Farthållare i Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Matyr75
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 aug 2018 19:26

Farthållare i Model 3

Inlägg av Matyr75 »

Har läst lite om Autopilot i den amerikanska handboken för Model 3. Jag blir inte klok på om det som kallas Speed Assist och som ingår som standard innefattar en vanlig enkel farthållare. Med tilläget Enhanced Autopilot för 5000$ får man ju en Traffic Aware Cruise Control d.v.s. adaptiv farthållare. Men om man nu inte vill ha det och annat lull-lull blir det då att alltid sköta farten själv?
Verdi

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av Verdi »

Matyr75 skrev:
Har läst lite om Autopilot i den amerikanska handboken för Model 3. Jag blir inte klok på om det som kallas Speed Assist och som ingår som standard innefattar en vanlig enkel farthållare. Med tilläget Enhanced Autopilot för 5000$ får man ju en Traffic Aware Cruise Control d.v.s. adaptiv farthållare. Men om man nu inte vill ha det och annat lull-lull blir det då att alltid sköta farten själv?

Så är det på Model S/X. Utan AP ingen adaptiv farthållare. Är lite surt men man ska veta att Teslas adaptiva farthållare inte är särskilt bra. Många ggr önskade jag att den INTE var adaptiv och att man fick sköta det själv istället.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av Feddan »

Verdi skrev:
Är lite surt men man ska veta att Teslas adaptiva farthållare inte är särskilt bra. Många ggr önskade jag att den INTE var adaptiv och att man fick sköta det själv istället.
Va? Är det skillnad i AP2-bilar? Jag har en med autopilot 1-hårdvara från 2015 och jag tycker den adaptiva farthållaren är i princip perfekt.
Vad jämför du med? Jag har inte någon stor erfarenhet av andra bilmärken men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara stor skillnad, men det kanske det är?

Autopiloten vet jag att den är långt i från perfekt men nu pratade vi bara adaptiva farthållaren.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Feddan skrev:
Verdi skrev:
Är lite surt men man ska veta att Teslas adaptiva farthållare inte är särskilt bra. Många ggr önskade jag att den INTE var adaptiv och att man fick sköta det själv istället.
Va? Är det skillnad i AP2-bilar? Jag har en med autopilot 1-hårdvara från 2015 och jag tycker den adaptiva farthållaren är i princip perfekt.
Vad jämför du med? Jag har inte någon stor erfarenhet av andra bilmärken men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara stor skillnad, men det kanske det är?

Autopiloten vet jag att den är långt i från perfekt men nu pratade vi bara adaptiva farthållaren.
Tycker också att den adaptiva farthållaren med AP1 är väldigt bra, även i jämförelse med andra bilmärken.
Det enda jag tycker kunde vara bättre är att den sänker farten lite väl tidigt när man kommer ikapp lastbilar på motorvägen när man ligger i hastigheter 120+. Man måste byta fil väldigt tidigt för att slippa en tillfällig fartsänkning. Men kör man i 110 och långsammare så är den mycket bättre i detta avseende.
Model Y P
Model S P
Model S P
Verdi

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Feddan skrev:
Verdi skrev:
Är lite surt men man ska veta att Teslas adaptiva farthållare inte är särskilt bra. Många ggr önskade jag att den INTE var adaptiv och att man fick sköta det själv istället.
Va? Är det skillnad i AP2-bilar? Jag har en med autopilot 1-hårdvara från 2015 och jag tycker den adaptiva farthållaren är i princip perfekt.
Vad jämför du med? Jag har inte någon stor erfarenhet av andra bilmärken men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara stor skillnad, men det kanske det är?

Autopiloten vet jag att den är långt i från perfekt men nu pratade vi bara adaptiva farthållaren.
Tycker också att den adaptiva farthållaren med AP1 är väldigt bra, även i jämförelse med andra bilmärken.
Det enda jag tycker kunde vara bättre är att den sänker farten lite väl tidigt när man kommer ikapp lastbilar på motorvägen när man ligger i hastigheter 120+. Man måste byta fil väldigt tidigt för att slippa en tillfällig fartsänkning. Men kör man i 110 och långsammare så är den mycket bättre i detta avseende.
Precis. Den saktar in alldeles för tidigt på motorväg. Brukar ställa den på kortaste avståndet men inte ens det är särskilt smidigt. Den saktar ner bilen så när man ska ut i vänsterfilen så är man värsta bromsklossen. Är svårt att hänga med trafikrytmen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av mati »

Nu vet jag inte om det är specifikt för min bil, men farthållaren är generellt rätt nojig. Den tvekar väldigt ofta, den vet inte om den ska bromsa eller inte när det dyker upp bilar. Den är rädd för allehanda saker.
Man skulle kunna beskriva farthållarens beteende såhär: oj, en sak, en bil, eller, nej vänta, borta, en bil, aaahhh en bil, nej det var inget.
Visserligen har det blvit mycket bättre det senaste året, men grundproblemet kvarstår ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Matyr75
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 aug 2018 19:26

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av Matyr75 »

OK. Intressant om mod S, men jag tycker fortfarande inte jag vet om man får ngn farthållare över huvud taget utan att välja till AP.
Verdi

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av Verdi »

Matyr75 skrev:
OK. Intressant om mod S, men jag tycker fortfarande inte jag vet om man får ngn farthållare över huvud taget utan att välja till AP.
Konstantfarthållare lär du ju få iaf.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Matyr75 skrev:
OK. Intressant om mod S, men jag tycker fortfarande inte jag vet om man får ngn farthållare över huvud taget utan att välja till AP.
Speed Assist är en vanlig dum farthållare och det ingår som standard.
För att få TACC (adaptiv farthållare) måste man köpa till AP.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av Gustafsson »

Feddan skrev:
Verdi skrev:
Är lite surt men man ska veta att Teslas adaptiva farthållare inte är särskilt bra. Många ggr önskade jag att den INTE var adaptiv och att man fick sköta det själv istället.
Va? Är det skillnad i AP2-bilar? Jag har en med autopilot 1-hårdvara från 2015 och jag tycker den adaptiva farthållaren är i princip perfekt.
Vad jämför du med? Jag har inte någon stor erfarenhet av andra bilmärken men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara stor skillnad, men det kanske det är?

Autopiloten vet jag att den är långt i från perfekt men nu pratade vi bara adaptiva farthållaren.
Det är just den adaptiva farthållaren som är sämre i AP2, ryckig och jobbig jfrt med AP1 tycker jag
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Matyr75 skrev:
OK. Intressant om mod S, men jag tycker fortfarande inte jag vet om man får ngn farthållare över huvud taget utan att välja till AP.
Speed Assist är en vanlig dum farthållare och det ingår som standard.
För att få TACC (adaptiv farthållare) måste man köpa till AP.
Vad jag har förstått så är farthållare standard men bilen har ju autobroms så det borde vara motsvarande AutomaticCruiseControl som är standard... Du slår på CruiseControl/Speed Assist varpå bilen framför bromsar och då bromsar även din bil (kan vara så att man efter det behöver slå på CC/SA igen men den lösningen duger fint för mig.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

NiklasTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Matyr75 skrev:
OK. Intressant om mod S, men jag tycker fortfarande inte jag vet om man får ngn farthållare över huvud taget utan att välja till AP.
Speed Assist är en vanlig dum farthållare och det ingår som standard.
För att få TACC (adaptiv farthållare) måste man köpa till AP.
Vad jag har förstått så är farthållare standard men bilen har ju autobroms så det borde vara motsvarande AutomaticCruiseControl som är standard... Du slår på CruiseControl/Speed Assist varpå bilen framför bromsar och då bromsar även din bil (kan vara så att man efter det behöver slå på CC/SA igen men den lösningen duger fint för mig.
:lol: :lol: :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av Legato »

Jag tycker den adaptiva farthållaren fungerar utmärkt i både min AP1 och AP2-bil.

AP1 bilen är lite sämre då den lättare "skenar" om vägen svänger skarpt med en framförvarande bil. Anledningen tror jag är att AP1-radarn inte "ser" lika brett/stor vinkel som AP2-radarn.

Hade adaptiv farthållare även i min BMW 330e och den fungerade också fint. Varken bättre eller sämre än Teslas.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Farthållare i Model 3

Inlägg av mahulkp »

NiklasTesla skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Matyr75 skrev:
OK. Intressant om mod S, men jag tycker fortfarande inte jag vet om man får ngn farthållare över huvud taget utan att välja till AP.
Speed Assist är en vanlig dum farthållare och det ingår som standard.
För att få TACC (adaptiv farthållare) måste man köpa till AP.
Vad jag har förstått så är farthållare standard men bilen har ju autobroms så det borde vara motsvarande AutomaticCruiseControl som är standard... Du slår på CruiseControl/Speed Assist varpå bilen framför bromsar och då bromsar även din bil (kan vara så att man efter det behöver slå på CC/SA igen men den lösningen duger fint för mig.
Autobroms är snarare en säkerhetsfunktion. Den bromsar farten på bilen vid en påkörning för att lindra krockvåldet. Ingen bra funktion att använda i vardagstrafikenBild
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar