Återkommer så fort vi har regnummer, har vin och ny leveranstid den 25de istället för den 20de.themax skrev:Tack, jag vet om den tråden och försäkringen vid köp. Det här var en hövlig fråga för att kunna vara bättre förberedd. Jag respekterar om ingen vill dela med sig.perre skrev:Två veckor försäkring verkar ingå i leveransen, så du hinner nog jaga på ditt eget regnummer. Vissa försäkringer blir dessutom billigare om man tecknar dem vid leverans. Ex. Trygg Hansa.themax skrev:Om någon skulle ha vänligheten att dela med sig av ett registreringsnummer på PM så kan jag börja jaga försäkring...
Finns en tråd enkom om detta.
De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Moderator: Redaktion
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Nu tror jag att försäkringsbolagen tenderar att använda just uppgifterna hos Transportstyrelsen när de sätter sina premier men vi vill så klart att det skall vara så rätt som möjligt hos oss. Just nu verkar Transportstyrelsen inte ha några siffror men de har en tendens att använda ihopslagna siffror. I 99% av fallen använder vi helt enkelt den uppgiften som tillverkaren angivit men Tesla har ju börjat envisas med att inte visa sådana siffror vilket gör det lite svårt. 335 kW är nog det som nämnts varför det hamnat hos oss också. Jag skickar dock vidare att 335 nog är en olämplig uppgift.HRidge skrev:Jag har en tilläggsfråga här.
Noterar att sajten som Franz driver, car.info, listar Model 3 LR AWD som 335 kW effekt, vilket är summan av motorernas effekt. Siffrorna kommer väl från Transportstyrelsen?
Tesla listar batteriets avgivna effekt som 258 kW, borde inte det värdet användas?
Jag tänker att det blir onödigt dyr försäkring.
Driver sajten Car.info
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Skickar vart? ”Franz” - till Transportstyrelsen?Franz skrev:Nu tror jag att försäkringsbolagen tenderar att använda just uppgifterna hos Transportstyrelsen när de sätter sina premier men vi vill så klart att det skall vara så rätt som möjligt hos oss. Just nu verkar Transportstyrelsen inte ha några siffror men de har en tendens att använda ihopslagna siffror. I 99% av fallen använder vi helt enkelt den uppgiften som tillverkaren angivit men Tesla har ju börjat envisas med att inte visa sådana siffror vilket gör det lite svårt. 335 kW är nog det som nämnts varför det hamnat hos oss också. Jag skickar dock vidare att 335 nog är en olämplig uppgift.HRidge skrev:Jag har en tilläggsfråga här.
Noterar att sajten som Franz driver, car.info, listar Model 3 LR AWD som 335 kW effekt, vilket är summan av motorernas effekt. Siffrorna kommer väl från Transportstyrelsen?
Tesla listar batteriets avgivna effekt som 258 kW, borde inte det värdet användas?
Jag tänker att det blir onödigt dyr försäkring.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Hehe, lite otydlig där. Jag skickar vidare till de som jobbar med produktspecarna hos oss på car.info.TeslaTissel skrev:Skickar vart? ”Franz” - till Transportstyrelsen?Franz skrev:Nu tror jag att försäkringsbolagen tenderar att använda just uppgifterna hos Transportstyrelsen när de sätter sina premier men vi vill så klart att det skall vara så rätt som möjligt hos oss. Just nu verkar Transportstyrelsen inte ha några siffror men de har en tendens att använda ihopslagna siffror. I 99% av fallen använder vi helt enkelt den uppgiften som tillverkaren angivit men Tesla har ju börjat envisas med att inte visa sådana siffror vilket gör det lite svårt. 335 kW är nog det som nämnts varför det hamnat hos oss också. Jag skickar dock vidare att 335 nog är en olämplig uppgift.HRidge skrev:Jag har en tilläggsfråga här.
Noterar att sajten som Franz driver, car.info, listar Model 3 LR AWD som 335 kW effekt, vilket är summan av motorernas effekt. Siffrorna kommer väl från Transportstyrelsen?
Tesla listar batteriets avgivna effekt som 258 kW, borde inte det värdet användas?
Jag tänker att det blir onödigt dyr försäkring.
Driver sajten Car.info
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 24 jan 2019 16:41
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Du kan ju isåfall passa på att hänvisa till den engelska wikipedian, som skriver att den har 346 hp (258 kW) combined.Franz skrev:Hehe, lite otydlig där. Jag skickar vidare till de som jobbar med produktspecarna hos oss på car.info.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Nu verkar en Tesla Model 3 LR AWD ha blivit reggad på Tesla Motors Sweden.
Man ser den i slutet på denna sida https://biluppgifter.se/brukare/5569314098?page=4
Det är väl inte en kundbil? Det var inte min mening att sprida privata regnummer, tänkte bara att man nu kunde börja förhandla försäkring. Fordonet har förvisso inte kompletta uppgifter hos Transportstyrelsen men det kommer så småningom.
Man ser den i slutet på denna sida https://biluppgifter.se/brukare/5569314098?page=4
Det är väl inte en kundbil? Det var inte min mening att sprida privata regnummer, tänkte bara att man nu kunde börja förhandla försäkring. Fordonet har förvisso inte kompletta uppgifter hos Transportstyrelsen men det kommer så småningom.
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Är en hel drös med bilar, men inte så mycket info om de på Transsport styrelsen.HRidge skrev:Nu verkar en Tesla Model 3 LR AWD ha blivit reggad på Tesla Motors Sweden.
Man ser den i slutet på denna sida https://biluppgifter.se/brukare/5569314098?page=4
Det är väl inte en kundbil? Det var inte min mening att sprida privata regnummer, tänkte bara att man nu kunde börja förhandla försäkring. Fordonet har förvisso inte kompletta uppgifter hos Transportstyrelsen men det kommer så småningom.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:
/fth
Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 01 feb 2018 13:35
- Ort: Stockholm
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
fth skrev:Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?
/fth
Model S 75 har 245 kW (333 hp) så model 3 kommer ha dyrare försäkring?
Model 3 LR AWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Ja så kan det tyvärr bli...okaenrique skrev:fth skrev:Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?
/fth
Model S 75 har 245 kW (333 hp) så model 3 kommer ha dyrare försäkring?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Men herregud de måste dom ju ändra?
Felaktiga uppgifter
Felaktiga uppgifter
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Teslaägare har påverkat de i år, ingen skillnad. Att en plug-in hybrid endast registreras med fossilmotorns effekt är dock ett stort mysterium.anna__ skrev:Men herregud de måste dom ju ändra?
Felaktiga uppgifter
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Någon som har kolla på hur Jaguar (och snart e-tron) är reggade?
Någon mer med dubbla motorer som säljs redan?
Någon mer med dubbla motorer som säljs redan?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
bmf106 verkar rätt? Det är väl den Volvo importeradevigge50 skrev:Teslaägare har påverkat de i år, ingen skillnad. Att en plug-in hybrid endast registreras med fossilmotorns effekt är dock ett stort mysterium.anna__ skrev:Men herregud de måste dom ju ändra?
Felaktiga uppgifter
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
300kW (402hk) för E-tronBjelke skrev:Någon som har kolla på hur Jaguar (och snart e-tron) är reggade?
Någon mer med dubbla motorer som säljs redan?
Du kan kolla detaljerna med regnr: CJH22G (en av Audis pressbilar)
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Är det P som reg avser?fth skrev:Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?
/fth
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Man kan ju hoppas, jag skulle dock veta om detr någon skillnad på ett reg nr som avser P vs den andra versionen
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.helix skrev:Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
När Trygghansa introducerade märkesförsäkringen hos Tesla så testade jag lite med registreringsnummer jag hittade på nätet med olika effekter. Resultatet var att det skilde mellan de med låg effekt och de med hög effekt(1000 kr/år?). Eftersom jag kollade så blev jag uppringd av Trygghansa och han/hon jag pratade menade att trafikförsäkringen som var en del av försäkringen var via ett annat bolag och denna är direkt kopplad till den registrerade effekten. Om detta stämmer fortfarande och på andra bolag vet jag ej.fth skrev:Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.helix skrev:Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.
/fth
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Det är inte alla Teslor som har fel registrerad effekt. Transportstyrelsen registrerade korrekt information första 1-2 åren. Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC. Vid import får alla bilar, oavsett märke eller modell, behålla uppgifterna från ursprungslandet. Bylund har t.ex. skrivit om sin Porsche.fth skrev:Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.helix skrev:Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.
/fth
Alla försäkringsbolag tittar inte blint på motoreffekten. Jag har t.ex. LF Kalmar och klarar mig hyfsat OK på min Model X med Transportstyrelsens fiktiva 772 hästkrafter/568 kW utan Ludicrous mode...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Är det något med bilarna som inte är klart i registreringsprocessen? Känns lite märkligt att man tar det i delar. Vad kan det bero på ni som vet. Har det flutit på i andra länder?frippan skrev:Är en hel drös med bilar, men inte så mycket info om de på Transsport styrelsen.HRidge skrev:Nu verkar en Tesla Model 3 LR AWD ha blivit reggad på Tesla Motors Sweden.
Man ser den i slutet på denna sida https://biluppgifter.se/brukare/5569314098?page=4
Det är väl inte en kundbil? Det var inte min mening att sprida privata regnummer, tänkte bara att man nu kunde börja förhandla försäkring. Fordonet har förvisso inte kompletta uppgifter hos Transportstyrelsen men det kommer så småningom.
Säkert så att man förhalar registreringsprocessen så de ska få med släpvikten. Finns inga andra rimliga förklaringar.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Driver sajten Car.info
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?Franz skrev:I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...
Uppgifterna finns iofs i CoC, men Transportstyrelsen väljer fel siffra, se följande från min bils CoC: Siffran som skall användas enligt "Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE)" är 27.4, dvs 79kW, men Transportstyrelsen summerar istället motorernas värde under 27.3, dvs 386kW i mitt fall (inte P). Jag tror faktiskt att även min bil inledningsvis också var registrerad med 586kW, men att det ändrades till det något mer korrekta 386kW vid ett senare tillfälle.Svenssons skrev:Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options