OpenAI klår Dota mästare

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av vigge50 »

Ofta när smarta datorer och AI testas så möter de mästare i shack och andra spel som kräver hög intelligens men OpenAI valde istället att satsa på dataspelet Dota som av många anses enkelt att spela men oerhört svårt att bemästra. På en stor internationell turnering så fick en av världens bästa spelare möta Open AIs spelare och första omgången förlorade han och under den andra gav han upp. För att lära sig spelet hade OpenAI gett datorn väldigt lite information och så hade den fått testa sig fram och efter två till tre veckor var den i klass med världens bästa spelare.



Filmen är betydligt längre men detta tas endast upp under de första 25 minuterna.

https://www.theverge.com/2017/8/11/1613 ... -elon-musk
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av JFAH »

Jag kikade igenom det där när det kom, Elon Twittrade :-). Vet inte hur jag skall bedöma det. Har aldrig varit en spelare själv (av några spel egentligen) så jag kan inte bedömma hur svårt eller enkelt det är att göra en bot som är bättre än en människa. Någon med insikter här på forumet?

MVH
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av Teslaspolen »

JFAH skrev:
Jag kikade igenom det där när det kom, Elon Twittrade :-). Vet inte hur jag skall bedöma det. Har aldrig varit en spelare själv (av några spel egentligen) så jag kan inte bedömma hur svårt eller enkelt det är att göra en bot som är bättre än en människa. Någon med insikter här på forumet?

MVH
Bottar finns det gott om. Däremot är det väldigt ont om bra bottar. Det som görs i spel är att bottarna får orättvisa övertag för att bli svårare (ex mer resurser, gör mer skada, kan se hela kartan eller genom väggar) beroende på vad det är för spel.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av chpaulin »

Detta är riktigt stort. Först pratade man om att datorer skulle ha svårt för att ha en chans mot världsmästaren i schack, nu är detta en barnlek. Go ansågs sedan som nästa nivå att bemästra där spelet är mångfaldigt mer komplext än schack, nu går världsmästarna bet, till och med tillsammans.

AlphaGO som Googles Deepminds implementation för att spela GO heter slog för första gången en professionell GO-spelare och efter det har det gått snabbt. Man har sedan pratat om att spel som DoTA är ännu mer komplext och det kommer ta tid innan vi har en AI som kan bemästra detta, och nu är vi redan där...
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av Legato »

chpaulin skrev:
Detta är riktigt stort. Först pratade man om att datorer skulle ha svårt för att ha en chans mot världsmästaren i schack, nu är detta en barnlek. Go ansågs sedan som nästa nivå att bemästra där spelet är mångfaldigt mer komplext än schack, nu går världsmästarna bet, till och med tillsammans.

AlphaGO som Googles Deepminds implementation för att spela GO heter slog för första gången en professionell GO-spelare och efter det har det gått snabbt. Man har sedan pratat om att spel som DoTA är ännu mer komplext och det kommer ta tid innan vi har en AI som kan bemästra detta, och nu är vi redan där...
No limit texas holdem har de dock ännu inte bemästrat... Extremt mycket större beslutsträd. Men det närmar sig...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av rightnow »

Legato skrev:
chpaulin skrev:
Detta är riktigt stort. Först pratade man om att datorer skulle ha svårt för att ha en chans mot världsmästaren i schack, nu är detta en barnlek. Go ansågs sedan som nästa nivå att bemästra där spelet är mångfaldigt mer komplext än schack, nu går världsmästarna bet, till och med tillsammans.

AlphaGO som Googles Deepminds implementation för att spela GO heter slog för första gången en professionell GO-spelare och efter det har det gått snabbt. Man har sedan pratat om att spel som DoTA är ännu mer komplext och det kommer ta tid innan vi har en AI som kan bemästra detta, och nu är vi redan där...
No limit texas holdem har de dock ännu inte bemästrat... Extremt mycket större beslutsträd. Men det närmar sig...

Större än spelet Go?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

No limit texas holdem har de dock ännu inte bemästrat... Extremt mycket större beslutsträd. Men det närmar sig...
Från 31 januari:
An AI Poker Bot Has Whipped the Pros

It’s another seminal moment for machine learning, and a painful schooling for humans.
https://www.technologyreview.com/s/6035 ... -the-pros/

https://en.wikipedia.org/wiki/Libratus
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av rightnow »

Det är väl endel som kört med enklare AI-bottar på Texas Holdem på svenska spelsiter och tjänat ganska grova pengar?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

No limit texas holdem har de dock ännu inte bemästrat... Extremt mycket större beslutsträd. Men det närmar sig...
Från 31 januari:
An AI Poker Bot Has Whipped the Pros

It’s another seminal moment for machine learning, and a painful schooling for humans.
https://www.technologyreview.com/s/6035 ... -the-pros/

https://en.wikipedia.org/wiki/Libratus
Ja, jag borde varit tydligare. Jag menar med flera spelare vilket är ett flerfaldigt mer utbrett spel än heads up. (Heads up har AI klarat vid ett par tillfällen tidigare också för övrigt). Tydligen gällde ju detsamma för övrigt för DOTA, där Open AI ju skulle vidareutvecklas för att ge sig på multiplayer-spel. "For the AI, though, this is just the start. Having proven that it’s possible to beat the professionals at their own game, there is now a very clear next challenge to chew on: multi-player no-limit Texas hold’em. But the game theory used in the current software falls down when there's more than one opponent, and it's not clear what technique to use instead."
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av Legato »

rightnow skrev:
Det är väl endel som kört med enklare AI-bottar på Texas Holdem på svenska spelsiter och tjänat ganska grova pengar?
Tjänat grova pengar - ja! AI-bott - nej!

Det har egentligen handlat om "dumma" botar som programmerats med kunskap från dem som byggt dem. Dvs de har inte haft någon AI, inte utvecklat vidare sig själva...

Tror inte de spelade högt heller, så vitt jag vet spelade de ganska lågt men fick givetvis in extremt stor volym. Att slå låga spel (särskilt för några år sedan) var ingen direkt konst och det hade alltså den som programmerat roboten antagligen gjort ännu bättre än roboten själv (dock ej kunnat spela alls lika mycket).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av JFAH »

Legato skrev:
rightnow skrev:
Det är väl endel som kört med enklare AI-bottar på Texas Holdem på svenska spelsiter och tjänat ganska grova pengar?
Tjänat grova pengar - ja! AI-bott - nej!

Det har egentligen handlat om "dumma" botar som programmerats med kunskap från dem som byggt dem. Dvs de har inte haft någon AI, inte utvecklat vidare sig själva...

Tror inte de spelade högt heller, så vitt jag vet spelade de ganska lågt men fick givetvis in extremt stor volym. Att slå låga spel (särskilt för några år sedan) var ingen direkt konst och det hade alltså den som programmerat roboten antagligen gjort ännu bättre än roboten själv (dock ej kunnat spela alls lika mycket).
ALpha go, texas hold em och chack känner jag till och har kikat på och fått en bra uppfattning om. Jag vara bara nyfiken på Dota som jag inte känner till alls :-). Poker turneringen var extremt intressant eftersom den visade att systemet kunde läsa sin motståndare, och dessutom blufffa, stort. Ett antal givar gick systemet all in bara för att skaka om sin motståndare. Väldigt imponerande.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av Legato »

JFAH skrev:
Legato skrev:
rightnow skrev:
Det är väl endel som kört med enklare AI-bottar på Texas Holdem på svenska spelsiter och tjänat ganska grova pengar?
Tjänat grova pengar - ja! AI-bott - nej!

Det har egentligen handlat om "dumma" botar som programmerats med kunskap från dem som byggt dem. Dvs de har inte haft någon AI, inte utvecklat vidare sig själva...

Tror inte de spelade högt heller, så vitt jag vet spelade de ganska lågt men fick givetvis in extremt stor volym. Att slå låga spel (särskilt för några år sedan) var ingen direkt konst och det hade alltså den som programmerat roboten antagligen gjort ännu bättre än roboten själv (dock ej kunnat spela alls lika mycket).
ALpha go, texas hold em och chack känner jag till och har kikat på och fått en bra uppfattning om. Jag vara bara nyfiken på Dota som jag inte känner till alls :-). Poker turneringen var extremt intressant eftersom den visade att systemet kunde läsa sin motståndare, och dessutom blufffa, stort. Ett antal givar gick systemet all in bara för att skaka om sin motståndare. Väldigt imponerande.
Ja flera av de försök som gjorts har varit extremt imponerande. Tror det tar max ett par år innan man slår världens bästa spelare även i multiplayerspel. Jag ångrar inte att jag lagt pokerkarriären bakom mig :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: OpenAI klår Dota mästare

Inlägg av Torkel »

computers_vs_humans.png
Skriv svar