Falcon Heavy

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Falcon Heavy

Inlägg av gellerstam »

Henrik Torphammar skrev:
gellerstam skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Nya bud. 18-24 nu idag.
Blir det live sändning på ngn kanal?
Jag har bara hittat på spaceflightnow (länkat flera gånger tidigare i tråden) men man måste vara medlem där för att kunna se. Det framgår heller inte hur bra eller sanktionerad deras kamera är. Jag har inte gjort slag i saken bara för detta event, som vi dessutom inte vet när det blir av hehe. Hittar någon en livesändning så länka gärna.
Helst vill man ju se Spacex egna kamera som sitter oskymd och i rätt vinkel. Men den filmen kommer väl om ngn dag _om_ det går bra. Går det inte bra så kommer det ngt pixligt om en vecka eller så ....
Tesla Model Y
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Falcon Heavy

Inlägg av vigge50 »

Chris G - NSF skrev:
Good morning from the Kennedy Space Center where #FalconHeavy is getting ready for a static fire attempt between 12:00-18:00 EST (17:00-23:00 UTC). I will live stream the static fire from this account. Live stream will go live once confirmation of fueling is underway.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Falcon Heavy

Inlägg av vigge50 »

Det händer saker, live sändning här

https://twitter.com/ChrisG_NSF
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Falcon Heavy

Inlägg av 12man »

tack för länken
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Falcon Heavy

Inlägg av frippan »

Vilken rökare den la av. :D

En repris om någon mot förmodan missade denna händelse ;)
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Falcon Heavy

Inlägg av mati »

Det blev lite dimmigt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Henrik Torphammar »

Raketen drar ca 170liter diesel per sekund och motor.(jepp den går på diesel) det blir ca 70000mil med dieselbil på de 12 sekunder den provgasade idag. Eller då omräknat i teslatermer så var röken vi såg det som går åt för att tillverka 2st 100kWh batterier!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Falcon Heavy

Inlägg av lobbin »

Denna filmen var bättre
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Falcon Heavy

Inlägg av LarsL »

Henrik Torphammar skrev:
Raketen drar ca 170liter diesel per sekund och motor.(jepp den går på diesel) det blir ca 70000mil med dieselbil på de 12 sekunder den provgasade idag. Eller då omräknat i teslatermer så var röken vi såg det som går åt för att tillverka 2st 100kWh batterier!
Nu har du räknat fel någonstans...
70 000mil det blir 7000 semlor. :)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Falcon Heavy

Inlägg av frippan »

En vecka eller såBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Liljan
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jan 2018 12:53

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Liljan »

Henrik Torphammar skrev:
Raketen drar ca 170liter diesel per sekund och motor.(jepp den går på diesel) det blir ca 70000mil med dieselbil på de 12 sekunder den provgasade idag. Eller då omräknat i teslatermer så var röken vi såg det som går åt för att tillverka 2st 100kWh batterier!
Nu är du ute och cyklar rejält. Raketen drivs av RP-1 och LOX. RP-1 är inte diesel utan fotogen!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Henrik Torphammar »

Rp1 och LOX låter ju häftigare men LOX är liquid Oxigene dvs syre och rp1 är fotogen eller i folkmun diesel. Det är inte att cykla rejält utan att förklara så att folk förstår.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Falcon Heavy

Inlägg av JFAH »

Henrik Torphammar skrev:
Rp1 och LOX låter ju häftigare men LOX är liquid Oxigene dvs syre och rp1 är fotogen eller i folkmun diesel. Det är inte att cykla rejält utan att förklara så att folk förstår.
Kommer ihåg när man fusktankade traktorn på JET-A1... Funkade bra... RP1 är i princip samma sak med ännu högre krav på destillationen. RP1 -> JET -> Diesel -> fotogen (de är alltså baserade på fotogen i grunden), åtminstone om jag kommer ihåg tågordningen korrekt...
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Falcon Heavy

Inlägg av blincoln »

LarsL skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Raketen drar ca 170liter diesel per sekund och motor.(jepp den går på diesel) det blir ca 70000mil med dieselbil på de 12 sekunder den provgasade idag. Eller då omräknat i teslatermer så var röken vi såg det som går åt för att tillverka 2st 100kWh batterier!
Nu har du räknat fel någonstans...
70 000mil det blir 7000 semlor. :)
Eller motsvarande 2.5 starköl :-)

Seriösare dock, jag blev nyfiken på hur många 100 kWh-batterier man skulle få ihop av den energimängden. 55000 liter soppa blir 550 MWh. 100 kWh tillverkningsenergi per 1 kWh batteri verkar inte helt fel enligt internet. Då blir det 55 st pack, inte så pjåkigt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Liljan
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jan 2018 12:53

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Liljan »

Henrik Torphammar skrev:
Rp1 och LOX låter ju häftigare men LOX är liquid Oxigene dvs syre och rp1 är fotogen eller i folkmun diesel. Det är inte att cykla rejält utan att förklara så att folk förstår.
Du får nog googla lite bättre på fotogen och diesel... Är inte alls samma sak! Och jag kan ju säga att min farfars gamla fotogendrivna traktor hade blivit rätt så ledsen om den hade tankats med dieselolja!
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Falcon Heavy

Inlägg av SAB »

Jo, faktiskt kommer både modern mk-1 diesel och Jet A1fotogen från samma destillat (Nej, har ingen källa men har en hel del erfarenhet från frakt av stora -inte lastbil- mängder av båda sorter).
Däremot är det inte samma slutprodukt även om det går att köra dieselbilar på jet.
för vanliga dödliga är största skillnaden flampunkt, diesel>60degC, 60> jet >40degC. cirka.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Hammar »

Bild
https://sv.wikipedia.org/wiki/Petroleum

Råfotogen 11–18 kolatomer
Brännoljor >15 kolatomer
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Bonden Roger »

Handlade inte den här tråden om FH ??????
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Falcon Heavy

Inlägg av blincoln »

Jo precis - FH var det. Overkligt kul att de äntligen satte fyr på den! Det kanske faktiskt blir uppskjutning snart.

Vad är best bet på destination? Lägger de roadstern i samma bana som Mars runt solen men inte nära Mars?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Henrik Torphammar »

blincoln skrev:
LarsL skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Raketen drar ca 170liter diesel per sekund och motor.(jepp den går på diesel) det blir ca 70000mil med dieselbil på de 12 sekunder den provgasade idag. Eller då omräknat i teslatermer så var röken vi såg det som går åt för att tillverka 2st 100kWh batterier!
Nu har du räknat fel någonstans...
70 000mil det blir 7000 semlor. :)
Eller motsvarande 2.5 starköl :-)

Seriösare dock, jag blev nyfiken på hur många 100 kWh-batterier man skulle få ihop av den energimängden. 55000 liter soppa blir 550 MWh. 100 kWh tillverkningsenergi per 1 kWh batteri verkar inte helt fel enligt internet. Då blir det 55 st pack, inte så pjåkigt.
Jag tänkte mer på den berömda rapporten från ILV(?) där angående miltalen
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Henrik Torphammar »

Liljan skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Rp1 och LOX låter ju häftigare men LOX är liquid Oxigene dvs syre och rp1 är fotogen eller i folkmun diesel. Det är inte att cykla rejält utan att förklara så att folk förstår.
Du får nog googla lite bättre på fotogen och diesel... Är inte alls samma sak! Och jag kan ju säga att min farfars gamla fotogendrivna traktor hade blivit rätt så ledsen om den hade tankats med dieselolja!
Min passion i livet är bland annat jetmotorer. Jag har massor och kör dem väldigt mycket. Har därför satt mig in ganska djupt i skillnader på olika sorters "fotogen". Motorfotogen till gamla traktorer har oktanhöjande tillsatser och kan snarare jämföras med diesel+bensin mix. Diesel, Jet-A eller RP1 skiljer sig åt främst i hur de hanteras och upplevs. Jet-A går utmärkt att köra bil på men lukten gör det outhärdligt exempelvis. Diesel kör jag mina jetmotorer på, mycket smidigare än med Jet-A
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Henrik Torphammar »

Någon som vet var 12sekuner motorkörning härstammar ifrån? Det ser ju ut på videon som om det bara är ca 3sekunder man gasar?

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Falcon Heavy

Inlägg av LarsL »

blincoln skrev:
Jo precis - FH var det. Overkligt kul att de äntligen satte fyr på den! Det kanske faktiskt blir uppskjutning snart.

Vad är best bet på destination? Lägger de roadstern i samma bana som Mars runt solen men inte nära Mars?
Från Elon Tweet:
Destination is Mars orbit. Will be in deep space for a billion years
Det verkar alltså som att den ska circulera runt Mars i några Miljarder år. Kanske blir ett turist mål om några hundra år. :D
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Kalle »

Henrik Torphammar skrev:
Jet-A går utmärkt att köra bil på men lukten gör det outhärdligt exempelvis. Diesel kör jag mina jetmotorer på, mycket smidigare än med Jet-A
Jett A1 e inte jätte bra för en diselbil, har hört att man bör tillsätta lite olja i den för att motorn ska må bra.

Vad har du för motorer? :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Falcon Heavy

Inlägg av Kalle »

LarsL skrev:
blincoln skrev:
Vad är best bet på destination? Lägger de roadstern i samma bana som Mars runt solen men inte nära Mars?
Från Elon Tweet:
Destination is Mars orbit. Will be in deep space for a billion years
Det verkar alltså som att den ska circulera runt Mars i några Miljarder år. Kanske blir ett turist mål om några hundra år. :D
Den kommer troligt inte va nära mars utan va i en eliptisk bana runt solen med perigee vid ca 1ae och apogee vid ca 1,5 Ae.

Altså den lägsta delen av banan kommer va på samma avstånd från solen som jorden och den högsta på samma avstånd som mars, men inte nära mars.
De vill nog undvika att uppröra nasas planetary protection office som oroar sig över att vi ska ge våra bakterier till mars.
Skriv svar