Antal model 3 totalt levererade

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Antal model 3 totalt levererade

Inlägg av Jerker »

Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av taliz »

Ganska mkt mindre än 1500...


Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av Anderzzon »

Tesla har aldrig sagt 1500. De har sagt att målet är att produktionstakten ska vara 1500 i veckan i slutet av september.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av chaffis75 »

Man känner lite oro att de kan ta LÅNG tid innan man får köpa en modell 3 men samtidigt kanske de får ordning på produktionen snart och när de nått full fart i produktionen så motsvarar detta tapp bara några dagar.
Tesla själva säger ju att de inte är någon fara men vad ska de säga något annat vore konstigt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av bylund »

Man kan ju komma ihåg att bara det faktum att de är igång ligger före tidigare förväntningar där Musk trodde att de inte skulle vara igång förrän mot slutet av året. Men produktionsökningstakten verkar sämre än man trodde i juli.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av chaffis75 »

Nu kommer katastrof rubrikerna snabbt...

"Tesla har kört fast – stora problem med Model 3-leveranser"

https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... em-model-3
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av Limbster »

Lite tråkigt, men oro för hur bra bilen håller är mer intressant för mig. Några månaders senare leverans kan jag leva med
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av Bjelke »

Som sagt, takten skulle ju 1500 vid Septembers slut och dom kanske inte är så långt ifrån det (det lär vi inte få veta nu direkt iaf), men
jag är lite imponerad om dom lyckats leverera 220 st iaf! :) Jag trodde faktiskt på typ under 100... Att det skulle ta några månader innan dom ens
kunde säga att produktionen faktiskt är igång på riktigt, dvs inga mer eller mindre handbyggda bilar typ eller bilar som kräver en massa handpåläggning osv,
fast det vet vi ju inte om dom håller på med nu heller iofs...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av Jerker »

Så här tweetade Elon:
musk-tweet-model-3-production-targets.jpg
Om man ska tolka det som att han talar om produktionshastighet och inte antalet tillverkade fordon så stämmer det inte heller med utfallet, eller så var man rätt så ordentligt efter i slutet av augusti. En produktionshastighet i augusti på 100 fordon i veckan skulle ge minst 400 fordon tillverkade under september men samtidigt ska produktionshastigheten ha hunnit stiga till nästan 1500 i veckan i slutet av september. I så fall borde de ha hunnit tillverka långt fler fordon än de 260.

Den snälla tolkningen är att de knappt fick några tillverkade i augusti pga de problem de beskriver men att det har tagit sig rejält på slutet och att de under oktober kommer att spotta ut flera tusen model 3.

Då bör vi börja få se rätt många bilar på gatorna under oktober, annars har de fortsatta problem med flaskhalsar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av Svenssons »

I augusti var tillverkiningen enligt plan men de verkar ha fått lite problem under september som de skriver i kvartalsinformationen om antalet bilar som tillverkats/sålts. Att ha tillverkat ~100 bilar i september mot 1500 låter som mycket kanske men tror inte det spelar särskilt stor roll. Det rör sig om en månad eller två i försening nu men är kanske bara en vecka eller några dagars försening när vi kommer till början av 2018 när det gäller antalet bilar.

https://electrek.co/2017/08/27/tesla-mo ... tion-hell/
According to Tesla’s expected production ramp, October is to be when Tesla starts to more significantly ramp up deliveries and open access to regular customers, but Musk emphasized that the S-curve is difficult to predict thanks to the “production hell”.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av bjelkeman »

Som vanligt med Elons företag så sätter man siktet högt, men ibland tar det lite tid att nå dit. Men bra blir det till slut i alla fall.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av snowtroll »

Limbster skrev:
Lite tråkigt, men oro för hur bra bilen håller är mer intressant för mig. Några månaders senare leverans kan jag leva med
Så tänker jag med.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av Jerker »

När jag hittade hit och bestämde mig för att leasa en Zoe i väntan på 3:an, det var hösten 2015, var ju tanken att 3:an skulle börja tillverkas 2018, så därför lät det som en bra idé att leasa en bil i 3 år, för det skulle kunna bli rätt lagom. Min leasing går ut 2019-01-16. När man sen snabbade upp processen och skulle börja tillverkning ett helt år tidigare så började jag oroa mig för att bli sittande med två bilar under ganska lång tid, men nu verkar det som att jag är tillbaka på ruta 1 med en leverans ungefär lagom tills min leasing går ut! :D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av Svenssons »

snowtroll skrev:
Limbster skrev:
Lite tråkigt, men oro för hur bra bilen håller är mer intressant för mig. Några månaders senare leverans kan jag leva med
Så tänker jag med.
För oss i Sverige lär en försening på 1400 bilar inte vara några månaders försening. Produktionstakten i slutet av 2018 bör vara på många tusen bilar per vecka så det rör sig om någon eller några dagars försening, kanske uppåt en vecka om de inte får igång produktionen ordentligt under oktober.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
snowtroll skrev:
Limbster skrev:
Lite tråkigt, men oro för hur bra bilen håller är mer intressant för mig. Några månaders senare leverans kan jag leva med
Så tänker jag med.
För oss i Sverige lär en försening på 1400 bilar inte vara några månaders försening. Produktionstakten i slutet av 2018 bör vara på många tusen bilar per vecka så det rör sig om någon eller några dagars försening, kanske uppåt en vecka om de inte får igång produktionen ordentligt under oktober.

Frågan är väl hur lång tid det tar innan de kommer till de utlovade 20 000 per månad, inte om de ligger 1 400 eller ens 14 000 bilar back. Vad som nu är 1 400 bilar back kan ju snart bli många fler om de inte får ordning på grejerna.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av mjwahl »

Leveranser för oss i Sverige förefaller ligga sinnessjukt långt borta. Jag skulle bli förvånad om någon i Sverige fick en bil innan 2019 års utgång. Oaktat produktionssvårigheterna så är ju orderboken är enorm bara i USA och prioriteras innan det är dags för internationella leveranser.

Det är bättre att köpa en för dyr Model S idag istället för att vänta i stigande frustration i minst två års tid. Ni kommer bli argare och argare för varje gång som leveransen av 3 skjuts upp. Frustration kostar energi och tid. Använd den tiden och jobba ihop mer pengar istället. Köper ni en Model s eller X idag får ni dessutom er Model 3 snabbare.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av StefL »

mjwahl skrev:
Leveranser för oss i Sverige förefaller ligga sinnessjukt långt borta. Jag skulle bli förvånad om någon i Sverige fick en bil innan 2019 års utgång. Oaktat produktionssvårigheterna så är ju orderboken är enorm bara i USA och prioriteras innan det är dags för internationella leveranser.

Det är bättre att köpa en för dyr Model S idag istället för att vänta i stigande frustration i minst två års tid. Ni kommer bli argare och argare för varje gång som leveransen av 3 skjuts upp. Frustration kostar energi och tid. Använd den tiden och jobba ihop mer pengar istället. Köper ni en Model s eller X idag får ni dessutom er Model 3 snabbare.
Även om ditt inlägg är förståeligt finner jag det en smula motsägelsefullt. Åtminstone för mig är det rejält mycket lättare att jobba ihop pengar om jag behåller min avbetalda bil istället för att dra på mig kostnaden för en S eller X ;)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av chaffis75 »

De som kan vara spännande är ju om de kanske kommer alternativ till modell 3 innan jag ens får beställa. Detta är något som skulle kunna bli jobbigt för tesla om de inte får ordentlig fart på hjulen.

Ja de som lever får se.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av Mickep »

Det enda man kan säga är att de är en månad försenad.
de sa 100 st i aug och verkligheten sade 200 i sep. så en månad.
(om man skall bli orolig skall man vänta tills årskiftet och se på hastigheten då, att redan nu extrapolera skillnaden av vad Elon sade (över 1500 och jämföra procentuellt eller räkna på att antalet kommer vara detsamma för all framtid "vi kommer aldrig få vår bil, buuu huuu") är lite överilat.
Så här nära efter produktstart är det inte antalet som är intressant utan hur mycket fel de hinner rätta till.(barnsjukdomar) enligt mig.
För oss som på alla sätt ligger långt bak i kön så ser jag ingen anledning till oro än så länge
Jag tar hellre en något försenad leverans med högre kvalite än behöva skicka tillbaka deb strax efter man tagit leverans för att vissa anser kvantitet är viktigare än kvalitet. (jag har inte reserverat, så jag är way way back oavsett)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av jonasl »

Jag tror fortfarande att första leverans till Sverige blir under 2019, det har jag sagt hela tiden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
ollnybb
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 sep 2017 21:14

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av ollnybb »

Jag hoppas att många väljer att hoppa av sina beställningar så man får sin fortare. Orkar inte vänta tills 2019.. jag vill ha min nu!
Användarvisningsbild
svlu
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 jun 2016 14:27
Ort: Uppsala

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av svlu »

Är det någon som har läst denna artikel? I så fall, fick man någon ny insikt? Jag har själv inte något konto hos wsj.
https://www.wsj.com/articles/behind-tes ... 1507321057
Tesla Model 3 LR Performance Basic
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av themax »

svlu skrev:
Är det någon som har läst denna artikel? I så fall, fick man någon ny insikt? Jag har själv inte något konto hos wsj.
https://www.wsj.com/articles/behind-tes ... 1507321057
Reddit! https://www.reddit.com/r/RealTesla/comm ... _parts_of/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av tr1 »

”Tala om i vilken takt den sämsta underleverantören kommer att leverera så ska jag berätta i vilken takt produktion sker. ” Ungefär så sa Elon 2016 när alla ville veta produktions- och leveranstakt för X:n.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: 260 model 3 tillverkade under Q3, 220 levererade

Inlägg av tr1 »

Nu uppskattar man att enbart 440 3or tillverkats totalt, varav 180 under oktober.
https://digital.di.se/artikel/analys-te ... or-mobiler


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Skriv svar