Mail från Tesla ang model 3 reservation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Mats »

... your estimated delivery timing will now be slightly later than we originally expected.
Over the next 24 hours, you can log into your Tesla Account at any time to view your updated delivery window.
Fick precis mail från tesla. Står late 2018 i delivery estimator.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Bjelke »

Undrar om dom skickar exakt samma till alla, för här hos oss är det ju samma prognos som tidigare lixom, men där borta kan såklart någon/några månader ha betydelse osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av AGCF »

Står late 2018 här med. Fick mailet.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Jerker »

Är det bara Teslaägare som får det mailet?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av bonath »

Inte Teslaägare, inget mail...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Crappy »

Jag har tyvärr fått det också, det var inte direkt oväntat.
Jag förstod det som att inom 24 timmar kommer vi få reda på den nya leveranstiden.
Men läste man vas som skrevs efter kvartalsrapporten handlar det om 3 månaders försening. De kommer bara klara 5000 bilar i veckan "tidigt 2018"
Man får väl räkna ytterligare en gång på MS.........
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Crappy skrev:
Jag har tyvärr fått det också, det var inte direkt oväntat.
Jag förstod det som att inom 24 timmar kommer vi få reda på den nya leveranstiden.
Men läste man vas som skrevs efter kvartalsrapporten handlar det om 3 månaders försening. De kommer bara klara 5000 bilar i veckan "tidigt 2018"
Man får väl räkna ytterligare en gång på MS.........
Tyvärr var det ”late q1 2018” dom skulle nå 5000 bilar, antagligen sista veckan i mars då.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Jerker »

Ja, Elon lever efter devisen "Hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge". Han ställer ut löften som han sällan klarar av att leva upp till. Men bättre sent än aldrig. När han väl levererar brukar det ju bli bra. ;)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av dstr »

SR-71-BlackBird skrev:
Crappy skrev:
Jag har tyvärr fått det också, det var inte direkt oväntat.
Jag förstod det som att inom 24 timmar kommer vi få reda på den nya leveranstiden.
Men läste man vas som skrevs efter kvartalsrapporten handlar det om 3 månaders försening. De kommer bara klara 5000 bilar i veckan "tidigt 2018"
Man får väl räkna ytterligare en gång på MS.........
Tyvärr var det ”late q1 2018” dom skulle nå 5000 bilar, antagligen sista veckan i mars då.
Vilket lär glida en bra bit in på q2.

(Ägare - fick mailet)
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av stefan007 »

Fick inte mailet, dock fick min sambo det. Står sent 2018 som uppskattad leveranstid på My Tesla. Min leasing går ut juli 2019 så hoppas det kommer att passa perfekt. (leasar min S på fyra år)
Verdi

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Verdi »

Jag är rädd att Model 3 kan sänka hela Tesla. Det såg ju inte bra ut med 3 månaders försening och massiva förluster. Hur reagerade aktien? Eller var marknaden stängd när nyheten kom?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Leo »

Tror många "insatta" i Teslas historia och kommunikation tar mycket med en liten nypa salt, särskilt tidsangivelser!

Så "aktiemarknaden" har nog delvis räknat kallt med div förseningar. Skulle antagligen bli mer förvånad om tidsschemat höll :lol:
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av AGCF »

Anmärkningsvärd hög förlust. Men de hade 4 miljarder dollar i kontanter efter q1. De har väl bränt mindre än 1 miljard sedan dess?

Är det någon som på djupet har tagit reda på vad förlusterna härhör från? Man kan ju inte bara nöja sig med att de investerar i nya grejer. Anläggningarna som byggts tar väl upp som en tillgång? Förstår dock att väldigt mycket ändå blir löpande kostnader som tas upp direkt.

Exempelvis reparationskostnader på garanti skulle man vilja ha en siffra på.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Toja »

Den miljarden har nog gått åt till Model 3 och utbyggnad av Supercharger.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av AGCF »

Om 100 000 bilar får garantireparationer på 2000 dollar första året så är bara det 200 miljoner dollar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Jag är rädd att Model 3 kan sänka hela Tesla. Det såg ju inte bra ut med 3 månaders försening och massiva förluster. Hur reagerade aktien? Eller var marknaden stängd när nyheten kom?
3 månaders försening är ju ingenting jämfört med de 24 månaders försening som var för Model X, Model S hade också sina förseningar. Det fanns nog i princip ingen som trodde att Tesla skulle kunna klara av att hålla tidsplanen. Det var inte heller många som trodde att Model 3 skulle börja levereras över huvudlaget i år. Att de går back beror ju på investeringar och tillverkning av Model 3, nya SC och SuC.

Det jag tycker är oroande är att de räknar med att minska produktionen av Model S/X för att öka produktionen av Model 3.

Vad gäller beräknad leverans har jag precis som alla andra slutet av 2018 och det är ju vad som har kommunicerats rätt länge. 3 månaders försening nu betyder inte mer än några få dagars försening om ett år.

RN108245020 gjord den 31 mars 2016
Slutet av 2018
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Jag är rädd att Model 3 kan sänka hela Tesla. Det såg ju inte bra ut med 3 månaders försening och massiva förluster. Hur reagerade aktien? Eller var marknaden stängd när nyheten kom?
Nasdaq var stängd, det är standard att släppa rapporter utanför öppettider. Ner 7 % i Frankfurt nu på morgonen. Fast fel tråd för detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Leo »

Läste något om att Tesla ska ha/beställt två produktionslinor för model 3 men knappt ens fått igång den första. Då man inte velat göra som lintillverkaren "brukar göra/föreslått". Dvs bygga upp den hos leverantören och trimma in den där.

Nu verkar Tesla ha skippat det momentet och krävt att den byggs ihop direkt hos Tesla för att spara tid. Innebär nu att leverantören får flyga dit personal/delar för injustering osv.

Så vissa delar till model 3 verkar byggas för hand just nu. Ihop med att man redan fått omkonstruera flera komponenter till Model 3 efter de börjat rulla.

Sen har de ju stoppat försäljning av
"Inventorybilar" (=bla nya lagerbilar som de specat upp och beställt själva) Vilket man kanske gjort eftersom de bilarna såldes med rabatter (=mindre vinst) där många kunder valde/sökte en sån istället för en nybeställning. Visst det blev snabbare leveranser men också sämre vinst och onödig belastning på SC. Få kunder hoppar ju av till "andra märken". Dessutom skår det ju mot restvärden/begagnatmarknaden då Tesla själv gav rabatt på nya bilar. Något de för övrigt själva uttalat att de ansolut ska undvika att göra på nya bilar.

"Kvalitetsproblem" dvs byta/justera delar osv har de nog haft sen länge på olika detaljer. Så där bör det ju inte blivit någon större skillnad för just det här kvartalet.

Sen har nog Elon, som vanligt, underskattat komplexiteten att få saker att fungera i verkligheten och dessutom med tight tidsschema.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Jag är rädd att Model 3 kan sänka hela Tesla. Det såg ju inte bra ut med 3 månaders försening och massiva förluster. Hur reagerade aktien? Eller var marknaden stängd när nyheten kom?
Sänka Tesla blir nog svårt även om bilen blir 1år sen så är säkert kölistan lika lång som idag personligen skulle jag hellre satsa på ett företag som har köpare men leveransproblem än tvärt om bilar men inga köpare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Leo »

I Aktiehänseende är Tesla mer än bara en "biltillverkare" av Model 3 med lite försening.

1: De producerar och säljer Model S och X för fullt.

2:Kommande modell Y och Roadster.

3: De kan designa bilar och låta någon annan bygga de (typ Apple)

4: Flera produkter som, powerwalls, ladtbilar, solceller.

5: Befintligt laddnätverk uppbyggt i världen.

6: "Varumärket Tesla"

7: aktiemarknadens förväntningar på allt omkring Tesla.

Så aktiekursen består av många olika delar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Jag är rädd att Model 3 kan sänka hela Tesla. Det såg ju inte bra ut med 3 månaders försening och massiva förluster. Hur reagerade aktien? Eller var marknaden stängd när nyheten kom?
Sänka Tesla blir nog svårt även om bilen blir 1år sen så är säkert kölistan lika lång som idag personligen skulle jag hellre satsa på ett företag som har köpare men leveransproblem än tvärt om bilar men inga köpare
Vilka tillverkare är det som har bilar men inga köpare?

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nya-bilar/
Verdi

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
I Aktiehänseende är Tesla mer än bara en "biltillverkare" av Model 3 med lite försening.

1: De producerar och säljer Model S och X för fullt.

2:Kommande modell Y och Roadster.

3: De kan designa bilar och låta någon annan bygga de (typ Apple)

4: Flera produkter som, powerwalls, ladtbilar, solceller.

5: Befintligt laddnätverk uppbyggt i världen.

6: "Varumärket Tesla"

7: aktiemarknadens förväntningar på allt omkring Tesla.

Så aktiekursen består av många olika delar.
Självklart. Men Model 3 står för en betydande del av förväntningarna på bolaget. Och därmed även värdet. För i dagsläget är inte Tesla värt tillnärmelsevis lika mycket som aktiekursen gör gällande. (Om man tar bort förväntningarna på framtida framgångar alltså)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av LarsL »

Leaf 2 dröjer till Mars-April, Opel Ampera-e går knappt beställa och Ioniq har långa leveranstider. Skulle säga att Tesla är som alla andra tillverkare.

Tesla låta någon annan tillverka bilarna? Knappast de insoursar ju i princip allt!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Tesla låta någon annan tillverka bilarna? Knappast de insoursar ju i princip allt!
När väl Model 3 har slagit så kan jag tänka mig motsatsen, att Tesla kan hjälpa till med tillverkningen av andra biltillverkares bilar, troligen då mindre nystartade nisch-företag och inte de stora biltillverkarna. De kan då dra nytta av sin expertis av snabbt och kostnadseffektivt producera nya bilmodeller. För de större biltillverkarna verkar det ta många fler år för att ta fram och producera nya modeller jämfört med Tesla. Elon har ju länge pratat om att bygga maskinen som bygger bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Mail från Tesla ang model 3 reservation

Inlägg av Kalle »

Jerker skrev:
Är det bara Teslaägare som får det mailet?
bonath skrev:
Inte Teslaägare, inget mail...
Jo jag fick mail, har bara reservation en så länge (tills slutet av 2018 iaf) ;)
Skriv svar