Tunnels

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tunnels

Inlägg av Daoops »

12man skrev:
bolaget ska heta "The Boring Company" ivf
Bara det är ju värt att starta bolaget för, helt genialt. Gör man raketer, elbilar och soltak är ett tunnel-bolag rätt boring. Kul lek med orden.

Men tänk om det är ytterligare en paradigmskiftare han tänker dra igång. Det låter ju helt sjukt och jag fattar väl alla problem, men tänk om dom tagit fram en maskin som är 30m lång och borrar/gräver på framsidan och i andra ändan cementerar man upp en färdig hållbar tunnel. Man sätter igång maskinen vid hallandsåsen och 7 veckor senare poppar den upp på andra sidan och det finns en färdig tunnel redo för elfordon att ta i bruk.

Iom planerna på underjordiska mars-bonader har det nog suttit tillräckligt med smarta folk och klurat på en sådan manick. Och Elon hade ju nån ide om byggblock för att göra vägarna i flera våningar för några år sedan, verkar som att tunnlar är det nya inne nu.

Eller är det bara han som plöjer ned en större del av sin kapitalstyrka för att slippa köa nör han flyger mellan Tesla ochSpaceX?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tunnels

Inlägg av LarsL »

Den maskinen är ju inte specielt ny. De försökte ju med en sådan i Hallandsåsen till och med, gick så där.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tunnels

Inlägg av Daoops »

LarsL skrev:
Den maskinen är ju inte specielt ny. De försökte ju med en sådan i Hallandsåsen till och med, gick så där.
Borren Åsa? Det var väl en vanlig borr? Jag menar att det är färdig tunnel efter manicken, tänk med väglinjer och belysning (i stort sett, lätt översrivet).
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tunnels

Inlägg av apkungen »

Svårt att få in el och vvs m.m. alla installationer förutom konstruktion lär väl en maskin ha svårt för?
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tunnels

Inlägg av Daoops »

apkungen skrev:
Svårt att få in el och vvs m.m. alla installationer förutom konstruktion lär väl en maskin ha svårt för?
Jag antar det. Men Elon nöjer sig nog inte riktigt med att det lär vara svårt, man måste nog bevisa att något är omöjligt innan han slutar tänka på det. Men jag håller med, nån typ av ventilation lär väl behövas även om det bara är för elfordon som man troliegn får ordna med i efterhand. Men igen.. det är en vald sanning jag har att det är jäääättekrångligt att bygga tunnlar för det är så jag är lärd. Jag har aldrig prövat själv.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tunnels

Inlägg av Teslaspolen »

Daoops skrev:
apkungen skrev:
Svårt att få in el och vvs m.m. alla installationer förutom konstruktion lär väl en maskin ha svårt för?
Jag antar det. Men Elon nöjer sig nog inte riktigt med att det lär vara svårt, man måste nog bevisa att något är omöjligt innan han slutar tänka på det. Men jag håller med, nån typ av ventilation lär väl behövas även om det bara är för elfordon som man troliegn får ordna med i efterhand. Men igen.. det är en vald sanning jag har att det är jäääättekrångligt att bygga tunnlar för det är så jag är lärd. Jag har aldrig prövat själv.
Tja, vi är ju också lärda att skjuta raketer till rymnden är bara något rika stater kan ha råd med och elbilar går 5 km på en laddning och är fula som stryk... ;)

Upp till bevis nu, Elon!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tunnels

Inlägg av AGCF »

Ska börja borra i kväll enligt tweet
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tunnels

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
Ska börja borra i kväll enligt tweet
Det har sina fördelar att vara trummis med presidenten ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tunnels

Inlägg av apkungen »

Brandgasventilation lär behövas t.ex.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tunnels

Inlägg av bullen »

Är det inte en privat importtunnel under muren mot Mexico...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tunnels

Inlägg av TiborBlomhall »

Teslas bilar blir självkörande redan nästa år - fast bara i Teslas egna tunnlar ;)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tunnels

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Teslas bilar blir självkörande redan nästa år - fast bara i Teslas egna tunnlar ;)
Tesla skulle väll köra från kust till kust i slutet av året, i så fall får de börja borra om den tunneln ska vara klar i år.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tunnels

Inlägg av AGCF »

TiborBlomhall skrev:
"Starting across from my desk at SpaceX. Crenshaw and the 105 Freeway, which is 5 mins from LAX"
Min spekulation är att tunneln är till Hyperloop och att det ska vara en station på LAX. Den första tunneln är servicetunnel för poddarna där de byggs eller servas. Är det inte säkrare under mark i fråga om jordbävning eller är ovan jord säkrare? Man slipper alla markkostnader under jord eftersom äganderätten inte gäller under mark. Det är statens domän eller delstatens.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tunnels

Inlägg av Kalle »

Tror att det är en biltunnel, han har sagt att han gillar sånna vid flera tillfällen.

Enklare med ventilationen om bara elbilar får köra där..
Göra sina egna incitament för folk att köpa elbilar
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tunnels

Inlägg av AGCF »

IMG_0485.PNG
Nu finns en gif på SpaceX twitter. Biltunner känns lite för banalt. Och varför börja vid kontoret och ut till motorvägen?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tunnels

Inlägg av Daoops »

AGCF skrev:
IMG_0485.PNG
Nu finns en gif på SpaceX twitter. Biltunner känns lite för banalt. Och varför börja vid kontoret och ut till motorvägen?
Men gif:en är ju från pod-tävlingen som pågår där nu. Och i en redan byggd "tunnel" ovan jord.

Men det som talar för att tunneln inte är en biltunnel är just sträckan, spaceX-LAX. Och har man ett boring company kan man ju faktiskt göra tunnlar åt både tåg, poddar och bilar.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tunnels

Inlägg av AGCF »

IMG_0486.PNG
Som han skriver så antyder han att tunneln har med hyperloop att göra.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tunnels

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
Hyperloop-tunnel på G kanske :lol:
Kanske inte så tokigt iaf ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tunnels

Inlägg av Daoops »

Ok så tunnlar för både bilar, poddar och tåg it is then. 5-10 faldig förbättring mot dagens tunnelbyggande
http://www.spacex.com/hyperloop

Vem är flickvännen han pratar om? Nån som har lite gossip?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tunnels

Inlägg av Kalle »

En video från elons tal.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tunnels

Inlägg av vigge50 »

Detta är väll bara Photoshopat?
IMG_0445.PNG
IMG_0446.JPG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tunnels

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Detta är väll bara Photoshopat?
Varför tror du det? Ser ju ut som en "hemma snickrad" TBM - tunnel boring machine. Gillar särskilt spännbanden som håller ihop grejerna :)
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Tunnels

Inlägg av JFAH »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Detta är väll bara Photoshopat?
Varför tror du det? Ser ju ut som en "hemma snickrad" TBM - tunnel boring machine. Gillar särskilt spännbanden som håller ihop grejerna :)
Finns säkert ett ton med silvertejp också... Men som sagt, han visste inget om banker. Inget om raketer och inget om bilar. Och inget om AI. Det har ju inte stoppat honom tidigare... Jag vet inte riktigt hur man skall femfaldiga tunneborrningshastigheten, det är trots allt inga dumbommar som tillverkat befintliga borrmaskiner, men historiken säger mig att jag inte bör satsa emot honom i vart fall. Även en 50% ökning av takten skulle vara väldigt anmärkningsvärt.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tunnels

Inlägg av AGCF »

I skruven kommer allt grus som borren producerar. Då detta är bakdelen. Men har den redan kommit en bit?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Tunnels

Inlägg av far1far2 »

Daoops skrev:
12man skrev:
bolaget ska heta "The Boring Company" ivf
Bara det är ju värt att starta bolaget för, helt genialt. Gör man raketer, elbilar och soltak är ett tunnel-bolag rätt boring. Kul lek med orden.

Men tänk om det är ytterligare en paradigmskiftare han tänker dra igång. Det låter ju helt sjukt och jag fattar väl alla problem, men tänk om dom tagit fram en maskin som är 30m lång och borrar/gräver på framsidan och i andra ändan cementerar man upp en färdig hållbar tunnel. Man sätter igång maskinen vid hallandsåsen och 7 veckor senare poppar den upp på andra sidan och det finns en färdig tunnel redo för elfordon att ta i bruk.

Iom planerna på underjordiska mars-bonader har det nog suttit tillräckligt med smarta folk och klurat på en sådan manick. Och Elon hade ju nån ide om byggblock för att göra vägarna i flera våningar för några år sedan, verkar som att tunnlar är det nya inne nu.

Eller är det bara han som plöjer ned en större del av sin kapitalstyrka för att slippa köa nör han flyger mellan Tesla ochSpaceX?
Säjer bara som gamle Johan lll sa "Minnes I Hallandstunneln" (fast han gagga om Håtunaleken).
X100 lev.14/8-18.
Skriv svar