M3 för 340.000kr i Sverige?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Inlägg av Mickep »

Det är ändå en intressant diskussion med prissättning.
defakto att en bil som kostar 35 000 i USA kostar 400 000 kr här kontra med att köpa en bil i usa och sedan importera den hit. (då blir det en valutaomvandling)
Bolt, eller Ampera-e (?) kommer att få ett högre pris i Europa (för att gm är ***holes) än vad den har i usa. men frågan är hur tesla ser på model3 är det en "ickedyr" bil för massorna där prisnivån anpassad efter den, eller kommer de försöka maximera marginalerna (som vissa s och x ägare hoppas, som är livrädda för minskat andrahandsvärde).
Jag hoppas givetvis att billigaste modellen hamnar under 400 000. (har ej lagt någon reservation skall tilläggas)
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Inlägg av DavidS »

Prissättningsfrågan blir i mina ögon ännu mer aktuell för andra elbilar. Jag har nyligen avslutat ett flerårigt förhållande med en Nissan Leaf med ett inköpspris på nämrare 350000:-. På alla sätt ett absolut vansinnigt pris på den objektivt sett kanske sämsta bil jag haft, men ändå den som tillhört mina bästa bilupplevelser. Lånade en rätt välutrustad BMW i3 för ett tag sedan med ett utpris på närmare 540000:-, en Tesla för dubbla pengen framstår ju där som ett fynd. Teknikomvandlingar och tekniksteg kostar pengar helt enkelt och lyckligtvis är det tillräckligt många som är beredda att betala för det för att utvecklingen ska gå fortsatt framåt.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Det är ändå en intressant diskussion med prissättning.
defakto att en bil som kostar 35 000 i USA kostar 400 000 kr här kontra med att köpa en bil i usa och sedan importera den hit. (då blir det en valutaomvandling)
Bolt, eller Ampera-e (?) kommer att få ett högre pris i Europa (för att gm är ***holes) än vad den har i usa. men frågan är hur tesla ser på model3 är det en "ickedyr" bil för massorna där prisnivån anpassad efter den, eller kommer de försöka maximera marginalerna (som vissa s och x ägare hoppas, som är livrädda för minskat andrahandsvärde).
Jag hoppas givetvis att billigaste modellen hamnar under 400 000. (har ej lagt någon reservation skall tilläggas)
Under 400 000 kronor har jag svårt att se, konvertera till kronor och lägg till svensk moms så är vi uppe i över 365 000 kr, lägg till några procent i tullavgifter och sen fraktkostnader hela vägen så lär priset gå upp ytterligare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Roadstern däremot, har en del "issues"....Men det är ju det man betalar för...
Väghållning, prestanda, drivlina, servicekrav osv är relaterade till att det är en elbil. Det hade inte varit likadant om det hade varit en ice-bil och därför kan vi lämna det utanför.
Jag kan bara tala för min bil men du vill ha exempel på vad som är dåligt och vad som hade varit otänkbart eller åtminstone dåligt i en konventionell ice-bil? Varsågod:
- Passform och spaltmått. Det ser inte klokt ut när huven inte ligger i samma nivå som skärmarna, eller när nederkanten på dörren sticker ut till exempel.
- Skrammel och oljud. Just nu skramlar det från minst två ställen i min bil. Visst kan andra bilar också skramla, så sett är det inget unikt för Tesla.
- Saker som gör sönder. Gäller både min gamla och nuvarande bil. Jag vet inte hur mycket som har bytts ut, men det var mer än på alla bilar jag någonsin ägt i hela mitt liv - tillsammans.
- Slitage. Sätena ser ut som i en tio år gammal bil. Tesla säger att de ska undersöka om de kan göra nåt åt det. Vi får väl se. Men just nu ser bilen gammal och sliten ut invändigt. Har aldrig varit med om nåt liknande.
- Funktioner jag saknar och som finns i de flesta andra bilar, bl.a.: Regnsensor, kurvljus, strålkastarrengöring, döda-vinkel-varning, backradar, fotgängardetektering, fungerande automatiskt helljus - helst dynamiskt, Android Auto, Wifi-hotspot. Bara som exempel.
Angående ljudnivån så är Teslan tyst just pga eldriften. När man kör sakta. Men i högre farter upplever jag den tvärtom som ganska högljudd, framförallt när det regnar eller blåser. Den släpper in vägljud och vindbrus mer än många andra bilar. Den är inte jättebullrig, men inte jättetyst heller. Tysthet är ingenting som utmärker Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Jag förstår inte riktigt den här diskussionen, jag tycker nog Teslan har många kvaliteter förutom el-motorn. Vill jag ha en ICE som är lika tyst i en lika stor bil med stort lastutrymme, gjord helt i aluminium, där service är valfritt, med marknadens bästa "auto"pilot och väghållning av hög klass, mjukvaruuppdateringar som öht går att göra och som är gratis dessutom inklusive nya kartor gratis. Bra komfort (lite beroende på stolstyp). Mycket hög säkerhet ej att förglömma. Att drivlinan är det bästa som finns alla kategorier -punkt, gör inte att allt annat på bilen blir kass. Efter 8000 mil finns inget som skramlar, sitter löst eller glappar. Bilen känns fortfarande så ny att jag för första gången funderar på att behålla den några år till. Brukar annars byta när leasingperioden går ut.
Visst kunde man ha en del annat lullull som tillbehör, i min förra hade jag DVD med skärmar baksätet, men Skoda eller Mazda kan jag inte se tävlar i samma division. Var sitter den usla byggkvalitén ? Inte i min S iaf.
Roadstern däremot, har en del "issues"....Men det är ju det man betalar för...

De flesta ICE i den storleken är faktiskt tystare än en Model S (om man avser vägljud). Jag skulle dock säga att Model S (och X) har vissa saker som är bra även om man bortser från drivlinan.

+ Den är snyggare än en vanlig kombi. Ändå lastar den väldigt mycket.
+ Den stora skärmen gör navigatorn, backkameran osv väldigt tydliga. Den gör även hantering av Spotify och liknande till en dröm. Likaså adressinmatning går sjukt mycket snabbare än på en "vanlig" bil.
+ Jag gillar faktiskt materialvalen. Den klädda instrumentpanelen osv. Tycker även dörrsidorna är snygga och stilrena.
+ Gillar att utrustningsnivån är helt ok redan i standardutförande. Navi, backkamera, glastak, luftfjädring osv. (även om detta också speglar sig i ett riktigt högt pris...)
+ Priserna är fasta och man slipper den här tröttsamma prutningen som är så vanlig hos alla andra handlare.
+ Servicen är fantastisk.


Nackdelarna:
- Saknar många options och valfrihet. Sitter och kolla i konfiguratorn på nya 5-serien och där finns saker som solskyddsgardin för bakdörrarna, massage i framstolar, 4-zons klimat, sätesventilation, integralstyrning, däcktrycksmonitor, adaptiva strålkastare, night vision, top/surround view, HUD, soft close för dörrar, tonade rutor och en del annat. Saknar även möjlighet att välja bort kromlister, att kunna välja på fler fälgvarianter, flera olika sorters stolar osv. En Tesla är en Tesla är en Tesla. De flesta är i princip identiska.
- Jag ogillar de oannonserade förändringarna i pris, utrustning och annat. Man vet inte vad som gäller. Är inte schysst att bilköparen ska ta valutarisken helt själv heller.
- De många småfelen och den bristande passningen på t ex kromlisterna. Pinsamt. Det är regnsensorer som inte fungerar, det är vibrationer från framvagnen vid kraftig acceleration och en massa annat.
- Många standardsaker fungerar inte på AP2-bilarna. Skyltavläsning, regnsensor, helljusautomatik. Ur min synvinkel är hela AP2 rena haveriet från Teslas sida.
- Jag gillar inte hajpen kring Elon Musk och hela sekt-känslan heller. Tesla ligger inte ens längst fram när det gäller självkörande bilar. Mycket skitsnack helt enkelt.
- Långa svarstider. Skickade in en fråga via My Tesla-sidan. Fick svar efter 2-3 månader. Ber man någon ringa upp så blir man uppringd en månad senare. I bästa fall. Går oftast inte att ringa till servicecenter. Så är det inte hos andra. Då får man tag i någon även om det ibland bara är en växeltelefonist.

Hade det inte varit för drivlinan OCH det nedsatta förmånsvärdet hade jag aldrig i livet skaffat en Tesla. Nu tycker jag ändå att jag fick mycket för pengarna och så var det lite roligt och spännande att prova nåt helt nytt också.

Är personligen lite bekymrad över hur Tesla ska hantera Model 3. Blir nog en enorm påfrestning på SC och SuC. Blir nog en del växtvärk.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Inlägg av Gustafsson »

Har förstått att du Mati fått lite av ett måndagsexemplar. I min funkar ju faktiskt regnsensor, helljusautomatik bra, vilket fn hindrar ett beslut om uppgradering till 100 batteri f.ö. Kupéljudet är lågt även i laglig motorvägsfart och vid nära laglig landsvägskörning tror jag inte jättemånga bilar är tystare, men jag har 19" hjul. Passform å vindbrus borde gå att justera (gratis). Kurvljusen jag hade på min gamla Lexus var visserligen mycket bättre, men inget jag har har stor användning för heller. Sätena (textil) är som nya. Jag hade en del bekymmer i början med läckande taklucka + vindbrus, men efter justering blev det bra. Sedan dess har det varit Toyotaklass på hållbarheten i mitt fall.
Jag tycker att man visst ska ta med egenskaper som väghållning vid jämförelse. En motsvarande motor som i S:en borde motsvara en tyst bensin turbo V6 eller V8 spis med 8 stegad automat typ med effekt runt 350 - 400 Hk. Alternativt en hybrid typ Lexus GS 450 el liknande.
Hade jag köpt en modell S med V8 ?

Näpp. Efter ett år med Lexus LS 460 där varje tankning kostade 1000 + kr och bensinförbrukning svår att få under 1,2 l/min vid normal blandad körning, så skulle jag förstås inte det. Försäkring, skatt o andra avgifter såsom service, förmånsvärden var inte heller något starkt köpargument om man säger så.
Slutsatsen är väl att det inte finns någon motsvarande ICE bil att jämföra med för att återknyta till diskussionen om förmånsvärden mm. Återstår att räkna på merkostnaden för eldriften, dvs kostnad för batteri/drivlina mot kostnaden för motsvarande ICE för att gissa vad "motsvarande bil" skulle kostat. Man måste då även räkna in kostnaderna för SuC nätverket.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Har förstått att du Mati fått lite av ett måndagsexemplar. I min funkar ju faktiskt regnsensor, helljusautomatik bra, vilket fn hindrar ett beslut om uppgradering till 100 batteri f.ö. Kupéljudet är lågt även i laglig motorvägsfart och vid nära laglig landsvägskörning tror jag inte jättemånga bilar är tystare, men jag har 19" hjul. Passform å vindbrus borde gå att justera (gratis). Kurvljusen jag hade på min gamla Lexus var visserligen mycket bättre, men inget jag har har stor användning för heller. Sätena (textil) är som nya. Jag hade en del bekymmer i början med läckande taklucka + vindbrus, men efter justering blev det bra. Sedan dess har det varit Toyotaklass på hållbarheten i mitt fall.
Jag tycker att man visst ska ta med egenskaper som väghållning vid jämförelse. En motsvarande motor som i S:en borde motsvara en tyst bensin turbo V6 eller V8 spis med 8 stegad automat typ med effekt runt 350 - 400 Hk. Alternativt en hybrid typ Lexus GS 450 el liknande.
Hade jag köpt en modell S med V8 ?

Näpp. Efter ett år med Lexus LS 460 där varje tankning kostade 1000 + kr och bensinförbrukning svår att få under 1,2 l/min vid normal blandad körning, så skulle jag förstås inte det. Försäkring, skatt o andra avgifter såsom service, förmånsvärden var inte heller något starkt köpargument om man säger så.
Slutsatsen är väl att det inte finns någon motsvarande ICE bil att jämföra med för att återknyta till diskussionen om förmånsvärden mm. Återstår att räkna på merkostnaden för eldriften, dvs kostnad för batteri/drivlina mot kostnaden för motsvarande ICE för att gissa vad "motsvarande bil" skulle kostat. Man måste då även räkna in kostnaderna för SuC nätverket.
Jag hade 19" fälgar i somras också och Model S är tillräckligt tyst för mina krav men om du sätter dig i en ny 5-serie, A6 eller liknande så är de ännu mycket tystare faktiskt. Och tydligen ska Audi Q7 vara spöklikt tyst.

Allt det där ekonomiska kan vi bortse ifrån efter att man gjort en kalkyl för totalkostnaden för ett visst antal mil. Vad hjälper det att man slipper tanka när bilen kostar över en miljon?

Nu låter jag lite gnällig igen. Men jag gillar den nya röda S:en väldigt mycket. Den gör det jag vill och jag saknar egentligen ingenting. Ja, kanske bättre strålkastare och fler förvaringsfack. Men annars är det inget att anmärka på. Fast det är mycket tack vare AP1. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Inlägg av mati »

Jag kör också på 19" och nu med vinterdäcken på är den hyfsat tyst. Men inte lika tyst som många andra bilar. Och då behöver jag inte gå längre än till e-Golfen om jag vill sätta mig i en bil som är tystare än min Model S. Det slog mig med en gång när vi lånade en e-Golf i somras hur mycket tystare den var. Jag har reklamerat ljudnivån i min bil när den var helt ny, eftersom det var så påtagligt, men det konstaterades då att den inte låter ovanligt mycket. De hittade inget fel iaf. Jag måste alltså utgå ifrån att det ska vara så. Men min förra Model S var mycket tystare. Fast den hade plåttak, om det kan nu vara en förklaring.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Jag kör också på 19" och nu med vinterdäcken på är den hyfsat tyst. Men inte lika tyst som många andra bilar. Och då behöver jag inte gå längre än till e-Golfen om jag vill sätta mig i en bil som är tystare än min Model S. Det slog mig med en gång när vi lånade en e-Golf i somras hur mycket tystare den var. Jag har reklamerat ljudnivån i min bil när den var helt ny, eftersom det var så påtagligt, men det konstaterades då att den inte låter ovanligt mycket. De hittade inget fel iaf. Jag måste alltså utgå ifrån att det ska vara så. Men min förra Model S var mycket tystare. Fast den hade plåttak, om det kan nu vara en förklaring.
Låter rimligt min är ju lika gammal som din men plåttak och bakhjulsdrift,och den är mycket tystare än grabbens S75D som nu efter effekt höjningen låter hemskt i jämförelse

Min är tyst o fin
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar