Intressanta detaljer om Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

BLDC motor: distinkta separata lindningar
Bild

AC motor: överlappande lindningar
Bild
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Laban »

Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av snowtroll »

Laban skrev:
Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Bild
Förstår jag grafen rätt om jag säger
Ju mindre jag ska fylla på energi desto högre påfyllningseffekt kan användas.
Om så, betyder grafen att M3 borde rimligen nå 85% påfyllning snabbare än de andra två i det här exemplet.

Undras förresten varför det är helstopp vid 85% ej vid 95% som de andra två? Slog testet ifrån pga nånting, t ex värme ?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

TiborBlomhall skrev:
AC motor: överlappande lindningar
Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?

När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Kraftverksdoktorn skrev:
TiborBlomhall skrev:
AC motor: överlappande lindningar
Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?

När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.
Vad får ni DC motor ifrån? Alla vi tittar på är väl AC motorer.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Laban »

snowtroll skrev:
Förstår jag grafen rätt om jag säger
Ju mindre jag ska fylla på energi desto högre påfyllningseffekt kan användas.
Om så, betyder grafen att M3 borde rimligen nå 85% påfyllning snabbare än de andra två i det här exemplet.
Det stämmer. Den kan också indikera att Model 3 klarar högre effekt initialt men att den begränsas av laddaren.
Undras förresten varför det är helstopp vid 85% ej vid 95% som de andra två? Slog testet ifrån pga nånting, t ex värme ?
Tror bara att man slutade läsa av vid 85%.

OBS att detta förstås ska tas med en viss nypa salt. Personligen väntar jag på model3ownersclub's test. De har redan gjort testet men väntar på att den första icke Tesla (Tesla/SpaceX) kunden ska få sin bil innan de går live, och det skulle väl vara i Oktober. Börjar närma sig i så fall :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

snowtroll skrev:
Laban skrev:
Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Bild
Den bilden verkar inte rätt. P100 laddar med mer effekt längre om jag inte minns fel från div youtubande. Sen säger ju Tesla en laddhastighet på ca 60kW för model 3 officiellt.

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av snowtroll »

TiborBlomhall skrev:
BLDC motor: distinkta separata lindningar
Bild

AC motor: överlappande lindningar
Bild

Hur var det nu med dessa motortyper....

Den övre bilden påminner om den typ som används i stegmotorer eller generatorer. Då faller det på sin plats att rotorn måste ha magneter eller någon form av lindningar i rotorn som skapar dess magnetiska polariteter som kommer att behövas för att få fridmoment. Denna typ av motor kan ev genererar en del ljud jämfört med asynkronmotorn (som typiskt har en rotor som magnetiseras med induktion från statorn) på den nedre bilden.
Men å andra sidan - ljud - båda motortyperna kan nog generera en del ljud. En avgörande del i designen är hur frekvensstyrningen är byggd. Vi får hoppas de gör en god design på den så att det inte blir oönskade deltoner av någon betydande energimängd så ska det nog bli finfint. Otroligt viktigt att lindningarna lackas ordentligt så att härvorna ligger still och inte nöter sig på ngt. Blir extra viktigt vid höga effektuttag. Med tanke på sistnämnda är statorn på övre bilden lättare att få lindningen att ligga still utan att flexa så mycket vid hög belastning i o med att den linas tight runt sin kärna.

DC motor hm... nä eller "ja" beror på tillämpning... den övre kan regleras med likström som korta pulser typ, men den måste slås av och på för spolparen för att snabbt göra det samma på nästa spolpar(diametralt), för att tvinga kärnan till vridning. lite enkelt beskrivet kanske. Ju fler spolar desto finare steg om man säger, sedan kan man laborera med antalet poler i rotorn också för vridmoment etc. För riktigt stora motorer tor jag man kan till o med få bättre verkningsgrad än i asynkronmotorn. Om jag minns rätt så spelar "oviljan" in, att ett material som ska magnetiseras ogillar förändring där synkronmotorn har en bättre elektromagnetisk kontroll av rotorn med magneter t ex. - induktionströghet på gott och ont - för övrigt en av anledningarna varför spole är ett utmärkt lågpass filter och berikas den med en kärna av material känslig för elektromagnetism blir än effektivare.

I vilket fall lindningen ska lackas ordentligt ... då blir detta aldrig ett problem med rörelser. ... ä bäst jag stoppar innan jag "orerar" så ni blir less :roll: :cry: ;)
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Motorerna "överlappar" varandra. Jag har drivit stegmotorer med sinusvåg för att få mjuk rörelse. Det går utmärkt. Det är inte helt svart och vitt.
Skriv svar