Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av LarsL »

Man betalar inte något innan man har bilen på gården.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Man betalar inte något innan man har bilen på gården.
Säljaren lär ju inte vilja binda upp en bil med valda tillbehör till någon som kan hoppa av en dag innan leverans.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av bylund »

Jag ser att det fungerar om säljaren tar en risk och hoppas att någon vill slanta upp extra för det den beställt (så säljaren får väl se till att beställa något den kan tänka sig att behålla), eller att affären görs upp mellan två som litar på varandra, men då är nog chansen till profit för säljaren mer begränsad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Magnus71
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Magnus71 »

Det kommer bli en självjusterande köplats. Med alla reservationer som finns så kommer det bara vara fullutrustade bilar som erbjuds det första året i Europa. Alla som står i kö i Sverige kommer inte vilja ha en tesla 3 för 600 000kr+ utan flertalet väntar på basmodellen för 450 000kr. Detta gör att de som är beredda att köpa en fullutrusta tesla 3 knappast kommer behöva köa alls när väl modellen är tillgänglig här i Sverige.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Smutt »

Magnus71 skrev:
Det kommer bli en självjusterande köplats. Med alla reservationer som finns så kommer det bara vara fullutrustade bilar som erbjuds det första året i Europa. Alla som står i kö i Sverige kommer inte vilja ha en tesla 3 för 600 000kr+ utan flertalet väntar på basmodellen för 450 000kr. Detta gör att de som är beredda att köpa en fullutrusta tesla 3 knappast kommer behöva köa alls när väl modellen är tillgänglig här i Sverige.
Herr Elon kommer sälja det som passar honom bäst. Har han ont om batteriet så säljer han små pack har han gott om dom säljer han stora
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Man betalar inte något innan man har bilen på gården.
Säljaren lär ju inte vilja binda upp en bil med valda tillbehör till någon som kan hoppa av en dag innan leverans.
Fast då blir det ingen affär och ingen vinst för säljaren. Jag kan tänka mig att lägga en liten handpeng men inga större summor. Den som ska göra vinst får stå för största risken.
philip_w_dasilva
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jan 2018 12:14

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av philip_w_dasilva »

Jag är intresserad av att lägga lite pengar för att få en model 3 tidigare. Kontakta mig med ett PM.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Mickep »

Bara man inte betalar något i förskott så är det lugnt.
Tycker säljaren inte tar så stor risk, då den går bra att sälja på blocket (och då får man "försäkring" om det skulle hjälpa) (köparen kan ända bara ge önskemål då valen är ytterst få)
Det är rimligt att säljaren får en ersättning för sina besvär. jag skulle tippa mellan 5-10 000 skulle vara rimligt. (det är ändå väldigt bra betalt med tanke på arbetsinsatsen) en budgivning skulle kunna göra att priset blir högre än det är värt, men värdet skall stå i proportion till vad man missar och är olika för varje människa.
en del väntar nog på den billigare varianten och börjar de bygga den innanför eu-tullarna kan priset bli betydligt lägre.
Om den skulle dyka upp i Sverige idag skulle jag nog råda att vänta. men en del har svårt för det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av LarsL »

Nja, en USA import ska man nog undvika oavsett. Den kommer tex inte gå att ladda på Superchargers.

5-10 000kr låter rimligt för att få bilen någon eller några månader tidigare. Men jag misstänker att säljaren vill ha betydligt mer...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Nja, en USA import ska man nog undvika oavsett. Den kommer tex inte gå att ladda på Superchargers.

5-10 000kr låter rimligt för att få bilen någon eller några månader tidigare. Men jag misstänker att säljaren vill ha betydligt mer...
En f.d. kollega gjorde samma sak när Model S kom till Norge. Han sålde en beställd bil innan han hämtat den till beställt pris+90 000kr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av Crappy »

Nu verkar det som estemerad leverans 2018 är påväg att ändras, jag får inte upp någon estemerad leveranstid alls längre.
Så ska du sälja "köplatsen" är det nog dags att skriva om kontraktet
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av hencjo »

Det verkar buggigt just nu. Min reservationssida lyder:

"NÄSTA STEG
Din Model 3 reserverades den 1/8/2018. Du kommer att få en inbjudan om att konfigurera den baserat på reservationsdatum. Om du har några frågor, se våra Vanliga frågor."

Jag har inte lagt någon bokning idag. Jag misstänker att det kommer stå 1/9/2018 om 32 minuter.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Model 3 med est. leverans 2018 säljes

Inlägg av zyax »

zyax skrev:
teslamodel3reserv skrev:
zyax skrev:
teslamodel3reserv skrev:
zyax skrev:
Det där kommer inte köpa, det är totalt irrelevant. När Model 3 kommer till Sverige en dag så kommer det flera tusen på en gång, inom någon månad kanske mer eller mindre hela svenska kön då det vid detta tillfälle kommer kunna tillverkas närmare 10k bilar i veckan. Så att köpa en bil ägd av någon annan för något mer för att vara kanske en månad före att ställa sig i kön idag är klart ovärt för alla.
Tjena! Jadu att planera producera 10k bilar i veckan är rätt långt ifrån att pumpa ut bilar i Sverige.
Om du tex ställer dig i kön nu lär du få bilen rätt mycket senare än dom som beställde i våras de kan jag lova ;)
Där tror du rätt fel. Hur många svenskar tror du står i kön?
Jasså vill du sätta en peng? Du tror alltså att en person som beställer en model 3 nu har sin typ en månad efter dom som beställde första dagen.
Det stämmer inte då Tesla kommer inte kommer ha endast Sverige att leverera till. Tänk till lite.
Hur många svenskar som står i kön vet endast Tesla.
Enligt Tesla och Elon så har den totala summan varit uppe på cirka 400k, om den är mindre eller större nu är väl ganska ointressant. Hur många procent av den totala summan kommer hamna i Sverige. Om Sverige har mellan 5k och 10k reservationer nu så ligger vi rätt högt procentuellt men det är väl rimligt i dessa nivåer i alla fall, kanske spelar Sverige mindre roll, mer hur många som är vänsterstyrda i Europa, det är ganska mycket mindre än antalet reservationer i USA i alla fall så säg runt 100k-150k reservationer i EU totalt. När de väl börjar leverera till Europa i slutet av detta året kommer det först gå till Holland och kanske även lite Norge gissar jag, men rätt snart kommer i princip all produktion gå till Europa ett tag och de som lägger nya beställningar i USA också, så säg 9k till EU och 1k till USA. Det tar totalt 11 veckor att få iväg alla reservationer som är gjorda fram till idag med den beräkningen. Då ska först alla som redan har en Tesla få sin bil, sedan kommer du som stod i kö och sedan resten. Det skiljer max tre månader mellan din bil och en som är beställd idag och troligen mindre än så. Om du letar fram någon som lagt en beställning sena halvåret 2017 så kastar jag in 500kr på att den får sin bil max tre månader efter din, sätter du emot?
Man kan också titta på de som lagt order i år, de får samma lama prognos som du fått, nämligen hösten 2018 som fortfarande är ett utopiskt datum för alla inblandade.
Antar att den här teslamodel3reserv inte är kvar på forumet, men jag letade i alla fall fram det gamla inlägget som jag kom ihåg då det i mångt och mycket slog in som jag tänkt mig, får se om de är nära 10k per vecka när det är dags också, det börjar närma sig.

500kr till mig anser jag :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar