Tesla har nu valt att sätta en specifikt gräns för hur mycket kapacitet batteriet ska ha kvar under garantiperioden. Den är satt till 70% efter 8 år eller 16 000 mil för det lilla batteriet och 19 200 mil för stora batteriet. Jag tycker det är en klar fördel att Tesla till slut väljer att sätta en specifik gräns istället för ”mer än onormal degradering” men man kanske hade hoppats på högre efter att ha hört hur bra Model S och X har hållit.
https://electrek.co/2017/12/20/tesla-mo ... guarantee/
Batterigarnti för Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Batterigarnti för Model 3
Här har de verkligen tagit det säkra för det osäkra. Frågan är om de inte skulle tagit en lite högre siffra då flera lär läsa att batteriet kan tappa upp till 30% kapacitet över 8år/160000 mil. Torde de inte vara helt på den säkra sidan att köra med 80%?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Batterigarnti för Model 3
Jo jag reagerade precis så.... 30% dropp är ganska mycket kan jag tycka... 20 % känns ok...
Men de är klart, de är 8 år, de är ändå ganska länge, 16000 mil är däremot inte så mycket.
Men de är klart, de är 8 år, de är ändå ganska länge, 16000 mil är däremot inte så mycket.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Batterigarnti för Model 3
Taxi:s laddmönster (laddar ofta och dessutom antagligen ofta till fullt) kanske påverkar deras statistik =Tesla vill inte hamna i bråk där?
Eller så har "ekonomerna" kommit in på spelplan hos Tesla och vill vara lika försiktiga som övriga biltillverkare...
Eller så har "ekonomerna" kommit in på spelplan hos Tesla och vill vara lika försiktiga som övriga biltillverkare...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batterigarnti för Model 3
Först tänkte jag "vad i helv...e" när jag hörde det (mest det där med 30% som känns som pissdåligt på en sån bil) men det är ju oxo Teslas billigaste (minst dyra) bil
och då kanske det rimmar lite bättre...
och då kanske det rimmar lite bättre...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Batterigarnti för Model 3
det där är beräknat för att minimera garantikostnaderna för tesla.
30% är mycket. men det innebär också att de flesta inte kommer få sådana batterier (för då är de definitivt dåliga)
undrar om det står några villkor, så inte folk som har kanske 75-80% gör allt för att försämra batteriet så de får ett nytt innan garantin går ut.
men bra att de satt ett värde, då är det ingen gummiparagraf som det är upp till representanten att avgöra. (givetvis kommer de som har 71% när tiden går ut vara irriterade, men vi får se hur mycket good-will tesla har i kassan i framtiden)
30% är mycket. men det innebär också att de flesta inte kommer få sådana batterier (för då är de definitivt dåliga)
undrar om det står några villkor, så inte folk som har kanske 75-80% gör allt för att försämra batteriet så de får ett nytt innan garantin går ut.
men bra att de satt ett värde, då är det ingen gummiparagraf som det är upp till representanten att avgöra. (givetvis kommer de som har 71% när tiden går ut vara irriterade, men vi får se hur mycket good-will tesla har i kassan i framtiden)
Re: Batterigarnti för Model 3
Troligen är det ingen som kommer att ha 71% kvar. Det låter osannolikt dåligt. Gränsen är väl avsiktligt satt så vansinnigt lågt att det i praktiken blir noll garantiärenden pga degenererade batterier.Mickep skrev:(givetvis kommer de som har 71% när tiden går ut vara irriterade, men vi får se hur mycket good-will tesla har i kassan i framtiden)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batterigarnti för Model 3
70% är standard mått för när batterier räknas som döda. De är inte ett nummer tesla hittat på