Sida 1 av 1

OpenAI klår Dota mästare

Postat: 12 aug 2017 15:16
av vigge50
Ofta när smarta datorer och AI testas så möter de mästare i shack och andra spel som kräver hög intelligens men OpenAI valde istället att satsa på dataspelet Dota som av många anses enkelt att spela men oerhört svårt att bemästra. På en stor internationell turnering så fick en av världens bästa spelare möta Open AIs spelare och första omgången förlorade han och under den andra gav han upp. För att lära sig spelet hade OpenAI gett datorn väldigt lite information och så hade den fått testa sig fram och efter två till tre veckor var den i klass med världens bästa spelare.



Filmen är betydligt längre men detta tas endast upp under de första 25 minuterna.

https://www.theverge.com/2017/8/11/1613 ... -elon-musk

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 12 aug 2017 21:14
av JFAH
Jag kikade igenom det där när det kom, Elon Twittrade :-). Vet inte hur jag skall bedöma det. Har aldrig varit en spelare själv (av några spel egentligen) så jag kan inte bedömma hur svårt eller enkelt det är att göra en bot som är bättre än en människa. Någon med insikter här på forumet?

MVH

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 12 aug 2017 21:18
av Teslaspolen
JFAH skrev:
Jag kikade igenom det där när det kom, Elon Twittrade :-). Vet inte hur jag skall bedöma det. Har aldrig varit en spelare själv (av några spel egentligen) så jag kan inte bedömma hur svårt eller enkelt det är att göra en bot som är bättre än en människa. Någon med insikter här på forumet?

MVH
Bottar finns det gott om. Däremot är det väldigt ont om bra bottar. Det som görs i spel är att bottarna får orättvisa övertag för att bli svårare (ex mer resurser, gör mer skada, kan se hela kartan eller genom väggar) beroende på vad det är för spel.

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 12 aug 2017 22:03
av chpaulin
Detta är riktigt stort. Först pratade man om att datorer skulle ha svårt för att ha en chans mot världsmästaren i schack, nu är detta en barnlek. Go ansågs sedan som nästa nivå att bemästra där spelet är mångfaldigt mer komplext än schack, nu går världsmästarna bet, till och med tillsammans.

AlphaGO som Googles Deepminds implementation för att spela GO heter slog för första gången en professionell GO-spelare och efter det har det gått snabbt. Man har sedan pratat om att spel som DoTA är ännu mer komplext och det kommer ta tid innan vi har en AI som kan bemästra detta, och nu är vi redan där...

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 12 aug 2017 22:28
av Legato
chpaulin skrev:
Detta är riktigt stort. Först pratade man om att datorer skulle ha svårt för att ha en chans mot världsmästaren i schack, nu är detta en barnlek. Go ansågs sedan som nästa nivå att bemästra där spelet är mångfaldigt mer komplext än schack, nu går världsmästarna bet, till och med tillsammans.

AlphaGO som Googles Deepminds implementation för att spela GO heter slog för första gången en professionell GO-spelare och efter det har det gått snabbt. Man har sedan pratat om att spel som DoTA är ännu mer komplext och det kommer ta tid innan vi har en AI som kan bemästra detta, och nu är vi redan där...
No limit texas holdem har de dock ännu inte bemästrat... Extremt mycket större beslutsträd. Men det närmar sig...

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 12 aug 2017 22:56
av rightnow
Legato skrev:
chpaulin skrev:
Detta är riktigt stort. Först pratade man om att datorer skulle ha svårt för att ha en chans mot världsmästaren i schack, nu är detta en barnlek. Go ansågs sedan som nästa nivå att bemästra där spelet är mångfaldigt mer komplext än schack, nu går världsmästarna bet, till och med tillsammans.

AlphaGO som Googles Deepminds implementation för att spela GO heter slog för första gången en professionell GO-spelare och efter det har det gått snabbt. Man har sedan pratat om att spel som DoTA är ännu mer komplext och det kommer ta tid innan vi har en AI som kan bemästra detta, och nu är vi redan där...
No limit texas holdem har de dock ännu inte bemästrat... Extremt mycket större beslutsträd. Men det närmar sig...

Större än spelet Go?

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 12 aug 2017 23:03
av Svenssons
Legato skrev:

No limit texas holdem har de dock ännu inte bemästrat... Extremt mycket större beslutsträd. Men det närmar sig...
Från 31 januari:
An AI Poker Bot Has Whipped the Pros

It’s another seminal moment for machine learning, and a painful schooling for humans.
https://www.technologyreview.com/s/6035 ... -the-pros/

https://en.wikipedia.org/wiki/Libratus

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 12 aug 2017 23:04
av rightnow
Det är väl endel som kört med enklare AI-bottar på Texas Holdem på svenska spelsiter och tjänat ganska grova pengar?

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 12 aug 2017 23:32
av Legato
Svenssons skrev:
Legato skrev:

No limit texas holdem har de dock ännu inte bemästrat... Extremt mycket större beslutsträd. Men det närmar sig...
Från 31 januari:
An AI Poker Bot Has Whipped the Pros

It’s another seminal moment for machine learning, and a painful schooling for humans.
https://www.technologyreview.com/s/6035 ... -the-pros/

https://en.wikipedia.org/wiki/Libratus
Ja, jag borde varit tydligare. Jag menar med flera spelare vilket är ett flerfaldigt mer utbrett spel än heads up. (Heads up har AI klarat vid ett par tillfällen tidigare också för övrigt). Tydligen gällde ju detsamma för övrigt för DOTA, där Open AI ju skulle vidareutvecklas för att ge sig på multiplayer-spel. "For the AI, though, this is just the start. Having proven that it’s possible to beat the professionals at their own game, there is now a very clear next challenge to chew on: multi-player no-limit Texas hold’em. But the game theory used in the current software falls down when there's more than one opponent, and it's not clear what technique to use instead."

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 12 aug 2017 23:38
av Legato
rightnow skrev:
Det är väl endel som kört med enklare AI-bottar på Texas Holdem på svenska spelsiter och tjänat ganska grova pengar?
Tjänat grova pengar - ja! AI-bott - nej!

Det har egentligen handlat om "dumma" botar som programmerats med kunskap från dem som byggt dem. Dvs de har inte haft någon AI, inte utvecklat vidare sig själva...

Tror inte de spelade högt heller, så vitt jag vet spelade de ganska lågt men fick givetvis in extremt stor volym. Att slå låga spel (särskilt för några år sedan) var ingen direkt konst och det hade alltså den som programmerat roboten antagligen gjort ännu bättre än roboten själv (dock ej kunnat spela alls lika mycket).

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 13 aug 2017 09:48
av JFAH
Legato skrev:
rightnow skrev:
Det är väl endel som kört med enklare AI-bottar på Texas Holdem på svenska spelsiter och tjänat ganska grova pengar?
Tjänat grova pengar - ja! AI-bott - nej!

Det har egentligen handlat om "dumma" botar som programmerats med kunskap från dem som byggt dem. Dvs de har inte haft någon AI, inte utvecklat vidare sig själva...

Tror inte de spelade högt heller, så vitt jag vet spelade de ganska lågt men fick givetvis in extremt stor volym. Att slå låga spel (särskilt för några år sedan) var ingen direkt konst och det hade alltså den som programmerat roboten antagligen gjort ännu bättre än roboten själv (dock ej kunnat spela alls lika mycket).
ALpha go, texas hold em och chack känner jag till och har kikat på och fått en bra uppfattning om. Jag vara bara nyfiken på Dota som jag inte känner till alls :-). Poker turneringen var extremt intressant eftersom den visade att systemet kunde läsa sin motståndare, och dessutom blufffa, stort. Ett antal givar gick systemet all in bara för att skaka om sin motståndare. Väldigt imponerande.

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 13 aug 2017 11:48
av Legato
JFAH skrev:
Legato skrev:
rightnow skrev:
Det är väl endel som kört med enklare AI-bottar på Texas Holdem på svenska spelsiter och tjänat ganska grova pengar?
Tjänat grova pengar - ja! AI-bott - nej!

Det har egentligen handlat om "dumma" botar som programmerats med kunskap från dem som byggt dem. Dvs de har inte haft någon AI, inte utvecklat vidare sig själva...

Tror inte de spelade högt heller, så vitt jag vet spelade de ganska lågt men fick givetvis in extremt stor volym. Att slå låga spel (särskilt för några år sedan) var ingen direkt konst och det hade alltså den som programmerat roboten antagligen gjort ännu bättre än roboten själv (dock ej kunnat spela alls lika mycket).
ALpha go, texas hold em och chack känner jag till och har kikat på och fått en bra uppfattning om. Jag vara bara nyfiken på Dota som jag inte känner till alls :-). Poker turneringen var extremt intressant eftersom den visade att systemet kunde läsa sin motståndare, och dessutom blufffa, stort. Ett antal givar gick systemet all in bara för att skaka om sin motståndare. Väldigt imponerande.
Ja flera av de försök som gjorts har varit extremt imponerande. Tror det tar max ett par år innan man slår världens bästa spelare även i multiplayerspel. Jag ångrar inte att jag lagt pokerkarriären bakom mig :lol:

Re: OpenAI klår Dota mästare

Postat: 13 aug 2017 20:48
av Torkel
computers_vs_humans.png