Ibland undrar man om du är på riktigt. Du måste banka in i skallen att varvtalet gånger vridmomentet är effekten.
Det finns ingen anledning att bli frustrerad, raljerande och oartig bara för att du inte förstår. Jag har följt Bylunds exempel och svarat i denna tråd:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Antingen är du ett geni som ligger högt över min kapacitet eller en dåre.
Får man välja? I så fall tar jag det första alternativet!
Verdi skrev:
Nåja. Om något så är det väl vridmomentet på hjulen som spelar roll? Om du nu har rätt alltså. Och vridmomentet på hjulet har precis ingenting med vridmomentet från motorn att göra.
Vid en given fast utväxling är vridmomentet vid hjulen direkt propertionellt mot motorns vridmoment.
Verdi skrev:
ps. Var skrev jag att elmotorn skapar energi? Sluta beslå mig med simpla felaktigheter för att misskreditera mig.
Du skrev såhär:
Verdi skrev:
För att en bil med massan m ska nå hastigheten v behövs alltså en viss energi tillföras. Detta sker genom motorn som ju är kraftkällan i en bil.
Jag ville bara belysa att i en elbil så är det batteriet som begränsar effekten, inte motorn, medan det är motorn i sig som begränsar effekten i en fossilbil. Det var inte meningen att miskreditera dig, jag ber om ustäkt om det uppfattades så.
I övrigt fortsätter jag diskussionen i denna tråd där den hör hemma:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Och min lag säger att medeleffekten dividerat med massan är en mycket bättre prediktor för bilars prestanda än medelvridmoment dividerat med massan. Dock måste vi betrakta intervall där inte andra saker är begränsande, som t ex däckgrepp vid låga farter.
Fast vi diskuterar ju acceleration, inte prestanda som är en högst subjektiv term och kan variera beroende på syfte. I övrigt får du nöja dig med mitt svar till Henrik här (och eventuellt även fortsätta diskussionen där): http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57#p214657
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kan inte någon snälla ta och stänga den här tråden nu? Varje gång jag går till Model 3-tråden tror jag att det har skrivits något vettigt och kanske något nytt, men det är bara samma människor som bråkar om något helt orelaterat till Model 3.
Kan inte någon snälla ta och stänga den här tråden nu? Varje gång jag går till Model 3-tråden tror jag att det har skrivits något vettigt och kanske något nytt, men det är bara samma människor som bråkar om något helt orelaterat till Model 3.