SES-10
Moderator: Redaktion
Re: SES-10
En annan får sitta uppe ikväll och stirra på datorn.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: SES-10
Så här nära kommer man. Vibrerande kläder har utlovats.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: SES-10
För er som inte såg så gick uppskjutningen bra och de lyckades även landa första steget ytterligare en gång
Re: SES-10
Jäkla kul. Nu börjar framtiden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: SES-10
Sjuuukt grymt. Fasen va jag blir positiv inför framtiden
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: SES-10
Never bet against Elon Musk!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: SES-10
Riktigt kul! Ett steg närmare Mars...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SES-10
Hur kändes det? Jag stod på samma plats i höstas, men då hade de ju (snabb-) eldat upp sin tidigare raket så det blev inget annat än en "*suck* vad är väl en raketuppskjutning egentligen?".AGCF skrev:Så här nära kommer man. Vibrerande kläder har utlovats.
Värt en resa till Florida?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: SES-10
Är så imponerad när steg 1 lyckas landa på den där plattan!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: SES-10
Helt fantastiskt!
Nu även på TV4:s morgonnyheter efter ett litet diskret tips om att dom missat en bit rymdhistoria i den föregående sändningen
Nu även på TV4:s morgonnyheter efter ett litet diskret tips om att dom missat en bit rymdhistoria i den föregående sändningen
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: SES-10
Här är klippet från TV4, tar över med en liten del av Elon Musks tal efteråt.
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/raket ... tt-3875612
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/raket ... tt-3875612
Re: SES-10
När man var förvånad över allt de lyckats med och upptäcker att de lyckats med mer
Från presskonferensen
Faring recovery?
Två återanvända steg i Falcon Heavy
20 kommande flygningar i år
Från presskonferensen
Faring recovery?
Två återanvända steg i Falcon Heavy
20 kommande flygningar i år
Re: SES-10
Här hela presskonferensen med frågestund
Tyvärr så verkar ljud och bild inte vara helt synkat men det räcker med att lyssna.
Tyvärr så verkar ljud och bild inte vara helt synkat men det räcker med att lyssna.
Re: SES-10
Shotwell: cost of refurbishing F9 first stage was “substantially less” than half of a new stage; will be even less in the future.
Re: SES-10
In short; man behöver arbeta ut lite småbuggar i systemen, skapa rutiner för inspektioner etc. Lär ta omkring 1-2 år att få på plats, med en kontinuerligt fallande pris per uppskjutning som följd. Dessusom kan kadensen ökas dramatiskt. Det kan vara svårt för andra rymd organisationer att hänga med i det här racet. Nu när det ligger en möjligt fungerande maknad på g kanske man bör skifta lite fokus från raketer och bär system till allt det andra man behöver forska på för att bo, leva och dra nytta av rymden från statligt håll. Material forskning, flygmedicin, habitat tillverkning, autonoma system för gruvdrift, bogser system och strålningsskydd. mängden forskningsområden är legio, och merparten av dem har vi också direkt nytta av redan på jorden såväl som i rymden.Jag ser stora möjligheter för synergier. Det som talar för en fortsatt tillverkning av raketer är väl att skapa en öppen foskrningsportfölj så att inte några få bolag lägger belag på teknik via patentinlåsningar mm, för att en marknad skall fungera krävs en stor mängd något så när jämspelta spelare som faktiskt kan konkurrera med varandra, och vi är ju inte riktigt där ännu.
Re: SES-10
På vilket sätt menar du att de ska skifta fokus från raketer?JFAH skrev:In short; man behöver arbeta ut lite småbuggar i systemen, skapa rutiner för inspektioner etc. Lär ta omkring 1-2 år att få på plats, med en kontinuerligt fallande pris per uppskjutning som följd. Dessusom kan kadensen ökas dramatiskt. Det kan vara svårt för andra rymd organisationer att hänga med i det här racet. Nu när det ligger en möjligt fungerande maknad på g kanske man bör skifta lite fokus från raketer och bär system till allt det andra man behöver forska på för att bo, leva och dra nytta av rymden från statligt håll. Material forskning, flygmedicin, habitat tillverkning, autonoma system för gruvdrift, bogser system och strålningsskydd. mängden forskningsområden är legio, och merparten av dem har vi också direkt nytta av redan på jorden såväl som i rymden.Jag ser stora möjligheter för synergier. Det som talar för en fortsatt tillverkning av raketer är väl att skapa en öppen foskrningsportfölj så att inte några få bolag lägger belag på teknik via patentinlåsningar mm, för att en marknad skall fungera krävs en stor mängd något så när jämspelta spelare som faktiskt kan konkurrera med varandra, och vi är ju inte riktigt där ännu.
För att få deras nya raket att fungera så måste de fortsätta forska en hel del och om de ska kunna finansiera Marsprojektet måste de få in gigantiska summor pengar vilket de i nuläget endast får från uppskjutningar.
Re: SES-10
Jag tolkar det som att han menar att andra delar i kedjan kan bli flaskhalsen kostnadsmässigt sett om priset på själva uppskjutningen går ner, och då är det vettigt att öka forskningsinsatserna för att minska de kostnaderna också. Alternativt att de utgör rena hinder om någon av komponenterna saknas - då måste de självklart också tas fram för att projektet med kolonisering ska kunna drivas vidare när väl kostnaden för uppskjutning sjunkit tillräckligt för att det ska bli ekonomiskt realistiskt.vigge50 skrev:På vilket sätt menar du att de ska skifta fokus från raketer?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: SES-10
Japp, StefL är inne på rätt spår, jag var nog lite otydlig. Jag menade alltså inte att SpaceX skulle skifta fokus. Jag menar att organisationer som Nasa, ESA och vänner, kan koncentrera sig på dessa bitar som är nog så viktiga.StefL skrev:Jag tolkar det som att han menar att andra delar i kedjan kan bli flaskhalsen kostnadsmässigt sett om priset på själva uppskjutningen går ner, och då är det vettigt att öka forskningsinsatserna för att minska de kostnaderna också. Alternativt att de utgör rena hinder om någon av komponenterna saknas - då måste de självklart också tas fram för att projektet med kolonisering ska kunna drivas vidare när väl kostnaden för uppskjutning sjunkit tillräckligt för att det ska bli ekonomiskt realistiskt.vigge50 skrev:På vilket sätt menar du att de ska skifta fokus från raketer?
Som StefL påpekade så finns det en hel del grundläggande forskning som borde ha gjorts för länge sedan inom ex. flygmedicin men som man inte riktigt haft råd med i allt raketbyggande. Ett akut hinder är ex. att det än ren from förhoppning om att Mars gravitation är stark nog för att människan inte skall bli så kroppsligt degenererad att hon/han inte överlever på planeten över tid. Det finns ingen som idag kan tala om hur det påverkar oss. Ett effektivt sätt att ta reda på detta hade varit att skaffa sig roterande labb med artificiell gravitation, och helt flera nivåer av gravitation (för att skaffa sig flera mätpunkter). Med ett sådant labb hade man kunna undersöka muskel och ben degenerering på olika tyngdkrafts nivåer för att få lite mer fakta om hur lika gravitation fält påverkar oss. Just nu har vi bara två mätpunkter; noll gravitation där vi vet att vi inte mår bra i längden, och 1g där vi har en hygglig koll på effekterna.
Men det finns ju ett spann däremellan...