Longrange eller Standardrange batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Mickep » 13 mar 2018 17:03

På sikt tror jag att 200 kwh kommer komma. men inte till alla bilar.
Min fossilare gör ung 50 mil. men det finns kombis som kan åka 100 mil.(beroende på vilket behov man har)
Utvecklingen går så fort så jag är osäker på vad som kommer först; snabbare laddmöjligheter eller större kapacitet.
I takt med att priserna går ned kommer räckvidden att öka. (hur snabbt kommer då påverka hur snabbt de med mindre batterier kommer försvinna) men samtidigt kan jag inte se att de kommer att utplånas, då det finns en del mopedbilar med begränsad räckvidd kvar än.
Mickep
 
Inlägg: 864
Blev medlem: 08 mar 2016 14:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav LarsL » 13 mar 2018 21:01

chaffis75 skrev:Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)


Just husvagn är ju ganska lätt att ersätt, du får väldigt många hotellnätter för 100000kr.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 6795
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Wilson » 13 mar 2018 23:38

Ok, här kommer jag med mina två cent. Jag kommer kanske in från ett lite annat håll efter mina snart 3 år i en i3 med 18 tillgängliga kWh. Min erfarenhet är att:

1. Räckvidd är jäävligt najs!
2. Men räckvidd kan också vara jäävligt överskattat!

Jag har ändå gjort en hel del långresor med i3. Den längsta upp till Nordkapp, vilket iofs avverkades med det lite större batteriet på 33kWh. Hade planerat att använda min egen, vilket hade varit mer av en utmaning, men av olika anledningar blev det inte så. Nu blev resan helt odramatisk, nästan lite tråkig. Utmaningen uteblev helt. 480 mil på sex resdagar gick alldeles utmärkt. Längre orkade jag inte köra på långsamma norska vägar. Även ett litet batteri fungerar om laddinfrastrukturen är tillräckligt väl utbyggd. 20 mil tar 2,5-3h, och då känns det ganska naturligt med en bensträckare i samband med laddning. T.o.m. 50kW-laddning räcker rätt långt när förbrukningen pendlar mellan 110-130 Wh/km, i detta låga tempo.

Men jag har också tagit långa turer söderöver. Sthlm-norra Tyskland och några gånger till Skåne och Danmark. På motorvägen är förbrukningen en helt annan än i Norge. 50% ytterligare får man absolut räkna med - och då pratar vi ändå sommartemperaturer. För att maximera snitthastigheten pendlar jag mellan 10/20%-70/80% SoC och då blir laddstoppen korta men väl täta. För att tycka att 6-8 mil mellan stoppen är lagom, får man nog vara väldigt stor entusiast. Då skulle ett större batteri sitta rätt bra.

Marginalnyttan för varje ytterligare kWh avtar dock raskt ju större batteri man har. Frågan är om inte 98% av kunderna klarar sig alldeles utmärkt med standardbatteriet i Model 3 under 98% av deras resor. Och då är det upp till var och en om man tycker att det är värt pengarna för att bättre klara av de där kvarvarande corner cases, eller om man hellre betalar med sin tid. För mig lutar det åt det senare eftersom redan standardbatteriet är mer än en fördubbling av min nuvarande räckvidd. Dessutom märker jag hur snabbt laddningsnätverken har byggts ut under dessa tre år, och hastigheten ser inte ut att avta. Tvärtom. Det skulle också kännas lite avigt att alltid åka runt med en massa extra batterivikt för en kapacitet som jag rätt sällan använder mig av.

Men, med det sagt, vill jag vara tydlig. Det finns absolut fördelar med större batterier. Framför allt får du flexibilitet och valmöjligheter. Kanske vill man hoppa över ett stopp för att ta en längre paus längre fram. Det är inte alltid det går med det mindre batteriet. Vill man ta E45an till Karesuando görs det med fördel i en Long Range. Hyfsade snitthastigheter med små batterier kräver tätt placerade laddare, och så ser det dessvärre inte ut överallt ännu.
Om man, som jag, föredrar lite högre snittfarter på motorvägen är ett större batteri också välkommet. Hastighet kostar räckvidd, så är det bara. Likaså husvagn - om det nu kommer någon krok öht.
Kör BMW i3 i väntan på Model 3
Användarvisningsbild
Wilson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 22 nov 2015 13:39
Ort: Stockholm

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav chaffis75 » 14 mar 2018 08:29

Tack för ett bra inlägg Wilson.

Detta bekräftar väl lite mina tankar och de där stora batteriet känns verkligen allt mindre viktigt för mig. Som du själv säger, ja long range är nice och de finns de som verkligen behöver ett men för de stora massan så räcker egentligen ett Standard range.

Jag vet vi har pratat lite om andrahandsvärdet i denna tråden också. Något jag tänkte på är vad en säljare sa till mig en gång. Oavsett vad du väljer för extra utrustning till bilen så kommer du vara säker på en sak och de är att du inte kommer tjäna pengar på de.
Detta tycker jag i stort är sant, möjligen kan en riktigt snik utrustad bil tappa snabbare i värde de första åren men om man tänkt äga den mer än 3-4 år så är jag ganska säker på att de är förlust där också.

Så för att komma tillbaka till tråden. Jag tror inte longrange eller shortrange kommer påverka andrahandsvärdet mer än i förhållande till inköpspriset, dvs efter x antar är är både long och standardrange värda 50% av sitt inköpspris.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 883
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 mar 2018 09:02

chaffis75 skrev:Tack för ett bra inlägg Wilson.

Detta bekräftar väl lite mina tankar och de där stora batteriet känns verkligen allt mindre viktigt för mig. Som du själv säger, ja long range är nice och de finns de som verkligen behöver ett men för de stora massan så räcker egentligen ett Standard range.

Jag vet vi har pratat lite om andrahandsvärdet i denna tråden också. Något jag tänkte på är vad en säljare sa till mig en gång. Oavsett vad du väljer för extra utrustning till bilen så kommer du vara säker på en sak och de är att du inte kommer tjäna pengar på de.
Detta tycker jag i stort är sant, möjligen kan en riktigt snik utrustad bil tappa snabbare i värde de första åren men om man tänkt äga den mer än 3-4 år så är jag ganska säker på att de är förlust där också.

Så för att komma tillbaka till tråden. Jag tror inte longrange eller shortrange kommer påverka andrahandsvärdet mer än i förhållande till inköpspriset, dvs efter x antar är är både long och standardrange värda 50% av sitt inköpspris.


Jag tror faktiskt snarare att short range kan ge dig bättre förutsättningar när den ska säljas som beg. Du har gett mindre och kan alltså gå ut med lägre pris och attraherar då många fler som har råd med en elbil, som annars hade fått vänta ändå längre. Många vill ju ha elbil, Ken har inte råd och finns det då ett alternativ som är 100k under andra begbilar, så tja!?
Model S P75D -17
Model S 85 -15 (såld)
eGolf -15
Reserverat 2xModel 3
eGolf 300km (leverans september -18)
Jaguar I-Pace HSE Launch Edition (leverans september -18)
Hyundai Kona EV (leverans hösten -18)
Skicka PM om du önskar använda min referallänk!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6249
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav bonath » 14 mar 2018 17:18

Min Leaf fungerar bra med 16 mils räckvidd. Med M3 standardrange batteriet får jag 30 mil och tillgång till SuC.
Varför betala och släpa på longrange batteri???? Kör du lååångt varje dag är det en sak men det gör inte jag.
Det är nog som det brukar vara. De som inte har elbil vet inte hur smidigt det faktiskt fungerar i vardagen. ;)
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
 
Inlägg: 633
Blev medlem: 26 jan 2015 08:37

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Mickep » 15 mar 2018 09:10

Man kan jämföra det med när folk funderade om de skulle låsa upp 75 i deras 60 kWh model s eller inte. För det är ett väldigt häftigt prispåslag. Skillnaden är att det går inte att ändra sig i efterhand. Vi vet dock inte om priset kommer förändras om 1-2 år då det är dags att konfigurera. Så vi får titta på hur det ser ut nu.
Hur ofta gör man resor längre än 3 h per år? Är det fler än 10-15 så kan man fundera på longrange.
Suc är inte gratis så folk får inte fnatt och reser till Italien varje vecka. Elen är dock billigare så man kan nog dubblera de resor man gör när man räknar . Suc avgifterna har nyligen höjts ganska rejält.
Mickep
 
Inlägg: 864
Blev medlem: 08 mar 2016 14:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Albin » 15 mar 2018 11:03

Har SUC-avgiften höjts i Sverige? Står samma pris på Tesla sida:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
Model 3 reserverad
Albin
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Teslaägare 12man » 15 mar 2018 11:38

Tror ej en höjts i Sverige men klart att Tesla måste justera elpriset när underliggande pris stiger, USA har säkert 20+ elprisområden, Sverige 4st, steg väl 100% i nått område i USA.

Undrar om de kommer ha kwh tidspris i framtiden eller olika pris sommar/vinter, elpriset/kwh har ju diffat från nåt öre till 1.50 i vinter, nåt sånt här kan ju störa long/standard range kalkylen rejält
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 1660
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav bonath » 15 mar 2018 11:41

Skall inte vara vinstgivande står det. Kommer nog att vara överkomligt pris i framtiden också. Billigare än Fortum och Clever t.ex.
Bra om det minskar köerna när model3-leveranserna drar igång...
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
 
Inlägg: 633
Blev medlem: 26 jan 2015 08:37

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster