14kWh power wall inklusive installation för under 30kkr

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 14kWh power wall inklusive installation för under 30kkr

Inlägg av bjelkeman »

Off Grid Byggaren skrev:
För en villaägare i tätort är ju inte vindkraftverk eller vattenkraft realistiskt så solel är nog i praktiken vad som behövs idag.
Ändrat: Ah, nu förstår jag. Batteripackbidraget gäller bara egen producerad el på plats.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 2 gång.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 14kWh power wall inklusive installation för under 30kkr

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 14kWh power wall inklusive installation för under 30kkr

Inlägg av Svenssons »

En faktor som är svårare att värdera och att osäkert hur Powerwall kommer kunna hantera är strömavbrott. Själv värderar jag detta rätt högt och kommer göra vad jag kan för att få möjligheten att utnyttja batteriet under strömavbrott. Självklart skall säkerhet eller lagkrav inte åsidosättas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 14kWh power wall inklusive installation för under 30kkr

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det värdefullt med avbrottsfri kraft finns det redan idag många olika UPS:er att köpa på marknaden. Det finns anläggningar som ägaren förlorar många 100 000:- per minut vid elavbrott.

Här kommer E.ON:s krav för att tillåta automatisk tillkoppling av en UPS i villor de har elnäten till.

Vet inte hur Tesla Power wall beter sig vid strömavbrott, men dessa krav är inte så svåra för en kunnig elinstallatör:

*** Reservkraft Kat.3 UPS***
Vid mobila reservkraftsaggregat eller UPS hänvisar vi till Svensk Energis handbok
”Tekniska anvisningar för anslutning av reservkraftsaggregat i kundanläggningar” eller vid stationära hänvisas till ”Stationär reservkraftsanläggningar”. Se även E.ON:s Tekniska Anvisningar.

Reservkraftsanläggningen får ej tas i drift innan besiktningen är godkänd.
Tänk särskilt på systemjordning mm av reservkraftsanläggningar se avsnitt 3.1.4 i Svensk Energis publikation ”Stationära
reservkraftsanläggningar”.

Enligt Svensk Energis publikation ”Stationära reservkraftsanläggningar” ska följande uppgifter in till handläggare.
* Enlinjesschema
* Generatorn eller energilagrets märkdata
* Nätelkopplarens funktion (över- underspänningsskydd, överströmsskydd, mm.)
* Nätelkopplarens funktion
* Jordtagsprotokoll
Bromma
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 nov 2016 16:02

Re: 14kWh power wall inklusive installation för under 30kkr

Inlägg av Bromma »

Så är det allt!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Skriv svar