Model 3 spotting

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 spotting

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Men lösningen på Teslan är så elegant
Menar du snyggare? Eller att den öppnas och stängs automatiskt? Visst, men det hade man ju kunnat ha i nosen också, bakom Tesla-loggan t.ex.
Jag tycker det är lite bökigt till exempel vid laddstolpar som står mellan två parkeringsfickor, vilket de oftast gör. Med en Leaf eller Zoe kör man bara in i en av fickorna och så står man framme vid stolpen. Med Teslan måste man backa in, helst till höger om stolpen, såvida man inte har en lång typ2-kabel som räcker hela vägen runt. En snubbeltråd blir det oavsett. Inte jättejobbigt, men ändå lite. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Smutt skrev:
Men lösningen på Teslan är så elegant
Menar du snyggare? Eller att den öppnas och stängs automatiskt? Visst, men det hade man ju kunnat ha i nosen också, bakom Tesla-loggan t.ex.
Jag tycker det är lite bökigt till exempel vid laddstolpar som står mellan två parkeringsfickor, vilket de oftast gör. Med en Leaf eller Zoe kör man bara in i en av fickorna och så står man framme vid stolpen. Med Teslan måste man backa in, helst till höger om stolpen, såvida man inte har en lång typ2-kabel som räcker hela vägen runt. En snubbeltråd blir det oavsett. Inte jättejobbigt, men ändå lite. ;)
Jag håller med. Där har design fått gå före funktion. Inte så bra. Men det samma gäller Zoen. Luckan öppnas åt sidan och fronten lutar bakåt. När det hällregnar och snöar känns det inte så bra med den lösningen. Visst, det finns avrinning, men just snö ställer till det.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Surfaren »

gellerstam skrev:
Själv öppnande och stängande laddlucka?

:-)
Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr? :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
mati skrev:
Smutt skrev:
Men lösningen på Teslan är så elegant
Menar du snyggare? Eller att den öppnas och stängs automatiskt? Visst, men det hade man ju kunnat ha i nosen också, bakom Tesla-loggan t.ex.
Jag tycker det är lite bökigt till exempel vid laddstolpar som står mellan två parkeringsfickor, vilket de oftast gör. Med en Leaf eller Zoe kör man bara in i en av fickorna och så står man framme vid stolpen. Med Teslan måste man backa in, helst till höger om stolpen, såvida man inte har en lång typ2-kabel som räcker hela vägen runt. En snubbeltråd blir det oavsett. Inte jättejobbigt, men ändå lite. ;)
Jag håller med. Där har design fått gå före funktion. Inte så bra. Men det samma gäller Zoen. Luckan öppnas åt sidan och fronten lutar bakåt. När det hällregnar och snöar känns det inte så bra med den lösningen. Visst, det finns avrinning, men just snö ställer till det.
Menade snygg! Riktigt häftig faktisk problem med placeringen har jag aldrig haft kanske för att jag aldrig laddat typ 2 chademo osv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 spotting

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Menade snygg! Riktigt häftig faktisk problem med placeringen har jag aldrig haft kanske för att jag aldrig laddat typ 2 chademo osv
Det är det här jag menar, dessutom sitter kabeln på baksidan på laddaren. Att den där rullstolsbilen stod mellan två parkeringsrutor och vägrade att flytta på sig gör saken inte mycket bättre.
IMG_20170504_112158.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Smutt »

Ser inte så kul ut! :?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 spotting

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
Det är det här jag menar, dessutom sitter kabeln på baksidan på laddaren. Att den där rullstolsbilen stod mellan två parkeringsrutor och vägrade att flytta på sig gör saken inte mycket bättre.
Hur ser skyltarna ut? Hade varit intressant att se.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Kalle »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Laddluckan öppnas rakt upp, eller?
Det ser ut så. Ovanligt. Finns det bilar där tankluckan går rakt upp?
Nissan Leaf

Edit: Menade du fossilbilar?
Tank-lucka. ;) Bortsett från det så tycker jag att lösningen i Leaf och Zoe med laddluckan i nosen är betydligt bättre än Teslans lösning på sidan. Tillgängligheten är avsevärt mycket bättre.
nej fy, jag irreterar mig med leafen varje gång jag måste köra med nosen in i parkeringsluckorna. hål i huvudet. att ha laddluckan bak är bättre, mycket bättre att backa in när man parkerar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
Laddluckan öppnas rakt upp, eller?
Ja ser ju ut som den svänger upp, ser smart ut då luckan försvinner en bit från den stora CCS kontakten (eller hur de nu blir) bara mekaniken inte blir för känslig och går sönder lätt.

Hade ju vara underbart att få flexibiliteten med Tesla super charge och CCS som finns lite överallt. Fanns någon tråd här någonstans som t.ex. visade en laddplats (i Tyskland tror jag) med 4 snabbladdare där alla hade CCS men bara en var kombo CCS/chademo.
Ja de verkar ha tagit i litegrann för att ha större flexibilitet när det gäller laddning. Suveränt om man får en CCS kontakt med på köpet. Eller varför inte CCS (övre delen Tesla kompatibel) + Chademo :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Smutt »

Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
Laddluckan öppnas rakt upp, eller?
Ja ser ju ut som den svänger upp, ser smart ut då luckan försvinner en bit från den stora CCS kontakten (eller hur de nu blir) bara mekaniken inte blir för känslig och går sönder lätt.

Hade ju vara underbart att få flexibiliteten med Tesla super charge och CCS som finns lite överallt. Fanns någon tråd här någonstans som t.ex. visade en laddplats (i Tyskland tror jag) med 4 snabbladdare där alla hade CCS men bara en var kombo CCS/chademo.
Ja de verkar ha tagit i litegrann för att ha större flexibilitet när det gäller laddning. Suveränt om man får en CCS kontakt med på köpet. Eller varför inte CCS (övre delen Tesla kompatibel) + Chademo :-)
Ärligt så vill jag hellre ha den snygga lösningen som är på S och x en en stor lucka och ett elskåp bakom :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 spotting

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
Hur ser skyltarna ut? Hade varit intressant att se.
Det är två skyltar med parkeringsförbud som gäller ej bilar som laddar i högst en timme, en skylt bredvid min bil, den andra syns bakom laddaren. Den tredje skylten lägst ut är handikapparkering. Golfen står alltså till hälften rätt så att säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 spotting

Inlägg av gellerstam »

@mati: ok
Tesla Model Y
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Model 3 spotting

Inlägg av 18650 »

Laddning på EU modell är ju enklare än på usa modell. Ingen standard passar ju mot teslas egna US-uttag utan adaprer. USA chademo plus tesla. EU ccs(som passar mot suc)???!

Hur laddar man i stan i US? Finns inte type 2? Sladd type 2 till tesla?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

Typ 1 är vanligt i Nordamerika.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 spotting

Inlägg av chaffis75 »

18650 skrev:
Laddning på EU modell är ju enklare än på usa modell. Ingen standard passar ju mot teslas egna US-uttag utan adaprer. USA chademo plus tesla. EU ccs(som passar mot suc)???!

Hur laddar man i stan i US? Finns inte type 2? Sladd type 2 till tesla?
mmm... ja de där har jag aldrig tänkt på. De måste ju vara ett stort problem i USA? Kan de bara ladda på Tesla destinations laddare eller finns de typ 2 kablar precis som till leaf (typ2 till typ1), dvs från typ2 kontakt till tesla kontakt?
Får säga att de känns som en stor fördel att man har typ2 standarden i Europa då vi åtminstone kan dela destinations laddare (nästan) helt fritt med andra bilar, in med CCS kontakten också så kan vi även dela dessa laddare utan en fet adapter som man ska köpa men framförallt dra runt på överallt.

Synd bara att andra märken inte kan använda teslas laddnätverk :D 8-) :P
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Model 3 spotting

Inlägg av 18650 »

bylund skrev:
Typ 1 är vanligt i Nordamerika.
Man får vålda rätt bra om den skall passa i en Tesla.
BMW i3 REX i väntan på Model3
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Model 3 spotting

Inlägg av 18650 »

chaffis75 skrev:
18650 skrev:
Laddning på EU modell är ju enklare än på usa modell. Ingen standard passar ju mot teslas egna US-uttag utan adaprer. USA chademo plus tesla. EU ccs(som passar mot suc)???!

Hur laddar man i stan i US? Finns inte type 2? Sladd type 2 till tesla?
mmm... ja de där har jag aldrig tänkt på. De måste ju vara ett stort problem i USA? Kan de bara ladda på Tesla destinations laddare eller finns de typ 2 kablar precis som till leaf (typ2 till typ1), dvs från typ2 kontakt till tesla kontakt?
Får säga att de känns som en stor fördel att man har typ2 standarden i Europa då vi åtminstone kan dela destinations laddare (nästan) helt fritt med andra bilar, in med CCS kontakten också så kan vi även dela dessa laddare utan en fet adapter som man ska köpa men framförallt dra runt på överallt.

Synd bara att andra märken inte kan använda teslas laddnätverk :D 8-) :P
Ja, jag har liksom aldrig förstått hypen kring destinationsladdare. Men det hänger kanske ihop med Teslas egna udda kontakt i USA och att type 2 till Tesla kontakt inte finns?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model 3 spotting

Inlägg av dstr »

Surfaren skrev:
gellerstam skrev:
Själv öppnande och stängande laddlucka?

:-)
Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr? :D
Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.


Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Laban »

dstr skrev:
Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
En robotarm kan väl öppna en lucka ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

18650 skrev:
bylund skrev:
Typ 1 är vanligt i Nordamerika.
Man får vålda rätt bra om den skall passa i en Tesla.
Nej, man använder medföljande adapter. I Nordamerika alltså.

Medling fungerar ibland bättre än våld...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 spotting

Inlägg av LarsL »

I Nordamerika har de Typ 1 och Tesla har en liten smidig adapter mellan den och sitt uttag.
CCS i USA är en Typ 1 med två stift under på samma sätt som den europeiska.

Det skulle kanske funka med ett Tesla uttag och en Chademo under luckan med det är knappt. Det ser ju inte ut som att det skulle vara så på bilen på bilden i alla fall. Men ett CCS skulle få plats ganska bekvämt, hoppas på det till EU åtminstone.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Kalle »

dstr skrev:
Surfaren skrev:
gellerstam skrev:
Själv öppnande och stängande laddlucka?

:-)
Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr? :D
Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.


Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
Har för mig att de måste va en lucka över typ 2 enligt nån eu lag
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Jerker »

Kalle skrev:
dstr skrev:
Surfaren skrev:
gellerstam skrev:
Själv öppnande och stängande laddlucka?

:-)
Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr? :D
Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.


Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
Har för mig att de måste va en lucka över typ 2 enligt nån eu lag
Kanske en inre lucka. Jag har det på Zoen.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Model 3 spotting

Inlägg av 18650 »

Jerker skrev:
Kalle skrev:
dstr skrev:
Surfaren skrev:
gellerstam skrev:
Själv öppnande och stängande laddlucka?

:-)
Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr? :D
Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.


Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
Har för mig att de måste va en lucka över typ 2 enligt nån eu lag
Kanske en inre lucka. Jag har det på Zoen.
Nissan Leaf har 3st luckor.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Jerker »

Med takräcke!
tesla-model-3-roof-rack1.jpg
Skriv svar