Model 3s laddhastighet och förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av vigge50 »

Remuz skrev:
Nu blir det lite petigt, men eftersom skalan är SoC på X-axeln blir inte arean kWh. Hade X-axeln varit tid hade det varit korrekt. Nu kan man dock polera fram det ändå. Arean under grafen blir kW inte kWh.
Inte riktigt, om vi lossas som att vi ska ta fram funktionen y för att omvandla x-axeln till y-axeln så gör vi först om % av SOC till kWh och ska sen få det till kW. Detta ger att y funktionen blir 1/h så ju större värde ytan har mellan två x-värden, ju större måste 1/h vara och därmed h vara mindre. Så ja, större yta under grafen mellan två värden på SOC ger kortare laddtid men det är inte helt enkelt att räkna ut bara genom att titta på grafen.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Nu blir det lite petigt, men eftersom skalan är SoC på X-axeln blir inte arean kWh. Hade X-axeln varit tid hade det varit korrekt. Nu kan man dock polera fram det ändå. Arean under grafen blir kW inte kWh.
Sant. Men arean under vill man väl ändå ha så stor som möjlig?

Tänk om arean är på höjden de första 10minutrarna eller på längden under 2h. Faktiskt formen på arean också som blir intressant. Eller?

Mycket nu :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Öh. Självklart. Men vad har det med de här batterierna att göra? Så mycket skiljer det väl inte i förbrukning mellan en 75D och en 100D att det gör någon avgörande skillnad här?
Nu tänkte jag S mot 3 snarare än olika stora batterier i samma bil. Alltså en mindre bil med mindre batteri som drar mindre ström och kanske(?) laddar långsammare, men kommer fram fortare.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av GiGurra »

När man kör riktigt långa sträckor (hoppar mellan superchargers) spelar det inte så stor roll hur stort batteriet är (sålänge inte batteristorleken slår på laddningshastighet). Sålänge man klarar att köra sträckan mellan superchargers, är det viktiga att man har 1: låg förbrukning och 2: hög laddningshastighet. Därmed tror jag helt klart en 75 kWh-model3 kommer att slå model s på fingrarna.

50 kWh-varianten dock kanske får lite lägre laddningshastighet. Däremot för vardagskörning (laddning hemma) kommer mer effektiva bilar med lite mindre batteri lida av elförbrukningen för uppvärmning mer, eftersom de fortfarande är ungefär lika stora och drar ungefär lika mkt energi för uppvärmningen, men att det helt enkelt är en större andel av batteriets totala kapacitet som går åt varje dag för uppvärmning. Förutsatt att inte tesla stoppar in en värmepump i model3 .. :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Henrik Torphammar »

GiGurra skrev:
Förutsatt att inte tesla stoppar in en värmepump i model3 .. :)
hm. S X och 3 har värmepump. Men det gör ju ingen skillnad på klimatiseringen mellan olika batteristorlekar.

inom VP branschen finns något som kallas DUT, det är inte riktigt kallaste dagen men typ det kallaste man kan förvänta sig där man bor. En bil behöver ju vara dimensionerad efter DUT och där har du helt rätt i att ettm indre batteri får mer stryk en ett större. Halva räckvidden på vintern är inte kul om det står Nissan i nosen på elbilen iaf, då snackar vi ensiffrigt och det är inte mycket...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Bjelke »

Henrik Torphammar skrev:
GiGurra skrev:
Förutsatt att inte tesla stoppar in en värmepump i model3 .. :)
hm. S X och 3 har värmepump. Men det gör ju ingen skillnad på klimatiseringen mellan olika batteristorlekar.

inom VP branschen finns något som kallas DUT, det är inte riktigt kallaste dagen men typ det kallaste man kan förvänta sig där man bor. En bil behöver ju vara dimensionerad efter DUT och där har du helt rätt i att ettm indre batteri får mer stryk en ett större. Halva räckvidden på vintern är inte kul om det står Nissan i nosen på elbilen iaf, då snackar vi ensiffrigt och det är inte mycket...
Vad jag vet så har S & X bara pump för kyla och inte för värme, dom kör direktverkande på värmesidan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Remuz »

Det var det jag menade med polera fram. Finns inget optimalt sätt att presentera detta eftersom det är kWh som är enheten. Hade det varit kW/h så hade det varit lika enkelt som med hastighet mot tid där derivatan blir acceleration och integralen blir sträcka...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar