Ingen CCS på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Ingen CCS på Model 3

Inläggav Teslaägare Svenssons » 09 nov 2018 12:09

Teslaspolen skrev:Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.

Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.

Låter inte som en helt dum idé förutom frågan kvarstår hur de kommer lösa det i USA.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 09 nov 2018 12:16

Nej, det är sant. I USA fungerar inte den lösningen... Men vi kan ju hoppas att vi får bästa möjliga lösningen här utan att hållas tillbaka över att det är kaos i laddkontakter där borta.
Mörkröd 2016 Leaf 24 kWh - 30 maj 2016 -> Tillbaks 31 maj 2018. Saknad och älskad!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inläggav Laban » 09 nov 2018 12:21

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:Jag vidhåller min teori at Supercharger 3.0 kommer bli över CCS pinnarna, eftersom Typ-2 kontaktens gränser är nådda med dagens cirka 120 kW.

Kanske har käpprätt åt skogen fel, men det får vi se så småningom.

Låter inte som en helt dum idé förutom frågan kvarstår hur de kommer lösa det i USA.

i USA består kontakten väl i princip av de pinnar som utgör DC delen i CCS, dvs de nedre två "stora" pinnarna. Tror inte att vi kan anta att den är begränsad till 120 kW. Speciellt inte om man höjer spänningen till låt säga 800V. Detsamma gäller nog även den europeiska kontakten.
Laban

Inläggav chaffis75 » 09 nov 2018 14:28

Jag tror ju inte CCS kontakten kommer användas för SUC 3.0 eftersom de då får problem med att den kontakten som sitter på laddsladden inte ens går att koppla in på en modell S idag och jag tro inte riktigt på dubbla sladdar vid varje stall. Men hur de ska lösa de, tja inte en aning.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare Surfaren » 09 nov 2018 14:47

Svenssons skrev:Ser det inte ut som att det sitter en plastbit över området runt uttaget?

Jo, det ser ut som det. Snyggt spanat!
T-shirts och andra roliga "tillbehör": http://teslanerd.com
Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla. Kombinera med studentrabatt via studentkortet så blir det sjukt prisvärt.
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jonas » 09 nov 2018 16:18

Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.

Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.
Rabatt på Tesla, använd min länk:

http://ts.la/jonas2214

Super soco TS 1200R Elmoped
Tesla Model S85, 3~fasladdning
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 09 nov 2018 16:28

jonas skrev:Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.

Så det går att ladda både 800V och 400V med samma laddare, bara det att man använder halva antalet chargers. då den lägre spänningen önskas.

Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jonas » 09 nov 2018 16:32

Svenssons skrev:
jonas skrev:Dubblerar man spänningen har dubbla effekten utan att byta uttag. Man kommer långt med typ 2. Det är dessutom enkelt att ha dubbla spänningar i samma SuC.

Det kommer dock inte gå att ladda dagens bilar med 800 V men det är väl aldrig uttalat att dagens bilar kommer kunna ladda i mycket snabbare hastighet? Tvärtom om man tänker på uttalandena som är gjorda under kvartalsmötena.

Riktigt att dagens bilar inte laddar snabbare på dessa nya uppgraderade SuC men man kan fortfarande ladda där till samma hastighet som idag plus att ev nya bilar med 800V kan ladda dubbelt så snabbt på samma laddare, om man nu väljer det spåret i framtiden.

Tror inte dagen bilar (Tesla) klarar högre laddström ändå, möjligtvis att den inte trappar ner lika snabbt.
Rabatt på Tesla, använd min länk:

http://ts.la/jonas2214

Super soco TS 1200R Elmoped
Tesla Model S85, 3~fasladdning
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inläggav Laban » 09 nov 2018 18:20

chaffis75 skrev:Jag tror ju inte CCS kontakten kommer användas för SUC 3.0 eftersom de då får problem med att den kontakten som sitter på laddsladden inte ens går att koppla in på en modell S idag och jag tro inte riktigt på dubbla sladdar vid varje stall. Men hur de ska lösa de, tja inte en aning.

Högre spänning för högre effekt samt befintlig kontakt för SUC 3.0, CCS för laddning via Ionity oav.

Eller en övergång till CCS från och med SUC 3.0 med en adapter för befintliga bilar. Det är trots allt Teslas egna stationer så det bör väl gå att ordna.
Laban

Inläggav LarsL » 09 nov 2018 21:09

Laban skrev:
LarsL skrev:Ja, antingen blir den bäst eller bland de sämsta.

Bland de sämsta vet jag inte. Släpper man bara en CHAdeMO adapter så ser jag inget direkt problem, eller om man nu tillsammans med de service center man ska bygga "överallt" även fyller på med SuC's i samma regioner.

Men jag blir lite besviken om de väljer bort CCS. Går det inte att göra det i samma kontakt så kan man väl göra som Audi och sätta en på andra sidan. Det finns ju ett lamphus/lampa även där och storleksmässigt är det inget problem. Om inte som standard så ett tillval.

Har den ingen CCS och ingen Chademo, vilket är vad vi ser just nu, så kommer Model 3 vara en av de sämsta bilarna på marknaden vad gäller snabbladdning.

Jämför kartan för Chademo/CCS med den för Superchargers.
0DD2A5AF-B2A7-4A71-90A2-CD8985B969AE.jpeg
9EEA2EFD-E156-4B47-B9CB-BB2C7E81B72E.jpeg
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3