Presentation av SpaceX planer till Mars

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Kalle »

De valde metan för att det är lätt att göra på mars, de går att göra på jorden ochså med CO2 från luften. Då blir det ett nollsumme spel med utsläppen (om man antar att energin de använder är från förnyelsebara källor)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av chpaulin »

bjelkeman skrev:
Då jordens massa är 5,98 × 10^24 kg (5,980,000,000,000,000,000,000,000 kg) så är det klart att skicka upp 10,500,000 kg (MCT vikt [1]), 10 tusen gånger (för att nå en miljon invånare på Mars) så har vi en mass relation som är 1 x 10^12 till 1.

Då är det samma effekt som när ett E-coli bakterie (vikt 1 x 10^-12 [2]) "hoppar" från dig. Med andra ord, för att nå samma vikt som du så måste detta ske varje sekund i 100,000 år. Eller 1% av din vikt, som skulle kunna vara märkbart. I 1000 år.

Så om vi skickar upp 10 tusen skepp varje sekund i 1000 år så kan det bli problem med omloppsbanor.

(Med reservation för malplacerade nollor. :mrgreen: )


[1]

[2[ http://book.bionumbers.org/how-big-is-a ... -its-mass/
Underbart svar på tal :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av AGCF »

En elbil på mars borde dra väldigt lite med tanke på det lilla atmosfäriska trycket. Om man kan bygga ett spår med väldigt lite friktion. Magnetspår? En hyperloop fast man slipper röret
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Mickep »

Fick samma reflektion, klarar människan att ha en lägre massa? Det är ett stort problem redan nu med rymdfärder (musklerna förtvinar och de måste göra väldigt många fysiska övningar för att överleva) vi talar om blodomlopp och allmänt välbefinnande. Hur kommer man att se ut efter någon generation. (tror att serien expanse har det resonemanget) hur anpassningsbar är människan?
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Bod »

I frågestunden pratas om Cykler som alternativ till att åka direkt. Någon som vet vad som menas?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Mickep »

Tror de menas de positioner när jorden och mars står närmast när de cirkulerar kring solen.(antar det är mellan 2-3 års mellanrum (???))
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av vigge50 »

Bod skrev:
I frågestunden pratas om Cykler som alternativ till att åka direkt. Någon som vet vad som menas?
Jag är inte säker men jag tror de menar typ som i filmen Martian att istället för som SpaceX tänkt så har du en stor farkost som åker mellan jorden och mars utan att land och sen har du mindre farkoster som åker mellan den farkosten och jorden när den är här och sen mindre farkoster mellan den och mars när den har gått in i omloppsbana runt mars. Är som sagt inte helt säker på att det är detta men det är det jag tänkte på.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Spyder »

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av bjelkeman »

Wikipedia har något också: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mars_cycler
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av TiborBlomhall »

Det jag saknade i presentationen var strålskyddet. Liknande koncept hade alltid lösningar på hur man överlever solstormar på väg till Mars. Skyddsutrymme med bly eller vatteninslutning där man kan överleva. Inget sades om sånt. Kapseln verkade mest vara waste of space med massa öppet utrymme.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Det jag saknade i presentationen var strålskyddet. Liknande koncept hade alltid lösningar på hur man överlever solstormar på väg till Mars. Skyddsutrymme med bly eller vatteninslutning där man kan överleva. Inget sades om sånt. Kapseln verkade mest vara waste of space med massa öppet utrymme.
Strålskyddet nämndes som svar på en fråga men det var inget ingående svar på det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Spyder »

TiborBlomhall skrev:
Kapseln verkade mest vara waste of space med massa öppet utrymme.
Insidan är inte klar än, precis som med Model 3 ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Det jag saknade i presentationen var strålskyddet.
Precis, jag låg vaken halva natten och funderade över just detta. Det är en ganska avgörande detalj. Kan de verkligen ha missat det? Man "brukar" väl ha ett litet skyddsrum där man väntar ut solstormar t.ex.. I ett rymdskepp med plats för 100 pers känns det inte riktigt som en fungerande lösning. Kanske är höljet, som uppenbarligen är nåt komposit-tjosanhejsan, tänkt att agera som skydd? Men det känns ju tveksamt att ett tunt hölje skulle kunna blockera en storm av jättearga laddade partiklar som bara vill mosa sönder allting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av LarsL »

Spyder skrev:
TiborBlomhall skrev:
Kapseln verkade mest vara waste of space med massa öppet utrymme.
Insidan är inte klar än, precis som med Model 3 ;)
Nej och precis som med Model 3 så kommer den se ut som ett rymdskepp :)
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Spyder »

LarsL skrev:
Nej och precis som med Model 3 så kommer den se ut som ett rymdskepp :)
Vi får då hoppas att det är ett modernt rymdskepp så det inte börjar se ut så här i Model 3 :)

Bild
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Mickep »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det jag saknade i presentationen var strålskyddet.
Precis, jag låg vaken halva natten och funderade över just detta. Det är en ganska avgörande detalj. Kan de verkligen ha missat det? Man "brukar" väl ha ett litet skyddsrum där man väntar ut solstormar t.ex.. I ett rymdskepp med plats för 100 pers känns det inte riktigt som en fungerande lösning. Kanske är höljet, som uppenbarligen är nåt komposit-tjosanhejsan, tänkt att agera som skydd? Men det känns ju tveksamt att ett tunt hölje skulle kunna blockera en storm av jättearga laddade partiklar som bara vill mosa sönder allting.
Tror det nämns 1:34 min i presentationen. I princip lite cancer som man kan räkna med, men inget allvarligt.

utrymmet var för att det skulle vara "kul" att åka med så det inte var alltför trångt. men jag håller med,det känns som lite slöseri att frakta luft"ingenting" till mars.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det jag saknade i presentationen var strålskyddet.
Precis, jag låg vaken halva natten och funderade över just detta. Det är en ganska avgörande detalj. Kan de verkligen ha missat det? Man "brukar" väl ha ett litet skyddsrum där man väntar ut solstormar t.ex.. I ett rymdskepp med plats för 100 pers känns det inte riktigt som en fungerande lösning. Kanske är höljet, som uppenbarligen är nåt komposit-tjosanhejsan, tänkt att agera som skydd? Men det känns ju tveksamt att ett tunt hölje skulle kunna blockera en storm av jättearga laddade partiklar som bara vill mosa sönder allting.
Tror det nämns 1:34 min i presentationen. I princip lite cancer som man kan räkna med, men inget allvarligt.

utrymmet var för att det skulle vara "kul" att åka med så det inte var alltför trångt. men jag håller med,det känns som lite slöseri att frakta luft"ingenting" till mars.
Om resan tar över 100 dagar så måste det finnas utrymme för besättningen att röra på sig och kunna vara aktiva. Det funkar inte att ha ett litet rum med 100 säten utan det måste finnas mer att göra.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Kalle »

Mickep skrev:
mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det jag saknade i presentationen var strålskyddet.
Precis, jag låg vaken halva natten och funderade över just detta. Det är en ganska avgörande detalj. Kan de verkligen ha missat det? Man "brukar" väl ha ett litet skyddsrum där man väntar ut solstormar t.ex.. I ett rymdskepp med plats för 100 pers känns det inte riktigt som en fungerande lösning. Kanske är höljet, som uppenbarligen är nåt komposit-tjosanhejsan, tänkt att agera som skydd? Men det känns ju tveksamt att ett tunt hölje skulle kunna blockera en storm av jättearga laddade partiklar som bara vill mosa sönder allting.
Tror det nämns 1:34 min i presentationen. I princip lite cancer som man kan räkna med, men inget allvarligt.

utrymmet var för att det skulle vara "kul" att åka med så det inte var alltför trångt. men jag håller med,det känns som lite slöseri att frakta luft"ingenting" till mars.
Solstormar kommer ju från ett håll, så de skulle kunna vända aktern mot strålningen, då har de metalen i motorerna och tankarna med flytande metan och syre + allt cargo i den trycklösa delen som strålskydd. Den ögade kancer risken kommer från den "galaktiska strålningen" som är hela tiden. men de utgör en relativt liten ökning av canser risken. (Ja har för mig att om man är rökare och slutar röka innan man åker till mars så har man mindre risk för canser en om man stannade på jorden och rökte)

Slöseri är det inte, de kommer vara mass- begrensade, och de har ju diametern på 17m "gratis" från bostern. Desutom så blir densiteten på hart of gold då lägre, vilket jälper vid arobraking både på mars och på jorden. :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av bjelkeman »

Angående strålningsrisken så finns det en hyfsat artikel här: http://www.space.com/24731-mars-radiati ... rover.html
We can tell explorers that there is an increased risk of cancer associated with a trip to Mars (approximately 5 percent over a lifetime).
Jag förutsätter att man åker till Mars, stannar några månader och åker tillbaka. Risken att dö från cancer i USA är drygt 20% [1]. (Det framgår inte om det är 5% total eller 5% gånger den nuvarande risken, så jag gissar på det senare.) Så en marsfärd ger en risk på 21% av att dö från cancer. Enligt artikeln så är strålningsrisken dubbelt så stor under färden som den är på Mars. Så man kanske får en ökad cancerdödsrisk på 0.5% mer per år på Mars?

(Jag vet ingenting om strålning och cancer. Men kan läsa och räkna. :mrgreen: )

[1] http://www.cancer.org/cancer/cancerbasi ... rom-cancer
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av mati »

Kalle skrev:
... (Ja har för mig att om man är rökare och slutar röka innan man åker till mars så har man mindre risk för canser en om man stannade på jorden och rökte)
Det har jag också hört/läst nånstans, med det gäller effekten av den kosmiska strålningen. Det är mycket riktigt inte den kosmiska strålningen som utgör största hotet, utan det är solstormarna som bombarderar besättningen med en jävla massa högenergetiska partiklar. Och då pratar vi inte om lite ökad cancerrisk längre. Man blir nog ganska så grillad.
Möjligt att värmeskölden klarar av att skärma av en del av dessa partiklar. Det är ju ändå ett rymdskepp som ska kunna landa på både jorden och Mars.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av Kalle »

2m vattenpelare räcker som sköld tydligen, rent spontant käns det som om hela skäppets massa bakåt me motorer och last (och säkert endel vatten och avlops tankar) borde vara motsvarande mindt 2m vatten eller mer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av LarsL »

Eftersom solpanelerna sitter som de sitter så är det mycket troligt att baken/motorerna är riktade emot solen.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av vigge50 »

Efter presentationen hölls en presskonferens för media, här är en del punkter men har inte hittat hela.

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av vigge50 »

IMG_0716.JPG
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Presentation av SpaceX planer till Mars

Inlägg av gellerstam »

[quote="vigge50"][/quote]

Så rätt så... Att ingen som fick ordet förberett ngn seriös fråga.
Tesla Model Y
Skriv svar