M3 för 340.000kr i Sverige?
Moderator: Redaktion
M3 för 340.000kr i Sverige?
Mitsubishi Outlander plug-in hybrid har nu lanserats i USA för 35.000 dollar.
Tesla 3 kostar också från 35.000 dollar.
Mitsubishi Outlander plug-in hybrid kostar från 399.900kr i Sverige.
VID AVBETALNING: 3999 KR/MÅN
FÖRMÅNSVÄRDE: 1188 KR/MÅN NETTO
http://mitsubishimotors.se/bilar/nya-ou ... gLgf_D_BwE
Om då Tesla 3 kostar 400.000kr minus 60.000kr i supermiljöbilspeng,
blir netto 340.000kr.
Och priset för avbetalning och förmånsvärde borde vara lika bra eller bättre än för Outlandern.
Tesla 3 kostar också från 35.000 dollar.
Mitsubishi Outlander plug-in hybrid kostar från 399.900kr i Sverige.
VID AVBETALNING: 3999 KR/MÅN
FÖRMÅNSVÄRDE: 1188 KR/MÅN NETTO
http://mitsubishimotors.se/bilar/nya-ou ... gLgf_D_BwE
Om då Tesla 3 kostar 400.000kr minus 60.000kr i supermiljöbilspeng,
blir netto 340.000kr.
Och priset för avbetalning och förmånsvärde borde vara lika bra eller bättre än för Outlandern.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Om Mitsubishi Outlander PHEV produceras i Japan så åker de på transport och tull för både Europa och USA, om de produceras i både USA så slipper de båda. Model 3 däremot produceras i USA vilket gör att det kostar Tesla betydligt mer att sälja den i Europa jämfört med USA och därför blir även priset högre.
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
I USA kostar en M3, 53% av en S75D.vigge50 skrev:Om Mitsubishi Outlander PHEV produceras i Japan så åker de på transport och tull för både Europa och USA, om de produceras i både USA så slipper de båda. Model 3 däremot produceras i USA vilket gör att det kostar Tesla betydligt mer att sälja den i Europa jämfört med USA och därför blir även priset högre.
En S75D kostar i Sverige 892.300kr, 53% av det blir 473.000kr.
Så du menar det är närmare sanningen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Ja, förutom att fraktkostnaderna över Atlanten antagligen inte kommer vara hälften av Model S så den kostnaden kommer vara ungefär den samma. Vad jag får det till så kostar den 47% av Model S så något mindre fast lägg på lite för frakten som sagt.Zalman3 skrev:I USA kostar en M3, 53% av en S75D.vigge50 skrev:Om Mitsubishi Outlander PHEV produceras i Japan så åker de på transport och tull för både Europa och USA, om de produceras i både USA så slipper de båda. Model 3 däremot produceras i USA vilket gör att det kostar Tesla betydligt mer att sälja den i Europa jämfört med USA och därför blir även priset högre.
En S75D kostar i Sverige 892.300kr, 53% av det blir 473.000kr.
Så du menar det är närmare sanningen?
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Sedan när är det en omöjlighet att tesla skapar en fabrik i Europa? Och vad kommer hända med priset då? Tror det inte är en orimlighet då USA de närmaste 8 åren kommer införa skyddstullar. Tror att priset kommer då(men först då) vara likadan som som övriga märken.
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Självklart kommer priset påverkas när Tesla bygger fabrik i Europa vilket jag förväntar mig att de gör men jag utgick från att fett gäller priset när den börjar säljas här nästa år, då lär fabriken inte vara klar.Mickep skrev:Sedan när är det en omöjlighet att tesla skapar en fabrik i Europa? Och vad kommer hända med priset då? Tror det inte är en orimlighet då USA de närmaste 8 åren kommer införa skyddstullar. Tror att priset kommer då(men först då) vara likadan som som övriga märken.
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Kan det vara så att förmånsvärdet hamnar under 1500 kr? För en billigt utrustad bil. Någon som kan göra en rimlig beräkning på vad en model 3 för 600 tkr skulle få för förmånsvärde?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Då ingen här verkar förstår sig på hur Skatteverket räknar ut förmånsvärdet för Model S och Model X så ör chansen nog väldigt liten att någon kan annat en gissa helt vilt.Pontus skrev:Kan det vara så att förmånsvärdet hamnar under 1500 kr? För en billigt utrustad bil. Någon som kan göra en rimlig beräkning på vad en model 3 för 600 tkr skulle få för förmånsvärde?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Där är vi nog alla överens.vigge50 skrev:Då ingen här verkar förstår sig på hur Skatteverket räknar ut förmånsvärdet för Model S och Model X så ör chansen nog väldigt liten att någon kan annat en gissa helt vilt.Pontus skrev:Kan det vara så att förmånsvärdet hamnar under 1500 kr? För en billigt utrustad bil. Någon som kan göra en rimlig beräkning på vad en model 3 för 600 tkr skulle få för förmånsvärde?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Men chansen att få ett vettigt svar här är väl ändå större än om man ringer till skatteverket själva?Tars skrev:Där är vi nog alla överens.vigge50 skrev:Då ingen här verkar förstår sig på hur Skatteverket räknar ut förmånsvärdet för Model S och Model X så ör chansen nog väldigt liten att någon kan annat en gissa helt vilt.Pontus skrev:Kan det vara så att förmånsvärdet hamnar under 1500 kr? För en billigt utrustad bil. Någon som kan göra en rimlig beräkning på vad en model 3 för 600 tkr skulle få för förmånsvärde?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Osannolikt. E-Golfen ligger på 2258kr för basvarianten som kostar 395 tkr. Och då är det ju "bara" en Golf.Pontus skrev:Kan det vara så att förmånsvärdet hamnar under 1500 kr? För en billigt utrustad bil. Någon som kan göra en rimlig beräkning på vad en model 3 för 600 tkr skulle få för förmånsvärde?
SKV kommer säkerligen anse att Model 3 är en lyxbil och sätta förmånsvärdet därefter. Tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Ganska ruttet intiativ program det där med tjänstebil. Det premierar dyra dåliga bilar, framför bra och billiga.
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Det märkligaste är väl ändå skillnaden mellan Model S och X när det gäller förmånsvärdet. Jag har svårt att hitta en bra förklaring varför det ska skilja så mycket mellan dessa två bilar som ändå kostar ungefär samma.LarsL skrev:Ganska ruttet intiativ program det där med tjänstebil. Det premierar dyra dåliga bilar, framför bra och billiga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
En suv räknas som lyxigare har jag fått det förklarat.mati skrev:Det märkligaste är väl ändå skillnaden mellan Model S och X när det gäller förmånsvärdet. Jag har svårt att hitta en bra förklaring varför det ska skilja så mycket mellan dessa två bilar som ändå kostar ungefär samma.LarsL skrev:Ganska ruttet intiativ program det där med tjänstebil. Det premierar dyra dåliga bilar, framför bra och billiga.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Det är ju ganska märkligt. Förmånsvärdet ska väl i teorin återspegla vad en bil hade kostat om man hade ägt den privat. Typ. Ergo borde förmånsvärdet vara direkt kopplat till vad bilen kostar. I elbilarnas fall är det ju inte riktigt så eftersom man tar en billigare ice-bil som referensvärde, men idén borde ändå vara densamma. En Model X kostar i runda slängar inte mer än en Model S, några procent hit och dit, men det har ingen större betydelse i det här sammanhanget. Då borde ju förmånsvärdet sättas motsvarande. Hur värderas SKV:s definition på "lyx" då? Detta "lyxiga" återspeglas ju inte riktigt i priset om jag hade köpt den privat. Är det nån jante-inspirerad överstepräst nånstans som gör en individuell bedömning över vad som är okej och vad som inte är okej? Jag kanske fattar fel, men jag får inte riktigt ihop det.Tars skrev:En suv räknas som lyxigare har jag fått det förklarat.
Jag håller f ö med LarsL. Hela tjänstebilssystemet är helt ruttet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
mati skrev:Det är ju ganska märkligt. Förmånsvärdet ska väl i teorin återspegla vad en bil hade kostat om man hade ägt den privat. Typ. Ergo borde förmånsvärdet vara direkt kopplat till vad bilen kostar. I elbilarnas fall är det ju inte riktigt så eftersom man tar en billigare ice-bil som referensvärde, men idén borde ändå vara densamma. En Model X kostar i runda slängar inte mer än en Model S, några procent hit och dit, men det har ingen större betydelse i det här sammanhanget. Då borde ju förmånsvärdet sättas motsvarande. Hur värderas SKV:s definition på "lyx" då? Detta "lyxiga" återspeglas ju inte riktigt i priset om jag hade köpt den privat. Är det nån jante-inspirerad överstepräst nånstans som gör en individuell bedömning över vad som är okej och vad som inte är okej? Jag kanske fattar fel, men jag får inte riktigt ihop det.Tars skrev:En suv räknas som lyxigare har jag fått det förklarat.
Jag håller f ö med LarsL. Hela tjänstebilssystemet är helt ruttet.
SUV:ar är väl i regel dyrare än sedaner så referensvärdet är nog högre.
Jag skulle vilja kunna sätta förmånsvärdet efter inköpspris. Dvs komma ner ordentligt i förmånsvärde genom att välja en 2-3 år gammal bil.
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Det är väll mer att SUV brukar kosta mer än motsvarande sedan eller kombi, skillnaden i pris mellan V90 och XC90 eller 5-serien och X5 är ganska stor så en motsvarande bil till Model S är betydligt billigare än motsvande bil för Model X. Det är Tesla som har väldigt liten prisskillnad mellan modellerna jämfört med konkurrenterna.mati skrev:Det är ju ganska märkligt. Förmånsvärdet ska väl i teorin återspegla vad en bil hade kostat om man hade ägt den privat. Typ. Ergo borde förmånsvärdet vara direkt kopplat till vad bilen kostar. I elbilarnas fall är det ju inte riktigt så eftersom man tar en billigare ice-bil som referensvärde, men idén borde ändå vara densamma. En Model X kostar i runda slängar inte mer än en Model S, några procent hit och dit, men det har ingen större betydelse i det här sammanhanget. Då borde ju förmånsvärdet sättas motsvarande. Hur värderas SKV:s definition på "lyx" då? Detta "lyxiga" återspeglas ju inte riktigt i priset om jag hade köpt den privat. Är det nån jante-inspirerad överstepräst nånstans som gör en individuell bedömning över vad som är okej och vad som inte är okej? Jag kanske fattar fel, men jag får inte riktigt ihop det.Tars skrev:En suv räknas som lyxigare har jag fått det förklarat.
Jag håller f ö med LarsL. Hela tjänstebilssystemet är helt ruttet.
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
På vilket sätt?LarsL skrev:Ganska ruttet intiativ program det där med tjänstebil. Det premierar dyra dåliga bilar, framför bra och billiga.
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Systemet må vara ruttet men som du säger så jämförs elbilar med motsvarande ice så säg att S motsvarar BMW 5 Audi 6 Mercedes E så motsvarar X BMW X5 Audi Q7 Mercedes GLE kanske GLSmati skrev:Det är ju ganska märkligt. Förmånsvärdet ska väl i teorin återspegla vad en bil hade kostat om man hade ägt den privat. Typ. Ergo borde förmånsvärdet vara direkt kopplat till vad bilen kostar. I elbilarnas fall är det ju inte riktigt så eftersom man tar en billigare ice-bil som referensvärde, men idén borde ändå vara densamma. En Model X kostar i runda slängar inte mer än en Model S, några procent hit och dit, men det har ingen större betydelse i det här sammanhanget. Då borde ju förmånsvärdet sättas motsvarande. Hur värderas SKV:s definition på "lyx" då? Detta "lyxiga" återspeglas ju inte riktigt i priset om jag hade köpt den privat. Är det nån jante-inspirerad överstepräst nånstans som gör en individuell bedömning över vad som är okej och vad som inte är okej? Jag kanske fattar fel, men jag får inte riktigt ihop det.Tars skrev:En suv räknas som lyxigare har jag fått det förklarat.
Jag håller f ö med LarsL. Hela tjänstebilssystemet är helt ruttet.
Och om du nu jämför prisskillnaden för jämförbar bil då ser du att en Mercedes E kostar runt 400k medan en GLE kostar 650k och GLS 750k det är bara 250k kommer du tänka nu men det du bör tänka är att det är ca 62% mer
Så hur än galen systemet är så är den rätt utifrån hur den är utformad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Problemet är väl att det inte finns någon "motsvarande" ice-bil för en Tesla. Och det är därför det blir så konstiga och orimliga förmånsvärden, eftersom man jämför äpplen med päron. Jag skulle ju lite fräckt vilja påstå att en Model S egentligen inte alls motsvarar en BMW/Audi/Mercedes utan snarare en betydligt billigare bil. Ponera att Model S hade funnits som ice-bil. Hur mycket hade man varit beredd att betala för den då? Lika mycket som för en BMW 5-serie eller Mercedes E-klass? Knappast. Möjligen hade den varit jämförbar men en annan jänkarbil som t.ex. Ford Mustang eller Camaro eller nåt. Eller varför inte en vanlig Passat eller Skoda Oktavia?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Njae. Till och med Passat och Skoda har mer och bättre teknik i sina bilar. HUD, bättre strålkastare, surround view... Och de lyckas ju göra det till ett mycket billigare pris. Därför tror jag Tesla är rökta så fort de andra kommer med fullgodamati skrev:Problemet är väl att det inte finns någon "motsvarande" ice-bil för en Tesla. Och det är därför det blir så konstiga och orimliga förmånsvärden, eftersom man jämför äpplen med päron. Jag skulle ju lite fräckt vilja påstå att en Model S egentligen inte alls motsvarar en BMW/Audi/Mercedes utan snarare en betydligt billigare bil. Ponera att Model S hade funnits som ice-bil. Hur mycket hade man varit beredd att betala för den då? Lika mycket som för en BMW 5-serie eller Mercedes E-klass? Knappast. Möjligen hade den varit jämförbar men en annan jänkarbil som t.ex. Ford Mustang eller Camaro eller nåt. Eller varför inte en vanlig Passat eller Skoda Oktavia?
alternativ. Om inte Tesla också utvecklas förstås. De har väl minst 5 års försprång fortfarande så det kan gå.
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Håller medmati skrev:Problemet är väl att det inte finns någon "motsvarande" ice-bil för en Tesla. Och det är därför det blir så konstiga och orimliga förmånsvärden, eftersom man jämför äpplen med päron. Jag skulle ju lite fräckt vilja påstå att en Model S egentligen inte alls motsvarar en BMW/Audi/Mercedes utan snarare en betydligt billigare bil. Ponera att Model S hade funnits som ice-bil. Hur mycket hade man varit beredd att betala för den då? Lika mycket som för en BMW 5-serie eller Mercedes E-klass? Knappast. Möjligen hade den varit jämförbar men en annan jänkarbil som t.ex. Ford Mustang eller Camaro eller nåt. Eller varför inte en vanlig Passat eller Skoda Oktavia?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Javisst är det så. Det finns många ännu billigare bilar som har bättre teknik. Vår Mazda CX3 som kostar runt 200tkr har massvis med lull-lull som Tesla saknar. Och då pratar jag inte ens om de finfina dynamiska strålkastarna. Men det är ju en liten bil. En Mazda 6 däremot hade man storleksmässigt utan problem kunnat jämföra med en Model S. Och även den är fullsmackad med teknik och säkerhet som inte finns hos Tesla. Samtidigt som den har överlägsen byggkvalitet. Och den bilen ligger väl runt max 300tkr eller så.Verdi skrev:Njae. Till och med Passat och Skoda har mer och bättre teknik i sina bilar. HUD, bättre strålkastare, surround view...
Anledningen till att jag nämnde Passat och Oktavia var mest för att de är ganska vanliga familjebilar i Sverige som inte kostar alltför mycket. Många som köper en Model S idag gör ju det pga att den duger som familjebil. Det är ju en familjesedan med kombi-egenskaper. Och den hade prismässigt troligen legat nånstans i mellansegmentet om den hade gått på bensin. Och troligen hade ingen människa med lite vett i huvudet köpt den då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Jag förstår inte riktigt den här diskussionen, jag tycker nog Teslan har många kvaliteter förutom el-motorn. Vill jag ha en ICE som är lika tyst i en lika stor bil med stort lastutrymme, gjord helt i aluminium, där service är valfritt, med marknadens bästa "auto"pilot och väghållning av hög klass, mjukvaruuppdateringar som öht går att göra och som är gratis dessutom inklusive nya kartor gratis. Bra komfort (lite beroende på stolstyp). Mycket hög säkerhet ej att förglömma. Att drivlinan är det bästa som finns alla kategorier -punkt, gör inte att allt annat på bilen blir kass. Efter 8000 mil finns inget som skramlar, sitter löst eller glappar. Bilen känns fortfarande så ny att jag för första gången funderar på att behålla den några år till. Brukar annars byta när leasingperioden går ut.
Visst kunde man ha en del annat lullull som tillbehör, i min förra hade jag DVD med skärmar baksätet, men Skoda eller Mazda kan jag inte se tävlar i samma division. Var sitter den usla byggkvalitén ? Inte i min S iaf.
Roadstern däremot, har en del "issues"....Men det är ju det man betalar för...
Visst kunde man ha en del annat lullull som tillbehör, i min förra hade jag DVD med skärmar baksätet, men Skoda eller Mazda kan jag inte se tävlar i samma division. Var sitter den usla byggkvalitén ? Inte i min S iaf.
Roadstern däremot, har en del "issues"....Men det är ju det man betalar för...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Finns inte på världskartan att jag skulle köpt den om den vore fossilare iaf, oavsett pris (nästan)...mati skrev:Javisst är det så. Det finns många ännu billigare bilar som har bättre teknik. Vår Mazda CX3 som kostar runt 200tkr har massvis med lull-lull som Tesla saknar. Och då pratar jag inte ens om de finfina dynamiska strålkastarna. Men det är ju en liten bil. En Mazda 6 däremot hade man storleksmässigt utan problem kunnat jämföra med en Model S. Och även den är fullsmackad med teknik och säkerhet som inte finns hos Tesla. Samtidigt som den har överlägsen byggkvalitet. Och den bilen ligger väl runt max 300tkr eller så.Verdi skrev:Njae. Till och med Passat och Skoda har mer och bättre teknik i sina bilar. HUD, bättre strålkastare, surround view...
Anledningen till att jag nämnde Passat och Oktavia var mest för att de är ganska vanliga familjebilar i Sverige som inte kostar alltför mycket. Många som köper en Model S idag gör ju det pga att den duger som familjebil. Det är ju en familjesedan med kombi-egenskaper. Och den hade prismässigt troligen legat nånstans i mellansegmentet om den hade gått på bensin. Och troligen hade ingen människa med lite vett i huvudet köpt den då.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19