Gustafsson skrev:Jag förstår inte riktigt den här diskussionen, jag tycker nog Teslan har många kvaliteter förutom el-motorn. Vill jag ha en ICE som är lika tyst i en lika stor bil med stort lastutrymme, gjord helt i aluminium, där service är valfritt, med marknadens bästa "auto"pilot och väghållning av hög klass, mjukvaruuppdateringar som öht går att göra och som är gratis dessutom inklusive nya kartor gratis. Bra komfort (lite beroende på stolstyp). Mycket hög säkerhet ej att förglömma. Att drivlinan är det bästa som finns alla kategorier -punkt, gör inte att allt annat på bilen blir kass. Efter 8000 mil finns inget som skramlar, sitter löst eller glappar. Bilen känns fortfarande så ny att jag för första gången funderar på att behålla den några år till. Brukar annars byta när leasingperioden går ut.
Visst kunde man ha en del annat lullull som tillbehör, i min förra hade jag DVD med skärmar baksätet, men Skoda eller Mazda kan jag inte se tävlar i samma division. Var sitter den usla byggkvalitén ? Inte i min S iaf.
Roadstern däremot, har en del "issues"....Men det är ju det man betalar för...
De flesta ICE i den storleken är faktiskt tystare än en Model S (om man avser vägljud). Jag skulle dock säga att Model S (och X) har vissa saker som är bra även om man bortser från drivlinan.
+ Den är snyggare än en vanlig kombi. Ändå lastar den väldigt mycket.
+ Den stora skärmen gör navigatorn, backkameran osv väldigt tydliga. Den gör även hantering av Spotify och liknande till en dröm. Likaså adressinmatning går sjukt mycket snabbare än på en "vanlig" bil.
+ Jag gillar faktiskt materialvalen. Den klädda instrumentpanelen osv. Tycker även dörrsidorna är snygga och stilrena.
+ Gillar att utrustningsnivån är helt ok redan i standardutförande. Navi, backkamera, glastak, luftfjädring osv. (även om detta också speglar sig i ett riktigt högt pris...)
+ Priserna är fasta och man slipper den här tröttsamma prutningen som är så vanlig hos alla andra handlare.
+ Servicen är fantastisk.
Nackdelarna:
- Saknar många options och valfrihet. Sitter och kolla i konfiguratorn på nya 5-serien och där finns saker som solskyddsgardin för bakdörrarna, massage i framstolar, 4-zons klimat, sätesventilation, integralstyrning, däcktrycksmonitor, adaptiva strålkastare, night vision, top/surround view, HUD, soft close för dörrar, tonade rutor och en del annat. Saknar även möjlighet att välja bort kromlister, att kunna välja på fler fälgvarianter, flera olika sorters stolar osv. En Tesla är en Tesla är en Tesla. De flesta är i princip identiska.
- Jag ogillar de oannonserade förändringarna i pris, utrustning och annat. Man vet inte vad som gäller. Är inte schysst att bilköparen ska ta valutarisken helt själv heller.
- De många småfelen och den bristande passningen på t ex kromlisterna. Pinsamt. Det är regnsensorer som inte fungerar, det är vibrationer från framvagnen vid kraftig acceleration och en massa annat.
- Många standardsaker fungerar inte på AP2-bilarna. Skyltavläsning, regnsensor, helljusautomatik. Ur min synvinkel är hela AP2 rena haveriet från Teslas sida.
- Jag gillar inte hajpen kring Elon Musk och hela sekt-känslan heller. Tesla ligger inte ens längst fram när det gäller självkörande bilar. Mycket skitsnack helt enkelt.
- Långa svarstider. Skickade in en fråga via My Tesla-sidan. Fick svar efter 2-3 månader. Ber man någon ringa upp så blir man uppringd en månad senare. I bästa fall. Går oftast inte att ringa till servicecenter. Så är det inte hos andra. Då får man tag i någon även om det ibland bara är en växeltelefonist.
Hade det inte varit för drivlinan OCH det nedsatta förmånsvärdet hade jag aldrig i livet skaffat en Tesla. Nu tycker jag ändå att jag fick mycket för pengarna och så var det lite roligt och spännande att prova nåt helt nytt också.
Är personligen lite bekymrad över hur Tesla ska hantera Model 3. Blir nog en enorm påfrestning på SC och SuC. Blir nog en del växtvärk.