Intressanta detaljer om Model 3
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Intressanta detaljer om Model 3
BLDC motor: distinkta separata lindningar
AC motor: överlappande lindningar
AC motor: överlappande lindningar
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Förstår jag grafen rätt om jag sägerLaban skrev:Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Ju mindre jag ska fylla på energi desto högre påfyllningseffekt kan användas.
Om så, betyder grafen att M3 borde rimligen nå 85% påfyllning snabbare än de andra två i det här exemplet.
Undras förresten varför det är helstopp vid 85% ej vid 95% som de andra två? Slog testet ifrån pga nånting, t ex värme ?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?TiborBlomhall skrev:AC motor: överlappande lindningar
När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Vad får ni DC motor ifrån? Alla vi tittar på är väl AC motorer.Kraftverksdoktorn skrev:Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?TiborBlomhall skrev:AC motor: överlappande lindningar
När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Det stämmer. Den kan också indikera att Model 3 klarar högre effekt initialt men att den begränsas av laddaren.snowtroll skrev:Förstår jag grafen rätt om jag säger
Ju mindre jag ska fylla på energi desto högre påfyllningseffekt kan användas.
Om så, betyder grafen att M3 borde rimligen nå 85% påfyllning snabbare än de andra två i det här exemplet.
Tror bara att man slutade läsa av vid 85%.Undras förresten varför det är helstopp vid 85% ej vid 95% som de andra två? Slog testet ifrån pga nånting, t ex värme ?
OBS att detta förstås ska tas med en viss nypa salt. Personligen väntar jag på model3ownersclub's test. De har redan gjort testet men väntar på att den första icke Tesla (Tesla/SpaceX) kunden ska få sin bil innan de går live, och det skulle väl vara i Oktober. Börjar närma sig i så fall
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Den bilden verkar inte rätt. P100 laddar med mer effekt längre om jag inte minns fel från div youtubande. Sen säger ju Tesla en laddhastighet på ca 60kW för model 3 officiellt.snowtroll skrev:Laban skrev:Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Intressanta detaljer om Model 3
TiborBlomhall skrev:BLDC motor: distinkta separata lindningar
AC motor: överlappande lindningar
Hur var det nu med dessa motortyper....
Den övre bilden påminner om den typ som används i stegmotorer eller generatorer. Då faller det på sin plats att rotorn måste ha magneter eller någon form av lindningar i rotorn som skapar dess magnetiska polariteter som kommer att behövas för att få fridmoment. Denna typ av motor kan ev genererar en del ljud jämfört med asynkronmotorn (som typiskt har en rotor som magnetiseras med induktion från statorn) på den nedre bilden.
Men å andra sidan - ljud - båda motortyperna kan nog generera en del ljud. En avgörande del i designen är hur frekvensstyrningen är byggd. Vi får hoppas de gör en god design på den så att det inte blir oönskade deltoner av någon betydande energimängd så ska det nog bli finfint. Otroligt viktigt att lindningarna lackas ordentligt så att härvorna ligger still och inte nöter sig på ngt. Blir extra viktigt vid höga effektuttag. Med tanke på sistnämnda är statorn på övre bilden lättare att få lindningen att ligga still utan att flexa så mycket vid hög belastning i o med att den linas tight runt sin kärna.
DC motor hm... nä eller "ja" beror på tillämpning... den övre kan regleras med likström som korta pulser typ, men den måste slås av och på för spolparen för att snabbt göra det samma på nästa spolpar(diametralt), för att tvinga kärnan till vridning. lite enkelt beskrivet kanske. Ju fler spolar desto finare steg om man säger, sedan kan man laborera med antalet poler i rotorn också för vridmoment etc. För riktigt stora motorer tor jag man kan till o med få bättre verkningsgrad än i asynkronmotorn. Om jag minns rätt så spelar "oviljan" in, att ett material som ska magnetiseras ogillar förändring där synkronmotorn har en bättre elektromagnetisk kontroll av rotorn med magneter t ex. - induktionströghet på gott och ont - för övrigt en av anledningarna varför spole är ett utmärkt lågpass filter och berikas den med en kärna av material känslig för elektromagnetism blir än effektivare.
I vilket fall lindningen ska lackas ordentligt ... då blir detta aldrig ett problem med rörelser. ... ä bäst jag stoppar innan jag "orerar" så ni blir less
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Motorerna "överlappar" varandra. Jag har drivit stegmotorer med sinusvåg för att få mjuk rörelse. Det går utmärkt. Det är inte helt svart och vitt.