Tunnels

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tunnels

Inlägg av vigge50 »

Detta är väll bara Photoshopat?
IMG_0445.PNG
IMG_0446.JPG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tunnels

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Detta är väll bara Photoshopat?
Varför tror du det? Ser ju ut som en "hemma snickrad" TBM - tunnel boring machine. Gillar särskilt spännbanden som håller ihop grejerna :)
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Tunnels

Inlägg av JFAH »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Detta är väll bara Photoshopat?
Varför tror du det? Ser ju ut som en "hemma snickrad" TBM - tunnel boring machine. Gillar särskilt spännbanden som håller ihop grejerna :)
Finns säkert ett ton med silvertejp också... Men som sagt, han visste inget om banker. Inget om raketer och inget om bilar. Och inget om AI. Det har ju inte stoppat honom tidigare... Jag vet inte riktigt hur man skall femfaldiga tunneborrningshastigheten, det är trots allt inga dumbommar som tillverkat befintliga borrmaskiner, men historiken säger mig att jag inte bör satsa emot honom i vart fall. Även en 50% ökning av takten skulle vara väldigt anmärkningsvärt.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tunnels

Inlägg av AGCF »

I skruven kommer allt grus som borren producerar. Då detta är bakdelen. Men har den redan kommit en bit?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Tunnels

Inlägg av far1far2 »

Daoops skrev:
12man skrev:
bolaget ska heta "The Boring Company" ivf
Bara det är ju värt att starta bolaget för, helt genialt. Gör man raketer, elbilar och soltak är ett tunnel-bolag rätt boring. Kul lek med orden.

Men tänk om det är ytterligare en paradigmskiftare han tänker dra igång. Det låter ju helt sjukt och jag fattar väl alla problem, men tänk om dom tagit fram en maskin som är 30m lång och borrar/gräver på framsidan och i andra ändan cementerar man upp en färdig hållbar tunnel. Man sätter igång maskinen vid hallandsåsen och 7 veckor senare poppar den upp på andra sidan och det finns en färdig tunnel redo för elfordon att ta i bruk.

Iom planerna på underjordiska mars-bonader har det nog suttit tillräckligt med smarta folk och klurat på en sådan manick. Och Elon hade ju nån ide om byggblock för att göra vägarna i flera våningar för några år sedan, verkar som att tunnlar är det nya inne nu.

Eller är det bara han som plöjer ned en större del av sin kapitalstyrka för att slippa köa nör han flyger mellan Tesla ochSpaceX?
Säjer bara som gamle Johan lll sa "Minnes I Hallandstunneln" (fast han gagga om Håtunaleken).
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Tunnels

Inlägg av Seregon »

Med tanke på tiden som förflutit sedan han började skriva om tunnlar och de där bilderna känner jag mig rätt övertygad om att han bara är på platsbesök hos några som borrar tunnlar i dagsläget för att sätta sig djupare in i ämnet. Inte en chans att ens Elon bygger en borrmaskin på typ en månad.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tunnels

Inlägg av Jerker »

far1far2 skrev:
Säjer bara som gamle Johan lll sa "Minnes I Hallandstunneln" (fast han gagga om Håtunaleken).
:lol: :lol: :lol:
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Tunnels

Inlägg av JFAH »

Seregon skrev:
Med tanke på tiden som förflutit sedan han började skriva om tunnlar och de där bilderna känner jag mig rätt övertygad om att han bara är på platsbesök hos några som borrar tunnlar i dagsläget för att sätta sig djupare in i ämnet. Inte en chans att ens Elon bygger en borrmaskin på typ en månad.
Om jag hängt med rätt i rapporteringen så bör han ha börjat för åtminstone 3 månader sedan. Och det finns väl goda chanser att han lekt med tanken innan också. Sedan lär han inte ha börjat helt från noll. Syftet är ju att lära sig och bästa sättet att göra det är ju att köra livet ur en befintlig borr för att se vad som brister och vad man kan göra för förbättringar. Skaffa sig en bas referens helt enkelt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tunnels

Inlägg av 12man »

de mörkade jerome guillens nya jobb ganska länge så...
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar