Model 3 ur Model S ägares perspektiv

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Model 3 ur Model S ägares perspektiv

Inlägg av Laban »

Det börjar komma in en "recensioner" från Model S ägare som fått sina Model 3.
  • Förbrukning:
    https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ip.105140/

    Jag får det till 1.34 kWh/mil för Model 3 vs 1.82 kWh/mil för Model S. Väldigt låg förbrukning i båda fallen men medelhastigheten var tydligen 90-100 km/h med få start/stop vilket kanske förklarar det.

    Kontentan är i alla fall 36% lägre förbrukning på Model 3, relativt stor skillnad. 1.34 kWh/mil ger en räckvidd på 48.5 mil om man använder 65 kWh av 75 kWh batteriet.
  • Kvalitet:

    En del rapporter/bilder visar på vissa problem med panelavstånd, kromlister men de tester jag har läst från Model S ägare indikerar att kvaliteten är betydligt bättre på 3 än S. Några ex finns här

    https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2486147

    https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 581/page-5
  • Interiör:

    En del saknar förstås skärmen vid ratten, andra gillar att man kan justera ratten utan att behöva bry sig om att man döljer information på skärmen (jag har det problemet i Outlander PHEV , helljusindikatorn ex). Överlag verkar dock de flesta vara positiva till den rena designen, en del extremt så:
    Model 3 interior makes the Model S look like so old battleship
    Har visat interiören (bild) för en del icke-Tesla entusiaster och många instämmer, inte jämfört med Model S då men att det är skitsnyggt utan allt plotter som finns i dagens bilar. "Det är så det ska se ut" sa en person. Jag gissar som sagt på uppdatering av S/X interiör inom 3-6 månader, kanske inte en enskild skärm i mitten men med nya AC systemet och de saker som Model 3 har och som saknas i S.
  • Skärm/UI:

    Enligt de flesta betydligt bättre än Model S. Snabbare/mjukare.. Helt ny CPU/GPU vilket man antar snart kommer till S/X, kanske tillsammans med ny interiör ?
  • Köra:

    Att den är roligare att köra är kanske inte så konstigt. Mindre och lättare. Många gillar att man har så bra sikt, något jag antar att man får genom den framflyttade förarpositionen.
  • Ladda:



    Se från ca 10:00 in. 'We've been consistently pulling 115-118 kW.. when i got my new Model S i couldn't even get those numbers".
Överlag väldigt positivt är väl slutsatsen.

Tillägg: Model 3 levererad + jämförelse med Model S:



Han pratar en del om field-of-view och hur bra Model 3 är i den bemärkelsen. Jämför ex:
Screen Shot 2017-12-31 at 08.26.19.png
Med:
Screen Shot 2017-12-31 at 08.27.28.png
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model 3 ur Model S ägares perspektiv

Inlägg av mans71 »

Kunde inte låta bli att följa upp med en bild till även om det är OT 8-) ;
IMG_0252.JPG
Model S P85DL+
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Model 3 ur Model S ägares perspektiv

Inlägg av Jerka »

Den låga ”motorhuven” plus den lågt neddragna vindrutan är helt klart innovativa. De har ju i princip kapat halva instrumentbrädan på höjden vilket ger mycket god sikt framåt/nedåt. I kombination med att vindrutan också är högt uppdragen mot taket så måste öppenhetskänslan bli enorm.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 ur Model S ägares perspektiv

Inlägg av bjelkeman »

Det enda jag saknar på Model 3, som jag hoppas kan bli ett tillskott framöver är den öppningsbara takluckan (panoramic sunroof). Ja förväntar mig att dragkrok kommer.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 ur Model S ägares perspektiv

Inlägg av ovelundkvist »

Om det går att ha takräcke med glastaket så räcker det gott för mig. Hade det funnits på Model S så hade jag valt det istället för taklucka.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 ur Model S ägares perspektiv

Inlägg av Laban »

mans71 skrev:
Kunde inte låta bli att följa upp med en bild till även om det är OT 8-) ..
Han nämnde faktiskt att han t.o.m tyckte att det var bättre på 3 än X, kanske inte om man vill se på stjärnorna då men vägen :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar