Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Kulingen »

Första testet i USA: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån:
Någon som är förvånad?

http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ ... ocid=ientp
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Verdi

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Verdi »

Oroande ändå att en 3-serie sedan har bättre utrymmen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av LarsL »

Ja, hur stor är egentligen Model 3? Spänningen är olidlig.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av vigge50 »

Här är en lång tråd redan om Motor Trends test även om den har gått in på andra ämnen.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=10709
Verdi

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Är det fler än jag som tröttnat på dessa kommentarer:
278BDAC4-5CD6-438F-ACB4-A4A4C73911E0.jpeg
Hela tiden dessa ”Vänta ni bara NÄR, eller KOMMER, eller SKA...”
Om OM inte fanns.
Man refererar hela tiden till vad som kanske, eventuellt ska komma om 5 år och jämför det med en produkt som är tillgänglig idag. Ungefär som att jämföra Samsungs/Apples nuvarande telefon med det konkurenten eventuellt släpper om 5 år. Tröttsamt.

För mig är det en väldigt relevant fråga. Vad händer med Tesla när det kommer konkurrenter som kan erbjuda liknande drivlinor? Det är inte så många år bort nu trots allt.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av StefL »

Detta var ju egentligen inget mer än ett inte ens heltäckande referat av Motortrends artikel. Men självklart läser man alltjämt varje uns av information som dyker upp i hopp om att få veta något nytt... :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

För mig är det en väldigt relevant fråga. Vad händer med Tesla när det kommer konkurrenter som kan erbjuda liknande drivlinor? Det är inte så många år bort nu trots allt.
Tesla kommer då att utsättas för konkurrens, bristerna på bilarna kommer att bli tydligare och Tesla kommer kanske bli tvingade till att skärpa sig mer vad gäller kvalité och kanske behöva börja med reklam. Det är några år kvar innan andra tillverkare verkar ha något alls att konkurrera med och Tesla verkar vara snabbare på utveckling än de gamla drakarna. Se bara på Tesla Roadster Mk2 och Tesla Semi, med Tesla Semi så vidgas marknaden för Tesla. Tesla blir och allt mindre en personbilstillverkare och är redan idag väldigt dominant på laddinfrastruktur och energilösningar med solceller och batteribackup. Dessa bitar lär ju bara bli större när konkurrenterna kommer med sina elbilar och Tesla kommer på detta sätt gynnas av att konkurrenterna kommer.

När kommer BMWs helt eldrivna 3-serie? Är det 2020 och att den kommer ha en räckvidd på 400 km? Känns som lite lite och mycket sent.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

För mig är det en väldigt relevant fråga. Vad händer med Tesla när det kommer konkurrenter som kan erbjuda liknande drivlinor? Det är inte så många år bort nu trots allt.
Tesla kommer då att utsättas för konkurrens, bristerna på bilarna kommer att bli tydligare och Tesla kommer kanske bli tvingade till att skärpa sig mer vad gäller kvalité och kanske behöva börja med reklam. Det är några år kvar innan andra tillverkare verkar ha något alls att konkurrera med och Tesla verkar vara snabbare på utveckling än de gamla drakarna. Se bara på Tesla Roadster Mk2 och Tesla Semi, med Tesla Semi så vidgas marknaden för Tesla. Tesla blir och allt mindre en personbilstillverkare och är redan idag väldigt dominant på laddinfrastruktur och energilösningar med solceller och batteribackup. Dessa bitar lär ju bara bli större när konkurrenterna kommer med sina elbilar och Tesla kommer på detta sätt gynnas av att konkurrenterna kommer.

När kommer BMWs helt eldrivna 3-serie? Är det 2020 och att den kommer ha en räckvidd på 400 km? Känns som lite lite och mycket sent.

400 km är väl ok om det är verkliga km och inte NEDC? Det är väl ungefär så långt som jag kan köra med min 90D.

Vet inte när nya 3-serien kommer. Den första helt eldrivna standardbilen ska väl vara X3:an? Men det är ju tuffare att nå lång räckvidd med en hög SUV.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
400 km är väl ok om det är verkliga km och inte NEDC? Det är väl ungefär så långt som jag kan köra med min 90D.

Vet inte när nya 3-serien kommer. Den första helt eldrivna standardbilen ska väl vara X3:an? Men det är ju tuffare att nå lång räckvidd med en hög SUV.
400 km i 90 km/h är helt OK idag. Frågan är om det är det om 2-3 år? Sedan misstänker jag att det är enligt NEDC men man kan alltid hoppas. Största problemet som jag ser det är dock att det alltid ligger 1-2 eller fler år bort med leveranserna av helt eldrivna bilar. BMW är inte ensamma om detta. Skulle de idag leverera en 3-serie bil som bara gjorde 25 mil riktiga mil och kunde laddas vid 150 kW CCS så vore detta helt OK enligt mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
400 km är väl ok om det är verkliga km och inte NEDC? Det är väl ungefär så långt som jag kan köra med min 90D.

Vet inte när nya 3-serien kommer. Den första helt eldrivna standardbilen ska väl vara X3:an? Men det är ju tuffare att nå lång räckvidd med en hög SUV.
400 km i 90 km/h är helt OK idag. Frågan är om det är det om 2-3 år? Sedan misstänker jag att det är enligt NEDC men man kan alltid hoppas. Största problemet som jag ser det är dock att det alltid ligger 1-2 eller fler år bort med leveranserna av helt eldrivna bilar. BMW är inte ensamma om detta. Skulle de idag leverera en 3-serie bil som bara gjorde 25 mil riktiga mil och kunde laddas vid 150 kW CCS så vore detta helt OK enligt mig.
Fast kommer räckvidden att öka så mycket då? Pratar vi inte väldigt ofta om att det fungerar så bra idag? Är det bara skitsnack och vi egentligen vill ha 200 mils räckvidd och kunna köra 200 km/h genom Tyskland som Gustav Träff hävdade var ett måste? ;)

Model 3 har väl inte så mycket mer i räckvidd? Har sagt det förr. Jättebatterier är en nackdel. Inte en fördel. Iaf så länge de inte får ner vikten, kostnaden och miljöpåverkan.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
400 km är väl ok om det är verkliga km och inte NEDC? Det är väl ungefär så långt som jag kan köra med min 90D.

Vet inte när nya 3-serien kommer. Den första helt eldrivna standardbilen ska väl vara X3:an? Men det är ju tuffare att nå lång räckvidd med en hög SUV.
400 km i 90 km/h är helt OK idag. Frågan är om det är det om 2-3 år? Sedan misstänker jag att det är enligt NEDC men man kan alltid hoppas. Största problemet som jag ser det är dock att det alltid ligger 1-2 eller fler år bort med leveranserna av helt eldrivna bilar. BMW är inte ensamma om detta. Skulle de idag leverera en 3-serie bil som bara gjorde 25 mil riktiga mil och kunde laddas vid 150 kW CCS så vore detta helt OK enligt mig.
Fast kommer räckvidden att öka så mycket då? Pratar vi inte väldigt ofta om att det fungerar så bra idag? Är det bara skitsnack och vi egentligen vill ha 200 mils räckvidd och kunna köra 200 km/h genom Tyskland som Gustav Träff hävdade var ett måste? ;)

Model 3 har väl inte så mycket mer i räckvidd? Har sagt det förr. Jättebatterier är en nackdel. Inte en fördel. Iaf så länge de inte får ner vikten, kostnaden och miljöpåverkan.
Model 3 lär väl få 500 km eller kanske lite mer enligt NEDC. Min bil kan köras ca 350 km i 70 km/h med 22". Det är på gränsen idag när jag ska till vissa platser som inte har laddare. Det går alltid att lösa men runt 50 mil i 90 km/h är fullt tillräckligt. Visserligen byggs laddnätverk ut med rätt hög fart så behovet minskar. Skulle dock kunna vara bra att köra 2 timmar i 90 km/h till en plats och sedan kunna köra tillbaka, det funkar idag endast om det finns laddare dit jag ska.

Grundproblemet ser jag dock som att elbilarna från de större tillverkarna varje år ligger ett par år bort. Det har ju varit så i några år nu men nästa år kanske är då proppen försvinner och modellerna börjar komma?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av chaffis75 »

Jag vet inte varför de pratas om att man vill ha mer range om några år. Jag ser inte att mitt kör mönster kommer förändras om några år. Jag har sagt att jag ska klara köra till ledigt till stugan sommar som vinter dvs jag behöver en praktiskt range på knappt 30 mil och de är en sådan bil jag ser behov av inte mer...
Om de i framtiden kommer bilar med mer range så är de väl praktiskt men säg att de kostar $9000 extra så är jag inte intresserad då de kommer vara så sällan jag får nytta av detta.

Denna verklighet jag målar upp ovan bygger såklart på att de finns ett "supercharger" nät till den bilen jag äger ja gärna ännu tätare nät än de vi känner till idag.

Sedan ska man nog inte underskatta våra gamla fossil tillverkare... de är duktiga på att bygga bilar men de har absolut mycket att lära vad de gäller batteri teknik och el drivlina, ja vi får se vad som är bäst om säg 6-7 år då de kanske är dags att byta min fiktiva modell 3, vad köper man då... Tesla, BMW, VW, Volvo eller kanske något nytt bilmärke som vi inte ser i Sverige idag? Ja till bilen efter modell 3 räknar jag med att mycket har hänt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
400 km är väl ok om det är verkliga km och inte NEDC? Det är väl ungefär så långt som jag kan köra med min 90D.

Vet inte när nya 3-serien kommer. Den första helt eldrivna standardbilen ska väl vara X3:an? Men det är ju tuffare att nå lång räckvidd med en hög SUV.
400 km i 90 km/h är helt OK idag. Frågan är om det är det om 2-3 år? Sedan misstänker jag att det är enligt NEDC men man kan alltid hoppas. Största problemet som jag ser det är dock att det alltid ligger 1-2 eller fler år bort med leveranserna av helt eldrivna bilar. BMW är inte ensamma om detta. Skulle de idag leverera en 3-serie bil som bara gjorde 25 mil riktiga mil och kunde laddas vid 150 kW CCS så vore detta helt OK enligt mig.
Fast kommer räckvidden att öka så mycket då? Pratar vi inte väldigt ofta om att det fungerar så bra idag? Är det bara skitsnack och vi egentligen vill ha 200 mils räckvidd och kunna köra 200 km/h genom Tyskland som Gustav Träff hävdade var ett måste? ;)

Model 3 har väl inte så mycket mer i räckvidd? Har sagt det förr. Jättebatterier är en nackdel. Inte en fördel. Iaf så länge de inte får ner vikten, kostnaden och miljöpåverkan.
Model 3 lär väl få 500 km eller kanske lite mer enligt NEDC. Min bil kan köras ca 350 km i 70 km/h med 22". Det är på gränsen idag när jag ska till vissa platser som inte har laddare. Det går alltid att lösa men runt 50 mil i 90 km/h är fullt tillräckligt. Visserligen byggs laddnätverk ut med rätt hög fart så behovet minskar. Skulle dock kunna vara bra att köra 2 timmar i 90 km/h till en plats och sedan kunna köra tillbaka, det funkar idag endast om det finns laddare dit jag ska.

Grundproblemet ser jag dock som att elbilarna från de större tillverkarna varje år ligger ett par år bort. Det har ju varit så i några år nu men nästa år kanske är då proppen försvinner och modellerna börjar komma?
Jo fast 500 km NEDC är ju ungefär 400 km i verkligheten. :)

Fast vi har alla väldigt olika behov av räckvidd. Vissa behöver mer och vissa skulle klara sig med mycket mindre. Och så beror det på hur SuC passar in i ens vanligaste rutter.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Jo fast 500 km NEDC är ju ungefär 400 km i verkligheten. :)

Fast vi har alla väldigt olika behov av räckvidd. Vissa behöver mer och vissa skulle klara sig med mycket mindre. Och så beror det på hur SuC passar in i ens vanligaste rutter.
Sant men jag är rädd att det är NEDC som BMW snackar om när de säger 400 km vilket blir 300 km i verkligheten vilket jag har på min bil idag.

För mig så är 30 mil inte tillräckligt utan lite bekymmer men det är klart att det kommer underlättas i framtiden och det behöver inte alls vara med hjälp av Superchargers. Tycker det är viktigare att det finns laddmöjlighet överallt där folk brukar parkera sina bilar så att laddningen sker när man gör annat när man kör 2-3 timmar till en plats, är där ett tag och sedan ska tillbaka.

Körde Kalmar-Vetlanda tur och retur för ett tag sedan. Denna resa som är på under 28 mil klarar jag inte efter att först ha kört till jobbet. Eftersom kommunens laddare vid missionskyrkan var ur funktion fick jag sköta laddningen efter seminariet i Vetlanda. Hade fungerande laddare funnits när jag parkerade bilen eller vid mitt jobb så hade räckvidden varit tillräcklig.

Körde Gdansk-Warszawa i våras. Detta är omöjligt utan laddning med min bil och hastighet över 60 km/h. Då fanns inte en endaste elbilsladdare längs vägen vilket komplicerade resan. Idag finns flera snabbladdare däremellan och det lär inte vara något äventyr längre ens med min bil.

Med 50 mils räckvidd i 90 km/h är nog i princip samtliga bekymmer gällande räckvidd borta redan idag. 100 mil är ju bara överdrivet och största fördelen är nog att man kan ladda snabbare men vikten gör ju att alla vägegenskaper (start, stopp och kurvtagning t.ex.) blir sämre.

Frågan är när de större biltillverkarna börjar sälja en bil som kan köra 40-50 mil i 90 km/h? Blir Audi först med detta nästa år? (Bolt räknar jag inte som en bil som GM säljer...)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av LarsL »

Vänta bara tills Nokia kommer med en smarttelefon! Då ska ni få se på riktigt tangentbord och ett glas som inte går sönder hela tiden... ni ska få se.

Edit: Ajdå fel forum och fel decennium. :roll:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Vänta bara tills Nokia kommer med en smarttelefon! Då ska ni få se på riktigt tangentbord och ett glas som inte går sönder hela tiden... ni ska få se.

Edit: Ajdå fel forum och fel decennium. :roll:
Haha! Det komiska - eller tragiska - är att deras svar på Ajfånen var en alldeles utmärkt telefon med ett utfällbart fysiskt tangentbord. Faktiskt långt bättre i de flesta avseenden än andra smarta telefoner på den tiden, men den kom försent. Jag hade en sån och sörjer fortfarande att laddporten på den gick sönder och därför inte gick att använda efter 3-4 år.
Nokia_N900.JPG
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Vänta bara tills Nokia kommer med en smarttelefon! Då ska ni få se på riktigt tangentbord och ett glas som inte går sönder hela tiden... ni ska få se.

Edit: Ajdå fel forum och fel decennium. :roll:
Haha! Det komiska - eller tragiska - är att deras svar på Ajfånen var en alldeles utmärkt telefon med ett utfällbart fysiskt tangentbord. Faktiskt långt bättre i de flesta avseenden än andra smarta telefoner på den tiden, men den kom försent. Jag hade en sån och sörjer fortfarande att laddporten på den gick sönder och därför inte gick att använda efter 3-4 år.
Nokia_N900.JPG
Åh, en n900, den har jag kvar än. Men används inte.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Breeze »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Vänta bara tills Nokia kommer med en smarttelefon! Då ska ni få se på riktigt tangentbord och ett glas som inte går sönder hela tiden... ni ska få se.

Edit: Ajdå fel forum och fel decennium. :roll:
Haha! Det komiska - eller tragiska - är att deras svar på Ajfånen var en alldeles utmärkt telefon med ett utfällbart fysiskt tangentbord. Faktiskt långt bättre i de flesta avseenden än andra smarta telefoner på den tiden, men den kom försent. Jag hade en sån och sörjer fortfarande att laddporten på den gick sönder och därför inte gick att använda efter 3-4 år.

Hehe, jag har den som daglig mobil fortfarande =) funkar perfekt =)
Nokia_N900.JPG
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Vänta bara tills Nokia kommer med en smarttelefon! Då ska ni få se på riktigt tangentbord och ett glas som inte går sönder hela tiden... ni ska få se.

Edit: Ajdå fel forum och fel decennium. :roll:
Nu var de ju inte alla telefontillverkar som föll på samma sätt som Nokia men visst jag håller med risken är att någon faller vilket diskuterats i andra trådar här... men titta på Samsung som uppenbarligen klarade omställningen bra... Sony, inte lika bra men de lever... däremot HTC som var tidigt ute med smartphones går lite sådär... Ja bara framtiden kan utvisa hur bil marknaden kommer förändras för den kommer förändras de är jag övertygad om men alla biltillverkare kommer ha utmaningar både nya som gamla...

För att kommentera Tesla specifikt så ja de ligger bra till idag men om nu faktiskt de traditionelle tillverkarna kommer med bilar med säg runt 30 mils range och laddnätverken byggs upp så tror jag ändå Tesla får en utmaning, jag menar de är inte som idag när de faktiskt (knappt) inte finns något annat val i praktiken för en första bil...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Legato »

Walker skrev:
LarsL skrev:
Vänta bara tills Nokia kommer med en smarttelefon! Då ska ni få se på riktigt tangentbord och ett glas som inte går sönder hela tiden... ni ska få se.

Edit: Ajdå fel forum och fel decennium. :roll:
Nokia? :roll:
Gör inte de gummistövlar? :lol:
Lite så kände jag också, men produkt/pris-mässigt är de tillbaka på allvar. Nya Nokia 8 är riktigt bra, dessutom förtjänar de credd för att vara första(?) mobiltillverkaren som tar hänsyn till batteriets livslängd och har små kopparrör i telefonen för kylning av batteriet :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Nu var de ju inte alla telefontillverkar som föll på samma sätt som Nokia men visst jag håller med risken är att någon faller vilket diskuterats i andra trådar här... men titta på Samsung som uppenbarligen klarade omställningen bra... Sony, inte lika bra men de lever... däremot HTC som var tidigt ute med smartphones går lite sådär... Ja bara framtiden kan utvisa hur bil marknaden kommer förändras för den kommer förändras de är jag övertygad om men alla biltillverkare kommer ha utmaningar både nya som gamla...
Håller inte med ang. Sony. Både Sony och HTC är ju katastrofer. Det är ju egentligen bara Apple och Samsung som går bra på riktigt.

De enda riktiga utmanarna idag är ju världens 4e, 5e och 6e största tillverkare som få svenskar har koll på, nämligen Oppo (som iofs ryktas ha ägande i mer "svenskkända" OnePlus), Xiaomi och Vivo!

Tom LG går ju bättre än HTC och Sony, både sett till total marknadsandel och marknadsandel bland dyra telefoner. Trots detta gör LG gigantiska förluster på mobilerna. Jag gillar dock min G6a, väldigt prisvärd (och att de inte lyckas ta betalt förklarar väl delvis förlusterna...).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Breeze »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Nu var de ju inte alla telefontillverkar som föll på samma sätt som Nokia men visst jag håller med risken är att någon faller vilket diskuterats i andra trådar här... men titta på Samsung som uppenbarligen klarade omställningen bra... Sony, inte lika bra men de lever... däremot HTC som var tidigt ute med smartphones går lite sådär... Ja bara framtiden kan utvisa hur bil marknaden kommer förändras för den kommer förändras de är jag övertygad om men alla biltillverkare kommer ha utmaningar både nya som gamla...
Håller inte med ang. Sony. Både Sony och HTC är ju katastrofer. Det är ju egentligen bara Apple och Samsung som går bra på riktigt.

De enda riktiga utmanarna idag är ju världens 4e, 5e och 6e största tillverkare som få svenskar har koll på, nämligen Oppo (som iofs ryktas ha ägande i mer "svenskkända" OnePlus), Xiaomi och Vivo!

Tom LG går ju bättre än HTC och Sony, både sett till total marknadsandel och marknadsandel bland dyra telefoner. Trots detta gör LG gigantiska förluster på mobilerna. Jag gillar dock min G6a, väldigt prisvärd (och att de inte lyckas ta betalt förklarar väl delvis förlusterna...).
Inget fel på en Sony Xperia X när man har flashat den till Sailfish OS https://jolla.com/sailfishx/
Ska pensionera min Nokia N900 nu när jag fått iordning min Xperia X med Sailfish OS =)
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Legato »

Breeze skrev:

Inget fel på en Sony Xperia X när man har flashat den till Sailfish OS https://jolla.com/sailfishx/
Ska pensionera min Nokia N900 nu när jag fått iordning min Xperia X med Sailfish OS =)
Har haft väldigt många Sony. Tom sedan innan det blev Sony Ericsson... De senare jag hade hade dock alldeles för klena skärmar, tröttnade på att behöva byta dem konstant.

Min kommentar gällde dock inte produkterna utan hur bolagen klarar sig i konkurrensen. Det ser extremt mörkt ut för Sony och HTC, har väldigt svårt att se att de ska lyckas vända. Det är som sagt Oppo, Vivo och kanske allra främst Xiaomi som i praktiken är de enda framtida utmanarna till Samsung och Apple. Huawei har fortfarande en chans också, men inte lika stor som den trojkan. Övriga nuvarande märken tror jag är dödsdömda.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla Model 3 ställer BMW 3-serie i skamvrån

Inlägg av Leo »

Finns det inte en Kinesisk mobiltelefontillverkare "Le Eco" eller något sådant? (Påminner om I-phone)

Jättestor även med internationella mått mätt har jag för mig.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar