Motortrend provar Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Motortrend provar Model 3

Inlägg av iAkita »

Henrik Torphammar skrev:
Ibland undrar man om du är på riktigt. Du måste banka in i skallen att varvtalet gånger vridmomentet är effekten.
Det finns ingen anledning att bli frustrerad, raljerande och oartig bara för att du inte förstår. Jag har följt Bylunds exempel och svarat i denna tråd:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57#p214657
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Motortrend provar Model 3

Inlägg av iAkita »

Verdi skrev:
Antingen är du ett geni som ligger högt över min kapacitet eller en dåre. :)
Får man välja? I så fall tar jag det första alternativet!
Verdi skrev:
Nåja. Om något så är det väl vridmomentet på hjulen som spelar roll? Om du nu har rätt alltså. Och vridmomentet på hjulet har precis ingenting med vridmomentet från motorn att göra.
Vid en given fast utväxling är vridmomentet vid hjulen direkt propertionellt mot motorns vridmoment.
Verdi skrev:
ps. Var skrev jag att elmotorn skapar energi? Sluta beslå mig med simpla felaktigheter för att misskreditera mig.
Du skrev såhär:
Verdi skrev:
För att en bil med massan m ska nå hastigheten v behövs alltså en viss energi tillföras. Detta sker genom motorn som ju är kraftkällan i en bil.
Jag ville bara belysa att i en elbil så är det batteriet som begränsar effekten, inte motorn, medan det är motorn i sig som begränsar effekten i en fossilbil. Det var inte meningen att miskreditera dig, jag ber om ustäkt om det uppfattades så.

I övrigt fortsätter jag diskussionen i denna tråd där den hör hemma:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57#p214657
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Motortrend provar Model 3

Inlägg av iAkita »

Niklas Z skrev:
Och min lag säger att medeleffekten dividerat med massan är en mycket bättre prediktor för bilars prestanda än medelvridmoment dividerat med massan. Dock måste vi betrakta intervall där inte andra saker är begränsande, som t ex däckgrepp vid låga farter.
Fast vi diskuterar ju acceleration, inte prestanda som är en högst subjektiv term och kan variera beroende på syfte. I övrigt får du nöja dig med mitt svar till Henrik här (och eventuellt även fortsätta diskussionen där): http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57#p214657
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Motortrend provar Model 3

Inlägg av Niklas Z »

Jag avsåg acceleration, som är en central del av prestandan hos en bil. Men jag skriver inte mer i denna tråd.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Motortrend provar Model 3

Inlägg av Seregon »

Kan inte någon snälla ta och stänga den här tråden nu? Varje gång jag går till Model 3-tråden tror jag att det har skrivits något vettigt och kanske något nytt, men det är bara samma människor som bråkar om något helt orelaterat till Model 3.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Motortrend provar Model 3

Inlägg av Guldis-54 »

Seregon skrev:
Kan inte någon snälla ta och stänga den här tråden nu? Varje gång jag går till Model 3-tråden tror jag att det har skrivits något vettigt och kanske något nytt, men det är bara samma människor som bråkar om något helt orelaterat till Model 3.
+1
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Motortrend provar Model 3

Inlägg av Feddan »

Vi behöver inte stänga tråden men när det bara är två som pratar med varandra så kan de ta det via PM istället.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Motortrend provar Model 3

Inlägg av bylund »

Diskussionen har ju faktiskt flyttat över i rätt tråd nu. Så nu kan vi sluta diskutera diskussionen i denna tråd :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Motortrend provar Model 3

Inlägg av lator »

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar