2019.12

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2154
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 2019.12

Inlägg av jpetters »

JonasH skrev:
Om jag fattat detta rätt så funkar NoA så att man kan aktivera den om man är i rätt land. Om men sedan missar att avaktivera den så ska den funka i andra länder.

Såg t.ex en tysk som åkte till Schweiz och avaktiverade NoA. Då kunde han inte slå på det igen förens han var tillbaka i Tyskland.

Såg även att TeslaBjörn hade NoA när han körde i Sverige.

Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...

Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
Enligt Tesla SC, som rådfrågade någon på HQ, så är NoA aktiverat baserat på bilens hemland.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: 2019.12

Inlägg av andersm »

Det var nån annan i tråden som hade problem med 2019.12 . Jag har råkat ut för att stora skärmen plötsligt blivit svart under körning. Hade inte hänt innan 2019.12, men nu har det hänt flera gånger. Kan vara en slump förstås.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: 2019.12

Inlägg av thedude »

andersm skrev:
Kan vara en slump förstås.
Sällan my friend sällan. Om du läser release notes:en (om det nu står något) så kan det stå "bug fixes" men också "new bugs introduced" och det är för att du ska bli glad nästa gång du får en ny uppdatering, som med stor sannolikhet inte skiljer sig mycket från den du fått nu ;)

Minns inte vad han som sa det hette men han hade delvis rätt när han sa att Musk säljer inte bara bilar utan han är bra på att sälja löften :?
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: 2019.12

Inlägg av sinvida »

thedude skrev:
andersm skrev:
Kan vara en slump förstås.
Sällan my friend sällan. Om du läser release notes:en (om det nu står något) så kan det stå "bug fixes" men också "new bugs introduced" och det är för att du ska bli glad nästa gång du får en ny uppdatering, som med stor sannolikhet inte skiljer sig mycket från den du fått nu ;)

Minns inte vad han som sa det hette men han hade delvis rätt när han sa att Musk säljer inte bara bilar utan han är bra på att sälja löften :?
Det har jag fått cirka 3-4 gånger på olika versioner < 2019.12 så det kan säkert vara äldre buggar också. Det är svårt stt säga.
Solid Black Model 3 P
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: 2019.12

Inlägg av termosen »

termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: 2019.12

Inlägg av JonasH »

jpetters skrev:
JonasH skrev:
Om jag fattat detta rätt så funkar NoA så att man kan aktivera den om man är i rätt land. Om men sedan missar att avaktivera den så ska den funka i andra länder.

Såg t.ex en tysk som åkte till Schweiz och avaktiverade NoA. Då kunde han inte slå på det igen förens han var tillbaka i Tyskland.

Såg även att TeslaBjörn hade NoA när han körde i Sverige.

Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...

Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
Enligt Tesla SC, som rådfrågade någon på HQ, så är NoA aktiverat baserat på bilens hemland.
:x :cry:
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: 2019.12

Inlägg av Walker »

termosen skrev:
termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock :?
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 2019.12

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
termosen skrev:
termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock :?
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: 2019.12

Inlägg av Walker »

Svenssons skrev:
Walker skrev:
termosen skrev:
termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock :?
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.
Nix. Inte på 3’ans UMC. Den ska inte leverera mer än 8A
Dessutom var det på samma plats
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: 2019.12

Inlägg av ascii »

Walker skrev:
Svenssons skrev:
Walker skrev:
termosen skrev:
termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock :?
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.
Nix. Inte på 3’ans UMC. Den ska inte leverera mer än 8A
Dessutom var det på samma plats
Jag laddar 13 A på min Model 3 UMC, och har gjort det sedan den dagen bilen levererades. Har 2019.8.5.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: 2019.12

Inlägg av Xeik »

Walker skrev:
Svenssons skrev:
Walker skrev:
termosen skrev:
termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock :?
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.
Nix. Inte på 3’ans UMC. Den ska inte leverera mer än 8A
Dessutom var det på samma plats
Har haft 13A som max på UMC:n sedan vi fick bilen. Så den kan garanterat köra 13A.
Och ja, bilen sparar vilken A man har på olika platser.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: 2019.12

Inlägg av default »

Har också hört/läst att den ska minnas vilken max strömstyrka som gäller på en viss geografisk plats men det är inte helt pålitligt. Dragit säkringen på sommarstugan även efter att jag ställt ner till max 10. Har som väl är automatsäkringar men man bör vara på sin vakt
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: 2019.12

Inlägg av perre »

Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
shasselg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 feb 2019 19:26

Re: 2019.12

Inlägg av shasselg »

Själv har jag 2019.8.3 fortfarande....
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: 2019.12

Inlägg av erkap »

perre skrev:
Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Tesla rullar ut releaserna till mindre segment, tex. de kan börja med 10% av alla bilar och sedan verifiera att den nya versionen fungerar OK. Hittas allvarliga buggar så stoppas releasen och dessa fixas etc.

Tesla väljer ut segmenten slumpmässigt. Dvs ena gången kan din bil bli bland de första att få releasen och nästa gång bland de sista bilarna.

Ibland finns releaser som går ut till enbart en modell, tex. endast till modell 3 eller endast till bilar med AP2.5. Dock skiljer Tesla hittills inte på performance vs icke men kan så klart bli aktuellt.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: 2019.12

Inlägg av Eximos »

erkap skrev:
perre skrev:
Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Tesla rullar ut releaserna till mindre segment, tex. de kan börja med 10% av alla bilar och sedan verifiera att den nya versionen fungerar OK. Hittas allvarliga buggar så stoppas releasen och dessa fixas etc.

Tesla väljer ut segmenten slumpmässigt. Dvs ena gången kan din bil bli bland de första att få releasen och nästa gång bland de sista bilarna.

Ibland finns releaser som går ut till enbart en modell, tex. endast till modell 3 eller endast till bilar med AP2.5. Dock skiljer Tesla hittills inte på performance vs icke men kan så klart bli aktuellt.
Dom verkar inte lyckas nå vidare med buggarna ändå, fast man kanske skulle råkat värre ut om de inte gjorde såhär. Det är dock rätt smart o sprida ut riskerna, fast kanske skulle de låta de intresserade få leta buggarna så de inte drabbar Agda 65 av en slump :)
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2019.12

Inlägg av Legato »

erkap skrev:
perre skrev:
Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Tesla väljer ut segmenten slumpmässigt. Dvs ena gången kan din bil bli bland de första att få releasen och nästa gång bland de sista bilarna.
Vet ej om det "ska" ha börjat implementeras eller ej, men en belöning för referrals var ju "early access" till uppdateringar. Så helt slumpmässigt är eller kommer det inte vara framöver.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: 2019.12

Inlägg av dbar »

Fick 2019.12 inatt, bara kört några km med den, men mycket större och tydligare hastighetsskyllt (för rådande hastighet) nu. Liten sak som är ganska mycket trevligare tycker jag.
Misstänker att även den cirkel som visar förarassistentens max-hastighet är större och tydligare, men kan inte svära på det.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: 2019.12

Inlägg av fredli74 »

Fick precis 2019.12.1, ser ut att vara exakt samma lista som 2019.12, så det är nog bara någon liten buggfix.

Jag hade 2019.8.3 och tror uppdateringen pushades remote av SC eftersom jag hade ett liggande serviceärende angående back-kamera (tog ibland 10s+ att starta efter man lagt i backen).
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: 2019.12

Inlägg av Wahll »

perre skrev:
Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Gissningsvis slumpen. Möjligtvis prioriteras WIFI uppkopplade något.
Sannolikt behöver man 8.5 innan man kan gå upp på 8.12
Finns ju två olika spår som utvecklare väljer för uppdateringar. Incremental dvs man bygger vidare på tidigare versioner eller Cummulative dvs alla tidigare updates inkluderas.
Jag gissar att Tesla kör incremental för det spar tid vid nerladdningstillfället och lagringsytan blir mindre.
Internet Explorer/Edge är ett exempel på Cummulative uppdatering (numera) då de vill säkra att alla patchar är på och tid/bandbredd/lagring inte är direkta problem
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: 2019.12

Inlägg av Lucidor »

Från och med 2019.12 ska man själv kunna se om det finns nya releaser att ladda ned. Då borde ju den nya 2019.12.1 visas i "Software"-fönstret, men det gör den inte för mig. Bilen är uppkopplad med WiFi.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: 2019.12

Inlägg av erkap »

Lucidor skrev:
Från och med 2019.12 ska man själv kunna se om det finns nya releaser att ladda ned. Då borde ju den nya 2019.12.1 visas i "Software"-fönstret, men det gör den inte för mig. Bilen är uppkopplad med WiFi.
Du ser bara releaser som är redo för din bil. Dvs din bil är just nu inte med i det segment av bilar som får 2019.12.1. När din bil är staged för 2019.12.1 så kommer du se den där.

Egentligen hjälper denna feature bara bilar som inte ständigt är uppkopplade med wi-fi. När man då ser en release som är redo kan man koppla upp sin bil på wi-fi och bilen bör då ladda ner den.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Weirdoz
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 dec 2018 22:08

Re: 2019.12

Inlägg av Weirdoz »

JonasH skrev:
Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...

Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
Någon som har mer info om hur aktiverad NoA beter sig när man kommer tillbaka till sitt land? (tex från ngn tråd på TMC).

Vi ser fram emot ditt test @JonasH
Om man kan få behålla den aktiverad så är det helt klart värt en roadtrip. (Till nästa sw crash/reboot ...)
Model 3, svart LR AWD, 18", AP+FSD. Special "krossat tak edition"
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: 2019.12

Inlägg av erkap »

Weirdoz skrev:
JonasH skrev:
Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...

Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
Någon som har mer info om hur aktiverad NoA beter sig när man kommer tillbaka till sitt land? (tex från ngn tråd på TMC).

Vi ser fram emot ditt test @JonasH
Om man kan få behålla den aktiverad så är det helt klart värt en roadtrip. (Till nästa sw crash/reboot ...)
Såsom jag förstått det om NoA inte är aktiverat i bilens hemland så aktiveras inte NoA bara för att bilen kommer till ett land som har det aktiverat. Dvs @JonasH kommer inte få NoA när han kör in i Tyskland.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: 2019.12

Inlägg av JonasH »

Lucidor skrev:
Från och med 2019.12 ska man själv kunna se om det finns nya releaser att ladda ned. Då borde ju den nya 2019.12.1 visas i "Software"-fönstret, men det gör den inte för mig. Bilen är uppkopplad med WiFi.
Så här ser det ut när du har en uppdatering som väntar på nedladdning.
2A81F58E-1470-4A8F-BA3D-1168F86A6E7F.jpeg
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar