Sida 1 av 1

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 05:52
av Kalle
Oj då, ja då blir det stora batteriet för att klara Sthlm-Lkpng utan laddstopp på vintern.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 07:00
av LarsL
Ja, varför har inte Tesla värmepump?

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 07:14
av Bjelke
Med så stora batterier så tycker dom tydligen inte att det är värt kostnaden för pump-teknik åt båda hållen (för på kyla finns det ju redan lixom),
plus att överskottet från motorn värmer batteriet vilket iaf hjälper till lite...

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 07:19
av LarsL
Jo, de tycker väl det. Men uppenbarligen räcker inte detta till. Nissan Leaf med 60kWh riskerar ju faktiskt att bli en bil med längre räckvidd än lilla Model 3.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 07:46
av Gustafsson
Känns orimligt att modell 3 drar mer än modell S. Känns också som att detta måste testas mer. Värmepump kan knappast göra den stora skillnaden.
EDIT: Även efter förvärmning är inte batteriet "varmt". Förbrukningen de första milen är ändå mycket högre. I landsvägsfart ligger jag klart under 200 Wh/km i -10. De första milen dock > 270 Wh/km trots 1 tim förvärmning. Vore intressant att veta hur varmt batteriet egentligen blir vid körning/förvärmning.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 08:12
av N H
LarsL skrev:
Jo, de tycker väl det. Men uppenbarligen räcker inte detta till. Nissan Leaf med 60kWh riskerar ju faktiskt att bli en bil med längre räckvidd än lilla Model 3.
I de här temperaturerna spelar nog värmepump ingen roll ändå. I vår Leaf -14 slår värmepumpen av runt -15 grader, kallare än så är det bara vanlig resistiv elvärme.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 08:57
av Mickep
Ser man på hur mycket man sparar i hus när man byter till värmepump från el så är det rejäla summor, vilket innebär att energin från batteriet borde bli mindre.
Värmepumpar eller inverterare tar värmen från kalla luften och det finns en begränsning där, men moderna klara ned till -30. Sedan får man se kostnadsbiten om det är värt det.
Det finns kupevärmare, om man installerar det är dessa mer eller mindre effektiva än de inbyggda? model3 har tydligen ingen batterivärmare utan tar värmen från kupe.
Kommer det någon vinterpaket? (med baksätesvärmare,rattvärme och batterivärmare)?

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 15:48
av Gustafsson
Gissar att man sparar lika mycket värmeenergi på att isolera glastaket på vintern som att installera värmepump, men det är en högst ovetenskaplig gissning...

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 12 jan 2018 20:01
av Laban
Mickep skrev:
Ser man på hur mycket man sparar i hus när man byter till värmepump från el så är det rejäla summor, vilket innebär att energin från batteriet borde bli mindre.
Värmepumpar eller inverterare tar värmen från kalla luften och det finns en begränsning där, men moderna klara ned till -30.
COP är dock inte 5 vid -25 utan 1.8-2 (1 kW el in, 1.8 kWh värme ut). Men jag gissar på att placeringen under huven är ett stort problem. Utomhusdelen på en värmepump ska ha en del utrymme för att luften ska kunna cirkulera, Nibe säger 35 cm från husvägg, 1m fritt framför, 40 cm på sidorna. Sedan ska den avfrostas. Tror man kan glömma samma effektivitet/kapacitet i en bil. Finns säkert en anledning till att Leaf's värmepump stänger av vid -15.
model3 har tydligen ingen batterivärmare utan tar värmen från kupe.
Kommer det någon vinterpaket? (med baksätesvärmare,rattvärme och batterivärmare)?
Model 3 har batterivärmning. Man kan skicka ström till motorn även då bilen står stilla och generera värme (invertern hanterar detta) och denna värme cirkuleras sedan till batteripacket.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 14 jan 2018 09:49
av TBjorn
Gustafsson skrev:
Känns orimligt att modell 3 drar mer än modell S. Känns också som att detta måste testas mer. Värmepump kan knappast göra den stora skillnaden.
EDIT: Även efter förvärmning är inte batteriet "varmt". Förbrukningen de första milen är ändå mycket högre. I landsvägsfart ligger jag klart under 200 Wh/km i -10. De första milen dock > 270 Wh/km trots 1 tim förvärmning. Vore intressant att veta hur varmt batteriet egentligen blir vid körning/förvärmning.
Har Tesla Model S värmepump? Själv ligger jag på ca 210 Wh/km i 0 gradigt och 120 km/h (75 Rwd). Men kör å andra sidan inte ekonomiskt. Måste ju lära dieselknackarna vem som bestämmer.

Re: Förbrukning för 3:an i olika temperaturer

Postat: 14 jan 2018 13:02
av Gustafsson
Ingen värmepump i MS. Just vid hastigheter över 100-110 ökar ju förbrukningen väldigt brant vid ökande hastighet, så din förbrukning måste vara riktigt låg. Sägs väl att facelift drar något mindre än pre-facelift, vet inte hur bra dokumenterat det är dock. Model 3 bör ju ligga klart under detta i vart fall.