Intressanta detaljer om Model 3
Moderator: Redaktion
Intressanta detaljer om Model 3
Nu har ett dokument från Tesla som antagligen skickats till myndigheterna läckt ut med en del intressant information.
- Motorn är sex polig motor med permanent magnet, till skillnad fårnMoxel S och X som har fyrpolig asynkronmotor.
- Batteriet är på 400V och kan leverera över 1000A.
- Batteriet väger 480 kg.
- ”The vehicle is also capable of accepting DC current up to 525A from an off‐board charger (Supercharger).”
- Som vi vet sen tidigare så fick Model 3 en räckvidd på 334 miles enligt EPA men Tesla har valt att ange 310 miles.
Om Tesla uppdaterar sina SuperCharger så att de kan ge 525A och vi räknar med att Model 3 har lägre förbrukning så kan vi få ner laddtiderna en del, återstår och se hur det blir med SuperCharger 3.0.
Här är en tråd som sammanfattar dokumentet på TMC.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.100752/
Här är dokumentet på 17 sidor ifall ni vill läsa mer om Model 3
https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/FOI ... PPIPT1.PDF
- Motorn är sex polig motor med permanent magnet, till skillnad fårnMoxel S och X som har fyrpolig asynkronmotor.
- Batteriet är på 400V och kan leverera över 1000A.
- Batteriet väger 480 kg.
- ”The vehicle is also capable of accepting DC current up to 525A from an off‐board charger (Supercharger).”
- Som vi vet sen tidigare så fick Model 3 en räckvidd på 334 miles enligt EPA men Tesla har valt att ange 310 miles.
Om Tesla uppdaterar sina SuperCharger så att de kan ge 525A och vi räknar med att Model 3 har lägre förbrukning så kan vi få ner laddtiderna en del, återstår och se hur det blir med SuperCharger 3.0.
Här är en tråd som sammanfattar dokumentet på TMC.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.100752/
Här är dokumentet på 17 sidor ifall ni vill läsa mer om Model 3
https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/FOI ... PPIPT1.PDF
Re: Intressanta detaljer om Model 3
mycket intressant...
Undrar hur de ska utnyttja denna möjlighet och samtidigt göra alla modell S/X ägarna nöjda... Helst ska de väl vara bakåt kompatibelt också, dvs kontakten för de uppskattas nog inte om de blir en helt ny kontakt så inte alla kan ladda där.
Undrar hur de ska utnyttja denna möjlighet och samtidigt göra alla modell S/X ägarna nöjda... Helst ska de väl vara bakåt kompatibelt också, dvs kontakten för de uppskattas nog inte om de blir en helt ny kontakt så inte alla kan ladda där.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Laddning på ca 210kW.. skapligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Max effekt från batteriet på mer än 400kw. Longrange idag har 192kW max effekt och accar på 5.1s. Vad kommer då en M3 PL(Longrange)D ner till?
Verkar lovande för P modeller med Dual motor ..
Verkar lovande för P modeller med Dual motor ..
Tesla Model Y
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?
Mvh PP
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Har för mig att jag läst analysen att det är billigare med synkronmotorer.PoloPrinsen skrev:Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?
Mvh PP
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Det mesta tyder på det men anledningen har jag ingen aning om. En fördel som synkronmotorn har är att den har högre verkningsgrad och därmed förlänger räckvidden men samtidigt så innehåller den sällsynta jordartsmetaller till skillnad asynkronmotorn. Skulle vara intressant att få höra Teslas anledning då de ändå har tagit namnet från Nikola Tesla som tog fram asynkonmotorn.PoloPrinsen skrev:Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?
Mvh PP
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Intressant. Betyder detta att det är samma motor i icke-P Model S & X sedan i somras (efter bytet av bakre motorn)? Då spekulerades det ju i att det var samma eller delvis samma som tagits fram för Model 3.
https://electrek.co/2017/07/04/tesla-el ... or-update/
https://electrek.co/2017/07/04/tesla-el ... or-update/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Vem har skrivit det där? Konstigt dokument med många konstiga saker. Battery rated 400V, ja men sen då? fulladdat ligger man ju över 400V. Dessutom säger samma dokument nominell spänning på 350V, som jag även tror är fel. De anger på ett ställe vikten på batteriet som under 500kg, på ett annat 480kg.vigge50 skrev:Nu har ett dokument från Tesla som antagligen skickats till myndigheterna läckt ut med en del intressant information.
- Motorn är sex polig motor med permanent magnet, till skillnad fårnMoxel S och X som har fyrpolig asynkronmotor.
- Batteriet är på 400V och kan leverera över 1000A.
- Batteriet väger 480 kg.
- ”The vehicle is also capable of accepting DC current up to 525A from an off‐board charger (Supercharger).”
- Som vi vet sen tidigare så fick Model 3 en räckvidd på 334 miles enligt EPA men Tesla har valt att ange 310 miles.
Om Tesla uppdaterar sina SuperCharger så att de kan ge 525A och vi räknar med att Model 3 har lägre förbrukning så kan vi få ner laddtiderna en del, återstår och se hur det blir med SuperCharger 3.0.
Här är en tråd som sammanfattar dokumentet på TMC.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.100752/
Här är dokumentet på 17 sidor ifall ni vill läsa mer om Model 3
https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/FOI ... PPIPT1.PDF
Självurladdning förmodligen under 4% per månad. Ja men vad då förmodligen?
525A är kanske specen på laddkontakten. Den lär aldrig slå en P100D med tanke på att den har bättre celler och fler celler. Både vad gäller laddning och acceleration.
Luddigt dokument, fram med saltkaret igen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Det är väl lättare att ta ut hög effekt med asynkronmotor. Inga magneter som begränsar. Kanske P versionen får asynkronmotor.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Även synkronmotorn uppfanns av Nikola Tesla.vigge50 skrev:Det mesta tyder på det men anledningen har jag ingen aning om. En fördel som synkronmotorn har är att den har högre verkningsgrad och därmed förlänger räckvidden men samtidigt så innehåller den sällsynta jordartsmetaller till skillnad asynkronmotorn. Skulle vara intressant att få höra Teslas anledning då de ändå har tagit namnet från Nikola Tesla som tog fram asynkonmotorn.PoloPrinsen skrev:Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?
Mvh PP
http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/
Största anledningen till bytet är väl högre verkningsgraden, ja. Model 3 ska framför allt vara billig elbil, inte nödvändigtvis med monsterprestanda. Med synkronmotor kan de ha mindre batteripack, men mindre ludicrous acceleration.
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Om det visar sig stämma med verkligheten blir det ju laddstop på cirka en kvart inom en väldigt snar framtid. De får väl först fixa till det på S o X innan de säljer det som ett extra option till 3Bjelke skrev:Laddning på ca 210kW.. skapligt...
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Är det nån som lite snabbt och enkelt en gång för alla kan förklara skillnaden mellan BLDC och AC synkronmotor? Är det bara olika namn på samma grej, eller?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Intressanta detaljer om Model 3
http://www.motioncontroltips.com/faq-wh ... ac-motors/Kraftverksdoktorn skrev:Är det nån som lite snabbt och enkelt en gång för alla kan förklara skillnaden mellan BLDC och AC synkronmotor? Är det bara olika namn på samma grej, eller?
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Ok, så om jag fattar det hela rätt så är det samma motor men olika givare för att detektera rotorns position. AC-motorn går tystare pga att man slipper fyrkantvågen men kräver en mer avancerad växelriktare för sin funktion. Verkningsgraden borde vara ungefär lika, eller?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Vindningarna är också olika.
Verkningsgraden är bättre för AC motorn.
(DC motorn genererar ju förutom rörelse även oljud )
Verkningsgraden är bättre för AC motorn.
(DC motorn genererar ju förutom rörelse även oljud )
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Vad är vindningarna? Lindningarna?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Jag antar det är isolerad koppartråd runt järnkärna. Det kan väl inte vara några stora skillnader? Men det här kanske är lite ot...
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Intressanta detaljer om Model 3
BLDC motor: distinkta separata lindningar
AC motor: överlappande lindningar
AC motor: överlappande lindningar
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Förstår jag grafen rätt om jag sägerLaban skrev:Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Ju mindre jag ska fylla på energi desto högre påfyllningseffekt kan användas.
Om så, betyder grafen att M3 borde rimligen nå 85% påfyllning snabbare än de andra två i det här exemplet.
Undras förresten varför det är helstopp vid 85% ej vid 95% som de andra två? Slog testet ifrån pga nånting, t ex värme ?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?TiborBlomhall skrev:AC motor: överlappande lindningar
När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Intressanta detaljer om Model 3
Vad får ni DC motor ifrån? Alla vi tittar på är väl AC motorer.Kraftverksdoktorn skrev:Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?TiborBlomhall skrev:AC motor: överlappande lindningar
När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!