Avbokat :-(

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Avbokat :-(

Inlägg av jonasl »

Det låter som att en begagnad Model S kan vara ett alternativ i februari 2021 då :-)

Hoppas också på att det finns mera alternativ för mig som inte vill välja mellan takräcke (för kajaker) och dragkrok (för cyklar..) och kanske även utbud av beggade Model 3 och med lite tur även en ny Model Y.

Kör ca 1500 mil / år och då är 90% av milen långresor, och vi har ofta cyklar, skidor eller kanske till och med kajaker med oss, och för det mesta en stor dubbelvagn. Dvs en Model S är antagligen ett bra alternativ.

I julhelgen körde vi t.ex. Stockholm-Karlstad t.o.r och över nyår Stockholm-Dala Järna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Avbokat :-(

Inlägg av Jensa »

Dala-Järna, vad gör du hemma hos mig? :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Avbokat :-(

Inlägg av jonasl »

Min svärmor bor i Noret, vi är där flera gånger om året. Nu var det mest för att det fanns snö samtidigt som väderprognosen hemma var 3-4 grader, mulet och regn.

Vi åkte lite i pulkabacken vid skidstadion och några varv på åkern utanför svärmor, ungarna tyckte det var fantastiskt roligt :-)

Såg ju din Tesla i somras vid Glatjärn men annars har jag faktiskt aldrig sett den där uppe även fast jag cyklat och sprungit runt i princip överallt både i DJ och på grusvägarna och för all del stigarna runtomkring.

Blev visad stigen bort runt kraftverksdammen förra sommaren, som inbiten mtb-cyklist så var det ju fantastiskt kul att ha den precis runt hörnet där man dessutom har barnvakt!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Avbokat :-(

Inlägg av tehjimos »

AP2 har nu autowipers, så ja du har rätt, ingen regnsensor, men troligtvis med tid så kommer autowipers funka lika bra/bättre än regnsensorn..
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Verdi

Re: Avbokat :-(

Inlägg av Verdi »

Jensa skrev:
Dala-Järna, vad gör du hemma hos mig? :)
E de du Gunde? :D
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Avbokat :-(

Inlägg av Kilowatt »

Verdi skrev:
Jensa skrev:
Dala-Järna, vad gör du hemma hos mig? :)
E de du Gunde? :D
Sannolikt inte:
https://www.transportnet.se/article/vie ... for_diesel
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Avbokat :-(

Inlägg av Jensa »

jonasl skrev:
Min svärmor bor i Noret, vi är där flera gånger om året. Nu var det mest för att det fanns snö samtidigt som väderprognosen hemma var 3-4 grader, mulet och regn.

Vi åkte lite i pulkabacken vid skidstadion och några varv på åkern utanför svärmor, ungarna tyckte det var fantastiskt roligt :-)

Såg ju din Tesla i somras vid Glatjärn men annars har jag faktiskt aldrig sett den där uppe även fast jag cyklat och sprungit runt i princip överallt både i DJ och på grusvägarna och för all del stigarna runtomkring.

Blev visad stigen bort runt kraftverksdammen förra sommaren, som inbiten mtb-cyklist så var det ju fantastiskt kul att ha den precis runt hörnet där man dessutom har barnvakt!
Aha, där ser man :) Har faktiskt varit i Sälen över nyår, mycket bättre snöförhållanden där än hemma. Annars brukar jag hålla till mycket på rullskidbanan i Snöån.

Ja, den cykelstigen är riktigt fin! Hade en lite väl spännande tur där i höstas då vi kom över ett krön och fick tvärbromsa 30 meter ifrån FYRA björnar! Hona med tre ungar. Det mötet gav lite puls :shock:

Hör gärna av dig nästa gång du är i DJ om du är sugen på en provkörning av Model S! ;)
Verdi skrev:
Jensa skrev:
Dala-Järna, vad gör du hemma hos mig? :)
E de du Gunde? :D
Gunde bor ju i Skamhed, stoor skillnad :lol:
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Avbokat :-(

Inlägg av jonasl »

Jensa skrev:
Ja, den cykelstigen är riktigt fin! Hade en lite väl spännande tur där i höstas då vi kom över ett krön och fick tvärbromsa 30 meter ifrån FYRA björnar! Hona med tre ungar. Det mötet gav lite puls :shock:

Hör gärna av dig nästa gång du är i DJ om du är sugen på en provkörning av Model S! ;)
Wow! Det känns verkligen som björnskogar en del av dem och jag har hört att det finns björn, men det där lät lite väl spännande.

Vi kommer garanterat upp nån gång före sommaren! Jag har hittills avböjt alla möjligheter att provköra eftersom jag vet att jag kommer bli mer eller mindre tvungen att köpa en Tesla då, men nu har jag ju signat upp på en avgasbil i tre år så det kanske är dags. Vore lite kul att låta min svärfar åka med också, det enda han säger när elbilar kommer på tal är "Det tror jag inte på" :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Avbokat :-(

Inlägg av jonasl »

Det känns fortfarande som ett rimligt beslut. Under det året som gått så har det ju inte dykt upp en enda bil som skulle funka för mig utrymmesmässigt förutom beg S/X. X är egentligen inget alternativ då jag behöver kunna ha takräcke.

De andra tillverkarnas elbilar känns ju fortfarande, ett år senare, ungefär lika långt bort. Niro är väl den som är närmast kanske.

Just nu har jag förhoppningar på att Y ska finnas tillgänglig 2021 när jag behöver ha ny bil. Annars blir det en beg S då, fortfarande med tveksamheter kring dyr försäkring, stort däckskonto och dyra reparationer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Avbokat :-(

Inlägg av kangru »

jonasl skrev:
Finns inga Model S i mitt prisläge, dvs under 500k, som känns OK att lägga så mycket pengar på. Nån enstaka som gått över 20 000 mil har jag sett.

Har inte verifierat att baksätet är stort nog i den, nån som testat två bakåtvända stolar bak med fru mellan?

En X skulle funka men kostar för mycket och kan inte ha kajaker på taket.
Inga problem med 2 bakåtvända med fru eller man bredvid i en S. Jag skulle rekommendera tex Stefans S75 som är till salu nu, en väldigt fin bil som inte har gått så långt till ett bra pris. https://www.facebook.com/groups/teslasv ... 6623234103 Svårt att se att den är ett sämre alternativ än det som du nu har funderat på.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Avbokat :-(

Inlägg av Stefan »

kangru skrev:
jonasl skrev:
Finns inga Model S i mitt prisläge, dvs under 500k, som känns OK att lägga så mycket pengar på. Nån enstaka som gått över 20 000 mil har jag sett.

Har inte verifierat att baksätet är stort nog i den, nån som testat två bakåtvända stolar bak med fru mellan?

En X skulle funka men kostar för mycket och kan inte ha kajaker på taket.
Inga problem med 2 bakåtvända med fru eller man bredvid i en S. Jag skulle rekommendera tex Stefans S75 som är till salu nu, en väldigt fin bil som inte har gått så långt till ett bra pris. https://www.facebook.com/groups/teslasv ... 6623234103 Svårt att se att den är ett sämre alternativ än det som du nu har funderat på.
om du ändrar dig så hittar du min pärla här också http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 21&t=14378
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Skriv svar