Reservera?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Reservera?

Inlägg av lobbin »

Jag tror att en M3 skulle kunna passa oss bra som andrabil, om/när den dyker upp med dragkrok.

Däremot är ju frågan, är det lönt att reservera en bil, eller tror ni att det kommer att spela mindre roll när bilarna väl börjat komma upp i volym?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Reservera?

Inlägg av chaffis75 »

Jag hade reserverat så har du åtminstone en plats i kön... Kostar dig inget mer än risken om Tesla går i konkurs (vilket jag personligen inte tror) för då har du förlorat dina pengar men annars är de vara ränta för du kan få tillbaka pengarna om du ångrar dig.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Reservera?

Inlägg av frippe »

Den stora frågan är hur leveranstiderna ser ut beroende på om man reserverat eller inte.
Givet då är frågan hur pass Tesla lyckas med sin produktionsökning och leveranssäkerhet när de väl kommer till Europa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Reservera?

Inlägg av lobbin »

Ja, min tanke är ju att när väl leveranserna börja komma till Europa i större omfattning, så känns det som att en reservation varken gör till eller från, det är ju rätt många före i kön, om man säger så :)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Reservera?

Inlägg av vigge50 »

Sen är frågan, vad händer när det börjar komma fler Model 3 på vägarna och Tesla får upp produktionstakten? Att reservera nu eller om tre månader har nog väldigt liten betydelse men jag tror att det kan ta lång tid innan vi ser leveranstider på mindre än ett halvår.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Reservera?

Inlägg av chaffis75 »

När bilarna verkligen börjar synas mer i Europa och USA dvs leveranser till slutkunder så skulle de inte förvåna mig om köerna tilltar igen, dvs Tesla hinner inte möte efterfrågan... men detta är såklart något man bara kan spekulera i och därför tycker jag man lika bra kan reservera en plats i kön om man nu är seriöst intresserad..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Reservera?

Inlägg av Legato »

Klart man ska reservera om man ens tror det finns en avlägsen chans att man kommer köpa en trea. Kostnaden är så otroligt marginell.

Jag tror det kan göra stor skillnad. När det börjar rulla bilar på vägarna kommer folk börja kolla upp och se hur överlägsen den är allt annat just nu...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martin3
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2017 14:50
Ort: Stockholm

Re: Reservera?

Inlägg av martin3 »

En vild gissning är att det inte kommer skilja mer än ett halvår. Kanske längre om den är lika bra som de första recensionerna gör gällande. Kanske kortare pga att alla andra tillverkare kommer att ha papperslanserat sina varianter 2019.
Hursomhelst, bankräntan är nästan 0, och det är faktiskt lite kul att ha en reservation. Om inte annat så går folk igång när man nämner det och börjar utbilda en om vilken miljöbov man är, att det inte går att köra på vintern, att elen kommer ta slut, mm :-) . Det är faktiskt ganska roande, klart värt att låna ut 10000 till Elon!
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Reservera?

Inlägg av lobbin »

Pratade med vår säljare idag, och han påstod att nu när vi redan har en Tesla, så kommer vi att hamna före alla i kön som inte redan har en Tesla, oavsett när de har registrerat sig.

Så då känns helt ok att ta det lugnt just nu och se vad som händer framöver :)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Reservera?

Inlägg av apkungen »

Kanske blir riktig rusning efter bilen ju fler som kommer ut på marknaden. Den lär komma till Norge och andra länder innan Sverige och när den börjar levereras tror jag att ett tiotusental till lär beställas. Bäst att ställa sig i kö säger jag!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Reservera?

Inlägg av gellerstam »

apkungen skrev:
Kanske blir riktig rusning efter bilen ju fler som kommer ut på marknaden. Den lär komma till Norge och andra länder innan Sverige och när den börjar levereras tror jag att ett tiotusental till lär beställas. Bäst att ställa sig i kö säger jag!
Håller med men inte pga av endast tio tusentals beställningar. Med en produktionstakt på 5000st/vecka så spelar inte tio-tjugo-tusen extra beställningar så stor roll. (Hmmm , tänker lite medans jag skriver. Varför tänka först och skriva sen ..)
Syftar du till tio tusentals beställningar i Sverige? Då är det såklart en större skillnad och väl motiverat att stå i kö. Hur lång tid kommer det inte att ta att bara leverera tio tusen bilar i Sverige?
Tesla Model Y
Skriv svar