Fick precis mail från tesla. Står late 2018 i delivery estimator.... your estimated delivery timing will now be slightly later than we originally expected.
Over the next 24 hours, you can log into your Tesla Account at any time to view your updated delivery window.
Mail från Tesla ang model 3 reservation
Moderator: Redaktion
Mail från Tesla ang model 3 reservation
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Undrar om dom skickar exakt samma till alla, för här hos oss är det ju samma prognos som tidigare lixom, men där borta kan såklart någon/några månader ha betydelse osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Står late 2018 här med. Fick mailet.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Inte Teslaägare, inget mail...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Jag har tyvärr fått det också, det var inte direkt oväntat.
Jag förstod det som att inom 24 timmar kommer vi få reda på den nya leveranstiden.
Men läste man vas som skrevs efter kvartalsrapporten handlar det om 3 månaders försening. De kommer bara klara 5000 bilar i veckan "tidigt 2018"
Man får väl räkna ytterligare en gång på MS.........
Jag förstod det som att inom 24 timmar kommer vi få reda på den nya leveranstiden.
Men läste man vas som skrevs efter kvartalsrapporten handlar det om 3 månaders försening. De kommer bara klara 5000 bilar i veckan "tidigt 2018"
Man får väl räkna ytterligare en gång på MS.........
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1492
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Tyvärr var det ”late q1 2018” dom skulle nå 5000 bilar, antagligen sista veckan i mars då.Crappy skrev:Jag har tyvärr fått det också, det var inte direkt oväntat.
Jag förstod det som att inom 24 timmar kommer vi få reda på den nya leveranstiden.
Men läste man vas som skrevs efter kvartalsrapporten handlar det om 3 månaders försening. De kommer bara klara 5000 bilar i veckan "tidigt 2018"
Man får väl räkna ytterligare en gång på MS.........
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Ja, Elon lever efter devisen "Hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge". Han ställer ut löften som han sällan klarar av att leva upp till. Men bättre sent än aldrig. När han väl levererar brukar det ju bli bra.
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Vilket lär glida en bra bit in på q2.SR-71-BlackBird skrev:Tyvärr var det ”late q1 2018” dom skulle nå 5000 bilar, antagligen sista veckan i mars då.Crappy skrev:Jag har tyvärr fått det också, det var inte direkt oväntat.
Jag förstod det som att inom 24 timmar kommer vi få reda på den nya leveranstiden.
Men läste man vas som skrevs efter kvartalsrapporten handlar det om 3 månaders försening. De kommer bara klara 5000 bilar i veckan "tidigt 2018"
Man får väl räkna ytterligare en gång på MS.........
(Ägare - fick mailet)
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Fick inte mailet, dock fick min sambo det. Står sent 2018 som uppskattad leveranstid på My Tesla. Min leasing går ut juli 2019 så hoppas det kommer att passa perfekt. (leasar min S på fyra år)
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Jag är rädd att Model 3 kan sänka hela Tesla. Det såg ju inte bra ut med 3 månaders försening och massiva förluster. Hur reagerade aktien? Eller var marknaden stängd när nyheten kom?
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Tror många "insatta" i Teslas historia och kommunikation tar mycket med en liten nypa salt, särskilt tidsangivelser!
Så "aktiemarknaden" har nog delvis räknat kallt med div förseningar. Skulle antagligen bli mer förvånad om tidsschemat höll
Så "aktiemarknaden" har nog delvis räknat kallt med div förseningar. Skulle antagligen bli mer förvånad om tidsschemat höll
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Anmärkningsvärd hög förlust. Men de hade 4 miljarder dollar i kontanter efter q1. De har väl bränt mindre än 1 miljard sedan dess?
Är det någon som på djupet har tagit reda på vad förlusterna härhör från? Man kan ju inte bara nöja sig med att de investerar i nya grejer. Anläggningarna som byggts tar väl upp som en tillgång? Förstår dock att väldigt mycket ändå blir löpande kostnader som tas upp direkt.
Exempelvis reparationskostnader på garanti skulle man vilja ha en siffra på.
Är det någon som på djupet har tagit reda på vad förlusterna härhör från? Man kan ju inte bara nöja sig med att de investerar i nya grejer. Anläggningarna som byggts tar väl upp som en tillgång? Förstår dock att väldigt mycket ändå blir löpande kostnader som tas upp direkt.
Exempelvis reparationskostnader på garanti skulle man vilja ha en siffra på.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Den miljarden har nog gått åt till Model 3 och utbyggnad av Supercharger.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Om 100 000 bilar får garantireparationer på 2000 dollar första året så är bara det 200 miljoner dollar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
3 månaders försening är ju ingenting jämfört med de 24 månaders försening som var för Model X, Model S hade också sina förseningar. Det fanns nog i princip ingen som trodde att Tesla skulle kunna klara av att hålla tidsplanen. Det var inte heller många som trodde att Model 3 skulle börja levereras över huvudlaget i år. Att de går back beror ju på investeringar och tillverkning av Model 3, nya SC och SuC.Verdi skrev:Jag är rädd att Model 3 kan sänka hela Tesla. Det såg ju inte bra ut med 3 månaders försening och massiva förluster. Hur reagerade aktien? Eller var marknaden stängd när nyheten kom?
Det jag tycker är oroande är att de räknar med att minska produktionen av Model S/X för att öka produktionen av Model 3.
Vad gäller beräknad leverans har jag precis som alla andra slutet av 2018 och det är ju vad som har kommunicerats rätt länge. 3 månaders försening nu betyder inte mer än några få dagars försening om ett år.
RN108245020 gjord den 31 mars 2016
Slutet av 2018
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Nasdaq var stängd, det är standard att släppa rapporter utanför öppettider. Ner 7 % i Frankfurt nu på morgonen. Fast fel tråd för detta.Verdi skrev:Jag är rädd att Model 3 kan sänka hela Tesla. Det såg ju inte bra ut med 3 månaders försening och massiva förluster. Hur reagerade aktien? Eller var marknaden stängd när nyheten kom?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Läste något om att Tesla ska ha/beställt två produktionslinor för model 3 men knappt ens fått igång den första. Då man inte velat göra som lintillverkaren "brukar göra/föreslått". Dvs bygga upp den hos leverantören och trimma in den där.
Nu verkar Tesla ha skippat det momentet och krävt att den byggs ihop direkt hos Tesla för att spara tid. Innebär nu att leverantören får flyga dit personal/delar för injustering osv.
Så vissa delar till model 3 verkar byggas för hand just nu. Ihop med att man redan fått omkonstruera flera komponenter till Model 3 efter de börjat rulla.
Sen har de ju stoppat försäljning av
"Inventorybilar" (=bla nya lagerbilar som de specat upp och beställt själva) Vilket man kanske gjort eftersom de bilarna såldes med rabatter (=mindre vinst) där många kunder valde/sökte en sån istället för en nybeställning. Visst det blev snabbare leveranser men också sämre vinst och onödig belastning på SC. Få kunder hoppar ju av till "andra märken". Dessutom skår det ju mot restvärden/begagnatmarknaden då Tesla själv gav rabatt på nya bilar. Något de för övrigt själva uttalat att de ansolut ska undvika att göra på nya bilar.
"Kvalitetsproblem" dvs byta/justera delar osv har de nog haft sen länge på olika detaljer. Så där bör det ju inte blivit någon större skillnad för just det här kvartalet.
Sen har nog Elon, som vanligt, underskattat komplexiteten att få saker att fungera i verkligheten och dessutom med tight tidsschema.
Nu verkar Tesla ha skippat det momentet och krävt att den byggs ihop direkt hos Tesla för att spara tid. Innebär nu att leverantören får flyga dit personal/delar för injustering osv.
Så vissa delar till model 3 verkar byggas för hand just nu. Ihop med att man redan fått omkonstruera flera komponenter till Model 3 efter de börjat rulla.
Sen har de ju stoppat försäljning av
"Inventorybilar" (=bla nya lagerbilar som de specat upp och beställt själva) Vilket man kanske gjort eftersom de bilarna såldes med rabatter (=mindre vinst) där många kunder valde/sökte en sån istället för en nybeställning. Visst det blev snabbare leveranser men också sämre vinst och onödig belastning på SC. Få kunder hoppar ju av till "andra märken". Dessutom skår det ju mot restvärden/begagnatmarknaden då Tesla själv gav rabatt på nya bilar. Något de för övrigt själva uttalat att de ansolut ska undvika att göra på nya bilar.
"Kvalitetsproblem" dvs byta/justera delar osv har de nog haft sen länge på olika detaljer. Så där bör det ju inte blivit någon större skillnad för just det här kvartalet.
Sen har nog Elon, som vanligt, underskattat komplexiteten att få saker att fungera i verkligheten och dessutom med tight tidsschema.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Sänka Tesla blir nog svårt även om bilen blir 1år sen så är säkert kölistan lika lång som idag personligen skulle jag hellre satsa på ett företag som har köpare men leveransproblem än tvärt om bilar men inga köpareVerdi skrev:Jag är rädd att Model 3 kan sänka hela Tesla. Det såg ju inte bra ut med 3 månaders försening och massiva förluster. Hur reagerade aktien? Eller var marknaden stängd när nyheten kom?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
I Aktiehänseende är Tesla mer än bara en "biltillverkare" av Model 3 med lite försening.
1: De producerar och säljer Model S och X för fullt.
2:Kommande modell Y och Roadster.
3: De kan designa bilar och låta någon annan bygga de (typ Apple)
4: Flera produkter som, powerwalls, ladtbilar, solceller.
5: Befintligt laddnätverk uppbyggt i världen.
6: "Varumärket Tesla"
7: aktiemarknadens förväntningar på allt omkring Tesla.
Så aktiekursen består av många olika delar.
1: De producerar och säljer Model S och X för fullt.
2:Kommande modell Y och Roadster.
3: De kan designa bilar och låta någon annan bygga de (typ Apple)
4: Flera produkter som, powerwalls, ladtbilar, solceller.
5: Befintligt laddnätverk uppbyggt i världen.
6: "Varumärket Tesla"
7: aktiemarknadens förväntningar på allt omkring Tesla.
Så aktiekursen består av många olika delar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Vilka tillverkare är det som har bilar men inga köpare?Smutt skrev:Sänka Tesla blir nog svårt även om bilen blir 1år sen så är säkert kölistan lika lång som idag personligen skulle jag hellre satsa på ett företag som har köpare men leveransproblem än tvärt om bilar men inga köpareVerdi skrev:Jag är rädd att Model 3 kan sänka hela Tesla. Det såg ju inte bra ut med 3 månaders försening och massiva förluster. Hur reagerade aktien? Eller var marknaden stängd när nyheten kom?
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nya-bilar/
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Självklart. Men Model 3 står för en betydande del av förväntningarna på bolaget. Och därmed även värdet. För i dagsläget är inte Tesla värt tillnärmelsevis lika mycket som aktiekursen gör gällande. (Om man tar bort förväntningarna på framtida framgångar alltså)Leo skrev:I Aktiehänseende är Tesla mer än bara en "biltillverkare" av Model 3 med lite försening.
1: De producerar och säljer Model S och X för fullt.
2:Kommande modell Y och Roadster.
3: De kan designa bilar och låta någon annan bygga de (typ Apple)
4: Flera produkter som, powerwalls, ladtbilar, solceller.
5: Befintligt laddnätverk uppbyggt i världen.
6: "Varumärket Tesla"
7: aktiemarknadens förväntningar på allt omkring Tesla.
Så aktiekursen består av många olika delar.
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Leaf 2 dröjer till Mars-April, Opel Ampera-e går knappt beställa och Ioniq har långa leveranstider. Skulle säga att Tesla är som alla andra tillverkare.
Tesla låta någon annan tillverka bilarna? Knappast de insoursar ju i princip allt!
Tesla låta någon annan tillverka bilarna? Knappast de insoursar ju i princip allt!
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
När väl Model 3 har slagit så kan jag tänka mig motsatsen, att Tesla kan hjälpa till med tillverkningen av andra biltillverkares bilar, troligen då mindre nystartade nisch-företag och inte de stora biltillverkarna. De kan då dra nytta av sin expertis av snabbt och kostnadseffektivt producera nya bilmodeller. För de större biltillverkarna verkar det ta många fler år för att ta fram och producera nya modeller jämfört med Tesla. Elon har ju länge pratat om att bygga maskinen som bygger bilarna.LarsL skrev:Tesla låta någon annan tillverka bilarna? Knappast de insoursar ju i princip allt!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation
Jerker skrev:Är det bara Teslaägare som får det mailet?
Jo jag fick mail, har bara reservation en så länge (tills slutet av 2018 iaf)bonath skrev:Inte Teslaägare, inget mail...