Sida 3 av 5

Re: The Boring Company

Postat: 14 maj 2017 04:28
av pinussen
Haha, får leta reda på var man plockar bort det där meddelandet. Undrar om inte CAT kommer/kommit med en S60 också :)

Skickat från min S40 via Tapatalk

Re: The Boring Company

Postat: 14 maj 2017 11:31
av Pontus
bullen skrev:
Precis. Som alla som tycker M3 är en Baader Meinhoff Wagen
Jo men tänker man i första hand på Tesla referenser så blir det ju ändå rätt just här.

Re: The Boring Company

Postat: 17 maj 2017 08:06
av Jerker
Elon har släppt en FAQ om The Boring Company:

https://www.boringcompany.com/faq/

Re: The Boring Company

Postat: 17 maj 2017 08:17
av mati
Vi behöver alltså tunnlar för att förhindra att flygande bilar trillar ner på oss. Såja. Ett typiskt uttalande som bara Elon kan göra. :)

Re: The Boring Company

Postat: 02 jul 2017 17:41
av Pontus
Bilhissen har börjat byggas och räknas med kunna provköras nästa vecka. Han verkar inte ligga på latsidan med tunnlarna i varje fall :)
Någon som vet hur långt dom borrat nu?

Re: The Boring Company

Postat: 02 jul 2017 21:04
av gellerstam
Pontus skrev:
Bilhissen har börjat byggas och räknas med kunna provköras nästa vecka. Han verkar inte ligga på latsidan med tunnlarna i varje fall :)
Någon som vet hur långt dom borrat nu?
Elon sa på Twitter ett segment för ngn dag sedan. Men hur långt Godot behöver norra för att montera ett segment vet jag inte.

Re: The Boring Company

Postat: 26 jul 2017 08:40
av Sabbe
"Hissen" som tar bilarna från gatan ner till tunnelsystemet


Re: The Boring Company

Postat: 26 jul 2017 08:48
av Bonden Roger
Finns det mer bilder, video ?
Eller kraschade den längst ner

Re: The Boring Company

Postat: 26 jul 2017 09:30
av LarsL
Ser ju supersäkert ut med ett stort hål i vägen utan räcken.

Re: The Boring Company

Postat: 26 jul 2017 09:54
av AGCF
Ett garage ovanpå med en port i båda ändar så är det safe

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 13:59
av Kalle
Så mycket mera platskrävande per bil och o effektivare en vanlig nerfart

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 14:20
av TiborBlomhall
LarsL skrev:
Ser ju supersäkert ut med ett stort hål i vägen utan räcken.
Behövde Dödsstjärnan inga räcken behöver inte bilhissarna det heller!

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 14:48
av Svenssons
TiborBlomhall skrev:
LarsL skrev:
Ser ju supersäkert ut med ett stort hål i vägen utan räcken.
Behövde Dödsstjärnan inga räcken behöver inte bilhissarna det heller!
Fast det kanske egentligen är den tekniska lösningen på att inte få bilen stulen som det jobbas på? ;)


Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 14:56
av LarsL
Det där kan omöjligt vara snabbare är att man kör ner bilarna på en spiralramp. Antar att Elon räknat ut att det går snabbare räknat till utrymmet det tar? Fast jag är tveksam öppningen i ytan behöver ju inte vara mer än dubbelt så lång sedan har vägen försvunnit under marken.

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 15:22
av Svenssons
Tanken är väl att du kör in i en podd som sedan hissas ned. Bilen kommer sedan inte köra själv i borrhålet utan transporteras av podden. Detta sätt kommer då både ta mindre plats och antagligen inte ta längre tid eftersom man ändå måste köra in i podden. Antagligen krävs det nog också att man kör in i podden innan man börjar köra neråt. Blir lite jobbigt att ta sig upp igen om bilen inte funkar i podden.

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 17:31
av Teslaspolen
LarsL skrev:
Ser ju supersäkert ut med ett stort hål i vägen utan räcken.
Jag antog att dom testar hissen, inte ett helt koncept.

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 17:57
av LarsL
Tänk er hur lång tid det skulle ta om alla åkte ner i en vanlig hiss en i taget. Ungefär så blir det med den här lösningen. Nästa bil måste vänta till föregående är avlämnad längst ner och sedan ska hissen upp igen.
Jämför sedan med hur det fungerar i en rulltrappa. Där behöver ingen vänta utan alla kan gå ner direkt och samma sak blir det med en spiralramp. Det är liksom inte en slump att tunnelbanor har rulltrappor ner till spåren och inte bara hissar.

Jag tror att Elon får lägga mer än 1-2% av sin tid på det här om det ska bli något.

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 18:12
av wing
LarsL skrev:
Tänk er hur lång tid det skulle ta om alla åkte ner i en vanlig hiss en i taget. Ungefär så blir det med den här lösningen. Nästa bil måste vänta till föregående är avlämnad längst ner och sedan ska hissen upp igen.
Jämför sedan med hur det fungerar i en rulltrappa. Där behöver ingen vänta utan alla kan gå ner direkt och samma sak blir det med en spiralramp. Det är liksom inte en slump att tunnelbanor har rulltrappor ner till spåren och inte bara hissar.

Jag tror att Elon får lägga mer än 1-2% av sin tid på det här om det ska bli något.
Nu finns det ju hisslösningar med bättre kapacitet, som klarar av flera hisskorgar i samma schack. Så nästa tunnelbanestation som byggs skulle kunna få hissar, och dessutom hissar som ansluter till närliggande byggnader. Visst vore det smidigt att kunna ta sig direkt från kontoret och perrongen?

https://multi.thyssenkrupp-elevator.com/en/

Jag antar att Elon tänker sig att utveckla sin hiss vidare åt det hållet. Fast egentligen borde han väl satsa på människohiss och garage när han ändå tunnlar runt. Varför ta med sig bilen upp i stadskärnan?

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 18:40
av LarsL
Ja, det finns smartare hisslösningar än den där. Det går tex ha den configurerad som ett transportband ungefär. Men det är inte det vi ser här utan detta är en glorifierad varutransporthiss.
Kör en vanlig ramp ner till tunneln så ha vi ett snabbt och driftsäkertsystem. Jag tror man klarar sig med en diameter av 15-20 meter men nerfarter behöver inte vara mer än kanske 5-10 meter lång och 2,5 meter bred.

Men det är klart det är inte lika fräckt... :roll:

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 19:03
av Tomas_63
Det behövs väl någon form av sluss om det ska vara undertryck i tunnelsystemet, det blir väl svårt med en ramp? Dessutom har han nog tänkt sig många hissar.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 19:37
av LarsL
Inget undertryck i biltunnlarna. Hade varit lite farligt om man sitter i den egna bilen.

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 22:02
av JFAH
Jag tror det kommer vara flera typer av lösningar. Hissar där det är trångt, olika typer av nedfarter där det finns utrymme (spiral, traditionell snedgrävning mf.) och varianter på olika underjordiska parkeringshus teman :-). Det är tidigt och man experimenterar lite vilt för olika typer av scenarior antar jag.

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 22:06
av Bonden Roger
Hoppas att inte Transportstyrelsen är med och beslutar

Re: The Boring Company

Postat: 27 jul 2017 23:05
av Svenssons
JFAH skrev:
Jag tror det kommer vara flera typer av lösningar. Hissar där det är trångt, olika typer av nedfarter där det finns utrymme (spiral, traditionell snedgrävning mf.) och varianter på olika underjordiska parkeringshus teman :-). Det är tidigt och man experimenterar lite vilt för olika typer av scenarior antar jag.
Tanken är nog inte att bilarna skall köra själva i tunnlarna. Dels skulle enbart rena elbilar vara tillåtna i tunnlarna och dels så ökar sannolikheten för en krock rejält. Bilarna ska ju transporteras på elektriska poddar vad jag fattar det som. Podden lär man behöva köra på uppe i frisk luft, inte nere i en tunnel.

Re: The Boring Company

Postat: 28 jul 2017 00:18
av Jerker
Elon förklarade att det måste vara hissar eftersom nedfarter kräver väldig mycket större utrymme. Dessutom ska tunnlarna vara på olika djup vilket ytterligare komplicerar det med traditionella nerfarter. Därför blir det hissar.

Och man får skilja på två system som nu diskuteras. Dels de tunnlar med elektriska poddar som bilarna transporteras på, dels den underjordiska hyperloop som Elon annonserade för några dagar sedan. Då är det inte fråga om att transportera bilar utan det är ju ren persontransport.