Model 3s laddhastighet och förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av apkungen »

Enligt tesla själva så ska 30 min SuC med long range batteriet ge 170 miles = 275 km eller 550km/hr räckvidd.

Det fick mig tidigare att tro att model 3 inte kommer att kunna laddas med lika hög effekt som model s. Men nu har följande bild dykt upp:
FB_IMG_1511568523600.jpg


Där laddas en model 3 med 116kW eller ännu mer imponerande 460miles/hr eller 740km/hr räckvidd. Inte 550 som tesla sagt utan 740! Det enda batteri som jag sett varit uppe i 116kW är 85 o 100 batteriet och det är bara kortvarigt och inte vid denna relativt höga SoC.

En annan grej man eventuellt kan uttyda med detta är vilken förbrukning tesla model 3 har vid typical vilket kan vara intressant för att förstå hur mycket effektivare model 3 är än model s t.ex. 460 miles/hr som står i bilden ovan är mig verkligen snittet sen laddningen började, men säg för enkelhetens skull att model 3n har laddats med 116kW hela tiden, då skulle den på en timme få i 116kWh i teorin, och det motsvarar alltså 740km räckvidd - > 157Wh/km!

Imponerande låga siffror om man jämför med model s som ligger på typ 190.

Ett annat sätt att beräkna förbrukningen, som kanske inte är lika klockrent är att model 3 long range har 75kwh batteri och 310 mile räckvidd (officiellt iaf, eventuellt har den mer egentligen) och model s 75 har 260 mile räckvidd och typical på model s är nog runt 190wh/km
Model 3 typical = 260/310 * 190 = 159 Wh/km

Alltså väldigt nära de 157 jag räknade ut på ett annat sätt tidigare.

För att greppa hur snabbt det är så räknade jag lite på hur snabbt man skulle kunna köra Ystad - Haparanda. Enligt Google maps tar det just nu 17h med rådande trafik och är 1626km långt. Säg att man kommer 50 mil på en laddning o börjar med fullt, då behöver man ladda upp 1126km räckvidd. Säg att man stannar var 20e mil och att varje stopp tar 5 extra minuter for laddning = 6st stopp och 88 min laddning totalt! Alltså skulle det ta 19h att åka Ystad - Haparanda, ynka 12% längre tid!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Mickep »

Shhhyyyyshhh det här vill model s och x ägarna inte höra, de måste hela tiden säga att modell 3 batterier är mycket sämre, inte att de är jämförbara med prestandamodellerna.
Fast om man skall vara krass så är det bara en ögonblicksbild. Det behövs en tidsstudie över en längre tid för att man skall kunna bilda sig en uppfattning. Har ännu inte sett en video hur laddningen fungerar.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av iAkita »

Cirka 160 Wh / km är ändå förvånansvärt mycket tycker jag. Mer än den av så många kritiserade nya versionen av Leaf väl? Och definitivt mer än Ionic om dina tidigare uppgifter att man lätt kommer 20-25 mil med den stämmer. Är den väldigt tung Modell 3, eller varför så hög förbrukning jämfört med andra elbilar (förutom Modell S/X)?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av bylund »

Fast 160 Wh/km är typical, inte rated. Är det motsvarande du jämför med på Leafen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av mans71 »

Svårt med en ögonblicksbild. Min laddar med liknande effekt och avtar uppåt 70-ish procent så tycker inte det verkar konstigt?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Gustafsson »

Måste korrigera lite angående laddhastighet. Även mitt 70 batteri, ett av de första, laddar 116 kW initialt. Bra att veta för de som funderar på att köpa en sådan. :D Som synes bra kräm även med ca 20 % laddat- över 500 km/ tim. Sedan avtar det förstås.
FC0A801F-03A3-4658-B09F-D6E0E8E6ACAA.jpeg
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av apkungen »

iAkita skrev:
Cirka 160 Wh / km är ändå förvånansvärt mycket tycker jag. Mer än den av så många kritiserade nya versionen av Leaf väl? Och definitivt mer än Ionic om dina tidigare uppgifter att man lätt kommer 20-25 mil med den stämmer. Är den väldigt tung Modell 3, eller varför så hög förbrukning jämfört med andra elbilar (förutom Modell S/X)?
Vet inte om du kört tesla? Typical, vilket är de ska använder i sin tesla är något man enkelt kan uppnå om man bara vill, det är inte låtsas siffror på 400km som visas när man egentligen bara kommer 200. Det som troligen är runt 160 för model 3 och som är 190 för model s är som sagt typical och det uppnår man när man ligger i typ 110 eller något sådant på motorvägen, något lägre på vintern. 110 på motorvägen gör att man kommer typ 17 mil med en ioniq (159Wh/km) och 20 mil med en zoe 40 ;) (200wh/km).

Jag tror att model 3 kommer att vara i princip lika effektiv som ioniq på motorvägen, kanske något effektivare i riktigt höga hastigheter pga att den har ännu lite lägre luftmotstånd. Något som är riktigt imponerande m tanke på att ioniqen slirar mycket och lär ha klart sämre grepp än model 3. Att den väger lite mer än zoe och i3 tex kommer nog att göra sig påmind inne i stan där den nog fortfarande kommer att ligga runt 150 i förbrukning, vilket egentligen inte gör någonting då räckvidden inte är ett problem inne i stan.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av vigge50 »

Om man kollar förbrukningen hos EPA så har Ioniq 122 Highway(typ motorväg) och 150 stadskörning. Model 3 Kong rang har 120 Highway och 131 stadskörning. Så i högre hastigheter så verkar de vara lika(antagligen är Model 3 effektivare i 120+) och i stadskörning är Ioniq effektivare. Nu vet vi att Model 3 antagligen kommer vara effektivare med det mindre batterier och/eller med fyrhjulsdrift.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av iAkita »

Jag trodde typical var förbrukning vid blandad körning, inte vid konstant svensk motorvägsfart. 160 Wh / km vid 110 km/h är bra, men är det verkligen det typical visar?

Apungen, har du kört elbil under en längre period utan möjlighet att ladda på jobbet eller hemma? Jag misstänker att så inte är fallet, för under de förutsättningarna är det två saker som är viktiga: 1. Möjlighet till trefasladdning, 2. Räckvidd under de förhållanden man kör till vardags, vilket för de flesta inkluderar mer stadstrafik än motorvägar.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av per »

Lite kuriosa:
Enligt instruktionsboken tycks Model 3 ha en ”AC permanent magnet motor”, samma typ som sitter i konkurrenternas elbilar.

En ”AC permanent magnet motor” har högre verkningsgrad än den ”AC induction motor” som sitter i Model S och X och gamla Roadster, därav den lägre förbrukningen.

”AC induction motor” är den växelströmsmotor som uppfanns av Nicola Tesla.
S70D -15
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av e5m1r »

Jag ligger över 100 uppåt 123kWh på min 70 ( original 70 ) börjar krypa under 100 efter 20%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av LarsL »

Tesla uppfann bägge motorerna men hade vid den tiden inte tillgång till permanentmagneter med tillräcklig prestanda. Till dem behövs de där sällsynta jordartsmetallerna som alla tror att batteriet är uppbyggt av. Det är ju också deras stora nackdel. Men fördelen är ju ännu större i och med att de är så mycket effektivare.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Gustafsson »

De kan knappast vara ”mycket” effektivare då AC motorn redan har en verkningsgrad över 90% vad jag förstått. Det borde röra sig om några få procent.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av tehjimos »

typical visar körning i ca 90km/h på sommaren med småfälgarna, enligt min erfarenhet
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av apkungen »

tehjimos skrev:
typical visar körning i ca 90km/h på sommaren med småfälgarna, enligt min erfarenhet
Ge dig ut på motorvägen i 50km och kör med hållaren på 90 i 50km och kolla vad energianvändningen säger. Om du hamnar på 190Wh/km har du kanske en jättetidig modell som drog onormalt mycket eller så har du något fel på bilen :p.

De två model s som jag kört långa sträckor skulle jag säga drar drygt 150Wh/km på sommaren. Även björn nyland kommer fram till liknande siffror (145wh/km) i detta klipp:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av apkungen »

iAkita skrev:
Jag trodde typical var förbrukning vid blandad körning, inte vid konstant svensk motorvägsfart. 160 Wh / km vid 110 km/h är bra, men är det verkligen det typical visar?

Apungen, har du kört elbil under en längre period utan möjlighet att ladda på jobbet eller hemma? Jag misstänker att så inte är fallet, för under de förutsättningarna är det två saker som är viktiga: 1. Möjlighet till trefasladdning, 2. Räckvidd under de förhållanden man kör till vardags, vilket för de flesta inkluderar mer stadstrafik än motorvägar.
Om man skaffar en elbil idag så ser man till att fixa laddning på jobbet eller hemma. Folk säger att det är svårt men jag förstår inte hur det kan vara så svårt. Jag kunde skaffa laddning hemma i min förra lägenhet, jag kan det i min nuvarande lägenhet, jag kan det på mitt nuvarande jobb och jag kunde det på mina tidigare två jobb. Via Stockholm Parkering kan de ordna laddning åt än och även om väntetiden är rätt lång så är det absolut inte omöjligt att få parkering ganska nära där man bor, på blocket kan man hitta platser med laddning. Förutom det kan jag även ladda på klättringen, dit jag åker och stannar 4h två gånger i veckan vilket räcker till 33 mil per vecka utan trefas och utan jättesnål bil i stan vilket jag skulle klara mig på mer än väl.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av apkungen »

e5m1r skrev:
Jag ligger över 100 uppåt 123kWh på min 70 ( original 70 ) börjar krypa under 100 efter 20%
123kW? Då har det speedats upp ytterligare sen detta klipp:?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av apkungen »

tehjimos skrev:
typical visar körning i ca 90km/h på sommaren med småfälgarna, enligt min erfarenhet
Eller menar du på en x?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av blincoln »

För att återknyta till model 3 ladd-data så kolla https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2431852/ (ja, min egen post :oops: ). En ABRP-användare kör Model 3 och tillåter ABRP att spara data så vi har några få datapunkter under laddning.

Vad gäller förbrukningen så håller jag med, enligt den data som finns så är 165 kW/km vid 110 km/h inte helt orimligt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av zyax »

blincoln skrev:
För att återknyta till model 3 ladd-data så kolla https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2431852/ (ja, min egen post :oops: ). En ABRP-användare kör Model 3 och tillåter ABRP att spara data så vi har några få datapunkter under laddning.

Vad gäller förbrukningen så håller jag med, enligt den data som finns så är 165 kW/km vid 110 km/h inte helt orimligt.
Riktigt bra med riktig data. Hoppas på fler M3 som använder det så att vi får se om det som den första antyder är standard.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Verdi »

apkungen skrev:
! Det enda batteri som jag sett varit uppe i 116kW är 85 o 100 batteriet och det är bara kortvarigt och inte vid denna relativt höga SoC.

Så här ser det ut. 100-batteriet ligger kvar vid nära 120 kW under lång tid. Klart bästa batteriet.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2431852

Det är väl arean under grafen som ska vara så stor som möjlig mellan typ 10% och 80% som väl är var man oftast ligger när man laddar på SuC. 100 och 85 startar ju högst men där 100 ligger kvar högt länge så sjunker 85 snabbt. För mig ser det ut som att 90-batteriet laddar klart snabbare totalt sett och faktiskt når samma max-kW, dock vid ca 45% SOC istället för vid 10%. Frågan är om inte till och med 75-batteriet klår 85-batteriet vissa ggr. T ex så ligger 75-batteriet på 80 kW vid 60% SOC medan 85-batteriet har tappat till 60 kW vid 60%.
Verdi

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Verdi »

apkungen skrev:
iAkita skrev:
Cirka 160 Wh / km är ändå förvånansvärt mycket tycker jag. Mer än den av så många kritiserade nya versionen av Leaf väl? Och definitivt mer än Ionic om dina tidigare uppgifter att man lätt kommer 20-25 mil med den stämmer. Är den väldigt tung Modell 3, eller varför så hög förbrukning jämfört med andra elbilar (förutom Modell S/X)?
Vet inte om du kört tesla? Typical, vilket är de ska använder i sin tesla är något man enkelt kan uppnå om man bara vill, det är inte låtsas siffror på 400km som visas när man egentligen bara kommer 200. Det som troligen är runt 160 för model 3 och som är 190 för model s är som sagt typical och det uppnår man när man ligger i typ 110 eller något sådant på motorvägen, något lägre på vintern. 110 på motorvägen gör att man kommer typ 17 mil med en ioniq (159Wh/km) och 20 mil med en zoe 40 ;) (200wh/km).

Jag tror att model 3 kommer att vara i princip lika effektiv som ioniq på motorvägen, kanske något effektivare i riktigt höga hastigheter pga att den har ännu lite lägre luftmotstånd. Något som är riktigt imponerande m tanke på att ioniqen slirar mycket och lär ha klart sämre grepp än model 3. Att den väger lite mer än zoe och i3 tex kommer nog att göra sig påmind inne i stan där den nog fortfarande kommer att ligga runt 150 i förbrukning, vilket egentligen inte gör någonting då räckvidden inte är ett problem inne i stan.
Klarar den 160 på typical så är det jättebra. Det är ändå 16% snålare än Model S som redan är ganska strömlinjeformad.

Vet dock inte om Model S fixar sin typical i 110 km/h. Skulle tro man behöver komma ner mot 95 km/h för att klara det.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Det är väl arean under grafen som ska vara så stor som möjlig mellan typ 10% och 80% som väl är var man oftast ligger när man laddar på SuC.
Arean under grafen i kph räknat, inte kilowatt. Om det nu är bilkörningen som är målsättningen med laddningen och inte samla på kWh.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Det är väl arean under grafen som ska vara så stor som möjlig mellan typ 10% och 80% som väl är var man oftast ligger när man laddar på SuC.
Arean under grafen i kph räknat, inte kilowatt. Om det nu är bilkörningen som är målsättningen med laddningen och inte samla på kWh.
Målsättningen med laddningen är väl ändå att samla på sig kWh?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3s laddhastighet och förbrukning

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Det är väl arean under grafen som ska vara så stor som möjlig mellan typ 10% och 80% som väl är var man oftast ligger när man laddar på SuC.
Arean under grafen i kph räknat, inte kilowatt. Om det nu är bilkörningen som är målsättningen med laddningen och inte samla på kWh.
Målsättningen med laddningen är väl ändå att samla på sig kWh?
Det jag menar är åter igen praktiskt med testfamiljen. De samlar inte kWh de åker från A till B. En snålare bil behöver förre kWh vilket gör att den laddar snabbare i kph räknat. Kortare laddtid på samma laddeffekt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar