Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Moderator: Redaktion
Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
De går igenom det mesta!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Supernördigt! Men till och med frun såg det mesta av den videon. Säger en del om hur mycket hon gillar Teslan, och är annars helt ointresserad av bilar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Riktigt intressant video och den bästa genomgång jag sett...
Bagaget har tidigare oroat mig men nu man man ser de lite nära och får lite mått så låter de faktiskt helt ok speciellt med de extra lille utrymme man har fram. Att de dessutom låter som de blir tackräcken gör att de känns hoppfullt...
Krok, jo jag vill gärna ha en men kanske vi vår byta vår leaf (andra bil) till en fossil så vi kan ha krok för de där cykel stället och kunna köra till tippen och bygg marknaderna men självklart vill jag helst ha den på modell 3.
Något som är helt obegripligt för mig och som gäller alla Tesla med AP2 HW är att de saknas regn sensor, har haft funderande regnsensor på alla våra bilar sedan 2004 om jag nu minns rätt på årsmodellen på den där Volvon, ja de måste fixa detta ASAP, de är ju pinsamt de saknas.
Bagaget har tidigare oroat mig men nu man man ser de lite nära och får lite mått så låter de faktiskt helt ok speciellt med de extra lille utrymme man har fram. Att de dessutom låter som de blir tackräcken gör att de känns hoppfullt...
Krok, jo jag vill gärna ha en men kanske vi vår byta vår leaf (andra bil) till en fossil så vi kan ha krok för de där cykel stället och kunna köra till tippen och bygg marknaderna men självklart vill jag helst ha den på modell 3.
Något som är helt obegripligt för mig och som gäller alla Tesla med AP2 HW är att de saknas regn sensor, har haft funderande regnsensor på alla våra bilar sedan 2004 om jag nu minns rätt på årsmodellen på den där Volvon, ja de måste fixa detta ASAP, de är ju pinsamt de saknas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
På någon bild jag såg av kameran såg det ut som om att det satt en regnsensor vid sidan om.
Nu hittar jag såklart inte den bilden, men förhoppningsvis sitter den där och är bara inte driftsatt
Nu hittar jag såklart inte den bilden, men förhoppningsvis sitter den där och är bara inte driftsatt
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
I filen pekade man på en sensor där man sa att de var en ljus sensor men oavsett så fanns de inte i mjukvaran än.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Regnsensor lär den ha, det är bara mjukvaran som inte är på plats än. Samma för Model S/X idag, om man har autopilot 2-hårdvara, så fungerar inte regnsensorn än, men på min Model S från 2015 med autopilot 1-hårdvara så fungerar regnsensorn. Så det kommer nog snart en mjukvaruuppdatering som gör att det börjar fungera.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
https://insideevs.com/watch-this-first- ... l-3-video/
Mm, verkar vara en riktigt fin och genomtänkt bil Tesla gjort, troligt att man köper en modell 3. Hoppas de får igång produktion och kvaliteten är bra.
Mm, verkar vara en riktigt fin och genomtänkt bil Tesla gjort, troligt att man köper en modell 3. Hoppas de får igång produktion och kvaliteten är bra.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Var det något fel på länken i trådstarten?Swede1 skrev:https://insideevs.com/watch-this-first- ... l-3-video/
Mm, verkar vara en riktigt fin och genomtänkt bil Tesla gjort, troligt att man köper en modell 3. Hoppas de får igång produktion och kvaliteten är bra.
Jag tycker också att det verkar vara en genomtänkt bil i det stora hela. Men jag har mina betänkligheter med att man måste pilla på mittskärmen för att sätta igång och reglera vindrutetorkarna. Likaså om man ska ändra farten när man kör med farthållare. Jag tycker inte det är särskilt trafiksäkert att de utformat dessa funktioner på det sättet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Trycker man in vänstra spaken så får man upp interfacet för att ställa in vindrutetorkarna, de startar väl också (temporärt) då om jag inte minns helt fel. Antar att man så småningom kommer att kunna hantera det via hjulen på ratten. Dvs , tryck på spak, höj/sänk hastighet via ratten. Borde fungera bra i brist/väntan på regnsensor/automatik.Nicke Nyfiken skrev:Men jag har mina betänkligheter med att man måste pilla på mittskärmen för att sätta igång och reglera vindrutetorkarna. Likaså om man ska ändra farten när man kör med farthållare. Jag tycker inte det är särskilt trafiksäkert att de utformat dessa funktioner på det sättet.
Lösningen med ratten borde också fungera med farthållaren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Nu har jag ju aldrig ägt en Tesla, men jag förstår inte problemet. Har S och X levererats med hårdvara som saknade funktioner i mjukvaran? Det låter märkligt.
Att programmera funktioner för knappar och sensorer är ju inte direkt Rocket science. Varenda liten teknikpryl som säljs har ju alla funktioner klara. Bara för att Tesla kan skicka ut uppdateringar behöver de väl inte sälja halvfärdiga produkter?
Att programmera funktioner för knappar och sensorer är ju inte direkt Rocket science. Varenda liten teknikpryl som säljs har ju alla funktioner klara. Bara för att Tesla kan skicka ut uppdateringar behöver de väl inte sälja halvfärdiga produkter?
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Om de har... Men när det gäller autopiloten så har Tesla gått ifrån att köpa den från ett israeliskt företag som hette Mobileye (det vi brukar kalla Autopilot 1 / AP1), till att utveckla den själv (AP2).icreate skrev:Nu har jag ju aldrig ägt en Tesla, men jag förstår inte problemet. Har S och X levererats med hårdvara som saknade funktioner i mjukvaran? Det låter märkligt.
Teslas mjukvara är dock inte lika bra som Mobileyes, än.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Nä man får bara ett svep när man trycker på knappen på vänsterspaken. Sedan måste du ta blicken från trafiken för att hitta ”knappen” på skärmen där du ska trycka för att starta vindrutetorkarna. Trafikfarligt enligt mitt sätt att se det.Laban skrev:Trycker man in vänstra spaken så får man upp interfacet för att ställa in vindrutetorkarna, de startar väl också (temporärt) då om jag inte minns helt fel. Antar att man så småningom kommer att kunna hantera det via hjulen på ratten. Dvs , tryck på spak, höj/sänk hastighet via ratten. Borde fungera bra i brist/väntan på regnsensor/automatik.Nicke Nyfiken skrev:Men jag har mina betänkligheter med att man måste pilla på mittskärmen för att sätta igång och reglera vindrutetorkarna. Likaså om man ska ändra farten när man kör med farthållare. Jag tycker inte det är särskilt trafiksäkert att de utformat dessa funktioner på det sättet.
Lösningen med ratten borde också fungera med farthållaren.
Det finns en anledning varför alla andra biltillverkare har prioriterar vindrutetorkarna så högt att de är nåbara utan att ta händerna från ratten och utan att man behöver ta blicken från trafiken.
Nästa steg för Tesla är väl att även lägga helljus och blinkersfunktionerna på mittskärmen. Det blir ju kanon med ännu färre fysiska spakar och knappar för de som gillar att form går före funktion.
Får verkligen hoppas att de flyttar alla funktionerna för vindrutetorkare och AP/farthållare till rattknapparna. Annars är det ingen bil jag tänker köpa.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Jo, det där med autopiloten är ju en helt annan sak. Där behövs ju tusentals mil av machine learning. Men nu pratar vi ju om vindrutetorkare..! Det låter otroligt om bilen levereras med en regnsensor som inte är inkopplad!Feddan skrev:Om de har... Men när det gäller autopiloten så har Tesla gått ifrån att köpa den från ett israeliskt företag som hette Mobileye (det vi brukar kalla Autopilot 1 / AP1), till att utveckla den själv (AP2).
Teslas mjukvara är dock inte lika bra som Mobileyes, än.
Model 3 ska ju vara en enklare och billigare bil, så det är liksom ologiskt. Om det ändå finns en spak så borde den väl fungera som den gör på andra bilar..?!
Och argumentet att allt ska styras centralt för att bilen ska bli autonom borde inte vara relevant för torkarna. En autonom bil behöver inga torkare alls.
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Det var det jag menade med temporärt, fast jag trodde det var 2-3 svep. Oavsett så borde man enkelt kunna koppla det till hjulen på ratten så man slipper ta blicken från vägen.Nicke Nyfiken skrev:Nä man får bara ett svep när man trycker på knappen på vänsterspaken. Sedan måste du ta blicken från trafiken för att hitta ”knappen” på skärmen där du ska trycka för att starta vindrutetorkarna. Trafikfarligt enligt mitt sätt att se det.
Sen får man väl hoppas att de får till automatiken snart, har man nu som ryktet säger en "riktig" regnsensor på 3:an så borde det vara en enkel åtgärd. Fast det kanske ser mindre bra ut om 3:an har automatik och S/X (AP2) inte har det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Det är såna detaljer som är oroande. Men samtidigt kan man sitta lugnt i båten och vänta och se. Det lär hinna hända mycket innan den når den svenska marknaden.
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Jo, om den är beroende av kameror som sitter innanför vindrutan (som i Teslas fall).icreate skrev:En autonom bil behöver inga torkare alls.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Så som jag har förstått det så hade AP1 bilar en egen regnsensor men när Tesla skulle börja att installera AP2 så tänkte de att de inte behövde en separat sensor för det utan kunde använda kameran för att detektera när det regnade, visade sig vara svårare än de trodde...icreate skrev:Jo, det där med autopiloten är ju en helt annan sak. Där behövs ju tusentals mil av machine learning. Men nu pratar vi ju om vindrutetorkare..! Det låter otroligt om bilen levereras med en regnsensor som inte är inkopplad!Feddan skrev:Om de har... Men när det gäller autopiloten så har Tesla gått ifrån att köpa den från ett israeliskt företag som hette Mobileye (det vi brukar kalla Autopilot 1 / AP1), till att utveckla den själv (AP2).
Teslas mjukvara är dock inte lika bra som Mobileyes, än.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 owners clubs djupdykning i Model 3
Enl mig bästa/mest informativa Model 3 videon hittills.