De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av kangru »

themax skrev:
perre skrev:
themax skrev:
Om någon skulle ha vänligheten att dela med sig av ett registreringsnummer på PM så kan jag börja jaga försäkring... Bild
Två veckor försäkring verkar ingå i leveransen, så du hinner nog jaga på ditt eget regnummer. Vissa försäkringer blir dessutom billigare om man tecknar dem vid leverans. Ex. Trygg Hansa.
Finns en tråd enkom om detta.
Tack, jag vet om den tråden och försäkringen vid köp. Det här var en hövlig fråga för att kunna vara bättre förberedd. Jag respekterar om ingen vill dela med sig.
Återkommer så fort vi har regnummer, har vin och ny leveranstid den 25de istället för den 20de.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Franz »

HRidge skrev:
Jag har en tilläggsfråga här.
Noterar att sajten som Franz driver, car.info, listar Model 3 LR AWD som 335 kW effekt, vilket är summan av motorernas effekt. Siffrorna kommer väl från Transportstyrelsen?
Tesla listar batteriets avgivna effekt som 258 kW, borde inte det värdet användas?
Jag tänker att det blir onödigt dyr försäkring.
Nu tror jag att försäkringsbolagen tenderar att använda just uppgifterna hos Transportstyrelsen när de sätter sina premier men vi vill så klart att det skall vara så rätt som möjligt hos oss. Just nu verkar Transportstyrelsen inte ha några siffror men de har en tendens att använda ihopslagna siffror. I 99% av fallen använder vi helt enkelt den uppgiften som tillverkaren angivit men Tesla har ju börjat envisas med att inte visa sådana siffror vilket gör det lite svårt. 335 kW är nog det som nämnts varför det hamnat hos oss också. Jag skickar dock vidare att 335 nog är en olämplig uppgift.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av TeslaTissel »

Franz skrev:
HRidge skrev:
Jag har en tilläggsfråga här.
Noterar att sajten som Franz driver, car.info, listar Model 3 LR AWD som 335 kW effekt, vilket är summan av motorernas effekt. Siffrorna kommer väl från Transportstyrelsen?
Tesla listar batteriets avgivna effekt som 258 kW, borde inte det värdet användas?
Jag tänker att det blir onödigt dyr försäkring.
Nu tror jag att försäkringsbolagen tenderar att använda just uppgifterna hos Transportstyrelsen när de sätter sina premier men vi vill så klart att det skall vara så rätt som möjligt hos oss. Just nu verkar Transportstyrelsen inte ha några siffror men de har en tendens att använda ihopslagna siffror. I 99% av fallen använder vi helt enkelt den uppgiften som tillverkaren angivit men Tesla har ju börjat envisas med att inte visa sådana siffror vilket gör det lite svårt. 335 kW är nog det som nämnts varför det hamnat hos oss också. Jag skickar dock vidare att 335 nog är en olämplig uppgift.
Skickar vart? ”Franz” - till Transportstyrelsen?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Franz »

TeslaTissel skrev:
Franz skrev:
HRidge skrev:
Jag har en tilläggsfråga här.
Noterar att sajten som Franz driver, car.info, listar Model 3 LR AWD som 335 kW effekt, vilket är summan av motorernas effekt. Siffrorna kommer väl från Transportstyrelsen?
Tesla listar batteriets avgivna effekt som 258 kW, borde inte det värdet användas?
Jag tänker att det blir onödigt dyr försäkring.
Nu tror jag att försäkringsbolagen tenderar att använda just uppgifterna hos Transportstyrelsen när de sätter sina premier men vi vill så klart att det skall vara så rätt som möjligt hos oss. Just nu verkar Transportstyrelsen inte ha några siffror men de har en tendens att använda ihopslagna siffror. I 99% av fallen använder vi helt enkelt den uppgiften som tillverkaren angivit men Tesla har ju börjat envisas med att inte visa sådana siffror vilket gör det lite svårt. 335 kW är nog det som nämnts varför det hamnat hos oss också. Jag skickar dock vidare att 335 nog är en olämplig uppgift.
Skickar vart? ”Franz” - till Transportstyrelsen?
Hehe, lite otydlig där. Jag skickar vidare till de som jobbar med produktspecarna hos oss på car.info.
Driver sajten Car.info
jonasholmberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jan 2019 16:41

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av jonasholmberg »

Franz skrev:
Hehe, lite otydlig där. Jag skickar vidare till de som jobbar med produktspecarna hos oss på car.info.
Du kan ju isåfall passa på att hänvisa till den engelska wikipedian, som skriver att den har 346 hp (258 kW) combined.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Användarvisningsbild
HRidge
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 dec 2018 17:08

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av HRidge »

Nu verkar en Tesla Model 3 LR AWD ha blivit reggad på Tesla Motors Sweden.
Man ser den i slutet på denna sida https://biluppgifter.se/brukare/5569314098?page=4
Det är väl inte en kundbil? Det var inte min mening att sprida privata regnummer, tänkte bara att man nu kunde börja förhandla försäkring. Fordonet har förvisso inte kompletta uppgifter hos Transportstyrelsen men det kommer så småningom.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av frippan »

HRidge skrev:
Nu verkar en Tesla Model 3 LR AWD ha blivit reggad på Tesla Motors Sweden.
Man ser den i slutet på denna sida https://biluppgifter.se/brukare/5569314098?page=4
Det är väl inte en kundbil? Det var inte min mening att sprida privata regnummer, tänkte bara att man nu kunde börja förhandla försäkring. Fordonet har förvisso inte kompletta uppgifter hos Transportstyrelsen men det kommer så småningom.
Är en hel drös med bilar, men inte så mycket info om de på Transsport styrelsen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av fth »

Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:
model3.png
Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
okaenrique
Inlägg: 80
Blev medlem: 01 feb 2018 13:35
Ort: Stockholm

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av okaenrique »

fth skrev:
Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:
model3.png
Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?

/fth


Model S 75 har 245 kW (333 hp) så model 3 kommer ha dyrare försäkring?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Bjelke »

okaenrique skrev:
fth skrev:
Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:
model3.png
Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?

/fth


Model S 75 har 245 kW (333 hp) så model 3 kommer ha dyrare försäkring?
Ja så kan det tyvärr bli...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av anna__ »

Men herregud de måste dom ju ändra?
Felaktiga uppgifter
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av vigge50 »

anna__ skrev:
Men herregud de måste dom ju ändra?
Felaktiga uppgifter
Teslaägare har påverkat de i år, ingen skillnad. Att en plug-in hybrid endast registreras med fossilmotorns effekt är dock ett stort mysterium.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Bjelke »

Någon som har kolla på hur Jaguar (och snart e-tron) är reggade?
Någon mer med dubbla motorer som säljs redan?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av anna__ »

vigge50 skrev:
anna__ skrev:
Men herregud de måste dom ju ändra?
Felaktiga uppgifter
Teslaägare har påverkat de i år, ingen skillnad. Att en plug-in hybrid endast registreras med fossilmotorns effekt är dock ett stort mysterium.
bmf106 verkar rätt? Det är väl den Volvo importerade
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av helix »

Bjelke skrev:
Någon som har kolla på hur Jaguar (och snart e-tron) är reggade?
Någon mer med dubbla motorer som säljs redan?
300kW (402hk) för E-tron

Du kan kolla detaljerna med regnr: CJH22G (en av Audis pressbilar)
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av anna__ »

fth skrev:
Tyvärr är även Model 3 tydligen registrerad med felaktig effekt:
model3.png
Jag antar att det blir samma problem med försäkring för 3:an som det har varit för S/X då?

/fth
Är det P som reg avser?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av helix »

Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av anna__ »

Man kan ju hoppas, jag skulle dock veta om detr någon skillnad på ett reg nr som avser P vs den andra versionen
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av fth »

helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.

Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av vigge50 »

fth skrev:
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.

Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.

/fth
När Trygghansa introducerade märkesförsäkringen hos Tesla så testade jag lite med registreringsnummer jag hittade på nätet med olika effekter. Resultatet var att det skilde mellan de med låg effekt och de med hög effekt(1000 kr/år?). Eftersom jag kollade så blev jag uppringd av Trygghansa och han/hon jag pratade menade att trafikförsäkringen som var en del av försäkringen var via ett annat bolag och denna är direkt kopplad till den registrerade effekten. Om detta stämmer fortfarande och på andra bolag vet jag ej.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
helix skrev:
Är det inte en myt att försäkringen alltid är högre med mer effekt?
Jag har haft näst intill identisk försäkringskostnad på P100D och 100D och de har ju olika effekt reggade. Detta genom Trygg-Hansa. Kanske är så att det skiljer mellan olika försäkringsbolag?
Alla Teslor i Sverige är felregistrerade med orimligt höga effekter (utom importerade som av någon anledning får behålla sina korrekta effekter från ursprungslandet). Jag tror både P och vanliga hamnar utanför försäkringsbolagens algoritmer, det är därför många bolag ger horribla offerter på >100,000:-/år för halvförsäkring. Det är bara bolag som i någon mån är bekanta med Tesla, t.ex TH, som öht försäkrar dom.

Det ser ut att kunna bli samma situation för Model 3.

/fth
Det är inte alla Teslor som har fel registrerad effekt. Transportstyrelsen registrerade korrekt information första 1-2 åren. Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC. Vid import får alla bilar, oavsett märke eller modell, behålla uppgifterna från ursprungslandet. Bylund har t.ex. skrivit om sin Porsche.

Alla försäkringsbolag tittar inte blint på motoreffekten. Jag har t.ex. LF Kalmar och klarar mig hyfsat OK på min Model X med Transportstyrelsens fiktiva 772 hästkrafter/568 kW utan Ludicrous mode...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av RagWal »

frippan skrev:
HRidge skrev:
Nu verkar en Tesla Model 3 LR AWD ha blivit reggad på Tesla Motors Sweden.
Man ser den i slutet på denna sida https://biluppgifter.se/brukare/5569314098?page=4
Det är väl inte en kundbil? Det var inte min mening att sprida privata regnummer, tänkte bara att man nu kunde börja förhandla försäkring. Fordonet har förvisso inte kompletta uppgifter hos Transportstyrelsen men det kommer så småningom.
Är en hel drös med bilar, men inte så mycket info om de på Transsport styrelsen.
Är det något med bilarna som inte är klart i registreringsprocessen? Känns lite märkligt att man tar det i delar. Vad kan det bero på ni som vet. Har det flutit på i andra länder?

Säkert så att man förhalar registreringsprocessen så de ska få med släpvikten. Finns inga andra rimliga förklaringar. :D
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av Franz »

I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Driver sajten Car.info
MyEE
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 feb 2019 10:49

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av MyEE »

Franz skrev:
I nattens körning fick vi in endast 2 st ytterligare för-registrerade Model 3. Ingen av årets Model 3 som kommit längre än för-registrering eller fått in ytterligare data heller.
Franz - Du som verkar ha lite koll på detta, hur lång är processen från för-regade till ”hel” regade bilar?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: De första Model 3 registrerade hos Transportstyrelsen...

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Därefter hittade de på nya uppgifter för effekten som inte finns i CoC.
Uppgifterna finns iofs i CoC, men Transportstyrelsen väljer fel siffra, se följande från min bils CoC:
power.png
Siffran som skall användas enligt "Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE)" är 27.4, dvs 79kW, men Transportstyrelsen summerar istället motorernas värde under 27.3, dvs 386kW i mitt fall (inte P). Jag tror faktiskt att även min bil inledningsvis också var registrerad med 586kW, men att det ändrades till det något mer korrekta 386kW vid ett senare tillfälle.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar