Model 3 lär väl få 500 km eller kanske lite mer enligt NEDC. Min bil kan köras ca 350 km i 70 km/h med 22". Det är på gränsen idag när jag ska till vissa platser som inte har laddare. Det går alltid att lösa men runt 50 mil i 90 km/h är fullt tillräckligt. Visserligen byggs laddnätverk ut med rätt hög fart så behovet minskar. Skulle dock kunna vara bra att köra 2 timmar i 90 km/h till en plats och sedan kunna köra tillbaka, det funkar idag endast om det finns laddare dit jag ska.Verdi skrev:Fast kommer räckvidden att öka så mycket då? Pratar vi inte väldigt ofta om att det fungerar så bra idag? Är det bara skitsnack och vi egentligen vill ha 200 mils räckvidd och kunna köra 200 km/h genom Tyskland som Gustav Träff hävdade var ett måste?Svenssons skrev:400 km i 90 km/h är helt OK idag. Frågan är om det är det om 2-3 år? Sedan misstänker jag att det är enligt NEDC men man kan alltid hoppas. Största problemet som jag ser det är dock att det alltid ligger 1-2 eller fler år bort med leveranserna av helt eldrivna bilar. BMW är inte ensamma om detta. Skulle de idag leverera en 3-serie bil som bara gjorde 25 mil riktiga mil och kunde laddas vid 150 kW CCS så vore detta helt OK enligt mig.Verdi skrev:400 km är väl ok om det är verkliga km och inte NEDC? Det är väl ungefär så långt som jag kan köra med min 90D.
Vet inte när nya 3-serien kommer. Den första helt eldrivna standardbilen ska väl vara X3:an? Men det är ju tuffare att nå lång räckvidd med en hög SUV.
Model 3 har väl inte så mycket mer i räckvidd? Har sagt det förr. Jättebatterier är en nackdel. Inte en fördel. Iaf så länge de inte får ner vikten, kostnaden och miljöpåverkan.
Grundproblemet ser jag dock som att elbilarna från de större tillverkarna varje år ligger ett par år bort. Det har ju varit så i några år nu men nästa år kanske är då proppen försvinner och modellerna börjar komma?