Skyddet sitter där för att skydda lasten emot fartvinden i atmosfären. När raketen lämnar atmosfären så kastas skyddet loss, för att lätta raketen så mycket som möjligt.pegs skrev:Hur blir det efter uppskjutningen? Släpper man skalet kring lasten då? Så att roadstern är ”exponerad” eller kommer den att åka inslagen. Någon som vet?
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Falcon Heavy
Moderator: Redaktion
Re: Falcon Heavy
Re: Falcon Heavy
Den släpps, de kommer sanolikt försöka fånga halvorna igen ochså. De har försökt med de ganska länge.pegs skrev:Hur blir det efter uppskjutningen? Släpper man skalet kring lasten då? Så att roadstern är ”exponerad” eller kommer den att åka inslagen.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Falcon Heavy
Är det någon som har sett om återtag av 2:a steget. Elon pratade om det i våras. Varför ändrade han sig. Eller har det ändrat sig mycket pga utvecklingen av BFR ?
Re: Falcon Heavy
Han skulle 'eventuellt' försöka få tillbaka andra steget. I den här typen av konstruktion så är det väl inte helt självklart att det ger så mycket (the law of diminishing returns). BFR är bättreväg att gå i det fallet by far med betydligt större ROI. BFR kommer verkligen ändra förutsättningarna på ett närmast revolutionerande sätt.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Falcon Heavy
Denna kanal är rätt kul. Han brukar livesända vid uppskjuten också.Bonden Roger skrev:Är det någon som har sett om återtag av 2:a steget. Elon pratade om det i våras. Varför ändrade han sig. Eller har det ändrat sig mycket pga utvecklingen av BFR ?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Falcon Heavy
Å andra sidan så hade en retur 2:a steget varit typ dragon, när BFS (2:a) bygger på rymdfärjan (utom slutet).JFAH skrev:Han skulle 'eventuellt' försöka få tillbaka andra steget. I den här typen av konstruktion så är det väl inte helt självklart att det ger så mycket (the law of diminishing returns). BFR är bättreväg att gå i det fallet by far med betydligt större ROI. BFR kommer verkligen ändra förutsättningarna på ett närmast revolutionerande sätt.
Vad står ROI för (antar att det är "utbytte") ?
Re: Falcon Heavy
Return On Investment.Bonden Roger skrev:Vad står ROI för (antar att det är "utbytte") ?
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Falcon Heavy
Tackar.evilirish skrev:Return On Investment.Bonden Roger skrev:Vad står ROI för (antar att det är "utbytte") ?
Nu händer det. FH i uppskjutningsrampen.
Re: Falcon Heavy
De här e en “fitt check”. De är för att se om allt passar, de ska inte motorköra denna gången. Men endå!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Falcon Heavy
Med vinkeln på bild 2 så får Kim-jong hålla i hatten!TiborBlomhall skrev:
Fan jag trodde den höll på och välta!
https://spaceflightnow.com/2017/12/28/f ... irst-time/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Falcon Heavy
Han kanske får en cherry-red Roadster i skallenHenrik Torphammar skrev:Med vinkeln på bild 2 så får Kim-jong hålla i hatten!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Falcon Heavy
Mäktigt!! Asså den uppskjutningen ska jag följa oavsett när den går på dygnet...
Senast redigerad av matsm, redigerad totalt 1 gånger.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: Falcon Heavy
Oavsett om den exploderar elle rinte blir det som elon säger 'intressant'! Men falcon Heavy blir endå bara en stop gap på väg mot bfr!
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Falcon Heavy
Static fire: 6/1
Liftoff: 15/1
Vad står NET för (står ihop med dessa datum, antar typ att det är flytande) ?
Liftoff: 15/1
Vad står NET för (står ihop med dessa datum, antar typ att det är flytande) ?
Re: Falcon Heavy
”Not erlier then” så det kan alltså bli senareBonden Roger skrev:Static fire: 6/1
Liftoff: 15/1
Vad står NET för (står ihop med dessa datum, antar typ att det är flytande) ?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Falcon Heavy
Ser ut som de två boostrarna har nya gridfins medan center core har gamla. Vad jag har förstått så har de bara flugit de nya 3D printade titan gridfinsen en gång innan. Av någon anledning gick de tillbaka till de gamla igen.
Falcon Heavy Demo Mission by SpaceX, Flickr에서
Falcon Heavy Demo Mission by SpaceX, Flickr에서
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Falcon Heavy
Är det inte så att de inte behöver de lite dyrare i titan om de inte har samma motstånd på vägen tillbaka? Sedan är det ju så att de flugit med några redan beprövade 5 gånger under 2017 så att de har den gamla typen betyder ju bara att de inte behövt uppgradera dessa. Senare när det finns fler i titan så lär de ju använda dessa även om de inte behövs i titan då alla nya lär utrustas med titan-fenor om man kan återanvända stegen så många gånger som det är tänkt.Henrik Torphammar skrev:Ser ut som de två boostrarna har nya gridfins medan center core har gamla. Vad jag har förstått så har de bara flugit de nya 3D printade titan gridfinsen en gång innan. Av någon anledning gick de tillbaka till de gamla igen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Falcon Heavy
Såvitt jag förstått av spacex uttalanden så har man reserverat titan för block fem stegen, och några test skott i block 3 och 4 där man testat ut dem på 'heta' uppskjutningar. falcon heavy här har väl så vitt jag vet block 3 boosters, vilket torde innebära aluminium, speciellt som sido boostersen inte kommer ha några extrema förhållanden på sin färd tillbaka (relativt sett). Mitten boostern blir dock en 'het' retur, så den finns det väl anledning att uppgradera till titan.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Falcon Heavy
Just här är inte så mycket att dividera om eftersom vi kan se med ögonen att det är titan på sidorna och aluminium i mitten.JFAH skrev:Såvitt jag förstått av spacex uttalanden så har man reserverat titan för block fem stegen, och några test skott i block 3 och 4 där man testat ut dem på 'heta' uppskjutningar. falcon heavy här har väl så vitt jag vet block 3 boosters, vilket torde innebära aluminium, speciellt som sido boostersen inte kommer ha några extrema förhållanden på sin färd tillbaka (relativt sett). Mitten boostern blir dock en 'het' retur, så den finns det väl anledning att uppgradera till titan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Falcon Heavy
Exackt så är det, noskonerna (akterkoner? Under återinträde) gör att griddfenorna kommer ha mindre roderverkan på sido-bosterserna.zyax skrev:Är det inte så att de inte behöver de lite dyrare i titan om de inte har samma motstånd på vägen tillbaka?Henrik Torphammar skrev:Ser ut som de två boostrarna har nya gridfins medan center core har gamla. Vad jag har förstått så har de bara flugit de nya 3D printade titan gridfinsen en gång innan. Av någon anledning gick de tillbaka till de gamla igen.
Titanfenorna är dels större och så har de en vågig framkant som hjälper till yttligare med att öka roderverkan i de transsoniska områderna.