett lika stort problem på Mars som här på jorden eftersom du ändå inte kan leva i det fria. För att överleva på Mars behöver du redan nu leva under ett strålningsskydd pga avsaknaden av atmosfär.
Det är ju dock lite olika typer av strålning och om jag skulle kolonisera Mars så skulle jag vilja ha användning av den "jord" som finns där utan att behöva bry mig om strålning.

Ja, en atombomb och en vätebomb skapar partiklar som utsöndrar radioaktivitet. En vätebomb ger ämnen med kort halveringstid, så det borde vara ett övergående problem.
Nu vet jag inte hur långt tidsperspektiv eller hur många bomber som behövs. Men alternativet med bakterier ligger ju 100 000-tals år bort. Så om bomberna kan tera forma på 100 år så är det ju supersnabbt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:

Strålning är inte ett lika stort problem på Mars som här på jorden eftersom du ändå inte kan leva i det fria. För att överleva på Mars behöver du redan nu leva under ett strålningsskydd pga avsaknaden av atmosfär.
Det är ju dock lite olika typer av strålning och om jag skulle kolonisera Mars så skulle jag vilja ha användning av den "jord" som finns där utan att behöva bry mig om strålning.

Ja, en atombomb och en vätebomb skapar partiklar som utsöndrar radioaktivitet. En vätebomb ger ämnen med kort halveringstid, så det borde vara ett övergående problem.
Nu vet jag inte hur långt tidsperspektiv eller hur många bomber som behövs. Men alternativet med bakterier ligger ju 100 000-tals år bort. Så om bomberna kan tera forma på 100 år så är det ju supersnabbt.
Jag menar inte att de anaeroba bakterierna skall stå för terraformingen utan att de skulle kunna klara sig efter ett tag med andra typer av terraforming och hjälpa till att både skapa än mer atmosfär samtidigt som jorden inte blir steril. Att smälla av atombomber kommer göra att det inte är särskilt trevligt på planeten under många hundra år och att det inte direkt kommer gå att nyttja planeten eller jorden där. Det är inte nödvändigt att snabbt få till en atmosfär på Mars för att kolonisera den. Atombomber ser jag som sagt var bara som fulhack utan tanke eller klyftighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Daoops »

Fast det är termonukleära bomber isåfall, alltså fusion med vätebomber och inga atombomber i klassisk mening (utom ev som tändstift då). Men ok vi skiter i bomberna. Är det enklare att daska ned några kometer?
Eller skall förste man sätta igång co2-perkolatorn och så låter vi det bara gå tills det börjar bli dagg på mornarna? Det är ju lite trist att inte kunna öppna fönstret ändå.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Daoops »

Zubrin hade visst ett tedtalk i ämnet i somras som jag helt missat:
https://youtu.be/QuVJSc4P-DI
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Svenssons »

Vill återigen tipsa om Martyn J Foggs bok om terraforming av Mars:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... tyn#p11815
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av vigge50 »

Hittade denna nu även om den är en månad gammal :D
image.jpeg
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Kalle »

Om en månad nu...
Skriv svar