Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av vigge50 »

Jag hittade denna posten som jag tyckte var instressant som tar upp hur Tesla kan ha anpassat Model 3 för att passa bättre för delning av bilar(mycket i inlägget är spekulation) jämfört med Model S och Model X.

Varken trunk, frunk eller handskfacket går att öppna med fysiska knappar, kan alltså bli oåtkomliga för de som lånar bilen.

Det finns kamera inne i kupén vilket skulle kunna användas ifall något händer. Som Tesla kommenterade angående AP2.5
This hardware set has some added computing and wiring redundancy, which very slightly improves reliability, but it does not have an additional Pascal GPU.
Hela luftkonditionering, inklusive hur luften blåser, är mjukvarustyrt vilket ökar möjligheterna för inställningar efter profil.

Vem vet, kanske en icke teslaägare kan skapa en egen profil så oavsett vems Model 3 som han lånar i framtiden så vet Tesla hur han vill ha bilen när han kliver in i den?

https://teslamotorsclub.com/blog/2017/0 ... ne-thinks/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av Svenssons »

Vad gäller fysiska knappar så spelar det ingen roll. Model S/X har ju fysisk knapp för handskfacket men det kan ändå låsas elektroniskt.

Tror också att det stämmer att man lägger in sin profil på typ My Tesla och oavsett vilken bil du sedan sätter dig i så ställer den in sig efter dig när du låser upp med din mobil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av snowtroll »

Coolt!

Tänker mig att Teslan blir som en motsvarande tunna klienter profilmässigt, tänk Sun Ray från data världen.

Lite futuristiskt ... men detta får mig att spinna vidare och se bilen som var man och kvinnas tillgång/rättighet. Man lägger in en app i mobilen och mot periodisk service avgift motsv comfort etc får man ett konto med nödvändig autentisering. Man klickar ... på en avde mest förekommande transporterna man har som förval säg "Bring us home" i appen och plötsligt står där en Tesla med dina inställningar på säten värme ljud etc. "bring us home" eller vart man nu ska.... som en för-variant till Kirk's kända citat- "Scotty, Four to been up"
Bilen behöver man aldrig äga, man pyntar bara för att få snar tillgång till transport förarlöst förstås, prisnivå efter vad man har för SLA (Service Level Agreement) krav.
Beroende på SLA och vad man känner för så skulle man kunna få samordnat med automatisk samåkning om man tycker det är okej, för att få högre nyttjande grad per bil => mindre trafik.

Tids nog... ;) :P
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av Skee »

Äntligen slut på vem som ska vara nykter på festerna, bilen kommer o plockar upp oss när vi är snorfulla....
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av LarsL »

snowtroll skrev:
...
Beroende på SLA och vad man känner för så skulle man kunna få samordnat med automatisk samåkning om man tycker det är okej, för att få högre nyttjande grad per bil => mindre trafik.

Tids nog... ;) :P
Nej, mer trafik blir det... Blir det billigare att åka bil och då kommer fler göra det. Dessutom måste bilarna ut och hämta folk på morgonen innan de kommer in till stan osv.

Jättebra med egna inställningar... men jobbig när ingen städat ut spyorna efter den förra passagerarna.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
snowtroll skrev:
...
Beroende på SLA och vad man känner för så skulle man kunna få samordnat med automatisk samåkning om man tycker det är okej, för att få högre nyttjande grad per bil => mindre trafik.

Tids nog... ;) :P
Nej, mer trafik blir det... Blir det billigare att åka bil och då kommer fler göra det. Dessutom måste bilarna ut och hämta folk på morgonen innan de kommer in till stan osv.

Jättebra med egna inställningar... men jobbig när ingen städat ut spyorna efter den förra passagerarna.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av Skee »

Provade köra UBER bara för nöjes skull en helg, efter första spyan var det inte lika roligt längre i min nya XC60. :mrgreen:
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av Breeze »

Skee skrev:
Provade köra UBER bara för nöjes skull en helg, efter första spyan var det inte lika roligt längre i min nya XC60. :mrgreen:
Går XC60 så ryckigt o ojämt så man blir så pass åksjuk o spyr? ;) :P
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av Skee »

Breeze skrev:
Skee skrev:
Provade köra UBER bara för nöjes skull en helg, efter första spyan var det inte lika roligt längre i min nya XC60. :mrgreen:
Går XC60 så ryckigt o ojämt så man blir så pass åksjuk o spyr? ;) :P
Hehe om det ändå vore så,, dock tycker jag att det ska bli skönt att slippa växellåda så min whiplash i nacken slipper växelrycken.

Både jag o sambon blev lite åksjuka i MS provkörningen dag faktiskt.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av robpow »

Skee skrev:
Både jag o sambon blev lite åksjuka i MS provkörningen dag faktiskt.
Samma kommentar från frun, jag gissar att det är en kombination av regen bromsningen och den känsliga(re) pedalerna.

Var det när ni körde själva eller var det säljaren som körde?

Själv är jag van att mosa ner gaspedalen för att det ska hända nåt med dinojuice-sexan och släppa upp helt för att långsamt sakta ner. I Teslan vi har lånat resulterar det i en väldigt svajig körstil. Det tog nog en halvtimme att lära om högerfoten och sen gick det bättre! :)

Mattias
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av Kalle »

Intresant ;)
IMG_2267.PNG
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av Svenssons »

Kalle skrev:
Intresant ;)
Jupp och det är det som vi har spånat och spekulerat om i några trådar här. Ny app på gång som kan låsa upp lånebilen även ifall det är en Model S/X?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av mati »

Kalle skrev:
Intresant ;)
Äntligen, det var på tiden. Det är ju fullkomligt uppenbart att det måste bli så. Det känns så 1900-tal att man inte får samma inställningar och Spotify-spellistor bara för att man råkar sitta i en annan bil för tillfället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av Bjelke »

Kan tänka mig att alla servicetekniker och liknande oxo kommer att gilla den funktionen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av Mickep »

Kan bara tänka mig alla pranks som kommer ske när barnen lär sig ändra inställningarna för föräldrarna.
roligt också när de kan göra det på distans.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Det känns så 1900-tal att man inte får samma inställningar och Spotify-spellistor bara för att man råkar sitta i en annan bil för tillfället.
Och vilket århundrade är de andra tillverkarna då i? :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Intressant blogginlägg om Model 3 och AP 2.5

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
mati skrev:
Det känns så 1900-tal att man inte får samma inställningar och Spotify-spellistor bara för att man råkar sitta i en annan bil för tillfället.
Och vilket århundrade är de andra tillverkarna då i? :lol:
Det bryr jag mig inte om vad andra gör. De kan väl hålla på med sin stenåldersteknik bäst de vill. Användarprofiler i molnet är nog inte relevanta när man reser med häst och vagn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar