A 4.8 second 0–60-mph time pops on the screen
Motortrend provar Model 3
Moderator: Redaktion
Motortrend provar Model 3
http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... st-review/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Motortrend provar Model 3
den klår lastbilen?bjelkeman skrev:http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... st-review/
A 4.8 second 0–60-mph time pops on the screen
Re: Motortrend provar Model 3
Motortrend mäter alltid med 1 foot rollout så resultatet är nog som det ska (lägg till 0,2-0,3 sekunder för att få "vanliga" siffror och lika mycket till för att få 0-100 km/h).
Re: Motortrend provar Model 3
"Under 6 seconds".Jerker skrev:Vad var det utlovade med den här modellen? 5,3?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Motortrend provar Model 3
och sen kan Tesla sänka den tiden när behovet uppstårFeddan skrev:"Under 6 seconds".Jerker skrev:Vad var det utlovade med den här modellen? 5,3?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Motortrend provar Model 3
Lite intressant när testerna ska fylla i sina standardtabeller som gäller för alla bilar:
RECOMMENDED FUEL 110-volt, 220-volt electricity
RECOMMENDED FUEL 110-volt, 220-volt electricity
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Motortrend provar Model 3
Jag noterade också det.Svenssons skrev:Lite intressant när testerna ska fylla i sina standardtabeller som gäller för alla bilar:
RECOMMENDED FUEL 110-volt, 220-volt electricity
Men är det inte bättre med 400V DC?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Motortrend provar Model 3
Ja, det var vid eventet 2016. Men när den började levereras i somras sa han väl att 50 kWh-modellen skulle göra det på 5,9 och 75 kWh på 5,3.Feddan skrev:"Under 6 seconds".Jerker skrev:Vad var det utlovade med den här modellen? 5,3?
Re: Motortrend provar Model 3
Ganska ointressant med 0-100. (om man inte har pervers böjelse för rödljus drafting) iallafall för en vardagsbil. den duger (pigga fossilbilar har de siffrorna). om den gör det på 0.7 sekunder eller 7 sekunder är då ganska poänglöst. det är inte 50 sekunder vi pratar om.
Det intressanta är hur långt den rullar på en laddning och hur driftsäker den är. (dvs hur ofta man måste ha bilen på verkstan/service) och beteende under olika klimat som ex vinter.
ser fram till första svenska långtidstestet.
men varför har INGEN ännu demonstrerat hur betalningen vid SuC går till?
Det intressanta är hur långt den rullar på en laddning och hur driftsäker den är. (dvs hur ofta man måste ha bilen på verkstan/service) och beteende under olika klimat som ex vinter.
ser fram till första svenska långtidstestet.
men varför har INGEN ännu demonstrerat hur betalningen vid SuC går till?
Re: Motortrend provar Model 3
Det finns väl rapporter om det? Bör ju inte skilja sig från Model S/X. Vid själva SuC blir det ingen betalning men betalning sker mot ditt registrerade kontokort. Så som det borde fungera på alla laddare i framtiden och inte enbart för Teslas laddare. Kör fram till laddaren, koppla in den och laddaren kommer automatiskt registrera vad det är för bil och ifall bilen är registrerad så kommer betalning ske automatiskt.Mickep skrev:
men varför har INGEN ännu demonstrerat hur betalningen vid SuC går till?
Har du inte registrerat något kontokort på din MyTesla-sida så kommer du få betala vid besök hos Service Center och i slutändan antagligen få en faktura ifall du har större belopp, inget registrerat kort och inte besöker Service Center på något år eller mer skulle jag gissa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Motortrend provar Model 3
Även om jag älskar att vara snabb ur startblocken så är 0-100 ändå relevant ur andra sammanhang. Det vittnar även om hur lätt det går att köra om t.ex.Mickep skrev:Ganska ointressant med 0-100
Tycker dessutom att 0-100 är ett bra mått när man pratar med bilägare med sämre drivlina då hästkrafter sällan funkar.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Motortrend provar Model 3
Svårt att jämföra elhästar mot fossilhästar dock. En elhäst svarar på kommando mycket snabbare och man får dessutom hela hästens kraft direkt. Däremot blir en elhäst tröttare i höga hastigheter.chpaulin skrev:Även om jag älskar att vara snabb ur startblocken så är 0-100 ändå relevant ur andra sammanhang. Det vittnar även om hur lätt det går att köra om t.ex.Mickep skrev:Ganska ointressant med 0-100
Tycker dessutom att 0-100 är ett bra mått när man pratar med bilägare med sämre drivlina då hästkrafter sällan funkar.
Jag hamnade bakom en M550d på väg till jobbet och funderade på vilken bil som egentligen är snabbast. Och varför. Under motorvägsfart är nog min 90d snabbare men över motorvägsfart så tror jag att min är långsammare. Men då är frågan. När behöver man snabb acceleration i de hastigheterna? Kör man på motorväg har man oftast gott om tid att accelerera.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Motortrend provar Model 3
Kan inte hålla med dig mindre...Mickep skrev:Ganska ointressant med 0-100. (om man inte har pervers böjelse för rödljus drafting) iallafall för en vardagsbil. den duger (pigga fossilbilar har de siffrorna). om den gör det på 0.7 sekunder eller 7 sekunder är då ganska poänglöst. det är inte 50 sekunder vi pratar om.
Tiden 0-100 säger väldigt mycket om hur bilen är att köra i just de hastigheterna. Med så många vägar med mötestrafik som vi har i Sverige är accelerationsförmågan i de lägre farterna avgörande för hur säker en omkörning kan göras. En trött bil går många gånger inte att köra om med på ett säkert sätt. Det handlar inte om en pervers böjelse.
Det som är ganska ointressant är om toppfarten är 200 eller 300. Eller hur lång accelerationstiden är från 100 till 200 osv. Det är farter som inte används till vardags.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Motortrend provar Model 3
Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.Mickep skrev:Ganska ointressant med 0-100. (om man inte har pervers böjelse för rödljus drafting) iallafall för en vardagsbil. den duger (pigga fossilbilar har de siffrorna). om den gör det på 0.7 sekunder eller 7 sekunder är då ganska poänglöst. det är inte 50 sekunder vi pratar om.
Det intressanta är hur långt den rullar på en laddning och hur driftsäker den är. (dvs hur ofta man måste ha bilen på verkstan/service) och beteende under olika klimat som ex vinter.
ser fram till första svenska långtidstestet.
Men personligen håller jag helt med dig. Jag är inte heller intresserad av accelerationstider under 7-8 sekunder. Där nånstans går min gräns. Min Zoe gör det på 14 sekunder, och det är tillräckligt med tanke på det bättre vridmomentet som gör bilen både roligare och säkrare att köra.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Motortrend provar Model 3
Lastkapaciteten verkar udda. 17 kubikfot i BMW? Eller räknade de Model 3 utan frunk?
Accelerationen verkar vara med one foot rollout, kolla grafen vid noll:
Accelerationen verkar vara med one foot rollout, kolla grafen vid noll:
Re: Motortrend provar Model 3
Hur funkar betalning för de som inte har det inkluderat med model S idag?Mickep skrev:Ganska ointressant med 0-100. (om man inte har pervers böjelse för rödljus drafting) iallafall för en vardagsbil. den duger (pigga fossilbilar har de siffrorna). om den gör det på 0.7 sekunder eller 7 sekunder är då ganska poänglöst. det är inte 50 sekunder vi pratar om.
Det intressanta är hur långt den rullar på en laddning och hur driftsäker den är. (dvs hur ofta man måste ha bilen på verkstan/service) och beteende under olika klimat som ex vinter.
ser fram till första svenska långtidstestet.
men varför har INGEN ännu demonstrerat hur betalningen vid SuC går till?
Får man inte bara en faktura på posten av Tesla i efterhand?
Re: Motortrend provar Model 3
Men snälla du det finns inte en ända fossilare i samma klass som elbilar. Om du menar prisklass så ok så kan man jämföra men då är nästan alla fossilare snabbare en elbilar i samma klass .(Clio-Zoe för samma pengar)Jerker skrev:
Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.
Men personligen håller jag helt med dig. Jag är inte heller intresserad av accelerationstider under 7-8 sekunder. Där nånstans går min gräns. Min Zoe gör det på 14 sekunder, och det är tillräckligt med tanke på det bättre vridmomentet som gör bilen både roligare och säkrare att köra.
Tycker man ska sluta jämföra elbilar och fossilare . Elbilar har sina fina sidor och behöver inte jämföras med något .
Re: Motortrend provar Model 3
Men du vet lika bra som jag att det inte går att prata med petrolheads och få dem att förstå fördelar med elbilar. Det enda som gäller är kalla fakta vad gäller prestanda. Det är det jag syftar på.nek0 skrev:Men snälla du det finns inte en ända fossilare i samma klass som elbilar. Om du menar prisklass så ok så kan man jämföra men då är nästan alla fossilare snabbare en elbilar i samma klass .(Clio-Zoe för samma pengar)Jerker skrev:
Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.
Men personligen håller jag helt med dig. Jag är inte heller intresserad av accelerationstider under 7-8 sekunder. Där nånstans går min gräns. Min Zoe gör det på 14 sekunder, och det är tillräckligt med tanke på det bättre vridmomentet som gör bilen både roligare och säkrare att köra.
Tycker man ska sluta jämföra elbilar och fossilare . Elbilar har sina fina sidor och behöver inte jämföras med något .
Re: Motortrend provar Model 3
Men du vet lika bra som jag att det inte går att prata med petrolheads och få dem att förstå fördelar med elbilar. Det enda som gäller är kalla fakta vad gäller prestanda. Det är det jag syftar på.[/quote]Jerker skrev:Men snälla du det finns inte en ända fossilare i samma klass som elbilar. Om du menar prisklass så ok så kan man jämföra men då är nästan alla fossilare snabbare en elbilar i samma klass .(Clio-Zoe för samma pengar)nek0 skrev:
Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.
Men personligen håller jag helt med dig. Jag är inte heller intresserad av accelerationstider under 7-8 sekunder. Där nånstans går min gräns. Min Zoe gör det på 14 sekunder, och det är tillräckligt med tanke på det bättre vridmomentet som gör bilen både roligare och säkrare att köra.
Tycker man ska sluta jämföra elbilar och fossilare . Elbilar har sina fina sidor och behöver inte jämföras med något .
Jo jag vet det men det måste finnas andra vägar. Jag är inte ett dugg intresserad av 0-100 på 2 sec och tror att det är många fler som tänker som jag.
Jag har ingen elbil men precis som här på forumet har jag på jobbet folk som har sina förutfattade meningar och inte lyssnar på argument. Här försöker jag prata med argumenten för ibland är det överdrivet positivt och ibland rena påhitt. Man köper inte förtroendet med lögner och påhitt. På jobbet är det flera hundra ingenjörer och bara en elbil (en Leaf) När jag pratar om elbilar säger de flesta att jag drömmer och att det inte finns , det kommer om 20 år .....
Tycker man ska ta det lugnt och ett steg åt gången
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Motortrend provar Model 3
Det är exakt samma hästkrafter. Det handlar bara om olika effektregister och olika prioriteringar. En elmotor går att överlasta enormt kortare stunder medan du måste släpa runt på hela din V12:a hela tiden om du skall kunna åka fort 0-100. Som synes på Roadster 2 så kommer "elhästarna" till sin rätt även i högre farter om man nu prioriterar det registret framför lågt pris tex.Verdi skrev:Svårt att jämföra elhästar mot fossilhästar dock. En elhäst svarar på kommando mycket snabbare och man får dessutom hela hästens kraft direkt. Däremot blir en elhäst tröttare i höga hastigheter.
Jag hamnade bakom en M550d på väg till jobbet och funderade på vilken bil som egentligen är snabbast. Och varför. Under motorvägsfart är nog min 90d snabbare men över motorvägsfart så tror jag att min är långsammare. Men då är frågan. När behöver man snabb acceleration i de hastigheterna? Kör man på motorväg har man oftast gott om tid att accelerera.
Förbrukning, räckvidd och acceleration är ju mer intressanta mått än hästkrafter.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Motortrend provar Model 3
[/quote]nek0 skrev:Snälla, klipp inte i citaten utan att kolla att det blev rätt (klicka "Förhandsgranska"). Det blir svårläsligt och det riskerar att det ser ut som man sagt saker man aldrig sagt
Jag håller med!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Motortrend provar Model 3
[/quote]bylund skrev:Fy vad jag är jobbig och tokig.Har aldrig haft vettig svar på nek0-s inlägg. Kommenterar nek0-s inlägg bara för att jag inte gillar honom .
Jag håller med!
Re: Motortrend provar Model 3
Ja det är klart att det är samma hästar på sätt och vis. Men i en fossilbil ligger du sällan på maxeffekt. Så även om motorn är specad till 200 hästar så är det väldigt sällan du plockar ut det. Det ger elbilar en stor fördel vid vardagskörning.Henrik Torphammar skrev:Det är exakt samma hästkrafter. Det handlar bara om olika effektregister och olika prioriteringar. En elmotor går att överlasta enormt kortare stunder medan du måste släpa runt på hela din V12:a hela tiden om du skall kunna åka fort 0-100. Som synes på Roadster 2 så kommer "elhästarna" till sin rätt även i högre farter om man nu prioriterar det registret framför lågt pris tex.Verdi skrev:Svårt att jämföra elhästar mot fossilhästar dock. En elhäst svarar på kommando mycket snabbare och man får dessutom hela hästens kraft direkt. Däremot blir en elhäst tröttare i höga hastigheter.
Jag hamnade bakom en M550d på väg till jobbet och funderade på vilken bil som egentligen är snabbast. Och varför. Under motorvägsfart är nog min 90d snabbare men över motorvägsfart så tror jag att min är långsammare. Men då är frågan. När behöver man snabb acceleration i de hastigheterna? Kör man på motorväg har man oftast gott om tid att accelerera.
Förbrukning, räckvidd och acceleration är ju mer intressanta mått än hästkrafter.
Däremot så har elmotorn en stor nackdel vid höga farter och högt effektuttag över tid.
Det jag försöker säga är att 0-100 på en elbil inte kan jämföras med 0-100 på en bensinbil då det är så olika karaktär och styrkor. Vore bättre om de kunde speca t ex 80-120 km/h och liknande. En omkörning typ. Skulle säga mer. Speciellt P-modellerna verkar ha missvisande 0-100 tider. Att de har ett jäkla ryck i början men sen inte är så mycket snabbare än icke P i högre farter.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Motortrend provar Model 3
nek0 skrev:bylund skrev:Fy vad jag är jobbig och tokig.Har aldrig haft vettig svar på nek0-s inlägg. Kommenterar nek0-s inlägg bara för att jag inte gillar honom .
nek0, du fattar inte bylunds klockrena ironi. Istället angriper du som vanligt.
Dina inlägg blir ofta helt obegripliga och osmanhängande när du klippt i dem. Vill du inte ständigt bli missförstådd så använd dig av bylunds vänliga råd.
Model Y P
Model S P
Model S P