Intressanta detaljer om Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av vigge50 »

Nu har ett dokument från Tesla som antagligen skickats till myndigheterna läckt ut med en del intressant information.

- Motorn är sex polig motor med permanent magnet, till skillnad fårnMoxel S och X som har fyrpolig asynkronmotor.

- Batteriet är på 400V och kan leverera över 1000A.

- Batteriet väger 480 kg.

- ”The vehicle is also capable of accepting DC current up to 525A from an off‐board charger (Supercharger).”

- Som vi vet sen tidigare så fick Model 3 en räckvidd på 334 miles enligt EPA men Tesla har valt att ange 310 miles.

Om Tesla uppdaterar sina SuperCharger så att de kan ge 525A och vi räknar med att Model 3 har lägre förbrukning så kan vi få ner laddtiderna en del, återstår och se hur det blir med SuperCharger 3.0.

Här är en tråd som sammanfattar dokumentet på TMC.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.100752/

Här är dokumentet på 17 sidor ifall ni vill läsa mer om Model 3 :D

https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/FOI ... PPIPT1.PDF
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av chaffis75 »

mycket intressant...

Undrar hur de ska utnyttja denna möjlighet och samtidigt göra alla modell S/X ägarna nöjda... Helst ska de väl vara bakåt kompatibelt också, dvs kontakten för de uppskattas nog inte om de blir en helt ny kontakt så inte alla kan ladda där.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Bjelke »

Laddning på ca 210kW.. skapligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av gellerstam »

Max effekt från batteriet på mer än 400kw. Longrange idag har 192kW max effekt och accar på 5.1s. Vad kommer då en M3 PL(Longrange)D ner till?

Verkar lovande för P modeller med Dual motor .. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av PoloPrinsen »

Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?

Mvh PP
Har för mig att jag läst analysen att det är billigare med synkronmotorer.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av vigge50 »

PoloPrinsen skrev:
Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?

Mvh PP
Det mesta tyder på det men anledningen har jag ingen aning om. En fördel som synkronmotorn har är att den har högre verkningsgrad och därmed förlänger räckvidden men samtidigt så innehåller den sällsynta jordartsmetaller till skillnad asynkronmotorn. Skulle vara intressant att få höra Teslas anledning då de ändå har tagit namnet från Nikola Tesla som tog fram asynkonmotorn.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av jpetters »

Intressant. Betyder detta att det är samma motor i icke-P Model S & X sedan i somras (efter bytet av bakre motorn)? Då spekulerades det ju i att det var samma eller delvis samma som tagits fram för Model 3.

https://electrek.co/2017/07/04/tesla-el ... or-update/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Nu har ett dokument från Tesla som antagligen skickats till myndigheterna läckt ut med en del intressant information.

- Motorn är sex polig motor med permanent magnet, till skillnad fårnMoxel S och X som har fyrpolig asynkronmotor.

- Batteriet är på 400V och kan leverera över 1000A.

- Batteriet väger 480 kg.

- ”The vehicle is also capable of accepting DC current up to 525A from an off‐board charger (Supercharger).”

- Som vi vet sen tidigare så fick Model 3 en räckvidd på 334 miles enligt EPA men Tesla har valt att ange 310 miles.

Om Tesla uppdaterar sina SuperCharger så att de kan ge 525A och vi räknar med att Model 3 har lägre förbrukning så kan vi få ner laddtiderna en del, återstår och se hur det blir med SuperCharger 3.0.

Här är en tråd som sammanfattar dokumentet på TMC.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.100752/

Här är dokumentet på 17 sidor ifall ni vill läsa mer om Model 3 :D

https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/FOI ... PPIPT1.PDF
Vem har skrivit det där? Konstigt dokument med många konstiga saker. Battery rated 400V, ja men sen då? fulladdat ligger man ju över 400V. Dessutom säger samma dokument nominell spänning på 350V, som jag även tror är fel. De anger på ett ställe vikten på batteriet som under 500kg, på ett annat 480kg.

Självurladdning förmodligen under 4% per månad. Ja men vad då förmodligen?

525A är kanske specen på laddkontakten. Den lär aldrig slå en P100D med tanke på att den har bättre celler och fler celler. Både vad gäller laddning och acceleration.

Luddigt dokument, fram med saltkaret igen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
tax
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2015 15:06

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av tax »

Det är väl lättare att ta ut hög effekt med asynkronmotor. Inga magneter som begränsar. Kanske P versionen får asynkronmotor.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

vigge50 skrev:
PoloPrinsen skrev:
Liten fråga till den/de som är insatta i olika motortyper... går man alltså verkligen ifrån sin asynkronmotor som man har i modellen s och x? (Och även hade i roadstern?) Varför tror du/ni?

Mvh PP
Det mesta tyder på det men anledningen har jag ingen aning om. En fördel som synkronmotorn har är att den har högre verkningsgrad och därmed förlänger räckvidden men samtidigt så innehåller den sällsynta jordartsmetaller till skillnad asynkronmotorn. Skulle vara intressant att få höra Teslas anledning då de ändå har tagit namnet från Nikola Tesla som tog fram asynkonmotorn.
Även synkronmotorn uppfanns av Nikola Tesla.

http://teslaclubsweden.se/vem-uppfann-s ... tmagneter/

Största anledningen till bytet är väl högre verkningsgraden, ja. Model 3 ska framför allt vara billig elbil, inte nödvändigtvis med monsterprestanda. Med synkronmotor kan de ha mindre batteripack, men mindre ludicrous acceleration.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Limbster »

Bjelke skrev:
Laddning på ca 210kW.. skapligt...
Om det visar sig stämma med verkligheten blir det ju laddstop på cirka en kvart inom en väldigt snar framtid. De får väl först fixa till det på S o X innan de säljer det som ett extra option till 3 :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Är det nån som lite snabbt och enkelt en gång för alla kan förklara skillnaden mellan BLDC och AC synkronmotor? Är det bara olika namn på samma grej, eller?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Kraftverksdoktorn skrev:
Är det nån som lite snabbt och enkelt en gång för alla kan förklara skillnaden mellan BLDC och AC synkronmotor? Är det bara olika namn på samma grej, eller?
http://www.motioncontroltips.com/faq-wh ... ac-motors/
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Limbster »

Kolla Tibors länk
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Ok, så om jag fattar det hela rätt så är det samma motor men olika givare för att detektera rotorns position. AC-motorn går tystare pga att man slipper fyrkantvågen men kräver en mer avancerad växelriktare för sin funktion. Verkningsgraden borde vara ungefär lika, eller?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Vindningarna är också olika.
Verkningsgraden är bättre för AC motorn.
(DC motorn genererar ju förutom rörelse även oljud ;) )
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Vad är vindningarna? Lindningarna?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Lapp
Japp
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag antar det är isolerad koppartråd runt järnkärna. Det kan väl inte vara några stora skillnader? Men det här kanske är lite ot...
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

BLDC motor: distinkta separata lindningar
Bild

AC motor: överlappande lindningar
Bild
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Laban »

Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av snowtroll »

Laban skrev:
Vet inte om detta har tagits upp här redan men någon har gjort en graf över Model 3 laddhastighet. Stämmer den så kanske det ligger något i de 210 kW som specen indikerar. Eller bättre kemi, kylning, ....
Bild
Förstår jag grafen rätt om jag säger
Ju mindre jag ska fylla på energi desto högre påfyllningseffekt kan användas.
Om så, betyder grafen att M3 borde rimligen nå 85% påfyllning snabbare än de andra två i det här exemplet.

Undras förresten varför det är helstopp vid 85% ej vid 95% som de andra två? Slog testet ifrån pga nånting, t ex värme ?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

TiborBlomhall skrev:
AC motor: överlappande lindningar
Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?

När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Intressanta detaljer om Model 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Kraftverksdoktorn skrev:
TiborBlomhall skrev:
AC motor: överlappande lindningar
Den undre bilden är väl på en asynkronmotor? Är det så att synkron och asynkron AC-motor har samma stator men olika rotor?

När det gäller synkrongenerator så skulle jag säga att statorn är mer lik den på övre bilden.
Vad får ni DC motor ifrån? Alla vi tittar på är väl AC motorer.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar